A INTERDISCIPLINARIDADE INTRÍNSECA NAS AÇÕES DESENVOLVIDAS NO PIBID

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tucci de Carvalho, Ana Márcia Fernandes
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Lugle, Andreia Maria Cavaminami, de Oliveira, Sandra Regina Ferreira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educacional (Online)
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5506
Resumo: This research analyzes issues related to the implementation of interdisciplinary approaches in the different subprojects under development in PIBID/UEL. For this purpose, we deepen in teacher training and the concept of interdisciplinarity. Theoretically, we approach how the interdisciplinarity is presented in the official documents which rule PIBID, so the methodological choice was the documentary analysis. Empirically, we collected data from the reports of the participants during an event and we focused on the study of a project developed in the area of Mathematics, with the African Culture theme. The data analysis points out that the interdisciplinarity included in PIBID / UEL materializes from projects and/or subjects under the regency of the teacher of specific areas. We are faced with the challenge of understanding such transdisciplinary actions and expanding them to other subprojects.
id UESB-7_63081d6f03a9030c47f762926a21669d
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/5506
network_acronym_str UESB-7
network_name_str Práxis Educacional (Online)
repository_id_str
spelling A INTERDISCIPLINARIDADE INTRÍNSECA NAS AÇÕES DESENVOLVIDAS NO PIBIDA THE INTRINSIC INTERDISCIPLINARITY INSIDE THE ACTIONS DEVELOPED IN PIBIDLa INTERDISCIPLINARIEDAD INTRÍNSECA EN LAS ACCIONES DESARROLLADAS EN EL PIBIDFormação de ProfessoresInterdisciplinaridadePIBIDTeacher TrainingInterdisciplinaryPIBIDFormación de profesoresInterdisciplinariedadPIBIDThis research analyzes issues related to the implementation of interdisciplinary approaches in the different subprojects under development in PIBID/UEL. For this purpose, we deepen in teacher training and the concept of interdisciplinarity. Theoretically, we approach how the interdisciplinarity is presented in the official documents which rule PIBID, so the methodological choice was the documentary analysis. Empirically, we collected data from the reports of the participants during an event and we focused on the study of a project developed in the area of Mathematics, with the African Culture theme. The data analysis points out that the interdisciplinarity included in PIBID / UEL materializes from projects and/or subjects under the regency of the teacher of specific areas. We are faced with the challenge of understanding such transdisciplinary actions and expanding them to other subprojects.Esta investigación analiza cuestiones relativas a la efectividad de enfoques interdisciplinarios en los diferentes subproyectos en desarrollo en el PIBID / UEL. Por lo tanto, profundizamos el estudio de la temática en formación de profesores y en el concepto de interdisciplinariedad. Teóricamente, abordamos cómo la interdisciplinaridad es presentada en los documentos oficiales sobre el PIBID, luego la elección metodológica sea el análisis documental. Empíricamente, reconectamos datos junto a los relatos de los participantes de un evento y profundizamos en el estudio de un proyecto desarrollado en el área de matemáticas, con el tema Cultura Africana. El análisis de los datos apunta que la interdisciplinaridad presente en el PIBID / UEL se concreta a partir de proyectos y / o temas bajo la dirección del profesor de áreas específicas. Nos situamos frente al desafío de la necesidad de comprender tales acciones multiciplinares y expandirlas.Esta pesquisa analisa questões relativas à efetivação de abordagens interdisciplinares nos diferentes subprojetos em desenvolvimento no PIBID/UEL. Para tanto, aprofundamos o estudo da temática em formação de professores e no conceito de interdisciplinaridade. Teoricamente, abordamoscomo a interdisciplinaridade é apresentada nos documentos oficiais sobre o PIBID, logo a escolha metodológica foi a análise documental. Empiricamente, coletamos dados junto aos relatos dos participantes de um evento e afunilamos no estudo de um projeto desenvolvido na área de Matemática,com o tema Cultura Africana. A análise dos dados aponta que a interdisciplinaridade presente no PIBID/UEL concretiza-se