The Classroom in Publications of the História Hoje Journal (2015-2017)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista história hoje |
Texto Completo: | https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/804 |
Resumo: | This article analyses how the classroom is approached in the História Hoje Journal (RHHJ) publications, over the period from 2015 to 2017. 84 publications were identified among the dossiers and different sections of the four examined volumes. During reading, the subjects, the inserts form dossier organizers and the outlook of the classroom inside articles and sections were highlighted. This article also comprises a brief exercise on analyzing the data presented by Oldimar Cardoso et al. on this same dossier, about the words utilized on articles from RHHJ during 2012 to 2020, gathered from an algorithm developed by himself and Marco Costa. The study of those four RHHJ volumes allowed us to catch a glimpse on how valuable the classroom is when researching on the teaching of Brazilian History, indicating the significance of historicizing the classroom practice and not merely History as a subject. |
id |
ANPUH-2_ea276123faedcbcd70038004ab9f1656 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/804 |
network_acronym_str |
ANPUH-2 |
network_name_str |
Revista história hoje |
repository_id_str |
|
spelling |
The Classroom in Publications of the História Hoje Journal (2015-2017)A sala de aula nas publicações da Revista História Hoje (2015-2017)Revista História Hojeensino de Históriasala de aulaHistória Hoje JournalHistory teachingclassroomThis article analyses how the classroom is approached in the História Hoje Journal (RHHJ) publications, over the period from 2015 to 2017. 84 publications were identified among the dossiers and different sections of the four examined volumes. During reading, the subjects, the inserts form dossier organizers and the outlook of the classroom inside articles and sections were highlighted. This article also comprises a brief exercise on analyzing the data presented by Oldimar Cardoso et al. on this same dossier, about the words utilized on articles from RHHJ during 2012 to 2020, gathered from an algorithm developed by himself and Marco Costa. The study of those four RHHJ volumes allowed us to catch a glimpse on how valuable the classroom is when researching on the teaching of Brazilian History, indicating the significance of historicizing the classroom practice and not merely History as a subject..Este artigo analisa a abordagem da sala de aula nas publicações da Revista História Hoje (RHHJ) no período de 2015 a 2017. Foram identificadas 84 publicações entre os dossiês e as diferentes seções nos quatro volumes estudados. Na leitura dos materiais se destacaram os temas, a inserção dos/as organizadores/as dos dossiês e a abordagem da sala de aula nos artigos e nas seções. O texto contempla também um breve exercício de análise com os dados apresentados por Oldimar Cardoso et al. neste mesmo dossiê a respeito das palavras utilizadas nos artigos da RHHJ 2012-2020, reunidas a partir de um algoritmo desenvolvido por ele e por Marco Costa. O estudo dos quatro volumes da RHHJ permitiu vislumbrar a importância da sala de aula nas pesquisas em ensino de História no Brasil, indicando a relevância de se historicizar a prática de sala de aula e não só a História como disciplina.Associação Nacional de História - ANPUH-Brasil2021-07-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo de Dossiêapplication/pdfhttps://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/80410.20949/rhhj.v10i21.804Revista História Hoje; Vol. 10 No. 21 (2021): Edição Especial; 84-108Revista História Hoje; Vol. 10 Núm. 21 (2021): Edição Especial; 84-108Revista História Hoje; v. 10 n. 21 (2021): Edição Especial; 84-1081806-399310.20949/rhhj.v10i21reponame:Revista história hojeinstname:Associação Nacional de História (ANPUH)instacron:ANPUHporhttps://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/804/428Copyright (c) 2021 Carmem Zeli de Vargas Gilhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGil, Carmem Zeli de Vargas2023-06-08T20:36:32Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/804Revistahttps://rhhj.anpuh.org/RHHJ/indexONGhttps://rhhj.anpuh.org/RHHJ/oairhhjeditor@anpuh.org1806-39931806-3993opendoar:2023-06-08T20:36:32Revista história hoje - Associação Nacional de História (ANPUH)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Classroom in Publications of the História Hoje Journal (2015-2017) A sala de aula nas publicações da Revista História Hoje (2015-2017) |
title |
The Classroom in Publications of the História Hoje Journal (2015-2017) |
spellingShingle |
The Classroom in Publications of the História Hoje Journal (2015-2017) Gil, Carmem Zeli de Vargas Revista História Hoje ensino de História sala de aula História Hoje Journal History teaching classroom |
title_short |
The Classroom in Publications of the História Hoje Journal (2015-2017) |
title_full |
The Classroom in Publications of the História Hoje Journal (2015-2017) |
title_fullStr |
The Classroom in Publications of the História Hoje Journal (2015-2017) |
title_full_unstemmed |
The Classroom in Publications of the História Hoje Journal (2015-2017) |
title_sort |
The Classroom in Publications of the História Hoje Journal (2015-2017) |
author |
Gil, Carmem Zeli de Vargas |
author_facet |
Gil, Carmem Zeli de Vargas |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gil, Carmem Zeli de Vargas |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Revista História Hoje ensino de História sala de aula História Hoje Journal History teaching classroom |
topic |
Revista História Hoje ensino de História sala de aula História Hoje Journal History teaching classroom |
description |
This article analyses how the classroom is approached in the História Hoje Journal (RHHJ) publications, over the period from 2015 to 2017. 84 publications were identified among the dossiers and different sections of the four examined volumes. During reading, the subjects, the inserts form dossier organizers and the outlook of the classroom inside articles and sections were highlighted. This article also comprises a brief exercise on analyzing the data presented by Oldimar Cardoso et al. on this same dossier, about the words utilized on articles from RHHJ during 2012 to 2020, gathered from an algorithm developed by himself and Marco Costa. The study of those four RHHJ volumes allowed us to catch a glimpse on how valuable the classroom is when researching on the teaching of Brazilian History, indicating the significance of historicizing the classroom practice and not merely History as a subject. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-07-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo de Dossiê |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/804 10.20949/rhhj.v10i21.804 |
url |
https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/804 |
identifier_str_mv |
10.20949/rhhj.v10i21.804 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/804/428 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Carmem Zeli de Vargas Gil http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Carmem Zeli de Vargas Gil http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional de História - ANPUH-Brasil |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional de História - ANPUH-Brasil |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista História Hoje; Vol. 10 No. 21 (2021): Edição Especial; 84-108 Revista História Hoje; Vol. 10 Núm. 21 (2021): Edição Especial; 84-108 Revista História Hoje; v. 10 n. 21 (2021): Edição Especial; 84-108 1806-3993 10.20949/rhhj.v10i21 reponame:Revista história hoje instname:Associação Nacional de História (ANPUH) instacron:ANPUH |
instname_str |
Associação Nacional de História (ANPUH) |
instacron_str |
ANPUH |
institution |
ANPUH |
reponame_str |
Revista história hoje |
collection |
Revista história hoje |
repository.name.fl_str_mv |
Revista história hoje - Associação Nacional de História (ANPUH) |
repository.mail.fl_str_mv |
rhhjeditor@anpuh.org |
_version_ |
1798315287701880832 |