The Classroom in Publications of the História Hoje Journal (2015-2017)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gil, Carmem Zeli de Vargas
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista história hoje
Texto Completo: https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/804
Resumo: This article analyses how the classroom is approached in the História Hoje Journal (RHHJ) publications, over the period from 2015 to 2017. 84 publications were identified among the dossiers and different sections of the four examined volumes. During reading, the subjects, the inserts form dossier organizers and the outlook of the classroom inside articles and sections were highlighted. This article also comprises a brief exercise on analyzing the data presented by Oldimar Cardoso et al. on this same dossier, about the words utilized on articles from RHHJ during 2012 to 2020, gathered from an algorithm developed by himself and Marco Costa. The study of those four RHHJ volumes allowed us to catch a glimpse on how valuable the classroom is when researching on the teaching of Brazilian History, indicating the significance of historicizing the classroom practice and not merely History as a subject.
id ANPUH-2_ea276123faedcbcd70038004ab9f1656
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/804
network_acronym_str ANPUH-2
network_name_str Revista história hoje
repository_id_str
spelling The Classroom in Publications of the História Hoje Journal (2015-2017)A sala de aula nas publicações da Revista História Hoje (2015-2017)Revista História Hojeensino de Históriasala de aulaHistória Hoje JournalHistory teachingclassroomThis article analyses how the classroom is approached in the História Hoje Journal (RHHJ) publications, over the period from 2015 to 2017. 84 publications were identified among the dossiers and different sections of the four examined volumes. During reading, the subjects, the inserts form dossier organizers and the outlook of the classroom inside articles and sections were highlighted. This article also comprises a brief exercise on analyzing the data presented by Oldimar Cardoso et al. on this same dossier, about the words utilized on articles from RHHJ during 2012 to 2020, gathered from an algorithm developed by himself and Marco Costa. The study of those four RHHJ volumes allowed us to catch a glimpse on how valuable the classroom is when researching on the teaching of Brazilian History, indicating the significance of historicizing the classroom practice and not merely History as a subject..Este artigo analisa a abordagem da sala de aula nas publicações da Revista História Hoje (RHHJ) no período de 2015 a 2017. Foram identificadas 84 publicações entre os dossiês e as diferentes seções nos quatro volumes estudados. Na leitura dos materiais se destacaram os temas, a inserção dos/as organizadores/as dos dossiês e a abordagem da sala de aula nos artigos e nas seções. O texto contempla também um breve exercício de análise com os dados apresentados por Oldimar Cardoso et al. neste mesmo dossiê a respeito das palavras utilizadas nos artigos da RHHJ 2012-2020, reunidas a partir de um algoritmo desenvolvido por ele e por Marco Costa. O estudo dos quatro volumes da RHHJ permitiu vislumbrar a importância da sala de aula nas pesquisas em ensino de História no Brasil, indicando a relevância de se historicizar a prática de sala de aula e não só a História como disciplina.Associação Nacional de História - ANPUH-Brasil2021-07-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo de Dossiêapplication/pdfhttps://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/80410.20949/rhhj.v10i21.804Revista História Hoje; Vol. 10 No. 21 (2021): Edição Especial; 84-108Revista História Hoje; Vol. 10 Núm. 21 (2021): Edição Especial; 84-108Revista História Hoje; v. 10 n. 21 (2021): Edição Especial; 84-1081806-399310.20949/rhhj.v10i21reponame:Revista história hojeinstname:Associação Nacional de História (ANPUH)instacron:ANPUHporhttps://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/804/428Copyright (c) 2021 Carmem Zeli de Vargas Gilhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGil, Carmem Zeli de Vargas2023-06-08T20:36:32Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/804Revistahttps://rhhj.anpuh.org/RHHJ/indexONGhttps://rhhj.anpuh.org/RHHJ/oairhhjeditor@anpuh.org1806-39931806-3993opendoar:2023-06-08T20:36:32Revista história hoje - Associação Nacional de História (ANPUH)false
dc.title.none.fl_str_mv The Classroom in Publications of the História Hoje Journal (2015-2017)
A sala de aula nas publicações da Revista História Hoje (2015-2017)
title The Classroom in Publications of the História Hoje Journal (2015-2017)
spellingShingle The Classroom in Publications of the História Hoje Journal (2015-2017)
Gil, Carmem Zeli de Vargas
Revista História Hoje
ensino de História
sala de aula
História Hoje Journal
History teaching
classroom
title_short The Classroom in Publications of the História Hoje Journal (2015-2017)
title_full The Classroom in Publications of the História Hoje Journal (2015-2017)
title_fullStr The Classroom in Publications of the História Hoje Journal (2015-2017)
title_full_unstemmed The Classroom in Publications of the História Hoje Journal (2015-2017)
title_sort The Classroom in Publications of the História Hoje Journal (2015-2017)
author Gil, Carmem Zeli de Vargas
author_facet Gil, Carmem Zeli de Vargas
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gil, Carmem Zeli de Vargas
dc.subject.por.fl_str_mv Revista História Hoje
ensino de História
sala de aula
História Hoje Journal
History teaching
classroom
topic Revista História Hoje
ensino de História
sala de aula
História Hoje Journal
History teaching
classroom
description This article analyses how the classroom is approached in the História Hoje Journal (RHHJ) publications, over the period from 2015 to 2017. 84 publications were identified among the dossiers and different sections of the four examined volumes. During reading, the subjects, the inserts form dossier organizers and the outlook of the classroom inside articles and sections were highlighted. This article also comprises a brief exercise on analyzing the data presented by Oldimar Cardoso et al. on this same dossier, about the words utilized on articles from RHHJ during 2012 to 2020, gathered from an algorithm developed by himself and Marco Costa. The study of those four RHHJ volumes allowed us to catch a glimpse on how valuable the classroom is when researching on the teaching of Brazilian History, indicating the significance of historicizing the classroom practice and not merely History as a subject.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo de Dossiê
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/804
10.20949/rhhj.v10i21.804
url https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/804
identifier_str_mv 10.20949/rhhj.v10i21.804
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/804/428
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Carmem Zeli de Vargas Gil
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Carmem Zeli de Vargas Gil
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional de História - ANPUH-Brasil
publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional de História - ANPUH-Brasil
dc.source.none.fl_str_mv Revista História Hoje; Vol. 10 No. 21 (2021): Edição Especial; 84-108
Revista História Hoje; Vol. 10 Núm. 21 (2021): Edição Especial; 84-108
Revista História Hoje; v. 10 n. 21 (2021): Edição Especial; 84-108
1806-3993
10.20949/rhhj.v10i21
reponame:Revista história hoje
instname:Associação Nacional de História (ANPUH)
instacron:ANPUH
instname_str Associação Nacional de História (ANPUH)
instacron_str ANPUH
institution ANPUH
reponame_str Revista história hoje
collection Revista história hoje
repository.name.fl_str_mv Revista história hoje - Associação Nacional de História (ANPUH)
repository.mail.fl_str_mv rhhjeditor@anpuh.org
_version_ 1798315287701880832