Valéria Socio-Environmental Institute: desire and practice of libertarian education in Salvador-BA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nunes, Eduardo José Fernandes
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Sant'Anna, Igor
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo
Texto Completo: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/16984
Resumo: This article presents an experience of libertarian education in Valéria, a peripheral neighborhood of Salvador city, Bahia, Brazil, between 2004 and 2014, through the creation of the Valéria Socio-environmental Institute (ISVA). We used memories of our own experiences, records from the ISVA blog, printed materials, photos, videos, documentaries, and an interview for the Anarchist News Agency (ANA). Learning Webs (Illich, 1973) formed around an Experiential Educational Community (Goodman, 1976). In the ten years of ISVA we learned that “the path to freedom is freedom” (Bakunin, 1986) by building intergenerational dialogues without hierarchies and uniting fun and responsibility within a collective construction.
id CAMP-1_2f6733945d5bf78f1279fe3d3f3ddeac
oai_identifier_str oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/16984
network_acronym_str CAMP-1
network_name_str Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo
repository_id_str
spelling Valéria Socio-Environmental Institute: desire and practice of libertarian education in Salvador-BAInstituto Socioambiental Valéria: deseo y práctica de la educación libertaria en Salvador-BAInstituto Socioambiental de Valéria: desir et pratique d’education en Salvador-BAInstituto socioambiental de Valéria: desejo e prática de educação libertária em Salvador-BAInstituto Socioambiental de ValériaPedagogia libertáriaTeias de aprendizagemThis article presents an experience of libertarian education in Valéria, a peripheral neighborhood of Salvador city, Bahia, Brazil, between 2004 and 2014, through the creation of the Valéria Socio-environmental Institute (ISVA). We used memories of our own experiences, records from the ISVA blog, printed materials, photos, videos, documentaries, and an interview for the Anarchist News Agency (ANA). Learning Webs (Illich, 1973) formed around an Experiential Educational Community (Goodman, 1976). In the ten years of ISVA we learned that “the path to freedom is freedom” (Bakunin, 1986) by building intergenerational dialogues without hierarchies and uniting fun and responsibility within a collective construction.Este artículo presenta una experiencia de educación libertaria en Valéria, un barrio periférico de la ciudad de Salvador, Bahía, Brasil, entre 2004 y 2014, a través de la creación del Instituto Socioambiental de Valéria (ISVA). Utilizamos recuerdos de nuestras propias experiencias, registros del blog ISVA, materiales impresos, fotos, videos, documentales y una entrevista para la Agencia de Noticias Anarquistas (ANA). Redes de aprendizaje (Illich, 1973) formadas alrededor de una Comunidad Educativa Experiencial (Goodman, 1976). En los diez años de ISVA aprendimos que “el camino a la libertad es la libertad” (Bakunin, 1986) construyendo diálogos intergeneracionales sin jerarquías y uniendo diversión y responsabilidad dentro de una construcción colectiva.Cet article présente une expérience d’éducation libertaire en Valeria, un quartier dans la périphérie de Salvador, Bahia, Brésil, entre les années 2004 et 2014, à travers de la création du Instituto Socioambiental de Valéria (ISVA). On utilise mémoire de notre propre expérience, des enregistrements du blogue du ISVA, des documents imprimés, des photos, des vidéos, des documentaires et des interviews par l’Agence de Presse Anarchiste (ANA). Les réseaux d’apprentissage (Illich,1973) se forment autour d’une Communauté Educative Vivante (Goodman, 1976). Durant dix ans du ISVA on a appris que « le chemin de la liberté c’est la liberté » (Bakunin, 1986) lors de la construction de dialogues intergénérationnels sans hiérarchie et combiner amusement et responsabilité.Este artigo apresenta uma experiência de educação libertária em Valéria, bairro periférico da cidade de Salvador, Bahia, Brasil, entre 2004 e 2014, através da criação do Instituto Socioambiental de Valéria (ISVA). Utilizamos memórias de nossas próprias vivências, registros do blog do ISVA, materiais impressos, fotos, vídeos, documentários e entrevista para a Agência de Notícias Anarquistas (ANA). Teias de aprendizagem (Ilitch, 1973) se formaram em torno de uma Comunidade Educativa Vivencial (Goodman, 1976). Nos dez anos do ISVA aprendemos que “o caminho da liberdade é a liberdade” (Bakunin, 1986) ao