O potencial formativo do Pibid pela perspectiva dos formadores de professores

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Massena, Elisa Prestes
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Cunha, Maria Isabel da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: RevistaBrasileiradePós-Graduação
Texto Completo: http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/891
Resumo: This study presents the educational formative potential from the experience with PIBID, from practical and conceptual points of view of teacher trainers participating in the above mentioned program and in the teaching fields of Biology, Physics, and Mathematics of three higher education institutions in southern Brazil. Semi structured interviews were done with nine professors. The data, analysed through the light of Textual Discourse Analysis, point out that the experience in the PIBID helps to rethink the teaching degree curricula in these institutions, getting teachers closer to school reality and allowing the deepening of themes that impact the formation of teaching degree students. The study also indicates that for teacher trainers, the relationship between the Program´s contributions and their professional development as professors is still unclear.
id CAPES-1_08ab88121b3c3b775037a704758b0d36
oai_identifier_str oai:ojs.192.168.0.141:article/891
network_acronym_str CAPES-1
network_name_str RevistaBrasileiradePós-Graduação
spelling O potencial formativo do Pibid pela perspectiva dos formadores de professoresThe PIBID formative potential from the perspective of teacher trainersEl potencial formativo del PIBID desde la perspectiva de los formadores de docentesEducaçãoPibid. Formadores de Professores. Formação de Professores.PIBID. Teacher Trainers. Teacher Training.PIBID. Formadores de Docentes. Formación de Profesores.This study presents the educational formative potential from the experience with PIBID, from practical and conceptual points of view of teacher trainers participating in the above mentioned program and in the teaching fields of Biology, Physics, and Mathematics of three higher education institutions in southern Brazil. Semi structured interviews were done with nine professors. The data, analysed through the light of Textual Discourse Analysis, point out that the experience in the PIBID helps to rethink the teaching degree curricula in these institutions, getting teachers closer to school reality and allowing the deepening of themes that impact the formation of teaching degree students. The study also indicates that for teacher trainers, the relationship between the Program´s contributions and their professional development as professors is still unclear.Este trabalho apresenta o potencial formativo a partir da experiência no Pibid, do ponto de vista de concepções e práticas, de formadores de professores atuantes no citado programa e em cursos de Licenciatura em Biologia, em Física e em Matemática, oriundos de três instituições de ensino superior do Sul do Brasil. Foram realizadas entrevistas semiestruturadas com nove docentes. Os dados, analisados à luz da Análise Textual Discursiva, apontam para o fato de que a experiência no interior do Pibid auxilia a repensar o currículo dos cursos de licenciatura nessas instituições, aproximando os docentes da realidade escolar e possibilitando o aprofundamento de temáticas que impactam a formação dos licenciandos. O estudo sinaliza também que ainda não é clara, para os formadores, a relação entre as contribuições do programa e seu desenvolvimento profissional docente.Este artículo expone el potencial formativo de la experiencia en el PIBID desde el punto de vista de las concepciones y prácticas de los docentes formadores que trabajan en el citado programa y en los cursos de licenciatura en Biología, en Física y en Matemáticas, de tres instituciones de educación superior del Sur de Brasil. Se realizaron entrevistas semiestructuradas con nueve profesores. Los datos analizados a la luz del Análisis Textual Discursivo, apuntan para el hecho de que la experiencia dentro del PIBID ayuda a repensar la estructura curricular de los cursos de licenciatura en estas instituciones, aproximando los docentes de la realidad escolar y permitiendo la profundización de temáticas que impactan en la formación de los estudiantes de licenciatura. El estudio también indica que aún no está claro, para los formadores, la relación entre las contribuciones del programa y su desarrollo profesional docente.Revista Brasileira de Pós-GraduaçãoFAPESBMassena, Elisa PrestesCunha, Maria Isabel da2016-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/89110.21713/2358-2332.2016.v13.891RBPG; v. 13, n. 30 (2016)Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 13, n. 30 (2016)2358-23321806-8405reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduaçãoinstname:CAPESinstacron:CAPESporhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/891/pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-20T15:50:16Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv O potencial formativo do Pibid pela perspectiva dos formadores de professores
The PIBID formative potential from the perspective of teacher trainers
El potencial formativo del PIBID desde la perspectiva de los formadores de docentes
title O potencial formativo do Pibid pela perspectiva dos formadores de professores
spellingShingle O potencial formativo do Pibid pela perspectiva dos formadores de professores
Massena, Elisa Prestes
Educação
Pibid. Formadores de Professores. Formação de Professores.
PIBID. Teacher Trainers. Teacher Training.
PIBID. Formadores de Docentes. Formación de Profesores.
title_short O potencial formativo do Pibid pela perspectiva dos formadores de professores
title_full O potencial formativo do Pibid pela perspectiva dos formadores de professores
title_fullStr O potencial formativo do Pibid pela perspectiva dos formadores de professores
title_full_unstemmed O potencial formativo do Pibid pela perspectiva dos formadores de professores
title_sort O potencial formativo do Pibid pela perspectiva dos formadores de professores
author Massena, Elisa Prestes
author_facet Massena, Elisa Prestes
Cunha, Maria Isabel da
author_role author
author2 Cunha, Maria Isabel da
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv
FAPESB

