Graduate study in soil science in the Amazon region: a possible reality

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cogo, Franciane Diniz
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Paulino, Helder Barbosa, Carneiro, Marco Aurélio Carbone
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: RevistaBrasileiradePós-Graduação
Texto Completo: http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/527
Resumo: The present study aimed to verify the existence of graduate programs dealing with the theme of Soil Science and related fields, as well as the profile of professors in these programs in the Amazon region of Brazil, in order to facilitate the future development of research in Soil Science. In this region 13 Graduate Programs were found, with 39 subjects offered adhering to the theme of Soil Science, taught by 36 professors, thereby indicating that there are qualified professors for the opening of a Graduate Program in Soil Science. To achieve this objective, policies of incentives and funding designed to strengthen research groups which focus on the development of regional Soil Science will contribute to the reduction of disparities, the generation of research of regional importance, the training of human resources of high quality, and the fixation of doctors in the region.
id CAPES-1_45bbb54d58646cf1ac9df55b566aad90
oai_identifier_str oai:ojs.192.168.0.141:article/527
network_acronym_str CAPES-1
network_name_str RevistaBrasileiradePós-Graduação
spelling Graduate study in soil science in the Amazon region: a possible realityPostgrado en ciencia del suelo en la región amazónica: una realidad posible.Pós-graduação em ciência do solo na região amazônica: uma possível realidadeEducation of Soil Science. Postgraduate Program.Professors.Enseñanza de Ciencias de Suelo. Programa de Posgrado. Docentes.The present study aimed to verify the existence of graduate programs dealing with the theme of Soil Science and related fields, as well as the profile of professors in these programs in the Amazon region of Brazil, in order to facilitate the future development of research in Soil Science. In this region 13 Graduate Programs were found, with 39 subjects offered adhering to the theme of Soil Science, taught by 36 professors, thereby indicating that there are qualified professors for the opening of a Graduate Program in Soil Science. To achieve this objective, policies of incentives and funding designed to strengthen research groups which focus on the development of regional Soil Science will contribute to the reduction of disparities, the generation of research of regional importance, the training of human resources of high quality, and the fixation of doctors in the region.O presente estudo objetivou verificar a existência de programas de pós-graduação na temática Ciência do Solo e/ou cursos correlatos, bem como o perfil de docentes dos programas na região amazônica do Brasil, de modo a auxiliar futuras ações para o desenvolvimentoda pesquisa em Ciência do Solo. Nessa região, encontraram-se 13 programas de pós-graduação, com 39 disciplinas oferecidas que apresentam aderência ao tema Ciência do Solo, lecionadas por 36 docentes, indicando que há professores qualificados para a abertura de programa de pós-graduação em Ciência do Solo. Para a concretização de tal objetivo, políticas de incentivo e financiamento para o fortalecimento dos grupos de pesquisa com foco no desenvolvimento da Ciência do Solo regional contribuirão para a redução das assimetrias, geração de pesquisas de importância regional, formação de recursos humanos de elevada qualidade e fixação de doutores na região.El presente estudio tuvo como objetivo verificar la existencia de programas de posgrado en Ciencia del Suelo y / o cursos relacionados, así como el perfil de los docentes de los programas en la región amazónica de Brasil, con el fin de ayudar a las futuras acciones para el desarrollo de la investigación en Ciencia del Suelo. En esta región se encuentran 13 programas de posgrado, con 39 asignaturas que están relacionadas con la temática de la Ciencia del Suelo, impartidas por 36 docentes, lo que indica que hay maestros calificados para la apertura del Programa de Posgrado en Ciencia del Suelo. Para lograr tal objetivo, políticas de incentivos y fondos para fortalecer los grupos de investigación que se centran en el desarrollo de la Ciencia del Suelo podrán contribuir para reducir las disparidades, la generación de investigación de importancia regional, la formación de recursos humanos de alta calidad y la retención de los médicos en la región.Revista Brasileira de Pós-GraduaçãoCogo, Franciane DinizPaulino, Helder BarbosaCarneiro, Marco Aurélio Carbone2014-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/52710.21713/2358-2332.2014.v11.527RBPG; v. 11, n. 23 (2014)Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 11, n. 23 (2014)2358-23321806-8405reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduaçãoinstname:CAPESinstacron:CAPESporhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/527/397##submission.copyrightStatement##info:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-20T15:52:01Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Graduate study in soil science in the Amazon region: a possible reality
Postgrado en ciencia del suelo en la región amazónica: una realidad posible.
Pós-graduação em ciência do solo na região amazônica: uma possível realidade
title Graduate study in soil science in the Amazon region: a possible reality
spellingShingle Graduate study in soil science in the Amazon region: a possible reality
Cogo, Franciane Diniz
Education of Soil Science. Postgraduate Program.Professors.
Enseñanza de Ciencias de Suelo. Programa de Posgrado. Docentes.
title_short Graduate study in soil science in the Amazon region: a possible reality
title_full Graduate study in soil science in the Amazon region: a possible reality
title_fullStr Graduate study in soil science in the Amazon region: a possible reality
title_full_unstemmed Graduate study in soil science in the Amazon region: a possible reality
title_sort Graduate study in soil science in the Amazon region: a possible reality
author Cogo, Franciane Diniz
author_facet Cogo, Franciane Diniz
Paulino, Helder Barbosa
Carneiro, Marco Aurélio Carbone
author_role author
author2 Paulino, Helder Barbosa
Carneiro, Marco Aurélio Carbone
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Cogo, Franciane Diniz
Paulino, Helder Barbosa
Carneiro, Marco Aurélio Carbone
dc.subject.none.fl_str_mv



