(Re)thinking the formation: auto[bio]graphics narratives of peasant chemistry teachers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dutra-Pereira, Franklin Kaic
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Tinôco, Saimonton
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
Texto Completo: https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/15587
Resumo: The experiences lived by each subject from the rural area and the influence on their professional teacher education, is still the scene of little discussion regarding the training of chemistry teachers in Brazil, especially in the Northeast. Based on this problematization, the general objective of this investigation proposes to reflect on the autobiographical narratives contained in the memorials of students in the rural area of the Chemistry Degree Course in the EAD modality, enrolled in the last Supervised Curricular Internship. From the framework of autobiographical research, we evidence that the subjects articulate their life trajectory to the insertion in the university and the making of the internship in the process of training chemistry teachers as something that does not distance itself between the formation and the being a teacher, which we could evidence in the narratives contained in the formation memorials.
id BIO-1_177bbad1f0c181157494e948740b083a
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uneb.br:article/15587
network_acronym_str BIO-1
network_name_str Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
repository_id_str
spelling (Re)thinking the formation: auto[bio]graphics narratives of peasant chemistry teachers(Re)pensar la formación: narrativas auto [bio]gráficas de profesores campesinos de química(Re)pensar a formação docente: narrativas auto[bio]gráficas dos/as professores/as de química campesinos/asFormação de professores de químicaEducação à distânciaNarrativas autobiográficasMemoriaisEstágio curricular supervisionadoThe experiences lived by each subject from the rural area and the influence on their professional teacher education, is still the scene of little discussion regarding the training of chemistry teachers in Brazil, especially in the Northeast. Based on this problematization, the general objective of this investigation proposes to reflect on the autobiographical narratives contained in the memorials of students in the rural area of the Chemistry Degree Course in the EAD modality, enrolled in the last Supervised Curricular Internship. From the framework of autobiographical research, we evidence that the subjects articulate their life trajectory to the insertion in the university and the making of the internship in the process of training chemistry teachers as something that does not distance itself between the formation and the being a teacher, which we could evidence in the narratives contained in the formation memorials.Las experiencias vividas por cada sujeto del área rural y la influencia en su formación profesional docente, sigue siendo escenario de poca discusión sobre la formación de profesores de química en Brasil, especialmente en el Nordeste. A partir de esta problematización, el objetivo general de la investigación propone reflexionar sobre las narrativas autobiográficas contenidas en los memoriales de estudiantes del área rural del Grado en Química en la modalidad EAD, matriculados en la última Prácticas Curriculares Supervisadas. Desde el marco de la investigación autobiográfica, evidenciamos que los sujetos articulan su trayectoria vital a la inserción en la universidad y la realización de la pasantía en el proceso de formación de profesores de química como algo que no se distancia entre la formación y el ser docente, lo que podríamos evidenciar en las narrativas contenidas en los memoriales formativos.As experiências vividas por cada sujeito vindos da zona rural e a influência na sua formação profissional docente, ainda é palco de pouca discussão no que diz respeito a formação de professores de química no Brasil, sobretudo no Nordeste. A partir de tal problematização, o objetivo geral desta investigação propõe refletir sobre as narrativas autobiográficas contidas nos memoriais dos alunos da zona rural do Curso de Licenciatura em Química na modalidade EAD, matriculados no último Estágio Curricular Supervisionado. A partir do arcabouço da pesquisa autobiográfica, evidenciamos que os sujeitos articulam sua trajetória de vida à inserção na universidade e o fazer do estágio no processo de formação de professores de Química como algo que não se distancia entre o formar-se e o ser professor, o que pudemos evidenciar nas narrativas contidas nos memoriais de formação.Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)2023-03-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/1558710.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1101Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; Vol. 8 Núm. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e1101REVUE BRÉSILIENNE DE RECHERCHE (AUTO)BIOGRAPHIQUE; Vol. 8 No. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e1101Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; v. 8 n. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e11012525-426X10.31892/rbpab2525-426X.v8.n23reponame:Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográficainstname:Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)instacron:BIOporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/15587/11236Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográficainfo:eu-repo/semantics/openAccessDutra-Pereira, Franklin KaicTinôco, Saimonton 2023-12-21T15:59:03Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/15587Revistahttp://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/indexhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/oai||esclementino@uol.com.br|| biographassociacao@gmail.com2525-426X2525-426Xopendoar:2023-12-21T15:59:03Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica - Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)false
dc.title.none.fl_str_mv (Re)thinking the formation: auto[bio]graphics narratives of peasant chemistry teachers
(Re)pensar la formación: narrativas auto [bio]gráficas de profesores campesinos de química
(Re)pensar a formação docente: narrativas auto[bio]gráficas dos/as professores/as de química campesinos/as
title (Re)thinking the formation: auto[bio]graphics narratives of peasant chemistry teachers
spellingShingle (Re)thinking the formation: auto[bio]graphics narratives of peasant chemistry teachers
Dutra-Pereira, Franklin Kaic
Formação de professores de química
Educação à distância
Narrativas autobiográficas
Memoriais
Estágio curricular supervisionado
title_short (Re)thinking the formation: auto[bio]graphics narratives of peasant chemistry teachers
title_full (Re)thinking the formation: auto[bio]graphics narratives of peasant chemistry teachers
title_fullStr (Re)thinking the formation: auto[bio]graphics narratives of peasant chemistry teachers
title_full_unstemmed (Re)thinking the formation: auto[bio]graphics narratives of peasant chemistry teachers
title_sort (Re)thinking the formation: auto[bio]graphics narratives of peasant chemistry teachers
author Dutra-Pereira, Franklin Kaic
author_facet Dutra-Pereira, Franklin Kaic
Tinôco, Saimonton
author_role author
author2 Tinôco, Saimonton
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dutra-Pereira, Franklin Kaic
Tinôco, Saimonton
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de professores de química
Educação à distância
Narrativas autobiográficas
Memoriais
Estágio curricular supervisionado
topic Formação de professores de química
Educação à distância
Narrativas autobiográficas
Memoriais
Estágio curricular supervisionado
description The experiences lived by each subject from the rural area and the influence on their professional teacher education, is still the scene of little discussion regarding the training of chemistry teachers in Brazil, especially in the Northeast. Based on this problematization, the general objective of this investigation proposes to reflect on the autobiographical narratives contained in the memorials of students in the rural area of the Chemistry Degree Course in the EAD modality, enrolled in the last Supervised Curricular Internship. From the framework of autobiographical research, we evidence that the subjects articulate their life trajectory to the insertion in the university and the making of the internship in the process of training chemistry teachers as something that does not distance itself between the formation and the being a teacher, which we could evidence in the narratives contained in the formation memorials.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-03-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/15587
10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1101
url https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/15587
identifier_str_mv 10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1101
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/15587/11236
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; Vol. 8 Núm. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e1101
REVUE BRÉSILIENNE DE RECHERCHE (AUTO)BIOGRAPHIQUE; Vol. 8 No. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e1101
Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; v. 8 n. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e1101
2525-426X
10.31892/rbpab2525-426X.v8.n23
reponame:Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
instname:Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)
instacron:BIO
instname_str Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)
instacron_str BIO
institution BIO
reponame_str Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
collection Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica - Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)
repository.mail.fl_str_mv ||esclementino@uol.com.br|| biographassociacao@gmail.com
_version_ 1798325188694114304