Pós-graduação e pesquisas em formação de professores: 2003 a 2007

Bibliographic Details
Main Author: Alvarado Prada, Luis Eduardo
Publication Date: 2012
Other Authors: Vieira, Vania Maria de Oliveira, Longarezi, Andréa Maturano
Format: Article
Language: por
Source: RevistaBrasileiradePós-Graduação
Download full: http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/276
Summary: This study analyzed research studies that address graduate-level teacher development in Brazil, based on papers presented at ANPED GT8 (Teacher Development Workshop), during the annual meetings that occurred from 2003 through 2007. Focus was put mainly on the understanding of the ideas of teacher development expressed by the authors of the studies. Carried out using a qualitative approach and grounded in the theoretical-methodological framework of collective research, the article puts forward a proposal for research-development directed at the development of those who are involved in the preparation of teachers on the graduate level. The results of the study indicate the preeminence of a political approach to teacher preparation. A critical analysis of the ideological elements that permeate the thinking of the authors that were investigated made it possible to identify the presence of hegemony with respect to the ideas and research practices that deal with teacher development.
id CAPES-1_812e51beac043cfa85346c8781c13965
oai_identifier_str oai:ojs.192.168.0.141:article/276
network_acronym_str CAPES-1
network_name_str RevistaBrasileiradePós-Graduação
spelling Pós-graduação e pesquisas em formação de professores: 2003 a 2007Posgrado e investigaciones en formación de profesores: 2003 a 2007Postgraduate and research in teacher education: 2003 to 2007Teacher Training. Research. Conceptions. Graduate Study. Collective Research.Formação de Professores. Pesquisas. Pós-Graduação. Concepções. Pesquisa Coletiva.Formación del Profesorado. Investigaciones. Posgrado. Conceptos. Investigación Colectiva.This study analyzed research studies that address graduate-level teacher development in Brazil, based on papers presented at ANPED GT8 (Teacher Development Workshop), during the annual meetings that occurred from 2003 through 2007. Focus was put mainly on the understanding of the ideas of teacher development expressed by the authors of the studies. Carried out using a qualitative approach and grounded in the theoretical-methodological framework of collective research, the article puts forward a proposal for research-development directed at the development of those who are involved in the preparation of teachers on the graduate level. The results of the study indicate the preeminence of a political approach to teacher preparation. A critical analysis of the ideological elements that permeate the thinking of the authors that were investigated made it possible to identify the presence of hegemony with respect to the ideas and research practices that deal with teacher development.Este estudo analisou pesquisas sobre a formação de professores na pós-graduação em educação brasileira, a partir de 64 trabalhos apresentados no GT8 (Formação de Professores) da Anped, durante as reuniões anuais de 2003 a 2007. Enfocou-se, principalmente, a apreensão das concepções de formação de professores, tomando como base os autores que fundamentaram essas pesquisas. Desenvolvido a partir de uma abordagem qualitativa, fundamentada nos aportes teórico-metodológicos da pesquisa coletiva, o estudo analisa as concepções de formação de professores que têm balizado as pesquisas na área e apresenta uma proposta de pesquisa-formação direcionada à formação de formadores de professores nos cursos de pós-graduação. Os resultados das análises indicam a eminência de uma perspectiva de formação mais política. Uma análise mais crítica dos elementos ideológicos que subjazem aos autores referenciados permitiu identificar uma hegemonia nas concepções e práticas de pesquisa e formação de professores.Este estudio analizó investigaciones sobre la formación del profesorado de posgrado en educación brasileña, a partir de 64 trabajos presentados en el GT8 (Formación del Profesores) de la Anped durante las reuniones anuales de 2003 a 2007. El principal enfoque fue la asimilación de conceptos de la formación del profesorado, teniendo como base a los autores que fundamentaron dichas investigaciones. Desarrollado a partir de un enfoque cualitativo fundamentado en los aportes teórico-metodológicos de la investigación colectiva, el estudio analiza los conceptos de formación de profesores que han marcado las investigaciones en el área y presenta una propuesta de investigaciónformación orientada a la formación de formadores de profesores en los cursos de posgrado. Los resultados del análisis indican la inminencia de una perspectiva de formación de carácter más político. Un análisis más crítico de los elementos ideológicos que subyacen a los autores referenciados permitió identificar una hegemonía de las concepciones y prácticas de investigación y formación del profesoradoRevista Brasileira de Pós-GraduaçãoAlvarado Prada, Luis EduardoVieira, Vania Maria de OliveiraLongarezi, Andréa Maturano2012-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/27610.21713/2358-2332.2012.v9.276RBPG; v. 9, n. 16 (2012)Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 9, n. 16 (2012)2358-23321806-8405reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduaçãoinstname:CAPESinstacron:CAPESporhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/276/263##submission.copyrightStatement##info:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-20T15:50:56Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Pós-graduação e pesquisas em formação de professores: 2003 a 2007
Posgrado e investigaciones en formación de profesores: 2003 a 2007
Postgraduate and research in teacher education: 2003 to 2007
title Pós-graduação e pesquisas em formação de professores: 2003 a 2007
spellingShingle Pós-graduação e pesquisas em formação de professores: 2003 a 2007
Alvarado Prada, Luis Eduardo
Teacher Training. Research. Conceptions. Graduate Study. Collective Research.
Formação de Professores. Pesquisas. Pós-Graduação. Concepções. Pesquisa Coletiva.
