Internationalization of the graduate curriculum: questions for debates
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | RevistaBrasileiradePós-Graduação |
Texto Completo: | http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/475 |
Resumo: | This article aims to analyze the treatment that Brazilian researchers have given to the theme: internationalization of higher education. The research used articles available on the Portal de Periódicos of the Brazilian Federal Agency for Support and Evaluation of Graduate Education (CAPES). The study sought to link the analysis of the context of the planetary era to the inequalities between Western Europe and underdeveloped countries. The research undertaken here showed, among other things, that the internationalization between non-hegemonic countries and developed countries has been seen as a unilateral transference, rather than as solidary cooperation, and it points to the need for an international curricular project and critical and dialogic propositions, within a context in which diversity is delineated as a universal project. |
id |
CAPES-1_060d3fc26134b3613db27f0669a96a01 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.192.168.0.141:article/475 |
network_acronym_str |
CAPES-1 |
network_name_str |
RevistaBrasileiradePós-Graduação |
spelling |
Internationalization of the graduate curriculum: questions for debatesInternationalization of the graduate curriculum: questions for debatesInternacionalização do currículo acadêmico de graduação: questões para debatesInternationalization. Higher Education. Curriculum.Internacionalização. Ensino Superior. Currículointernationalization – higher education – curriculum: Internacionalización. Educación Superior. Currículo.This article aims to analyze the treatment that Brazilian researchers have given to the theme: internationalization of higher education. The research used articles available on the Portal de Periódicos of the Brazilian Federal Agency for Support and Evaluation of Graduate Education (CAPES). The study sought to link the analysis of the context of the planetary era to the inequalities between Western Europe and underdeveloped countries. The research undertaken here showed, among other things, that the internationalization between non-hegemonic countries and developed countries has been seen as a unilateral transference, rather than as solidary cooperation, and it points to the need for an international curricular project and critical and dialogic propositions, within a context in which diversity is delineated as a universal project.O presente artigo tem como objetivo analisar o tratamento que pesquisadores brasileiros têm dispensado ao tema “Internacionalização do ensino superior”. A pesquisa utilizou como fonte os artigos disponíveis no Portal de Periódicos da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes). Procurou-se vincular as análises ao contexto da era planetária com as desigualdades entre o Ocidente Europeu e países subdesenvolvidos. A pesquisa aqui empreendida demonstrou, entre outras coisas, que a internacionalização entre países não hegemônicos e países desenvolvidos tem sido vista como uma transferência unilateral, em vez de uma cooperação solidária, e aponta para a necessidade de um projeto curricular internacional, com proposições críticas e dialógicas, no interior do qual a diversidade se delineie como projeto universal.Este artículo pretende analizar el tratamiento que los investigadores brasileños han dado al tema “Internalización de la educación superior”. La investigación utiliza como fuente los artículos disponibles en el Portal de Periódicos de la Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Se buscó vincular los análisis al contexto de la era planetaria con las desigualdades entre el Occidente Europeo y los países subdesarrollados. La investigación realizada aquí demostró, entre otras cosas, que la internalización entre países no hegemónicos y países desarrollados, se ha visto como una transferencia unilateral, diferente de una cooperación solidaria y apunta hacia la necesidad de un proyecto curricular internacional con proposiciones críticas y dialógicas, dentro del cual la diversidad se delinee como proyecto universal.Revista Brasileira de Pós-GraduaçãoCastilho, Suely Dulce de2014-12-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/47510.21713/2358-2332.2015.v12.475RBPG; v. 12, n. 27 (2015)Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 12, n. 27 (2015)2358-23321806-8405reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduaçãoinstname:CAPESinstacron:CAPESporhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/475/pdfhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/downloadSuppFile/475/52info:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-20T15:50:16Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
Internationalization of the graduate curriculum: questions for debates Internationalization of the graduate curriculum: questions for debates Internacionalização do currículo acadêmico de graduação: questões para debates |
title |
Internationalization of the graduate curriculum: questions for debates |
spellingShingle |
Internationalization of the graduate curriculum: questions for debates Castilho, Suely Dulce de Internationalization. Higher Education. Curriculum. Internacionalização. Ensino Superior. Currículo internationalization – higher education – curriculum : Internacionalización. Educación Superior. Currículo. |