a partir de projetos e/ou temas sob a regência do professor de áreas específicas. Colocamo-nos frente ao desafio da necessidade de compreender tais ações como transdisciplinares e expandi-las.Edições UESB2019-08-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/550610.22481/praxisedu.v15i34.5506Práxis Educacional; v. 15 n. 34 (2019): Edição Especial; 211-231Práxis Educacional; Vol. 15 Núm. 34 (2019): Edição Especial; 211-231Práxis Educacional; Vol. 15 No. 34 (2019): Edição Especial; 211-2312178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5506/4184Tucci de Carvalho, Ana Márcia FernandesLugle, Andreia Maria Cavaminamide Oliveira, Sandra Regina Ferreirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-03-22T23:18:59Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/5506Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2021-03-22T23:18:59Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv A INTERDISCIPLINARIDADE INTRÍNSECA NAS AÇÕES DESENVOLVIDAS NO PIBID
A THE INTRINSIC INTERDISCIPLINARITY INSIDE THE ACTIONS DEVELOPED IN PIBID
La INTERDISCIPLINARIEDAD INTRÍNSECA EN LAS ACCIONES DESARROLLADAS EN EL PIBID
title A INTERDISCIPLINARIDADE INTRÍNSECA NAS AÇÕES DESENVOLVIDAS NO PIBID
spellingShingle A INTERDISCIPLINARIDADE INTRÍNSECA NAS AÇÕES DESENVOLVIDAS NO PIBID
Tucci de Carvalho, Ana Márcia Fernandes
Formação de Professores
Interdisciplinaridade
PIBID
Teacher Training
Interdisciplinary
PIBID
Formación de profesores
Interdisciplinariedad
PIBID
title_short A INTERDISCIPLINARIDADE INTRÍNSECA NAS AÇÕES DESENVOLVIDAS NO PIBID
title_full A INTERDISCIPLINARIDADE INTRÍNSECA NAS AÇÕES DESENVOLVIDAS NO PIBID
title_fullStr A INTERDISCIPLINARIDADE INTRÍNSECA NAS AÇÕES DESENVOLVIDAS NO PIBID
title_full_unstemmed A INTERDISCIPLINARIDADE INTRÍNSECA NAS AÇÕES DESENVOLVIDAS NO PIBID
title_sort A INTERDISCIPLINARIDADE INTRÍNSECA NAS AÇÕES DESENVOLVIDAS NO PIBID
author Tucci de Carvalho, Ana Márcia Fernandes
author_facet Tucci de Carvalho, Ana Márcia Fernandes
Lugle, Andreia Maria Cavaminami
de Oliveira, Sandra Regina Ferreira
author_role author
author2 Lugle, Andreia Maria Cavaminami
de Oliveira, Sandra Regina Ferreira
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tucci de Carvalho, Ana Márcia Fernandes
Lugle, Andreia Maria Cavaminami
de Oliveira, Sandra Regina Ferreira
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de Professores
Interdisciplinaridade
PIBID
Teacher Training
Interdisciplinary
PIBID
Formación de profesores
Interdisciplinariedad
PIBID
topic Formação de Professores
Interdisciplinaridade
PIBID
Teacher Training
Interdisciplinary
PIBID
Formación de profesores
Interdisciplinariedad
PIBID
description This research analyzes issues related to the implementation of interdisciplinary approaches in the different subprojects under development in PIBID/UEL. For this purpose, we deepen in teacher training and the concept of interdisciplinarity. Theoretically, we approach how the interdisciplinarity is presented in the official documents which rule PIBID, so the methodological choice was the documentary analysis. Empirically, we collected data from the reports of the participants during an event and we focused on the study of a project developed in the area of Mathematics, with the African Culture theme. The data analysis points out that the interdisciplinarity included in PIBID / UEL materializes from projects and/or subjects under the regency of the teacher of specific areas. We are faced with the challenge of understanding such transdisciplinary actions and expanding them to other subprojects.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-08-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5506
10.22481/praxisedu.v15i34.5506
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5506
identifier_str_mv 10.22481/praxisedu.v15i34.5506
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5506/4184
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educacional; v. 15 n. 34 (2019): Edição Especial; 211-231
Práxis Educacional; Vol. 15 Núm. 34 (2019): Edição Especial; 211-231
Práxis Educacional; Vol. 15 No. 34 (2019): Edição Especial; 211-231
2178-2679
1809-0249
reponame:Práxis Educacional (Online)
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Práxis Educacional (Online)
collection Práxis Educacional (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv praxisedu@uesb.edu.br||
_version_ 1797068818011389952