Memories of a teaching career: on marks and silencing
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica |
Texto Completo: | https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/16741 |
Resumo: | This essay shares reflections about teaching work based on experiences recalled from a university trajectory. The text takes as its starting point the provocations proposed for this Dossier, based on the assumption of the potential of the relationship between students and teachers as remarkable experiences. In this direction, four narrative moments are presented. First, introductory notes biographically situate the author's teaching trajectory. The second argumentative time contemplates inflections on marks of a long teaching/learning process. Finally, the silences are objects of debate. To conclude, preliminary syntheses try to contribute to the complex and necessary debate about the challenges and potentialities of teaching work in tense, fragmented and ethically controversial times. |
id |
BIO-1_3ea608c950d828e4785e12533108d4e6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uneb.br:article/16741 |
network_acronym_str |
BIO-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica |
repository_id_str |
|
spelling |
Memories of a teaching career: on marks and silencingMemorias de una carrera docente: sobre marcas y silenciosMemórias de uma trajetória docente: sobre marcas e silenciamentosEducaçãoUniversidadeRaciovitalismoTrajetóriaEducationUniversityVital ReasonTrajectoryUniversidadEducaciónRaciovitalismoTrayectoriaThis essay shares reflections about teaching work based on experiences recalled from a university trajectory. The text takes as its starting point the provocations proposed for this Dossier, based on the assumption of the potential of the relationship between students and teachers as remarkable experiences. In this direction, four narrative moments are presented. First, introductory notes biographically situate the author's teaching trajectory. The second argumentative time contemplates inflections on marks of a long teaching/learning process. Finally, the silences are objects of debate. To conclude, preliminary syntheses try to contribute to the complex and necessary debate about the challenges and potentialities of teaching work in tense, fragmented and ethically controversial times.Este artículo, de carácter ensayístico, comparte reflexiones sobre el trabajo docente a partir de experiencias recordadas de una trayectoria universitaria. El texto parte de las provocaciones propuestas para este dossier, a partir de la asunción de las potencialidades de la relación entre alumnos y docentes como experiencias significativas. En esa dirección, cuatro momentos narrativos tejen las líneas que se develan, a saber: las notas introductorias sitúan biográficamente la trayectoria docente en cuestión; un segundo tiempo/espacio argumentativo contempla inflexiones sobre marcas de un largo proceso de enseñanza/aprendizaje; secuencialmente, son los silencios los que se apoderan del espacio de atención. Finalmente, síntesis preliminares buscan contribuir al complejo y necesario debate sobre los desafíos y potencialidades del trabajo docente en tiempos tensos, fragmentados y éticamente paradójicos.Este artigo, de natureza ensaística, partilha de reflexões acerca do trabalho docente a partir de vivências rememoradas de uma trajetória universitária. O texto toma como ponto de partida as provocações propostas para o presente Dossiê, tendo como pressuposto o potencial da relação entre alunos e professores enquanto experiências marcantes. Nesta direção, quatro momentos narrativos tecem as linhas que se desvelam, a saber: notas introdutórias situam biograficamente a trajetória docente em foco; um segundo tempo/espaço argumentativo acolhe inflexões sobre marcas de um longo processo de ensino/aprendizagem; sequencialmente, são os silenciamentos que assumem o espaço da atenção. Finalmente, sínteses provisórias sobre tal percurso buscam contribuir com o complexo e necessário debate acerca dos desafios e potencialidades do trabalho docente em tempos tensionados, fragmentados e eticamente controversos.Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)2023-05-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/1674110.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1116Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; Vol. 8 Núm. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e1116REVUE BRÉSILIENNE DE RECHERCHE (AUTO)BIOGRAPHIQUE; Vol. 8 No. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e1116Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; v. 8 n. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e11162525-426X10.31892/rbpab2525-426X.v8.n23reponame:Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográficainstname:Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)instacron:BIOporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/16741/11481Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográficainfo:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Ana Clara de Rebouças2023-12-27T01:34:38Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/16741Revistahttp://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/indexhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/oai||esclementino@uol.com.br|| biographassociacao@gmail.com2525-426X2525-426Xopendoar:2023-12-27T01:34:38Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica - Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Memories of a teaching career: on marks and silencing Memorias de una carrera docente: sobre marcas y silencios Memórias de uma trajetória docente: sobre marcas e silenciamentos |
title |
Memories of a teaching career: on marks and silencing |
spellingShingle |
Memories of a teaching career: on marks and silencing Carvalho, Ana Clara de Rebouças Educação Universidade Raciovitalismo Trajetória Education University Vital Reason Trajectory Universidad Educación Raciovitalismo Trayectoria |
title_short |
Memories of a teaching career: on marks and silencing |
title_full |
Memories of a teaching career: on marks and silencing |
title_fullStr |
Memories of a teaching career: on marks and silencing |
title_full_unstemmed |
Memories of a teaching career: on marks and silencing |
title_sort |
Memories of a teaching career: on marks and silencing |
author |
Carvalho, Ana Clara de Rebouças |
author_facet |
Carvalho, Ana Clara de Rebouças |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carvalho, Ana Clara de Rebouças |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Universidade Raciovitalismo Trajetória Education University Vital Reason Trajectory Universidad Educación Raciovitalismo Trayectoria |
topic |
Educação Universidade Raciovitalismo Trajetória Education University Vital Reason Trajectory Universidad Educación Raciovitalismo Trayectoria |
description |
This essay shares reflections about teaching work based on experiences recalled from a university trajectory. The text takes as its starting point the provocations proposed for this Dossier, based on the assumption of the potential of the relationship between students and teachers as remarkable experiences. In this direction, four narrative moments are presented. First, introductory notes biographically situate the author's teaching trajectory. The second argumentative time contemplates inflections on marks of a long teaching/learning process. Finally, the silences are objects of debate. To conclude, preliminary syntheses try to contribute to the complex and necessary debate about the challenges and potentialities of teaching work in tense, fragmented and ethically controversial times. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/16741 10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1116 |
url |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/16741 |
identifier_str_mv |
10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1116 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/16741/11481 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph) |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; Vol. 8 Núm. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e1116 REVUE BRÉSILIENNE DE RECHERCHE (AUTO)BIOGRAPHIQUE; Vol. 8 No. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e1116 Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; v. 8 n. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e1116 2525-426X 10.31892/rbpab2525-426X.v8.n23 reponame:Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica instname:Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph) instacron:BIO |
instname_str |
Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph) |
instacron_str |
BIO |
institution |
BIO |
reponame_str |
Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica |
collection |
Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica - Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph) |
repository.mail.fl_str_mv |
||esclementino@uol.com.br|| biographassociacao@gmail.com |
_version_ |
1798325188725571584 |