dc.contributor.author.fl_str_mv Massena, Elisa Prestes
Cunha, Maria Isabel da
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Pibid. Formadores de Professores. Formação de Professores.
PIBID. Teacher Trainers. Teacher Training.
PIBID. Formadores de Docentes. Formación de Profesores.
topic Educação
Pibid. Formadores de Professores. Formação de Professores.
PIBID. Teacher Trainers. Teacher Training.
PIBID. Formadores de Docentes. Formación de Profesores.
dc.description.none.fl_txt_mv This study presents the educational formative potential from the experience with PIBID, from practical and conceptual points of view of teacher trainers participating in the above mentioned program and in the teaching fields of Biology, Physics, and Mathematics of three higher education institutions in southern Brazil. Semi structured interviews were done with nine professors. The data, analysed through the light of Textual Discourse Analysis, point out that the experience in the PIBID helps to rethink the teaching degree curricula in these institutions, getting teachers closer to school reality and allowing the deepening of themes that impact the formation of teaching degree students. The study also indicates that for teacher trainers, the relationship between the Program´s contributions and their professional development as professors is still unclear.
Este trabalho apresenta o potencial formativo a partir da experiência no Pibid, do ponto de vista de concepções e práticas, de formadores de professores atuantes no citado programa e em cursos de Licenciatura em Biologia, em Física e em Matemática, oriundos de três instituições de ensino superior do Sul do Brasil. Foram realizadas entrevistas semiestruturadas com nove docentes. Os dados, analisados à luz da Análise Textual Discursiva, apontam para o fato de que a experiência no interior do Pibid auxilia a repensar o currículo dos cursos de licenciatura nessas instituições, aproximando os docentes da realidade escolar e possibilitando o aprofundamento de temáticas que impactam a formação dos licenciandos. O estudo sinaliza também que ainda não é clara, para os formadores, a relação entre as contribuições do programa e seu desenvolvimento profissional docente.
Este artículo expone el potencial formativo de la experiencia en el PIBID desde el punto de vista de las concepciones y prácticas de los docentes formadores que trabajan en el citado programa y en los cursos de licenciatura en Biología, en Física y en Matemáticas, de tres instituciones de educación superior del Sur de Brasil. Se realizaron entrevistas semiestructuradas con nueve profesores. Los datos analizados a la luz del Análisis Textual Discursivo, apuntan para el hecho de que la experiencia dentro del PIBID ayuda a repensar la estructura curricular de los cursos de licenciatura en estas instituciones, aproximando los docentes de la realidad escolar y permitiendo la profundización de temáticas que impactan en la formación de los estudiantes de licenciatura. El estudio también indica que aún no está claro, para los formadores, la relación entre las contribuciones del programa y su desarrollo profesional docente.
description This study presents the educational formative potential from the experience with PIBID, from practical and conceptual points of view of teacher trainers participating in the above mentioned program and in the teaching fields of Biology, Physics, and Mathematics of three higher education institutions in southern Brazil. Semi structured interviews were done with nine professors. The data, analysed through the light of Textual Discourse Analysis, point out that the experience in the PIBID helps to rethink the teaching degree curricula in these institutions, getting teachers closer to school reality and allowing the deepening of themes that impact the formation of teaching degree students. The study also indicates that for teacher trainers, the relationship between the Program´s contributions and their professional development as professors is still unclear.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-22
dc.type.none.fl_str_mv


dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/891
10.21713/2358-2332.2016.v13.891
url http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/891
identifier_str_mv 10.21713/2358-2332.2016.v13.891
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/891/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Pós-Graduação
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Pós-Graduação
dc.source.none.fl_str_mv RBPG; v. 13, n. 30 (2016)
Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 13, n. 30 (2016)
2358-2332
1806-8405
reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduação
instname:CAPES
instacron:CAPES
reponame_str RevistaBrasileiradePós-Graduação
collection RevistaBrasileiradePós-Graduação
instname_str CAPES
instacron_str CAPES
institution CAPES
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1639987073692729344