Graduate study in soil science in the Amazon region: a possible reality
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | RevistaBrasileiradePós-Graduação |
Texto Completo: | http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/527 |
Resumo: | The present study aimed to verify the existence of graduate programs dealing with the theme of Soil Science and related fields, as well as the profile of professors in these programs in the Amazon region of Brazil, in order to facilitate the future development of research in Soil Science. In this region 13 Graduate Programs were found, with 39 subjects offered adhering to the theme of Soil Science, taught by 36 professors, thereby indicating that there are qualified professors for the opening of a Graduate Program in Soil Science. To achieve this objective, policies of incentives and funding designed to strengthen research groups which focus on the development of regional Soil Science will contribute to the reduction of disparities, the generation of research of regional importance, the training of human resources of high quality, and the fixation of doctors in the region. |
id |
CAPES-1_45bbb54d58646cf1ac9df55b566aad90 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.192.168.0.141:article/527 |
network_acronym_str |
CAPES-1 |
network_name_str |
RevistaBrasileiradePós-Graduação |
spelling |
Graduate study in soil science in the Amazon region: a possible realityPostgrado en ciencia del suelo en la región amazónica: una realidad posible.Pós-graduação em ciência do solo na região amazônica: uma possível realidadeEducation of Soil Science. Postgraduate Program.Professors.Enseñanza de Ciencias de Suelo. Programa de Posgrado. Docentes.The present study aimed to verify the existence of graduate programs dealing with the theme of Soil Science and related fields, as well as the profile of professors in these programs in the Amazon region of Brazil, in order to facilitate the future development of research in Soil Science. In this region 13 Graduate Programs were found, with 39 subjects offered adhering to the theme of Soil Science, taught by 36 professors, thereby indicating that there are qualified professors for the opening of a Graduate Program in Soil Science. To achieve this objective, policies of incentives and funding designed to strengthen research groups which focus on the development of regional Soil Science will contribute to the reduction of disparities, the generation of research of regional importance, the training of human resources of high quality, and the fixation of doctors in the region.O presente estudo objetivou verificar a existência de programas de pós-graduação na temática Ciência do Solo e/ou cursos correlatos, bem como o perfil de docentes dos programas na região amazônica do Brasil, de modo a auxiliar futuras ações para o desenvolvimentoda pesquisa em Ciência do Solo. Nessa região, encontraram-se 13 programas de pós-graduação, com 39 disciplinas oferecidas que apresentam aderência ao tema Ciência do Solo, lecionadas por 36 docentes, indicando que há professores qualificados para a abertura de programa de pós-graduação em Ciência do Solo. Para a concretização de tal objetivo, políticas de incentivo e financiamento para o fortalecimento dos grupos de pesquisa com foco no desenvolvimento da Ciência do Solo regional contribuirão para a redução das assimetrias, geração de pesquisas de importância regional, formação de recursos humanos de elevada qualidade e fixação de doutores na região.El presente estudio tuvo como objetivo verificar la existencia de programas de posgrado en Ciencia del Suelo y / o cursos relacionados, así como el perfil de los docentes de los programas en la región amazónica de Brasil, con el fin de ayudar a las futuras acciones para el desarrollo de la investigación en Ciencia del Suelo. En esta región se encuentran 13 programas de posgrado, con 39 asignaturas que están relacionadas con la temática de la Ciencia del Suelo, impartidas por 36 docentes, lo que indica que hay maestros calificados para la apertura del Programa de Posgrado en Ciencia del Suelo. Para lograr tal objetivo, políticas de incentivos y fondos para fortalecer los grupos de investigación que se centran en el desarrollo de la Ciencia del Suelo podrán contribuir para reducir las disparidades, la generación de investigación de importancia regional, la formación de recursos humanos de alta calidad y la retención de los médicos en la región.Revista Brasileira de Pós-GraduaçãoCogo, Franciane DinizPaulino, Helder BarbosaCarneiro, Marco Aurélio Carbone2014-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/52710.21713/2358-2332.2014.v11.527RBPG; v. 11, n. 23 (2014)Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 11, n. 23 (2014)2358-23321806-8405reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduaçãoinstname:CAPESinstacron:CAPESporhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/527/397##submission.copyrightStatement##info:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-20T15:52:01Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
Graduate study in soil science in the Amazon region: a possible reality Postgrado en ciencia del suelo en la región amazónica: una realidad posible. Pós-graduação em ciência do solo na região amazônica: uma possível realidade |
title |
Graduate study in soil science in the Amazon region: a possible reality |
spellingShingle |
Graduate study in soil science in the Amazon region: a possible reality Cogo, Franciane Diniz Education of Soil Science. Postgraduate Program.Professors. Enseñanza de Ciencias de Suelo. Programa de Posgrado. Docentes. |
title_short |
Graduate study in soil science in the Amazon region: a possible reality |
title_full |
Graduate study in soil science in the Amazon region: a possible reality |
