Valéria Socio-Environmental Institute: desire and practice of libertarian education in Salvador-BA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo (RIDPHE_R) |
Texto Completo: | https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/16984 |
Resumo: | This article presents an experience of libertarian education in Valéria, a peripheral neighborhood of Salvador city, Bahia, Brazil, between 2004 and 2014, through the creation of the Valéria Socio-environmental Institute (ISVA). We used memories of our own experiences, records from the ISVA blog, printed materials, photos, videos, documentaries, and an interview for the Anarchist News Agency (ANA). Learning Webs (Illich, 1973) formed around an Experiential Educational Community (Goodman, 1976). In the ten years of ISVA we learned that “the path to freedom is freedom” (Bakunin, 1986) by building intergenerational dialogues without hierarchies and uniting fun and responsibility within a collective construction. |
id |
CAMP-1_2f6733945d5bf78f1279fe3d3f3ddeac |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/16984 |
network_acronym_str |
CAMP-1 |
network_name_str |
Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo (RIDPHE_R) |
repository_id_str |
|
spelling |
Valéria Socio-Environmental Institute: desire and practice of libertarian education in Salvador-BAInstituto Socioambiental Valéria: deseo y práctica de la educación libertaria en Salvador-BAInstituto Socioambiental de Valéria: desir et pratique d’education en Salvador-BAInstituto socioambiental de Valéria: desejo e prática de educação libertária em Salvador-BAInstituto Socioambiental de ValériaPedagogia libertáriaTeias de aprendizagemThis article presents an experience of libertarian education in Valéria, a peripheral neighborhood of Salvador city, Bahia, Brazil, between 2004 and 2014, through the creation of the Valéria Socio-environmental Institute (ISVA). We used memories of our own experiences, records from the ISVA blog, printed materials, photos, videos, documentaries, and an interview for the Anarchist News Agency (ANA). Learning Webs (Illich, 1973) formed around an Experiential Educational Community (Goodman, 1976). In the ten years of ISVA we learned that “the path to freedom is freedom” (Bakunin, 1986) by building intergenerational dialogues without hierarchies and uniting fun and responsibility within a collective construction.Este artículo presenta una experiencia de educación libertaria en Valéria, un barrio periférico de la ciudad de Salvador, Bahía, Brasil, entre 2004 y 2014, a través de la creación del Instituto Socioambiental de Valéria (ISVA). Utilizamos recuerdos de nuestras propias experiencias, registros del blog ISVA, materiales impresos, fotos, videos, documentales y una entrevista para la Agencia de Noticias Anarquistas (ANA). Redes de aprendizaje (Illich, 1973) formadas alrededor de una Comunidad Educativa Experiencial (Goodman, 1976). En los diez años de ISVA aprendimos que “el camino a la libertad es la libertad” (Bakunin, 1986) construyendo diálogos intergeneracionales sin jerarquías y uniendo diversión y responsabilidad dentro de una construcción colectiva.Cet article présente une expérience d’éducation libertaire en Valeria, un quartier dans la périphérie de Salvador, Bahia, Brésil, entre les années 2004 et 2014, à travers de la création du Instituto Socioambiental de Valéria (ISVA). On utilise mémoire de notre propre expérience, des enregistrements du blogue du ISVA, des documents imprimés, des photos, des vidéos, des documentaires et des interviews par l’Agence de Presse Anarchiste (ANA). Les réseaux d’apprentissage (Illich,1973) se forment autour d’une Communauté Educative Vivante (Goodman, 1976). Durant dix ans du ISVA on a appris que « le chemin de la liberté c’est la liberté » (Bakunin, 1986) lors de la construction de dialogues intergénérationnels sans hiérarchie et combiner amusement et responsabilité.Este artigo apresenta uma experiência de educação libertária em Valéria, bairro periférico da cidade de Salvador, Bahia, Brasil, entre 2004 e 2014, através da criação do Instituto Socioambiental de Valéria (ISVA). Utilizamos memórias de nossas próprias vivências, registros do blog do ISVA, materiais impressos, fotos, vídeos, documentários e entrevista para a Agência de Notícias Anarquistas (ANA). Teias de aprendizagem (Ilitch, 1973) se formaram em torno de uma Comunidade Educativa Vivencial (Goodman, 1976). Nos dez anos do ISVA aprendemos que “o caminho da liberdade é a liberdade” (Bakunin, 1986) ao construir diálogos intergeracionais sem hierarquias e unir diversão e responsabilidade dentro de uma construção coletiva.Faculdade de Educação/Universidade Estadual de Campinas2022-12-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/1698410.20888/ridpher.v8i00.16984Ridphe_R, Ibero-American