O potencial formativo do Pibid pela perspectiva dos formadores de professores
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | RevistaBrasileiradePós-Graduação |
Texto Completo: | http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/891 |
Resumo: | This study presents the educational formative potential from the experience with PIBID, from practical and conceptual points of view of teacher trainers participating in the above mentioned program and in the teaching fields of Biology, Physics, and Mathematics of three higher education institutions in southern Brazil. Semi structured interviews were done with nine professors. The data, analysed through the light of Textual Discourse Analysis, point out that the experience in the PIBID helps to rethink the teaching degree curricula in these institutions, getting teachers closer to school reality and allowing the deepening of themes that impact the formation of teaching degree students. The study also indicates that for teacher trainers, the relationship between the Program´s contributions and their professional development as professors is still unclear. |
id |
CAPES-1_08ab88121b3c3b775037a704758b0d36 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.192.168.0.141:article/891 |
network_acronym_str |
CAPES-1 |
network_name_str |
RevistaBrasileiradePós-Graduação |
spelling |
O potencial formativo do Pibid pela perspectiva dos formadores de professoresThe PIBID formative potential from the perspective of teacher trainersEl potencial formativo del PIBID desde la perspectiva de los formadores de docentesEducaçãoPibid. Formadores de Professores. Formação de Professores.PIBID. Teacher Trainers. Teacher Training.PIBID. Formadores de Docentes. Formación de Profesores.This study presents the educational formative potential from the experience with PIBID, from practical and conceptual points of view of teacher trainers participating in the above mentioned program and in the teaching fields of Biology, Physics, and Mathematics of three higher education institutions in southern Brazil. Semi structured interviews were done with nine professors. The data, analysed through the light of Textual Discourse Analysis, point out that the experience in the PIBID helps to rethink the teaching degree curricula in these institutions, getting teachers closer to school reality and allowing the deepening of themes that impact the formation of teaching degree students. The study also indicates that for teacher trainers, the relationship between the Program´s contributions and their professional development as professors is still unclear.Este trabalho apresenta o potencial formativo a partir da experiência no Pibid, do ponto de vista de concepções e práticas, de formadores de professores atuantes no citado programa e em cursos de Licenciatura em Biologia, em Física e em Matemática, oriundos de três instituições de ensino superior do Sul do Brasil. Foram realizadas entrevistas semiestruturadas com nove docentes. Os dados, analisados à luz da Análise Textual Discursiva, apontam para o fato de que a experiência no interior do Pibid auxilia a repensar o currículo dos cursos de licenciatura nessas instituições, aproximando os docentes da realidade escolar e possibilitando o aprofundamento de temáticas que impactam a formação dos licenciandos. O estudo sinaliza também que ainda não é clara, para os formadores, a relação entre as contribuições do programa e seu desenvolvimento profissional docente.Este artículo expone el potencial formativo de la experiencia en el PIBID desde el punto de vista de las concepciones y prácticas de los docentes formadores que trabajan en el citado programa y en los cursos de licenciatura en Biología, en Física y en Matemáticas, de tres instituciones de educación superior del Sur de Brasil. Se realizaron entrevistas semiestructuradas con nueve profesores. Los datos analizados a la luz del Análisis Textual Discursivo, apuntan para el hecho de que la experiencia dentro del PIBID ayuda a repensar la estructura curricular de los cursos de licenciatura en estas instituciones, aproximando los docentes de la realidad escolar y permitiendo la profundización de temáticas que impactan en la formación de los estudiantes de licenciatura. El estudio también indica que aún no está claro, para los formadores, la relación entre las contribuciones del programa y su desarrollo profesional docente.Revista Brasileira de Pós-GraduaçãoFAPESBMassena, Elisa PrestesCunha, Maria Isabel da2016-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/89110.21713/2358-2332.2016.v13.891RBPG; v. 13, n. 30 (2016)Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 13, n. 30 (2016)2358-23321806-8405reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduaçãoinstname:CAPESinstacron:CAPESporhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/891/pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-20T15:50:16Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
O potencial formativo do Pibid pela perspectiva dos formadores de professores The PIBID formative potential from the perspective of teacher trainers El potencial formativo del PIBID desde la perspectiva de los formadores de docentes |
title |
O potencial formativo do Pibid pela perspectiva dos formadores de professores |
spellingShingle |
O potencial formativo do Pibid pela perspectiva dos formadores de professores Massena, Elisa Prestes Educação Pibid. Formadores de Professores. Formação de Professores. PIBID. Teacher Trainers. Teacher Training. PIBID. Formadores de Docentes. Formación de Profesores. |
title_short |
O potencial formativo do Pibid pela perspectiva dos formadores de professores |
