The role of social origins on school proficiency and grade progression probability in Brazil: evidence of persistence

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Clarissa Guimarães
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Guimarães, Raquel Rangel de Meireles, Rios-Neto, Eduardo Luiz Gonçalves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: RevistaBrasileiradePós-Graduação
DOI: 10.21713/2358-2332.2011.v8.237
Texto Completo: http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/237
Resumo: This paper is based on two independent studies conducted by Rodrigues (2009) and Guimarães (2010). These studies examined intertemporal changes with respect to two educational dimensions: academic achievement and grade progression probability, in Brazil. They employed two distinct databases (SAEB and PNAD) and also two distinct methods (counterfactual decomposition and school transitions models). In both studies, the year of 1999 drew attention because of a throwback in terms of average achievement and low chances of progression. The results show that the effects of student social origins explain a large amount of the low educational outcomes (both achievement and inequality of opportunity) observed in this period and suggest the existence of an interrelationship between achievement and school flow
id CAPES-1_5fc43b69bbdd723dd0ecd8eb35768c10
oai_identifier_str oai:ojs.192.168.0.141:article/237
network_acronym_str CAPES-1
network_name_str RevistaBrasileiradePós-Graduação
spelling The role of social origins on school proficiency and grade progression probability in Brazil: evidence of persistenceO papel das origens sociais sobre a proficiência escolar e a probabilidade de progressão por série no Brasil: evidência de persistênciaEl papel del origen social en el rendimiento académico y en la probabilidad de progresión de grado in Brasil: la evidencia de la persistenciaOrigens Sociais. Proficiência Escolar. Progressão Escolar.Social Origins. Educational Achievement. Grade Progression Probability.Orígenes Sociales. Eficiencia Escolar. Progresión Escolar.This paper is based on two independent studies conducted by Rodrigues (2009) and Guimarães (2010). These studies examined intertemporal changes with respect to two educational dimensions: academic achievement and grade progression probability, in Brazil. They employed two distinct databases (SAEB and PNAD) and also two distinct methods (counterfactual decomposition and school transitions models). In both studies, the year of 1999 drew attention because of a throwback in terms of average achievement and low chances of progression. The results show that the effects of student social origins explain a large amount of the low educational outcomes (both achievement and inequality of opportunity) observed in this period and suggest the existence of an interrelationship between achievement and school flowEste artigo baseia-se em dois trabalhos independentes elaborados por Rodrigues (2009) e Guimarães (2010) que analisaram a mudança intertemporal em duas variáveis educacionais: a proficiência escolar e a probabilidade de progressão por série no Brasil. Foram utilizadas duas bases de dados (Saeb e Pnad) e duas metodologias(decomposição contrafactual e modelos de transições escolares). Em ambos os estudos, o ano de 1999 chamou atenção como aquele de maior retrocesso em termos da proficiência escolar média e da igualdade nas oportunidades educacionais. Os resultados mostram que os efeitos das origens sociais dos estudantes explicam uma parte considerável dos baixos resultados educacionais encontrados nesse período (proficiênciae igualdade nas oportunidades) e sugerem a existência de uma forte inter-relação entre a proficiência e o fluxo escolar.Este artículo se basa en dos trabajos independientes elaborados por Rodrigues (2009) y Guimarães (2010) que analizaron el cambio intertemporal de dos variables educativas: la eficiencia escolar y la probabilidad de progresión de grado en Brasil. Se utilizaron dos bases de datos (Saeb y Pnad) y dos metódos (descomposición contrafactual y modelos de transiciones escolares). En ambos estudios, el año 1999 llamó la atención como el de mayor retroceso en términos de competencia escolar media y de igualdad en las oportunidades educativas. Los resultados muestran que los efectos de los orígenes sociales de los estudiantes explican una proporción significativa de los bajos resultados educativos en este periodo (competencia e igualdad en las oportunidades) y sugieren la existencia de una fuerte interrelación entre la competencia y el flujo de estudiantes.Revista Brasileira de Pós-GraduaçãoRodrigues, Clarissa GuimarãesGuimarães, Raquel Rangel de MeirelesRios-Neto, Eduardo Luiz Gonçalves2011-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/23710.21713/2358-2332.2011.v8.237RBPG; v. 8, n. 1 (2011): Suplemento 1 - Educação Básica: Políticas Públicas e Diversidade CulturalRevista Brasileira de Pós-Graduação; v. 8, n. 1 (2011): Suplemento 1 - Educação Básica: Políticas Públicas e Diversidade Cultural2358-23321806-8405reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduaçãoinstname:CAPESinstacron:CAPESporhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/237/228##submission.copyrightStatement##info:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-20T15:52:01Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv The role of social origins on school proficiency and grade progression probability in Brazil: evidence of persistence
O papel das origens sociais sobre a proficiência escolar e a probabilidade de progressão por série no Brasil: evidência de persistência
El papel del origen social en el rendimiento académico y en la probabilidad de progresión de grado in Brasil: la evidencia de la persistencia
title The role of social origins on school proficiency and grade progression probability in Brazil: evidence of persistence
spellingShingle The role of social origins on school proficiency and grade progression probability in Brazil: evidence of persistence
The role of social origins on school proficiency and grade progression probability in Brazil: evidence of persistence
Rodrigues, Clarissa Guimarães
Origens Sociais. Proficiência Escolar. Progressão Escolar.
Social Origins. Educational Achievement. Grade Progression Probability.
Orígenes Sociales. Eficiencia Escolar. Progresión Escolar.
Rodrigues, Clarissa Guimarães
Origens Sociais. Proficiência Escolar. Progressão Escolar.
Social Origins. Educational Achievement. Grade Progression Probability.