Formación del Profesorado. Investigaciones. Posgrado. Conceptos. Investigación Colectiva.
title_short Pós-graduação e pesquisas em formação de professores: 2003 a 2007
title_full Pós-graduação e pesquisas em formação de professores: 2003 a 2007
title_fullStr Pós-graduação e pesquisas em formação de professores: 2003 a 2007
title_full_unstemmed Pós-graduação e pesquisas em formação de professores: 2003 a 2007
title_sort Pós-graduação e pesquisas em formação de professores: 2003 a 2007
author Alvarado Prada, Luis Eduardo
author_facet Alvarado Prada, Luis Eduardo
Vieira, Vania Maria de Oliveira
Longarezi, Andréa Maturano
author_role author
author2 Vieira, Vania Maria de Oliveira
Longarezi, Andréa Maturano
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Alvarado Prada, Luis Eduardo
Vieira, Vania Maria de Oliveira
Longarezi, Andréa Maturano
dc.subject.none.fl_str_mv


dc.subject.por.fl_str_mv Teacher Training. Research. Conceptions. Graduate Study. Collective Research.
Formação de Professores. Pesquisas. Pós-Graduação. Concepções. Pesquisa Coletiva.
Formación del Profesorado. Investigaciones. Posgrado. Conceptos. Investigación Colectiva.
topic Teacher Training. Research. Conceptions. Graduate Study. Collective Research.
Formação de Professores. Pesquisas. Pós-Graduação. Concepções. Pesquisa Coletiva.
Formación del Profesorado. Investigaciones. Posgrado. Conceptos. Investigación Colectiva.
dc.description.none.fl_txt_mv This study analyzed research studies that address graduate-level teacher development in Brazil, based on papers presented at ANPED GT8 (Teacher Development Workshop), during the annual meetings that occurred from 2003 through 2007. Focus was put mainly on the understanding of the ideas of teacher development expressed by the authors of the studies. Carried out using a qualitative approach and grounded in the theoretical-methodological framework of collective research, the article puts forward a proposal for research-development directed at the development of those who are involved in the preparation of teachers on the graduate level. The results of the study indicate the preeminence of a political approach to teacher preparation. A critical analysis of the ideological elements that permeate the thinking of the authors that were investigated made it possible to identify the presence of hegemony with respect to the ideas and research practices that deal with teacher development.
Este estudo analisou pesquisas sobre a formação de professores na pós-graduação em educação brasileira, a partir de 64 trabalhos apresentados no GT8 (Formação de Professores) da Anped, durante as reuniões anuais de 2003 a 2007. Enfocou-se, principalmente, a apreensão das concepções de formação de professores, tomando como base os autores que fundamentaram essas pesquisas. Desenvolvido a partir de uma abordagem qualitativa, fundamentada nos aportes teórico-metodológicos da pesquisa coletiva, o estudo analisa as concepções de formação de professores que têm balizado as pesquisas na área e apresenta uma proposta de pesquisa-formação direcionada à formação de formadores de professores nos cursos de pós-graduação. Os resultados das análises indicam a eminência de uma perspectiva de formação mais política. Uma análise mais crítica dos elementos ideológicos que subjazem aos autores referenciados permitiu identificar uma hegemonia nas concepções e práticas de pesquisa e formação de professores.
Este estudio analizó investigaciones sobre la formación del profesorado de posgrado en educación brasileña, a partir de 64 trabajos presentados en el GT8 (Formación del Profesores) de la Anped durante las reuniones anuales de 2003 a 2007. El principal enfoque fue la asimilación de conceptos de la formación del profesorado, teniendo como base a los autores que fundamentaron dichas investigaciones. Desarrollado a partir de un enfoque cualitativo fundamentado en los aportes teórico-metodológicos de la investigación colectiva, el estudio analiza los conceptos de formación de profesores que han marcado las investigaciones en el área y presenta una propuesta de investigaciónformación orientada a la formación de formadores de profesores en los cursos de posgrado. Los resultados del análisis indican la inminencia de una perspectiva de formación de carácter más político. Un análisis más crítico de los elementos ideológicos que subyacen a los autores referenciados permitió identificar una hegemonía de las concepciones y prácticas de investigación y formación del profesorado
description This study analyzed research studies that address graduate-level teacher development in Brazil, based on papers presented at ANPED GT8 (Teacher Development Workshop), during the annual meetings that occurred from 2003 through 2007. Focus was put mainly on the understanding of the ideas of teacher development expressed by the authors of the studies. Carried out using a qualitative approach and grounded in the theoretical-methodological framework of collective research, the article puts forward a proposal for research-development directed at the development of those who are involved in the preparation of teachers on the graduate level. The results of the study indicate the preeminence of a political approach to teacher preparation. A critical analysis of the ideological elements that permeate the thinking of the authors that were investigated made it possible to identify the presence of hegemony with respect to the ideas and research practices that deal with teacher development.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-04-30
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/276
10.21713/2358-2332.2012.v9.276
url http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/276
identifier_str_mv 10.21713/2358-2332.2012.v9.276
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/276/263
dc.rights.driver.fl_str_mv ##submission.copyrightStatement##
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv ##submission.copyrightStatement##
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Pós-Graduação
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Pós-Graduação
dc.source.none.fl_str_mv RBPG; v. 9, n. 16 (2012)
Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 9, n. 16 (2012)
2358-2332
1806-8405
reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduação
instname:CAPES
instacron:CAPES
reponame_str RevistaBrasileiradePós-Graduação
collection RevistaBrasileiradePós-Graduação
instname_str CAPES
instacron_str CAPES
institution CAPES
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1639987074696216576