title_short |
Internationalization of the graduate curriculum: questions for debates |
title_full |
Internationalization of the graduate curriculum: questions for debates |
title_fullStr |
Internationalization of the graduate curriculum: questions for debates |
title_full_unstemmed |
Internationalization of the graduate curriculum: questions for debates |
title_sort |
Internationalization of the graduate curriculum: questions for debates |
author |
Castilho, Suely Dulce de |
author_facet |
Castilho, Suely Dulce de |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Castilho, Suely Dulce de |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Internationalization. Higher Education. Curriculum. Internacionalização. Ensino Superior. Currículo internationalization – higher education – curriculum : Internacionalización. Educación Superior. Currículo. |
topic |
Internationalization. Higher Education. Curriculum. Internacionalização. Ensino Superior. Currículo internationalization – higher education – curriculum : Internacionalización. Educación Superior. Currículo. |
dc.description.none.fl_txt_mv |
This article aims to analyze the treatment that Brazilian researchers have given to the theme: internationalization of higher education. The research used articles available on the Portal de Periódicos of the Brazilian Federal Agency for Support and Evaluation of Graduate Education (CAPES). The study sought to link the analysis of the context of the planetary era to the inequalities between Western Europe and underdeveloped countries. The research undertaken here showed, among other things, that the internationalization between non-hegemonic countries and developed countries has been seen as a unilateral transference, rather than as solidary cooperation, and it points to the need for an international curricular project and critical and dialogic propositions, within a context in which diversity is delineated as a universal project. O presente artigo tem como objetivo analisar o tratamento que pesquisadores brasileiros têm dispensado ao tema “Internacionalização do ensino superior”. A pesquisa utilizou como fonte os artigos disponíveis no Portal de Periódicos da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes). Procurou-se vincular as análises ao contexto da era planetária com as desigualdades entre o Ocidente Europeu e países subdesenvolvidos. A pesquisa aqui empreendida demonstrou, entre outras coisas, que a internacionalização entre países não hegemônicos e países desenvolvidos tem sido vista como uma transferência unilateral, em vez de uma cooperação solidária, e aponta para a necessidade de um projeto curricular internacional, com proposições críticas e dialógicas, no interior do qual a diversidade se delineie como projeto universal. Este artículo pretende analizar el tratamiento que los investigadores brasileños han dado al tema “Internalización de la educación superior”. La investigación utiliza como fuente los artículos disponibles en el Portal de Periódicos de la Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Se buscó vincular los análisis al contexto de la era planetaria con las desigualdades entre el Occidente Europeo y los países subdesarrollados. La investigación realizada aquí demostró, entre otras cosas, que la internalización entre países no hegemónicos y países desarrollados, se ha visto como una transferencia unilateral, diferente de una cooperación solidaria y apunta hacia la necesidad de un proyecto curricular internacional con proposiciones críticas y dialógicas, dentro del cual la diversidad se delinee como proyecto universal. |
description |
This article aims to analyze the treatment that Brazilian researchers have given to the theme: internationalization of higher education. The research used articles available on the Portal de Periódicos of the Brazilian Federal Agency for Support and Evaluation of Graduate Education (CAPES). The study sought to link the analysis of the context of the planetary era to the inequalities between Western Europe and underdeveloped countries. The research undertaken here showed, among other things, that the internationalization between non-hegemonic countries and developed countries has been seen as a unilateral transference, rather than as solidary cooperation, and it points to the need for an international curricular project and critical and dialogic propositions, within a context in which diversity is delineated as a universal project. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-12-09 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/475 10.21713/2358-2332.2015.v12.475 |
url |
http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/475 |
identifier_str_mv |
10.21713/2358-2332.2015.v12.475 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/475/pdf http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/downloadSuppFile/475/52 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Pós-Graduação |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Pós-Graduação |
dc.source.none.fl_str_mv |
RBPG; v. 12, n. 27 (2015) Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 12, n. 27 (2015) 2358-2332 1806-8405 reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduação instname:CAPES instacron:CAPES |
reponame_str |
RevistaBrasileiradePós-Graduação |
collection |
RevistaBrasileiradePós-Graduação |
instname_str |
CAPES |
instacron_str |
CAPES |
institution |
CAPES |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1639987073582628864 |