title_fullStr |
Graduate study in soil science in the Amazon region: a possible reality |
title_full_unstemmed |
Graduate study in soil science in the Amazon region: a possible reality |
title_sort |
Graduate study in soil science in the Amazon region: a possible reality |
author |
Cogo, Franciane Diniz |
author_facet |
Cogo, Franciane Diniz Paulino, Helder Barbosa Carneiro, Marco Aurélio Carbone |
author_role |
author |
author2 |
Paulino, Helder Barbosa Carneiro, Marco Aurélio Carbone |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cogo, Franciane Diniz Paulino, Helder Barbosa Carneiro, Marco Aurélio Carbone |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education of Soil Science. Postgraduate Program.Professors. Enseñanza de Ciencias de Suelo. Programa de Posgrado. Docentes. |
topic |
Education of Soil Science. Postgraduate Program.Professors. Enseñanza de Ciencias de Suelo. Programa de Posgrado. Docentes. |
dc.description.none.fl_txt_mv |
The present study aimed to verify the existence of graduate programs dealing with the theme of Soil Science and related fields, as well as the profile of professors in these programs in the Amazon region of Brazil, in order to facilitate the future development of research in Soil Science. In this region 13 Graduate Programs were found, with 39 subjects offered adhering to the theme of Soil Science, taught by 36 professors, thereby indicating that there are qualified professors for the opening of a Graduate Program in Soil Science. To achieve this objective, policies of incentives and funding designed to strengthen research groups which focus on the development of regional Soil Science will contribute to the reduction of disparities, the generation of research of regional importance, the training of human resources of high quality, and the fixation of doctors in the region. O presente estudo objetivou verificar a existência de programas de pós-graduação na temática Ciência do Solo e/ou cursos correlatos, bem como o perfil de docentes dos programas na região amazônica do Brasil, de modo a auxiliar futuras ações para o desenvolvimentoda pesquisa em Ciência do Solo. Nessa região, encontraram-se 13 programas de pós-graduação, com 39 disciplinas oferecidas que apresentam aderência ao tema Ciência do Solo, lecionadas por 36 docentes, indicando que há professores qualificados para a abertura de programa de pós-graduação em Ciência do Solo. Para a concretização de tal objetivo, políticas de incentivo e financiamento para o fortalecimento dos grupos de pesquisa com foco no desenvolvimento da Ciência do Solo regional contribuirão para a redução das assimetrias, geração de pesquisas de importância regional, formação de recursos humanos de elevada qualidade e fixação de doutores na região. El presente estudio tuvo como objetivo verificar la existencia de programas de posgrado en Ciencia del Suelo y / o cursos relacionados, así como el perfil de los docentes de los programas en la región amazónica de Brasil, con el fin de ayudar a las futuras acciones para el desarrollo de la investigación en Ciencia del Suelo. En esta región se encuentran 13 programas de posgrado, con 39 asignaturas que están relacionadas con la temática de la Ciencia del Suelo, impartidas por 36 docentes, lo que indica que hay maestros calificados para la apertura del Programa de Posgrado en Ciencia del Suelo. Para lograr tal objetivo, políticas de incentivos y fondos para fortalecer los grupos de investigación que se centran en el desarrollo de la Ciencia del Suelo podrán contribuir para reducir las disparidades, la generación de investigación de importancia regional, la formación de recursos humanos de alta calidad y la retención de los médicos en la región. |
description |
The present study aimed to verify the existence of graduate programs dealing with the theme of Soil Science and related fields, as well as the profile of professors in these programs in the Amazon region of Brazil, in order to facilitate the future development of research in Soil Science. In this region 13 Graduate Programs were found, with 39 subjects offered adhering to the theme of Soil Science, taught by 36 professors, thereby indicating that there are qualified professors for the opening of a Graduate Program in Soil Science. To achieve this objective, policies of incentives and funding designed to strengthen research groups which focus on the development of regional Soil Science will contribute to the reduction of disparities, the generation of research of regional importance, the training of human resources of high quality, and the fixation of doctors in the region. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-07-24 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/527 10.21713/2358-2332.2014.v11.527 |
url |
http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/527 |
identifier_str_mv |
10.21713/2358-2332.2014.v11.527 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/527/397 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
##submission.copyrightStatement## info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
##submission.copyrightStatement## |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Pós-Graduação |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Pós-Graduação |
dc.source.none.fl_str_mv |
RBPG; v. 11, n. 23 (2014) Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 11, n. 23 (2014) 2358-2332 1806-8405 reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduação instname:CAPES instacron:CAPES |
reponame_str |
RevistaBrasileiradePós-Graduação |
collection |
RevistaBrasileiradePós-Graduação |
instname_str |
CAPES |
instacron_str |
CAPES |
institution |
CAPES |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1639987076048879616 |