title_full |
O potencial formativo do Pibid pela perspectiva dos formadores de professores |
title_fullStr |
O potencial formativo do Pibid pela perspectiva dos formadores de professores |
title_full_unstemmed |
O potencial formativo do Pibid pela perspectiva dos formadores de professores |
title_sort |
O potencial formativo do Pibid pela perspectiva dos formadores de professores |
author |
Massena, Elisa Prestes |
author_facet |
Massena, Elisa Prestes Cunha, Maria Isabel da |
author_role |
author |
author2 |
Cunha, Maria Isabel da |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
FAPESB |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Massena, Elisa Prestes Cunha, Maria Isabel da |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Pibid. Formadores de Professores. Formação de Professores. PIBID. Teacher Trainers. Teacher Training. PIBID. Formadores de Docentes. Formación de Profesores. |
topic |
Educação Pibid. Formadores de Professores. Formação de Professores. PIBID. Teacher Trainers. Teacher Training. PIBID. Formadores de Docentes. Formación de Profesores. |
dc.description.none.fl_txt_mv |
This study presents the educational formative potential from the experience with PIBID, from practical and conceptual points of view of teacher trainers participating in the above mentioned program and in the teaching fields of Biology, Physics, and Mathematics of three higher education institutions in southern Brazil. Semi structured interviews were done with nine professors. The data, analysed through the light of Textual Discourse Analysis, point out that the experience in the PIBID helps to rethink the teaching degree curricula in these institutions, getting teachers closer to school reality and allowing the deepening of themes that impact the formation of teaching degree students. The study also indicates that for teacher trainers, the relationship between the Program´s contributions and their professional development as professors is still unclear. Este trabalho apresenta o potencial formativo a partir da experiência no Pibid, do ponto de vista de concepções e práticas, de formadores de professores atuantes no citado programa e em cursos de Licenciatura em Biologia, em Física e em Matemática, oriundos de três instituições de ensino superior do Sul do Brasil. Foram realizadas entrevistas semiestruturadas com nove docentes. Os dados, analisados à luz da Análise Textual Discursiva, apontam para o fato de que a experiência no interior do Pibid auxilia a repensar o currículo dos cursos de licenciatura nessas instituições, aproximando os docentes da realidade escolar e possibilitando o aprofundamento de temáticas que impactam a formação dos licenciandos. O estudo sinaliza também que ainda não é clara, para os formadores, a relação entre as contribuições do programa e seu desenvolvimento profissional docente. Este artículo expone el potencial formativo de la experiencia en el PIBID desde el punto de vista de las concepciones y prácticas de los docentes formadores que trabajan en el citado programa y en los cursos de licenciatura en Biología, en Física y en Matemáticas, de tres instituciones de educación superior del Sur de Brasil. Se realizaron entrevistas semiestructuradas con nueve profesores. Los datos analizados a la luz del Análisis Textual Discursivo, apuntan para el hecho de que la experiencia dentro del PIBID ayuda a repensar la estructura curricular de los cursos de licenciatura en estas instituciones, aproximando los docentes de la realidad escolar y permitiendo la profundización de temáticas que impactan en la formación de los estudiantes de licenciatura. El estudio también indica que aún no está claro, para los formadores, la relación entre las contribuciones del programa y su desarrollo profesional docente. |
description |
This study presents the educational formative potential from the experience with PIBID, from practical and conceptual points of view of teacher trainers participating in the above mentioned program and in the teaching fields of Biology, Physics, and Mathematics of three higher education institutions in southern Brazil. Semi structured interviews were done with nine professors. The data, analysed through the light of Textual Discourse Analysis, point out that the experience in the PIBID helps to rethink the teaching degree curricula in these institutions, getting teachers closer to school reality and allowing the deepening of themes that impact the formation of teaching degree students. The study also indicates that for teacher trainers, the relationship between the Program´s contributions and their professional development as professors is still unclear. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-12-22 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/891 10.21713/2358-2332.2016.v13.891 |
url |
http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/891 |
identifier_str_mv |
10.21713/2358-2332.2016.v13.891 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/891/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Pós-Graduação |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Pós-Graduação |
dc.source.none.fl_str_mv |
RBPG; v. 13, n. 30 (2016) Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 13, n. 30 (2016) 2358-2332 1806-8405 reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduação instname:CAPES instacron:CAPES |
reponame_str |
RevistaBrasileiradePós-Graduação |
collection |
RevistaBrasileiradePós-Graduação |
instname_str |
CAPES |
instacron_str |
CAPES |
institution |
CAPES |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1639987073692729344 |