The role of social origins on school proficiency and grade progression probability in Brazil: evidence of persistence
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | RevistaBrasileiradePós-Graduação |
DOI: | 10.21713/2358-2332.2011.v8.237 |
Texto Completo: | http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/237 |
Resumo: | This paper is based on two independent studies conducted by Rodrigues (2009) and Guimarães (2010). These studies examined intertemporal changes with respect to two educational dimensions: academic achievement and grade progression probability, in Brazil. They employed two distinct databases (SAEB and PNAD) and also two distinct methods (counterfactual decomposition and school transitions models). In both studies, the year of 1999 drew attention because of a throwback in terms of average achievement and low chances of progression. The results show that the effects of student social origins explain a large amount of the low educational outcomes (both achievement and inequality of opportunity) observed in this period and suggest the existence of an interrelationship between achievement and school flow |
id |
CAPES-1_5fc43b69bbdd723dd0ecd8eb35768c10 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.192.168.0.141:article/237 |
network_acronym_str |
CAPES-1 |
network_name_str |
RevistaBrasileiradePós-Graduação |
spelling |
The role of social origins on school proficiency and grade progression probability in Brazil: evidence of persistenceO papel das origens sociais sobre a proficiência escolar e a probabilidade de progressão por série no Brasil: evidência de persistênciaEl papel del origen social en el rendimiento académico y en la probabilidad de progresión de grado in Brasil: la evidencia de la persistenciaOrigens Sociais. Proficiência Escolar. Progressão Escolar.Social Origins. Educational Achievement. Grade Progression Probability.Orígenes Sociales. Eficiencia Escolar. Progresión Escolar.This paper is based on two independent studies conducted by Rodrigues (2009) and Guimarães (2010). These studies examined intertemporal changes with respect to two educational dimensions: academic achievement and grade progression probability, in Brazil. They employed two distinct databases (SAEB and PNAD) and also two distinct methods (counterfactual decomposition and school transitions models). In both studies, the year of 1999 drew attention because of a throwback in terms of average achievement and low chances of progression. The results show that the effects of student social origins explain a large amount of the low educational outcomes (both achievement and inequality of opportunity) observed in this period and suggest the existence of an interrelationship between achievement and school flowEste artigo baseia-se em dois trabalhos independentes elaborados por Rodrigues (2009) e Guimarães (2010) que analisaram a mudança intertemporal em duas variáveis educacionais: a proficiência escolar e a probabilidade de progressão por série no Brasil. Foram utilizadas duas bases de dados (Saeb e Pnad) e duas metodologias(decomposição contrafactual e modelos de transições escolares). Em ambos os estudos, o ano de 1999 chamou atenção como aquele de maior retrocesso em termos da proficiência escolar média e da igualdade nas oportunidades educacionais. Os resultados mostram que os efeitos das origens sociais dos estudantes explicam uma parte considerável dos baixos resultados educacionais encontrados nesse período (proficiênciae igualdade nas oportunidades) e sugerem a existência de uma forte inter-relação entre a proficiência e o fluxo escolar.Este artículo se basa en dos trabajos independientes elaborados por Rodrigues (2009) y Guimarães (2010) que analizaron el cambio intertemporal de dos variables educativas: la eficiencia escolar y la probabilidad de progresión de grado en Brasil. Se utilizaron dos bases de datos (Saeb y Pnad) y dos metódos (descomposición contrafactual y modelos de transiciones escolares). En ambos estudios, el año 1999 llamó la atención como el de mayor retroceso en términos de competencia escolar media y de igualdad en las oportunidades educativas. Los resultados muestran que los efectos de los orígenes sociales de los estudiantes explican una proporción significativa de los bajos resultados educativos en este periodo (competencia e igualdad en las oportunidades) y sugieren la existencia de una fuerte interrelación entre la competencia y el flujo de estudiantes.Revista Brasileira de Pós-GraduaçãoRodrigues, Clarissa GuimarãesGuimarães, Raquel Rangel de MeirelesRios-Neto, Eduardo Luiz Gonçalves2011-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/23710.21713/2358-2332.2011.v8.237RBPG; v. 8, n. 1 (2011): Suplemento 1 - Educação Básica: Políticas Públicas e Diversidade CulturalRevista Brasileira de Pós-Graduação; v. 8, n. 1 (2011): Suplemento 1 - Educação Básica: Políticas Públicas e Diversidade Cultural2358-23321806-8405reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduaçãoinstname:CAPESinstacron:CAPESporhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/237/228##submission.copyrightStatement##info:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-20T15:52:01Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
The role of social origins on school proficiency and grade progression probability in Brazil: evidence of persistence O papel das origens sociais sobre a proficiência escolar e a probabilidade de progressão por série no Brasil: evidência de persistência El papel del origen social en el rendimiento académico y en la probabilidad de progresión de grado in Brasil: la evidencia de la persistencia |
title |
The role of social origins on school proficiency and grade progression probability in Brazil: evidence of persistence |
spellingShingle |
The role of social origins on school proficiency and grade progression probability in Brazil: evidence of persistence The role of social origins on school proficiency and grade progression probability in Brazil: evidence of persistence Rodrigues, Clarissa Guimarães Origens Sociais. Proficiência Escolar. Progressão Escolar. Social Origins. Educational Achievement. Grade Progression Probability. Orígenes Sociales. Eficiencia Escolar. Progresión Escolar. Rodrigues, Clarissa Guimarães Origens Sociais. Proficiência Escolar. Progressão Escolar. Social Origins. Educational Achievement. Grade Progression Probability. Orígenes Sociales. Eficiencia Escolar. Progresión Escolar. |
title_short |
