Graduate studies’ policies in São Paulo State: analysis of Electrical Engineering courses recognized by Capes
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Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | RevistaBrasileiradePós-Graduação |
Texto Completo: | http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/1289 |
Resumo: | This paper valuates the evolution of Electrical Engineering graduate courses located in the state of São Paulo, Brazil, during 2002 and 2014. The descriptive and exploratory research uses the Capes – GeoCapes – database in order to build knowledge on the quantity of graduate students, to verify the participation of the universities from São Paulo in the professionals’ formation as well as to compare the results according to the geographical distribution of these institutions. Thus, identifying the scenario of the educational public policies performance of graduate formation, besides to do a brief contextualization about the qualification difficulties in the segment. The conclusion is that the number of programs increased during the period with the preponderance of three public universities in the training for masters and doctoral students, although the distribution was concentrated in few cities and administrative regions. |
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Graduate studies’ policies in São Paulo State: analysis of Electrical Engineering courses recognized by CapesPolíticas públicas de pós-graduação no estado de São Paulo: uma análise dos cursos de Engenharia Elétrica reconhecidos pela CapesPolíticas públicas de postgrado en el estado de São Paulo: un análisis de los cursos de Ingeniería Eléctrica reconocidos por la CapesCapes. State of São Paulo. Electrical Engineering. Policy of Higher Education. Graduate Studies.EducaçãoCapes. Estado de São Paulo. Engenharia Elétrica. Política de Ensino Superior. Pós-Graduação.Capes. Estado de São Paulo. Ingeniería Eléctrica. Política de Enseñanza Superior. Postgrado.This paper valuates the evolution of Electrical Engineering graduate courses located in the state of São Paulo, Brazil, during 2002 and 2014. The descriptive and exploratory research uses the Capes – GeoCapes – database in order to build knowledge on the quantity of graduate students, to verify the participation of the universities from São Paulo in the professionals’ formation as well as to compare the results according to the geographical distribution of these institutions. Thus, identifying the scenario of the educational public policies performance of graduate formation, besides to do a brief contextualization about the qualification difficulties in the segment. The conclusion is that the number of programs increased during the period with the preponderance of three public universities in the training for masters and doctoral students, although the distribution was concentrated in few cities and administrative regions.Este artigo analisa os cursos de pós-graduação stricto sensu na área de Engenharia Elétrica no estado de São Paulo entre 2002 e 2014. A pesquisa descritiva e exploratória utiliza a base de dados da Capes – GeoCapes – para construir conhecimentos sobre a quantidade de alunos titulados nas universidades paulistas, verificar a participação de cada uma destas na formação de profissionais e analisar comparativamente os resultados, considerando a distribuição geográfica das instituições. Assim, identifica-se o cenário de atuação da política pública educacional de formação na pós-graduação, além de fazer uma breve contextualização das dificuldades de capacitação no segmento. Conclui-se que o número de programas aumentou no período, com preponderância das três universidades estaduais na formação de estudantes de mestrado e doutorado na área, porém com uma distribuição concentrada em poucas cidades e regiões administrativas.Este artículo analiza los cursos de postgrado stricto sensu en el área de Ingeniería Eléctrica en el estado de São Paulo, Brasil, entre 2002 y 2014. La investigación descriptiva y exploratoria utiliza la base de datos de la Capes – GeoCapes – para conocer la cantidad de alumnos titulados de las universidades paulistas, verificar la participación de cada una de estas en la formación de sus profesionales y comparar los resultados con la distribución geográfica de las instituciones. Así, se identifica el escenario de actuación de la política pública educativa de formación en el postgrado, además de hacer una breve contextualización de las dificultades de capacitación en el área. Se concluye que el número de programas aumentó en el periodo estudiado, con preponderancia en tres universidades estaduales en la formación de estudiantes de maestría y doctorado en esta área, sin embargo con una distribución concentrada en pocas ciudades y regiones administrativas.Revista Brasileira de Pós-GraduaçãoTonelo, DanielPó, Marcos ViniciusSilva, Sidney Jard da2017-10-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/128910.21713/2358-2332.2017.v14.1289RBPG; v. 14 (2017)Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 14 (2017)2358-23321806-8405reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduaçãoinstname:CAPESinstacron:CAPESporhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/1289/pdf##submission.copyrightStatement##info:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-20T15:50:36Zmail@mail.com - |
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