construir diálogos intergeracionais sem hierarquias e unir diversão e responsabilidade dentro de uma construção coletiva.Faculdade de Educação/Universidade Estadual de Campinas2022-12-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/1698410.20888/ridpher.v8i00.16984Ridphe_R, Ibero-American Journal of Historical-Educational Patrimony; Vol. 8 (2022): Publicação contínua; e022012RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo; Vol. 8 (2022): Publicação contínua; e022012RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo; v. 8 (2022): Publicação contínua; e0220122447-746Xreponame:Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/16984/12116https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/16984/12117Copyright (c) 2022 RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNunes, Eduardo José FernandesSant'Anna, Igor2022-12-31T17:19:59Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/16984Revistahttps://www.fe.unicamp.br/revistas/ged/RIDPHE-RPUBhttp://ojs.fe.unicamp.br/index.php/RIDPHE-R/oai||mcris@unicamp.br2447-746X2447-746Xopendoar:2022-12-31T17:19:59Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Valéria Socio-Environmental Institute: desire and practice of libertarian education in Salvador-BA
Instituto Socioambiental Valéria: deseo y práctica de la educación libertaria en Salvador-BA
Instituto Socioambiental de Valéria: desir et pratique d’education en Salvador-BA
Instituto socioambiental de Valéria: desejo e prática de educação libertária em Salvador-BA
title Valéria Socio-Environmental Institute: desire and practice of libertarian education in Salvador-BA
spellingShingle Valéria Socio-Environmental Institute: desire and practice of libertarian education in Salvador-BA
Nunes, Eduardo José Fernandes
Instituto Socioambiental de Valéria
Pedagogia libertária
Teias de aprendizagem
title_short Valéria Socio-Environmental Institute: desire and practice of libertarian education in Salvador-BA
title_full Valéria Socio-Environmental Institute: desire and practice of libertarian education in Salvador-BA
title_fullStr Valéria Socio-Environmental Institute: desire and practice of libertarian education in Salvador-BA
title_full_unstemmed Valéria Socio-Environmental Institute: desire and practice of libertarian education in Salvador-BA
title_sort Valéria Socio-Environmental Institute: desire and practice of libertarian education in Salvador-BA
author Nunes, Eduardo José Fernandes
author_facet Nunes, Eduardo José Fernandes
Sant'Anna, Igor
author_role author
author2 Sant'Anna, Igor
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nunes, Eduardo José Fernandes
Sant'Anna, Igor
dc.subject.por.fl_str_mv Instituto Socioambiental de Valéria
Pedagogia libertária
Teias de aprendizagem
topic Instituto Socioambiental de Valéria
Pedagogia libertária
Teias de aprendizagem
description This article presents an experience of libertarian education in Valéria, a peripheral neighborhood of Salvador city, Bahia, Brazil, between 2004 and 2014, through the creation of the Valéria Socio-environmental Institute (ISVA). We used memories of our own experiences, records from the ISVA blog, printed materials, photos, videos, documentaries, and an interview for the Anarchist News Agency (ANA). Learning Webs (Illich, 1973) formed around an Experiential Educational Community (Goodman, 1976). In the ten years of ISVA we learned that “the path to freedom is freedom” (Bakunin, 1986) by building intergenerational dialogues without hierarchies and uniting fun and responsibility within a collective construction.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/16984
10.20888/ridpher.v8i00.16984
url https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/16984
identifier_str_mv 10.20888/ridpher.v8i00.16984
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/16984/12116
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/16984/12117
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação/Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação/Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Ridphe_R, Ibero-American Journal of Historical-Educational Patrimony; Vol. 8 (2022): Publicação contínua; e022012
RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo; Vol. 8 (2022): Publicação contínua; e022012
RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo; v. 8 (2022): Publicação contínua; e022012
2447-746X
reponame:Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo
collection Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo
repository.name.fl_str_mv Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||mcris@unicamp.br
_version_ 1798675505638014976