Autobioformation: formation processes constituted and redimensioned by living

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mota, Charles Maycon de Almeida
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
Texto Completo: https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/15081
Resumo: With the present text, I seek to understand how autobioformation represents conditions for teachers who work in schools in the countryside to constitute the presentification of being-in-the-country to signify its existence from the rurality of presence. Narrative Research is used as a method, with emphasis on the biographical-narrative movement, associated with a qualitative approach and anchored in the bases of phenomenology and hermeneutics. The research data collection and production devices are configured around narrative interviews and ethnographies in the countryside. It is concluded that the process of autobioformation was presented in this study as a demarcation of epistemological and political propositions of the being-teacher, configuring itself as an opening for the existentiality of male and female teachers in the countryside.
id BIO-1_29a029fa3c6688a7637d388e2e29e98a
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uneb.br:article/15081
network_acronym_str BIO-1
network_name_str Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
repository_id_str
spelling Autobioformation: formation processes constituted and redimensioned by livingAutobioformación: procesos de formación constituidos y redimensionados por vivirAutobioformação: processos formativos constituídos e redimensionados pelo vividoAutobioformationRurality of presenceNarrative ResearchTeaching in the countrysideAutobioformaciónRuralidad de presenciaInvestigación narrativaEnseñanza en la RocaAutobioformaçãoRuralidade da presençaPesquisa NarrativaDocência na roçaWith the present text, I seek to understand how autobioformation represents conditions for teachers who work in schools in the countryside to constitute the presentification of being-in-the-country to signify its existence from the rurality of presence. Narrative Research is used as a method, with emphasis on the biographical-narrative movement, associated with a qualitative approach and anchored in the bases of phenomenology and hermeneutics. The research data collection and production devices are configured around narrative interviews and ethnographies in the countryside. It is concluded that the process of autobioformation was presented in this study as a demarcation of epistemological and political propositions of the being-teacher, configuring itself as an opening for the existentiality of male and female teachers in the countryside.Con el presente texto busco comprender cómo la autobioformación representa condiciones para que los docentes que actúan en las escuelas del campo constituyan la presentificación del ser-en-el-país para significar su existencia desde la ruralidad de la presencia. Se utiliza como método la Investigación Narrativa, con énfasis en el movimiento biográfico-narrativo, asociada a un abordaje cualitativo y anclada en las bases de la fenomenología y la hermenéutica. Los dispositivos de recolección y producción de datos de la investigación se configuran en torno a entrevistas narrativas y etnografías en el campo. Se concluye que el proceso de autobioformación fue presentado en este estudio como una demarcación de proposiciones epistemológicas y políticas del ser-docente, configurándose como una apertura para la existencialidad de los docentes y maestras del campo.Com o presente texto, busco compreender como a autobioformação representa condições para que professores/as que atuam em escolas da roça constituam a presentificação do ser-na-roça para significar sua existência a partir da ruralidade da presença. Utiliza-se como método a Pesquisa Narrativa, com ênfase no movimento biográfico-narrativo, associada à abordagem qualitativa e ancorada nas bases da fenomenologia e da hermenêutica. Os dispositivos de recolha e de produção de dados da pesquisa se configuram em torno das entrevistas narrativas e das etnografias na roça. Conclui-se que o processo de autobioformação se apresentou neste estudo como demarcação de proposições epistemológicas e políticas do ser-docente, configurando-se como abertura para a existencialidade de professores e professoras da roça.Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)2023-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/1508110.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1108Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; Vol. 8 Núm. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e1108REVUE BRÉSILIENNE DE RECHERCHE (AUTO)BIOGRAPHIQUE; Vol. 8 No. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e1108Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; v. 8 n. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e11082525-426X10.31892/rbpab2525-426X.v8.n23reponame:Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográficainstname:Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)instacron:BIOporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/15081/11303Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográficainfo:eu-repo/semantics/openAccessMota, Charles Maycon de Almeida2023-12-21T15:59:03Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/15081Revistahttp://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/indexhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/oai||esclementino@uol.com.br|| biographassociacao@gmail.com2525-426X2525-426Xopendoar:2023-12-21T15:59:03Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica - Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)false
dc.title.none.fl_str_mv Autobioformation: formation processes constituted and redimensioned by living
Autobioformación: procesos de formación constituidos y redimensionados por vivir
Autobioformação: processos formativos constituídos e redimensionados pelo vivido
title Autobioformation: formation processes constituted and redimensioned by living
spellingShingle Autobioformation: formation processes constituted and redimensioned by living
Mota, Charles Maycon de Almeida
Autobioformation
Rurality of presence
Narrative Research
Teaching in the countryside
Autobioformación
Ruralidad de presencia
Investigación narrativa
Enseñanza en la Roca
Autobioformação
Ruralidade da presença
Pesquisa Narrativa
Docência na roça
title_short Autobioformation: formation processes constituted and redimensioned by living
title_full Autobioformation: formation processes constituted and redimensioned by living
title_fullStr Autobioformation: formation processes constituted and redimensioned by living
title_full_unstemmed Autobioformation: formation processes constituted and redimensioned by living
title_sort Autobioformation: formation processes constituted and redimensioned by living
author Mota, Charles Maycon de Almeida
author_facet Mota, Charles Maycon de Almeida
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mota, Charles Maycon de Almeida
dc.subject.por.fl_str_mv Autobioformation
Rurality of presence
Narrative Research
Teaching in the countryside
Autobioformación
Ruralidad de presencia
Investigación narrativa
Enseñanza en la Roca
Autobioformação
Ruralidade da presença
Pesquisa Narrativa
Docência na roça
topic Autobioformation
Rurality of presence
Narrative Research
Teaching in the countryside
Autobioformación
Ruralidad de presencia
Investigación narrativa
Enseñanza en la Roca
Autobioformação
Ruralidade da presença
Pesquisa Narrativa
Docência na roça
description With the present text, I seek to understand how autobioformation represents conditions for teachers who work in schools in the countryside to constitute the presentification of being-in-the-country to signify its existence from the rurality of presence. Narrative Research is used as a method, with emphasis on the biographical-narrative movement, associated with a qualitative approach and anchored in the bases of phenomenology and hermeneutics. The research data collection and production devices are configured around narrative interviews and ethnographies in the countryside. It is concluded that the process of autobioformation was presented in this study as a demarcation of epistemological and political propositions of the being-teacher, configuring itself as an opening for the existentiality of male and female teachers in the countryside.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/15081
10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1108
url https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/15081
identifier_str_mv 10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1108
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/15081/11303
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; Vol. 8 Núm. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e1108
REVUE BRÉSILIENNE DE RECHERCHE (AUTO)BIOGRAPHIQUE; Vol. 8 No. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e1108
Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; v. 8 n. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e1108
2525-426X
10.31892/rbpab2525-426X.v8.n23
reponame:Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
instname:Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)
instacron:BIO
instname_str Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)
instacron_str BIO
institution BIO
reponame_str Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
collection Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica - Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)
repository.mail.fl_str_mv ||esclementino@uol.com.br|| biographassociacao@gmail.com
_version_ 1798325188646928384