Journal of Historical-Educational Patrimony; Vol. 8 (2022): Publicação contínua; e022012RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo; Vol. 8 (2022): Publicação contínua; e022012RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo; v. 8 (2022): Publicação contínua; e0220122447-746Xreponame:Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo (RIDPHE_R)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/16984/12116https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/16984/12117Copyright (c) 2022 RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNunes, Eduardo José FernandesSant'Anna, Igor2022-12-31T17:19:59Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/16984Revistahttps://www.fe.unicamp.br/revistas/ged/RIDPHE-RPUBhttp://ojs.fe.unicamp.br/index.php/RIDPHE-R/oai||mcris@unicamp.br2447-746X2447-746Xopendoar:2022-12-31T17:19:59Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo (RIDPHE_R) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Valéria Socio-Environmental Institute: desire and practice of libertarian education in Salvador-BA Instituto Socioambiental Valéria: deseo y práctica de la educación libertaria en Salvador-BA Instituto Socioambiental de Valéria: desir et pratique d’education en Salvador-BA Instituto socioambiental de Valéria: desejo e prática de educação libertária em Salvador-BA |
title |
Valéria Socio-Environmental Institute: desire and practice of libertarian education in Salvador-BA |
spellingShingle |
Valéria Socio-Environmental Institute: desire and practice of libertarian education in Salvador-BA Nunes, Eduardo José Fernandes Instituto Socioambiental de Valéria Pedagogia libertária Teias de aprendizagem |
title_short |
Valéria Socio-Environmental Institute: desire and practice of libertarian education in Salvador-BA |
title_full |
Valéria Socio-Environmental Institute: desire and practice of libertarian education in Salvador-BA |
title_fullStr |
Valéria Socio-Environmental Institute: desire and practice of libertarian education in Salvador-BA |
title_full_unstemmed |
Valéria Socio-Environmental Institute: desire and practice of libertarian education in Salvador-BA |
title_sort |
Valéria Socio-Environmental Institute: desire and practice of libertarian education in Salvador-BA |
author |
Nunes, Eduardo José Fernandes |
author_facet |
Nunes, Eduardo José Fernandes Sant'Anna, Igor |
author_role |
author |
author2 |
Sant'Anna, Igor |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nunes, Eduardo José Fernandes Sant'Anna, Igor |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Instituto Socioambiental de Valéria Pedagogia libertária Teias de aprendizagem |
topic |
Instituto Socioambiental de Valéria Pedagogia libertária Teias de aprendizagem |
description |
This article presents an experience of libertarian education in Valéria, a peripheral neighborhood of Salvador city, Bahia, Brazil, between 2004 and 2014, through the creation of the Valéria Socio-environmental Institute (ISVA). We used memories of our own experiences, records from the ISVA blog, printed materials, photos, videos, documentaries, and an interview for the Anarchist News Agency (ANA). Learning Webs (Illich, 1973) formed around an Experiential Educational Community (Goodman, 1976). In the ten years of ISVA we learned that “the path to freedom is freedom” (Bakunin, 1986) by building intergenerational dialogues without hierarchies and uniting fun and responsibility within a collective construction. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/16984 10.20888/ridpher.v8i00.16984 |
url |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/16984 |
identifier_str_mv |
10.20888/ridpher.v8i00.16984 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/16984/12116 https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/16984/12117 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação/Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação/Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ridphe_R, Ibero-American Journal of Historical-Educational Patrimony; Vol. 8 (2022): Publicação contínua; e022012 RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo; Vol. 8 (2022): Publicação contínua; e022012 RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo; v. 8 (2022): Publicação contínua; e022012 2447-746X reponame:Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo (RIDPHE_R) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo (RIDPHE_R) |
collection |
Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo (RIDPHE_R) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo (RIDPHE_R) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||mcris@unicamp.br |
_version_ |
1809280191391858688 |