The role of social origins on school proficiency and grade progression probability in Brazil: evidence of persistence |
title_full |
The role of social origins on school proficiency and grade progression probability in Brazil: evidence of persistence |
title_fullStr |
The role of social origins on school proficiency and grade progression probability in Brazil: evidence of persistence The role of social origins on school proficiency and grade progression probability in Brazil: evidence of persistence |
title_full_unstemmed |
The role of social origins on school proficiency and grade progression probability in Brazil: evidence of persistence The role of social origins on school proficiency and grade progression probability in Brazil: evidence of persistence |
title_sort |
The role of social origins on school proficiency and grade progression probability in Brazil: evidence of persistence |
author |
Rodrigues, Clarissa Guimarães |
author_facet |
Rodrigues, Clarissa Guimarães Rodrigues, Clarissa Guimarães Guimarães, Raquel Rangel de Meireles Rios-Neto, Eduardo Luiz Gonçalves Guimarães, Raquel Rangel de Meireles Rios-Neto, Eduardo Luiz Gonçalves |
author_role |
author |
author2 |
Guimarães, Raquel Rangel de Meireles Rios-Neto, Eduardo Luiz Gonçalves |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigues, Clarissa Guimarães Guimarães, Raquel Rangel de Meireles Rios-Neto, Eduardo Luiz Gonçalves |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Origens Sociais. Proficiência Escolar. Progressão Escolar. Social Origins. Educational Achievement. Grade Progression Probability. Orígenes Sociales. Eficiencia Escolar. Progresión Escolar. |
topic |
Origens Sociais. Proficiência Escolar. Progressão Escolar. Social Origins. Educational Achievement. Grade Progression Probability. Orígenes Sociales. Eficiencia Escolar. Progresión Escolar. |
dc.description.none.fl_txt_mv |
This paper is based on two independent studies conducted by Rodrigues (2009) and Guimarães (2010). These studies examined intertemporal changes with respect to two educational dimensions: academic achievement and grade progression probability, in Brazil. They employed two distinct databases (SAEB and PNAD) and also two distinct methods (counterfactual decomposition and school transitions models). In both studies, the year of 1999 drew attention because of a throwback in terms of average achievement and low chances of progression. The results show that the effects of student social origins explain a large amount of the low educational outcomes (both achievement and inequality of opportunity) observed in this period and suggest the existence of an interrelationship between achievement and school flow Este artigo baseia-se em dois trabalhos independentes elaborados por Rodrigues (2009) e Guimarães (2010) que analisaram a mudança intertemporal em duas variáveis educacionais: a proficiência escolar e a probabilidade de progressão por série no Brasil. Foram utilizadas duas bases de dados (Saeb e Pnad) e duas metodologias(decomposição contrafactual e modelos de transições escolares). Em ambos os estudos, o ano de 1999 chamou atenção como aquele de maior retrocesso em termos da proficiência escolar média e da igualdade nas oportunidades educacionais. Os resultados mostram que os efeitos das origens sociais dos estudantes explicam uma parte considerável dos baixos resultados educacionais encontrados nesse período (proficiênciae igualdade nas oportunidades) e sugerem a existência de uma forte inter-relação entre a proficiência e o fluxo escolar. Este artículo se basa en dos trabajos independientes elaborados por Rodrigues (2009) y Guimarães (2010) que analizaron el cambio intertemporal de dos variables educativas: la eficiencia escolar y la probabilidad de progresión de grado en Brasil. Se utilizaron dos bases de datos (Saeb y Pnad) y dos metódos (descomposición contrafactual y modelos de transiciones escolares). En ambos estudios, el año 1999 llamó la atención como el de mayor retroceso en términos de competencia escolar media y de igualdad en las oportunidades educativas. Los resultados muestran que los efectos de los orígenes sociales de los estudiantes explican una proporción significativa de los bajos resultados educativos en este periodo (competencia e igualdad en las oportunidades) y sugieren la existencia de una fuerte interrelación entre la competencia y el flujo de estudiantes. |
description |
This paper is based on two independent studies conducted by Rodrigues (2009) and Guimarães (2010). These studies examined intertemporal changes with respect to two educational dimensions: academic achievement and grade progression probability, in Brazil. They employed two distinct databases (SAEB and PNAD) and also two distinct methods (counterfactual decomposition and school transitions models). In both studies, the year of 1999 drew attention because of a throwback in terms of average achievement and low chances of progression. The results show that the effects of student social origins explain a large amount of the low educational outcomes (both achievement and inequality of opportunity) observed in this period and suggest the existence of an interrelationship between achievement and school flow |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-12-31 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/237 10.21713/2358-2332.2011.v8.237 |
url |
http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/237 |
identifier_str_mv |
10.21713/2358-2332.2011.v8.237 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/237/228 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
##submission.copyrightStatement## info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
##submission.copyrightStatement## |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Pós-Graduação |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Pós-Graduação |
dc.source.none.fl_str_mv |
RBPG; v. 8, n. 1 (2011): Suplemento 1 - Educação Básica: Políticas Públicas e Diversidade Cultural Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 8, n. 1 (2011): Suplemento 1 - Educação Básica: Políticas Públicas e Diversidade Cultural 2358-2332 1806-8405 reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduação instname:CAPES instacron:CAPES |
reponame_str |
RevistaBrasileiradePós-Graduação |
collection |
RevistaBrasileiradePós-Graduação |
instname_str |
CAPES |
instacron_str |
CAPES |
institution |
CAPES |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1821895748468342784 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.21713/2358-2332.2011.v8.237 |