Memories of a teaching career: on marks and silencing

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Ana Clara de Rebouças
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
Texto Completo: https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/16741
Resumo: This essay shares reflections about teaching work based on experiences recalled from a university trajectory. The text takes as its starting point the provocations proposed for this Dossier, based on the assumption of the potential of the relationship between students and teachers as remarkable experiences. In this direction, four narrative moments are presented. First, introductory notes biographically situate the author's teaching trajectory. The second argumentative time contemplates inflections on marks of a long teaching/learning process. Finally, the silences are objects of debate. To conclude, preliminary syntheses try to contribute to the complex and necessary debate about the challenges and potentialities of teaching work in tense, fragmented and ethically controversial times.
id BIO-1_3ea608c950d828e4785e12533108d4e6
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uneb.br:article/16741
network_acronym_str BIO-1
network_name_str Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
repository_id_str
spelling Memories of a teaching career: on marks and silencingMemorias de una carrera docente: sobre marcas y silenciosMemórias de uma trajetória docente: sobre marcas e silenciamentosEducaçãoUniversidadeRaciovitalismoTrajetóriaEducationUniversityVital ReasonTrajectoryUniversidadEducaciónRaciovitalismoTrayectoriaThis essay shares reflections about teaching work based on experiences recalled from a university trajectory. The text takes as its starting point the provocations proposed for this Dossier, based on the assumption of the potential of the relationship between students and teachers as remarkable experiences. In this direction, four narrative moments are presented. First, introductory notes biographically situate the author's teaching trajectory. The second argumentative time contemplates inflections on marks of a long teaching/learning process. Finally, the silences are objects of debate. To conclude, preliminary syntheses try to contribute to the complex and necessary debate about the challenges and potentialities of teaching work in tense, fragmented and ethically controversial times.Este artículo, de carácter ensayístico, comparte reflexiones sobre el trabajo docente a partir de experiencias recordadas de una trayectoria universitaria. El texto parte de las provocaciones propuestas para este dossier, a partir de la asunción de las potencialidades de la relación entre alumnos y docentes como experiencias significativas. En esa dirección, cuatro momentos narrativos tejen las líneas que se develan, a saber: las notas introductorias sitúan biográficamente la trayectoria docente en cuestión; un segundo tiempo/espacio argumentativo contempla inflexiones sobre marcas de un largo proceso de enseñanza/aprendizaje; secuencialmente, son los silencios los que se apoderan del espacio de atención. Finalmente, síntesis preliminares buscan contribuir al complejo y necesario debate sobre los desafíos y potencialidades del trabajo docente en tiempos tensos, fragmentados y éticamente paradójicos.Este artigo, de natureza ensaística, partilha de reflexões acerca do trabalho docente a partir de vivências rememoradas de uma trajetória universitária. O texto toma como ponto de partida as provocações propostas para o presente Dossiê, tendo como pressuposto o potencial da relação entre alunos e professores enquanto experiências marcantes. Nesta direção, quatro momentos narrativos tecem as linhas que se desvelam, a saber: notas introdutórias situam biograficamente a trajetória docente em foco; um segundo tempo/espaço argumentativo acolhe inflexões sobre marcas de um longo processo de ensino/aprendizagem; sequencialmente, são os silenciamentos que assumem o espaço da atenção. Finalmente, sínteses provisórias sobre tal percurso buscam contribuir com o complexo e necessário debate acerca dos desafios e potencialidades do trabalho docente em tempos tensionados, fragmentados e eticamente controversos.Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)2023-05-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/1674110.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1116Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; Vol. 8 Núm. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e1116REVUE BRÉSILIENNE DE RECHERCHE (AUTO)BIOGRAPHIQUE; Vol. 8 No. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e1116Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; v. 8 n. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e11162525-426X10.31892/rbpab2525-426X.v8.n23reponame:Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográficainstname:Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)instacron:BIOporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/16741/11481Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográficainfo:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Ana Clara de Rebouças2023-12-27T01:34:38Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/16741Revistahttp://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/indexhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/oai||esclementino@uol.com.br|| biographassociacao@gmail.com2525-426X2525-426Xopendoar:2023-12-27T01:34:38Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica - Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)false
dc.title.none.fl_str_mv Memories of a teaching career: on marks and silencing
Memorias de una carrera docente: sobre marcas y silencios
Memórias de uma trajetória docente: sobre marcas e silenciamentos
title Memories of a teaching career: on marks and silencing
spellingShingle Memories of a teaching career: on marks and silencing
Carvalho, Ana Clara de Rebouças
Educação
Universidade
Raciovitalismo
Trajetória
Education
University
Vital Reason
Trajectory
Universidad
Educación
Raciovitalismo
Trayectoria
title_short Memories of a teaching career: on marks and silencing
title_full Memories of a teaching career: on marks and silencing
title_fullStr Memories of a teaching career: on marks and silencing
title_full_unstemmed Memories of a teaching career: on marks and silencing
title_sort Memories of a teaching career: on marks and silencing
author Carvalho, Ana Clara de Rebouças
author_facet Carvalho, Ana Clara de Rebouças
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, Ana Clara de Rebouças
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Universidade
Raciovitalismo
Trajetória
Education
University
Vital Reason
Trajectory
Universidad
Educación
Raciovitalismo
Trayectoria
topic Educação
Universidade
Raciovitalismo
Trajetória
Education
University
Vital Reason
Trajectory
Universidad
Educación
Raciovitalismo
Trayectoria
description This essay shares reflections about teaching work based on experiences recalled from a university trajectory. The text takes as its starting point the provocations proposed for this Dossier, based on the assumption of the potential of the relationship between students and teachers as remarkable experiences. In this direction, four narrative moments are presented. First, introductory notes biographically situate the author's teaching trajectory. The second argumentative time contemplates inflections on marks of a long teaching/learning process. Finally, the silences are objects of debate. To conclude, preliminary syntheses try to contribute to the complex and necessary debate about the challenges and potentialities of teaching work in tense, fragmented and ethically controversial times.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/16741
10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1116
url https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/16741
identifier_str_mv 10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1116
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/16741/11481
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; Vol. 8 Núm. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e1116
REVUE BRÉSILIENNE DE RECHERCHE (AUTO)BIOGRAPHIQUE; Vol. 8 No. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e1116
Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; v. 8 n. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e1116
2525-426X
10.31892/rbpab2525-426X.v8.n23
reponame:Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
instname:Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)
instacron:BIO
instname_str Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)
instacron_str BIO
institution BIO
reponame_str Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
collection Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica - Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)
repository.mail.fl_str_mv ||esclementino@uol.com.br|| biographassociacao@gmail.com
_version_ 1798325188725571584