A INTERDISCIPLINARIDADE INTRÍNSECA NAS AÇÕES DESENVOLVIDAS NO PIBID
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práxis Educacional (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5506 |
Resumo: | This research analyzes issues related to the implementation of interdisciplinary approaches in the different subprojects under development in PIBID/UEL. For this purpose, we deepen in teacher training and the concept of interdisciplinarity. Theoretically, we approach how the interdisciplinarity is presented in the official documents which rule PIBID, so the methodological choice was the documentary analysis. Empirically, we collected data from the reports of the participants during an event and we focused on the study of a project developed in the area of Mathematics, with the African Culture theme. The data analysis points out that the interdisciplinarity included in PIBID / UEL materializes from projects and/or subjects under the regency of the teacher of specific areas. We are faced with the challenge of understanding such transdisciplinary actions and expanding them to other subprojects. |
id |
UESB-7_63081d6f03a9030c47f762926a21669d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/5506 |
network_acronym_str |
UESB-7 |
network_name_str |
Práxis Educacional (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A INTERDISCIPLINARIDADE INTRÍNSECA NAS AÇÕES DESENVOLVIDAS NO PIBIDA THE INTRINSIC INTERDISCIPLINARITY INSIDE THE ACTIONS DEVELOPED IN PIBIDLa INTERDISCIPLINARIEDAD INTRÍNSECA EN LAS ACCIONES DESARROLLADAS EN EL PIBIDFormação de ProfessoresInterdisciplinaridadePIBIDTeacher TrainingInterdisciplinaryPIBIDFormación de profesoresInterdisciplinariedadPIBIDThis research analyzes issues related to the implementation of interdisciplinary approaches in the different subprojects under development in PIBID/UEL. For this purpose, we deepen in teacher training and the concept of interdisciplinarity. Theoretically, we approach how the interdisciplinarity is presented in the official documents which rule PIBID, so the methodological choice was the documentary analysis. Empirically, we collected data from the reports of the participants during an event and we focused on the study of a project developed in the area of Mathematics, with the African Culture theme. The data analysis points out that the interdisciplinarity included in PIBID / UEL materializes from projects and/or subjects under the regency of the teacher of specific areas. We are faced with the challenge of understanding such transdisciplinary actions and expanding them to other subprojects.Esta investigación analiza cuestiones relativas a la efectividad de enfoques interdisciplinarios en los diferentes subproyectos en desarrollo en el PIBID / UEL. Por lo tanto, profundizamos el estudio de la temática en formación de profesores y en el concepto de interdisciplinariedad. Teóricamente, abordamos cómo la interdisciplinaridad es presentada en los documentos oficiales sobre el PIBID, luego la elección metodológica sea el análisis documental. Empíricamente, reconectamos datos junto a los relatos de los participantes de un evento y profundizamos en el estudio de un proyecto desarrollado en el área de matemáticas, con el tema Cultura Africana. El análisis de los datos apunta que la interdisciplinaridad presente en el PIBID / UEL se concreta a partir de proyectos y / o temas bajo la dirección del profesor de áreas específicas. Nos situamos frente al desafío de la necesidad de comprender tales acciones multiciplinares y expandirlas.Esta pesquisa analisa questões relativas à efetivação de abordagens interdisciplinares nos diferentes subprojetos em desenvolvimento no PIBID/UEL. Para tanto, aprofundamos o estudo da temática em formação de professores e no conceito de interdisciplinaridade. Teoricamente, abordamoscomo a interdisciplinaridade é apresentada nos documentos oficiais sobre o PIBID, logo a escolha metodológica foi a análise documental. Empiricamente, coletamos dados junto aos relatos dos participantes de um evento e afunilamos no estudo de um projeto desenvolvido na área de Matemática,com o tema Cultura Africana. A análise dos dados aponta que a interdisciplinaridade presente no PIBID/UEL concretiza-se a partir de projetos e/ou temas sob a regência do professor de áreas específicas. Colocamo-nos frente ao desafio da necessidade