Orígenes Sociales. Eficiencia Escolar. Progresión Escolar.
title_short The role of social origins on school proficiency and grade progression probability in Brazil: evidence of persistence
title_full The role of social origins on school proficiency and grade progression probability in Brazil: evidence of persistence
title_fullStr The role of social origins on school proficiency and grade progression probability in Brazil: evidence of persistence
The role of social origins on school proficiency and grade progression probability in Brazil: evidence of persistence
title_full_unstemmed The role of social origins on school proficiency and grade progression probability in Brazil: evidence of persistence
The role of social origins on school proficiency and grade progression probability in Brazil: evidence of persistence
title_sort The role of social origins on school proficiency and grade progression probability in Brazil: evidence of persistence
author Rodrigues, Clarissa Guimarães
author_facet Rodrigues, Clarissa Guimarães
Rodrigues, Clarissa Guimarães
Guimarães, Raquel Rangel de Meireles
Rios-Neto, Eduardo Luiz Gonçalves
Guimarães, Raquel Rangel de Meireles
Rios-Neto, Eduardo Luiz Gonçalves
author_role author
author2 Guimarães, Raquel Rangel de Meireles
Rios-Neto, Eduardo Luiz Gonçalves
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Clarissa Guimarães
Guimarães, Raquel Rangel de Meireles
Rios-Neto, Eduardo Luiz Gonçalves
dc.subject.none.fl_str_mv


dc.subject.por.fl_str_mv Origens Sociais. Proficiência Escolar. Progressão Escolar.
Social Origins. Educational Achievement. Grade Progression Probability.
Orígenes Sociales. Eficiencia Escolar. Progresión Escolar.
topic Origens Sociais. Proficiência Escolar. Progressão Escolar.
Social Origins. Educational Achievement. Grade Progression Probability.
Orígenes Sociales. Eficiencia Escolar. Progresión Escolar.
dc.description.none.fl_txt_mv This paper is based on two independent studies conducted by Rodrigues (2009) and Guimarães (2010). These studies examined intertemporal changes with respect to two educational dimensions: academic achievement and grade progression probability, in Brazil. They employed two distinct databases (SAEB and PNAD) and also two distinct methods (counterfactual decomposition and school transitions models). In both studies, the year of 1999 drew attention because of a throwback in terms of average achievement and low chances of progression. The results show that the effects of student social origins explain a large amount of the low educational outcomes (both achievement and inequality of opportunity) observed in this period and suggest the existence of an interrelationship between achievement and school flow
Este artigo baseia-se em dois trabalhos independentes elaborados por Rodrigues (2009) e Guimarães (2010) que analisaram a mudança intertemporal em duas variáveis educacionais: a proficiência escolar e a probabilidade de progressão por série no Brasil. Foram utilizadas duas bases de dados (Saeb e Pnad) e duas metodologias(decomposição contrafactual e modelos de transições escolares). Em ambos os estudos, o ano de 1999 chamou atenção como aquele de maior retrocesso em termos da proficiência escolar média e da igualdade nas oportunidades educacionais. Os resultados mostram que os efeitos das origens sociais dos estudantes explicam uma parte considerável dos baixos resultados educacionais encontrados nesse período (proficiênciae igualdade nas oportunidades) e sugerem a existência de uma forte inter-relação entre a proficiência e o fluxo escolar.
Este artículo se basa en dos trabajos independientes elaborados por Rodrigues (2009) y Guimarães (2010) que analizaron el cambio intertemporal de dos variables educativas: la eficiencia escolar y la probabilidad de progresión de grado en Brasil. Se utilizaron dos bases de datos (Saeb y Pnad) y dos metódos (descomposición contrafactual y modelos de transiciones escolares). En ambos estudios, el año 1999 llamó la atención como el de mayor retroceso en términos de competencia escolar media y de igualdad en las oportunidades educativas. Los resultados muestran que los efectos de los orígenes sociales de los estudiantes explican una proporción significativa de los bajos resultados educativos en este periodo (competencia e igualdad en las oportunidades) y sugieren la existencia de una fuerte interrelación entre la competencia y el flujo de estudiantes.
description This paper is based on two independent studies conducted by Rodrigues (2009) and Guimarães (2010). These studies examined intertemporal changes with respect to two educational dimensions: academic achievement and grade progression probability, in Brazil. They employed two distinct databases (SAEB and PNAD) and also two distinct methods (counterfactual decomposition and school transitions models). In both studies, the year of 1999 drew attention because of a throwback in terms of average achievement and low chances of progression. The results show that the effects of student social origins explain a large amount of the low educational outcomes (both achievement and inequality of opportunity) observed in this period and suggest the existence of an interrelationship between achievement and school flow
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-12-31
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/237
10.21713/2358-2332.2011.v8.237
url http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/237
identifier_str_mv 10.21713/2358-2332.2011.v8.237
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/237/228
dc.rights.driver.fl_str_mv ##submission.copyrightStatement##
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv ##submission.copyrightStatement##
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Pós-Graduação
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Pós-Graduação
dc.source.none.fl_str_mv RBPG; v. 8, n. 1 (2011): Suplemento 1 - Educação Básica: Políticas Públicas e Diversidade Cultural
Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 8, n. 1 (2011): Suplemento 1 - Educação Básica: Políticas Públicas e Diversidade Cultural
2358-2332
1806-8405
reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduação
instname:CAPES
instacron:CAPES
reponame_str RevistaBrasileiradePós-Graduação
collection RevistaBrasileiradePós-Graduação
instname_str CAPES
instacron_str CAPES
institution CAPES
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1821895748468342784
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.21713/2358-2332.2011.v8.237