(Re)thinking the formation: auto[bio]graphics narratives of peasant chemistry teachers
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica |
Texto Completo: | https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/15587 |
Resumo: | The experiences lived by each subject from the rural area and the influence on their professional teacher education, is still the scene of little discussion regarding the training of chemistry teachers in Brazil, especially in the Northeast. Based on this problematization, the general objective of this investigation proposes to reflect on the autobiographical narratives contained in the memorials of students in the rural area of the Chemistry Degree Course in the EAD modality, enrolled in the last Supervised Curricular Internship. From the framework of autobiographical research, we evidence that the subjects articulate their life trajectory to the insertion in the university and the making of the internship in the process of training chemistry teachers as something that does not distance itself between the formation and the being a teacher, which we could evidence in the narratives contained in the formation memorials. |
id |
BIO-1_177bbad1f0c181157494e948740b083a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uneb.br:article/15587 |
network_acronym_str |
BIO-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica |
repository_id_str |
|
spelling |
(Re)thinking the formation: auto[bio]graphics narratives of peasant chemistry teachers(Re)pensar la formación: narrativas auto [bio]gráficas de profesores campesinos de química(Re)pensar a formação docente: narrativas auto[bio]gráficas dos/as professores/as de química campesinos/asFormação de professores de químicaEducação à distânciaNarrativas autobiográficasMemoriaisEstágio curricular supervisionadoThe experiences lived by each subject from the rural area and the influence on their professional teacher education, is still the scene of little discussion regarding the training of chemistry teachers in Brazil, especially in the Northeast. Based on this problematization, the general objective of this investigation proposes to reflect on the autobiographical narratives contained in the memorials of students in the rural area of the Chemistry Degree Course in the EAD modality, enrolled in the last Supervised Curricular Internship. From the framework of autobiographical research, we evidence that the subjects articulate their life trajectory to the insertion in the university and the making of the internship in the process of training chemistry teachers as something that does not distance itself between the formation and the being a teacher, which we could evidence in the narratives contained in the formation memorials.Las experiencias vividas por cada sujeto del área rural y la influencia en su formación profesional docente, sigue siendo escenario de poca discusión sobre la formación de profesores de química en Brasil, especialmente en el Nordeste. A partir de esta problematización, el objetivo general de la investigación propone reflexionar sobre las narrativas autobiográficas contenidas en los memoriales de estudiantes del área rural del Grado en Química en la modalidad EAD, matriculados en la última Prácticas Curriculares Supervisadas. Desde el marco de la investigación autobiográfica, evidenciamos que los sujetos articulan su trayectoria vital a la inserción en la universidad y la realización de la pasantía en el proceso de formación de profesores de química como algo que no se distancia entre la formación y el ser docente, lo que podríamos evidenciar en las narrativas contenidas en los memoriales formativos.As experiências vividas por cada sujeito vindos da zona rural e a influência na sua formação profissional docente, ainda é palco de pouca discussão no que diz respeito a formação de professores de química no Brasil, sobretudo no Nordeste. A partir de tal problematização, o objetivo geral desta investigação propõe refletir sobre as narrativas autobiográficas contidas nos memoriais dos alunos da zona rural do Curso de Licenciatura em Química na modalidade EAD, matriculados no último Estágio Curricular Supervisionado. A partir do arcabouço da pesquisa autobiográfica, evidenciamos que os sujeitos articulam sua trajetória de vida à inserção na universidade e o fazer do estágio no processo de formação de professores de Química como algo que não se distancia entre o formar-se e o ser professor, o que pudemos evidenciar nas narrativas contidas nos memoriais de formação.Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)2023-03-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/1558710.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1101Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; Vol. 8 Núm. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e1101REVUE BRÉSILIENNE DE RECHERCHE (AUTO)BIOGRAPHIQUE; Vol. 8 No. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e1101Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; v. 8 n. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e11012525-426X10.31892/rbpab2525-426X.v8.n23reponame:Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográficainstname:Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)instacron:BIOporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/15587/11236Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográficainfo:eu-repo/semantics/openAccessDutra-Pereira, Franklin KaicTinôco, Saimonton 2023-12-21T15:59:03Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/15587Revistahttp://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/indexhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/oai||esclementino@uol.com.br|| biographassociacao@gmail.com2525-426X2525-426Xopendoar:2023-12-21T15:59:03Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica - Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
(Re)thinking the formation: auto[bio]graphics narratives of peasant chemistry teachers (Re)pensar la formación: narrativas auto [bio]gráficas de profesores campesinos de química (Re)pensar a formação docente: narrativas auto[bio]gráficas dos/as professores/as de química campesinos/as |
title |
(Re)thinking the formation: auto[bio]graphics narratives of peasant chemistry teachers |
spellingShingle |
(Re)thinking the formation: auto[bio]graphics narratives of peasant chemistry teachers Dutra-Pereira, Franklin Kaic Formação de professores de química Educação à distância Narrativas autobiográficas Memoriais Estágio curricular supervisionado |
title_short |
(Re)thinking the formation: auto[bio]graphics narratives of peasant chemistry teachers |
title_full |
(Re)thinking the formation: auto[bio]graphics narratives of peasant chemistry teachers |
title_fullStr |
(Re)thinking the formation: auto[bio]graphics narratives of peasant chemistry teachers |
title_full_unstemmed |
(Re)thinking the formation: auto[bio]graphics narratives of peasant chemistry teachers |
title_sort |
(Re)thinking the formation: auto[bio]graphics narratives of peasant chemistry teachers |
author |
Dutra-Pereira, Franklin Kaic |
author_facet |
Dutra-Pereira, Franklin Kaic Tinôco, Saimonton |
author_role |
author |
author2 |
Tinôco, Saimonton |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dutra-Pereira, Franklin Kaic Tinôco, Saimonton |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de professores de química Educação à distância Narrativas autobiográficas Memoriais Estágio curricular supervisionado |
topic |
Formação de professores de química Educação à distância Narrativas autobiográficas Memoriais Estágio curricular supervisionado |
description |
The experiences lived by each subject from the rural area and the influence on their professional teacher education, is still the scene of little discussion regarding the training of chemistry teachers in Brazil, especially in the Northeast. Based on this problematization, the general objective of this investigation proposes to reflect on the autobiographical narratives contained in the memorials of students in the rural area of the Chemistry Degree Course in the EAD modality, enrolled in the last Supervised Curricular Internship. From the framework of autobiographical research, we evidence that the subjects articulate their life trajectory to the insertion in the university and the making of the internship in the process of training chemistry teachers as something that does not distance itself between the formation and the being a teacher, which we could evidence in the narratives contained in the formation memorials. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-03-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/15587 10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1101 |
url |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/15587 |
identifier_str_mv |
10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1101 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/15587/11236 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph) |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; Vol. 8 Núm. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e1101 REVUE BRÉSILIENNE DE RECHERCHE (AUTO)BIOGRAPHIQUE; Vol. 8 No. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e1101 Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; v. 8 n. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e1101 2525-426X 10.31892/rbpab2525-426X.v8.n23 reponame:Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica instname:Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph) instacron:BIO |
instname_str |
Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph) |
instacron_str |
BIO |
institution |
BIO |
reponame_str |
Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica |
collection |
Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica - Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph) |
repository.mail.fl_str_mv |
||esclementino@uol.com.br|| biographassociacao@gmail.com |
_version_ |
1798325188694114304 |