de compreender tais ações como transdisciplinares e expandi-las.Edições UESB2019-08-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/550610.22481/praxisedu.v15i34.5506Práxis Educacional; v. 15 n. 34 (2019): Edição Especial; 211-231Práxis Educacional; Vol. 15 Núm. 34 (2019): Edição Especial; 211-231Práxis Educacional; Vol. 15 No. 34 (2019): Edição Especial; 211-2312178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5506/4184Tucci de Carvalho, Ana Márcia FernandesLugle, Andreia Maria Cavaminamide Oliveira, Sandra Regina Ferreirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-03-22T23:18:59Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/5506Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2021-03-22T23:18:59Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A INTERDISCIPLINARIDADE INTRÍNSECA NAS AÇÕES DESENVOLVIDAS NO PIBID A THE INTRINSIC INTERDISCIPLINARITY INSIDE THE ACTIONS DEVELOPED IN PIBID La INTERDISCIPLINARIEDAD INTRÍNSECA EN LAS ACCIONES DESARROLLADAS EN EL PIBID |
title |
A INTERDISCIPLINARIDADE INTRÍNSECA NAS AÇÕES DESENVOLVIDAS NO PIBID |
spellingShingle |
A INTERDISCIPLINARIDADE INTRÍNSECA NAS AÇÕES DESENVOLVIDAS NO PIBID Tucci de Carvalho, Ana Márcia Fernandes Formação de Professores Interdisciplinaridade PIBID Teacher Training Interdisciplinary PIBID Formación de profesores Interdisciplinariedad PIBID |
title_short |
A INTERDISCIPLINARIDADE INTRÍNSECA NAS AÇÕES DESENVOLVIDAS NO PIBID |
title_full |
A INTERDISCIPLINARIDADE INTRÍNSECA NAS AÇÕES DESENVOLVIDAS NO PIBID |
title_fullStr |
A INTERDISCIPLINARIDADE INTRÍNSECA NAS AÇÕES DESENVOLVIDAS NO PIBID |
title_full_unstemmed |
A INTERDISCIPLINARIDADE INTRÍNSECA NAS AÇÕES DESENVOLVIDAS NO PIBID |
title_sort |
A INTERDISCIPLINARIDADE INTRÍNSECA NAS AÇÕES DESENVOLVIDAS NO PIBID |
author |
Tucci de Carvalho, Ana Márcia Fernandes |
author_facet |
Tucci de Carvalho, Ana Márcia Fernandes Lugle, Andreia Maria Cavaminami de Oliveira, Sandra Regina Ferreira |
author_role |
author |
author2 |
Lugle, Andreia Maria Cavaminami de Oliveira, Sandra Regina Ferreira |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Tucci de Carvalho, Ana Márcia Fernandes Lugle, Andreia Maria Cavaminami de Oliveira, Sandra Regina Ferreira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de Professores Interdisciplinaridade PIBID Teacher Training Interdisciplinary PIBID Formación de profesores Interdisciplinariedad PIBID |
topic |
Formação de Professores Interdisciplinaridade PIBID Teacher Training Interdisciplinary PIBID Formación de profesores Interdisciplinariedad PIBID |
description |
This research analyzes issues related to the implementation of interdisciplinary approaches in the different subprojects under development in PIBID/UEL. For this purpose, we deepen in teacher training and the concept of interdisciplinarity. Theoretically, we approach how the interdisciplinarity is presented in the official documents which rule PIBID, so the methodological choice was the documentary analysis. Empirically, we collected data from the reports of the participants during an event and we focused on the study of a project developed in the area of Mathematics, with the African Culture theme. The data analysis points out that the interdisciplinarity included in PIBID / UEL materializes from projects and/or subjects under the regency of the teacher of specific areas. We are faced with the challenge of understanding such transdisciplinary actions and expanding them to other subprojects. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-08-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5506 10.22481/praxisedu.v15i34.5506 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5506 |
identifier_str_mv |
10.22481/praxisedu.v15i34.5506 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5506/4184 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Práxis Educacional; v. 15 n. 34 (2019): Edição Especial; 211-231 Práxis Educacional; Vol. 15 Núm. 34 (2019): Edição Especial; 211-231 Práxis Educacional; Vol. 15 No. 34 (2019): Edição Especial; 211-231 2178-2679 1809-0249 reponame:Práxis Educacional (Online) instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Práxis Educacional (Online) |
collection |
Práxis Educacional (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
praxisedu@uesb.edu.br|| |
_version_ |
1797068818011389952 |