dc.subject.por.fl_str_mv Education of Soil Science. Postgraduate Program.Professors.
Enseñanza de Ciencias de Suelo. Programa de Posgrado. Docentes.
topic Education of Soil Science. Postgraduate Program.Professors.
Enseñanza de Ciencias de Suelo. Programa de Posgrado. Docentes.
dc.description.none.fl_txt_mv The present study aimed to verify the existence of graduate programs dealing with the theme of Soil Science and related fields, as well as the profile of professors in these programs in the Amazon region of Brazil, in order to facilitate the future development of research in Soil Science. In this region 13 Graduate Programs were found, with 39 subjects offered adhering to the theme of Soil Science, taught by 36 professors, thereby indicating that there are qualified professors for the opening of a Graduate Program in Soil Science. To achieve this objective, policies of incentives and funding designed to strengthen research groups which focus on the development of regional Soil Science will contribute to the reduction of disparities, the generation of research of regional importance, the training of human resources of high quality, and the fixation of doctors in the region.
O presente estudo objetivou verificar a existência de programas de pós-graduação na temática Ciência do Solo e/ou cursos correlatos, bem como o perfil de docentes dos programas na região amazônica do Brasil, de modo a auxiliar futuras ações para o desenvolvimentoda pesquisa em Ciência do Solo. Nessa região, encontraram-se 13 programas de pós-graduação, com 39 disciplinas oferecidas que apresentam aderência ao tema Ciência do Solo, lecionadas por 36 docentes, indicando que há professores qualificados para a abertura de programa de pós-graduação em Ciência do Solo. Para a concretização de tal objetivo, políticas de incentivo e financiamento para o fortalecimento dos grupos de pesquisa com foco no desenvolvimento da Ciência do Solo regional contribuirão para a redução das assimetrias, geração de pesquisas de importância regional, formação de recursos humanos de elevada qualidade e fixação de doutores na região.
El presente estudio tuvo como objetivo verificar la existencia de programas de posgrado en Ciencia del Suelo y / o cursos relacionados, así como el perfil de los docentes de los programas en la región amazónica de Brasil, con el fin de ayudar a las futuras acciones para el desarrollo de la investigación en Ciencia del Suelo. En esta región se encuentran 13 programas de posgrado, con 39 asignaturas que están relacionadas con la temática de la Ciencia del Suelo, impartidas por 36 docentes, lo que indica que hay maestros calificados para la apertura del Programa de Posgrado en Ciencia del Suelo. Para lograr tal objetivo, políticas de incentivos y fondos para fortalecer los grupos de investigación que se centran en el desarrollo de la Ciencia del Suelo podrán contribuir para reducir las disparidades, la generación de investigación de importancia regional, la formación de recursos humanos de alta calidad y la retención de los médicos en la región.
description The present study aimed to verify the existence of graduate programs dealing with the theme of Soil Science and related fields, as well as the profile of professors in these programs in the Amazon region of Brazil, in order to facilitate the future development of research in Soil Science. In this region 13 Graduate Programs were found, with 39 subjects offered adhering to the theme of Soil Science, taught by 36 professors, thereby indicating that there are qualified professors for the opening of a Graduate Program in Soil Science. To achieve this objective, policies of incentives and funding designed to strengthen research groups which focus on the development of regional Soil Science will contribute to the reduction of disparities, the generation of research of regional importance, the training of human resources of high quality, and the fixation of doctors in the region.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-07-24
dc.type.none.fl_str_mv


dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/527
10.21713/2358-2332.2014.v11.527
url http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/527
identifier_str_mv 10.21713/2358-2332.2014.v11.527
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/527/397
dc.rights.driver.fl_str_mv ##submission.copyrightStatement##
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv ##submission.copyrightStatement##
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Pós-Graduação
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Pós-Graduação
dc.source.none.fl_str_mv RBPG; v. 11, n. 23 (2014)
Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 11, n. 23 (2014)
2358-2332
1806-8405
reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduação
instname:CAPES
instacron:CAPES
reponame_str RevistaBrasileiradePós-Graduação
collection RevistaBrasileiradePós-Graduação
instname_str CAPES
instacron_str CAPES
institution CAPES
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1639987076048879616