Pós-graduação e pesquisas em formação de professores: 2003 a 2007
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | RevistaBrasileiradePós-Graduação |
Texto Completo: | http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/276 |
Resumo: | This study analyzed research studies that address graduate-level teacher development in Brazil, based on papers presented at ANPED GT8 (Teacher Development Workshop), during the annual meetings that occurred from 2003 through 2007. Focus was put mainly on the understanding of the ideas of teacher development expressed by the authors of the studies. Carried out using a qualitative approach and grounded in the theoretical-methodological framework of collective research, the article puts forward a proposal for research-development directed at the development of those who are involved in the preparation of teachers on the graduate level. The results of the study indicate the preeminence of a political approach to teacher preparation. A critical analysis of the ideological elements that permeate the thinking of the authors that were investigated made it possible to identify the presence of hegemony with respect to the ideas and research practices that deal with teacher development. |
id |
CAPES-1_812e51beac043cfa85346c8781c13965 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.192.168.0.141:article/276 |
network_acronym_str |
CAPES-1 |
network_name_str |
RevistaBrasileiradePós-Graduação |
spelling |
Pós-graduação e pesquisas em formação de professores: 2003 a 2007Posgrado e investigaciones en formación de profesores: 2003 a 2007Postgraduate and research in teacher education: 2003 to 2007Teacher Training. Research. Conceptions. Graduate Study. Collective Research.Formação de Professores. Pesquisas. Pós-Graduação. Concepções. Pesquisa Coletiva.Formación del Profesorado. Investigaciones. Posgrado. Conceptos. Investigación Colectiva.This study analyzed research studies that address graduate-level teacher development in Brazil, based on papers presented at ANPED GT8 (Teacher Development Workshop), during the annual meetings that occurred from 2003 through 2007. Focus was put mainly on the understanding of the ideas of teacher development expressed by the authors of the studies. Carried out using a qualitative approach and grounded in the theoretical-methodological framework of collective research, the article puts forward a proposal for research-development directed at the development of those who are involved in the preparation of teachers on the graduate level. The results of the study indicate the preeminence of a political approach to teacher preparation. A critical analysis of the ideological elements that permeate the thinking of the authors that were investigated made it possible to identify the presence of hegemony with respect to the ideas and research practices that deal with teacher development.Este estudo analisou pesquisas sobre a formação de professores na pós-graduação em educação brasileira, a partir de 64 trabalhos apresentados no GT8 (Formação de Professores) da Anped, durante as reuniões anuais de 2003 a 2007. Enfocou-se, principalmente, a apreensão das concepções de formação de professores, tomando como base os autores que fundamentaram essas pesquisas. Desenvolvido a partir de uma abordagem qualitativa, fundamentada nos aportes teórico-metodológicos da pesquisa coletiva, o estudo analisa as concepções de formação de professores que têm balizado as pesquisas na área e apresenta uma proposta de pesquisa-formação direcionada à formação de formadores de professores nos cursos de pós-graduação. Os resultados das análises indicam a eminência de uma perspectiva de formação mais política. Uma análise mais crítica dos elementos ideológicos que subjazem aos autores referenciados permitiu identificar uma hegemonia nas concepções e práticas de pesquisa e formação de professores.Este estudio analizó investigaciones sobre la formación del profesorado de posgrado en educación brasileña, a partir de 64 trabajos presentados en el GT8 (Formación del Profesores) de la Anped durante las reuniones anuales de 2003 a 2007. El principal enfoque fue la asimilación de conceptos de la formación del profesorado, teniendo como base a los autores que fundamentaron dichas investigaciones. Desarrollado a partir de un enfoque cualitativo fundamentado en los aportes teórico-metodológicos de la investigación colectiva, el estudio analiza los conceptos de formación de profesores que han marcado las investigaciones en el área y presenta una propuesta de investigaciónformación orientada a la formación de formadores de profesores en los cursos de posgrado. Los resultados del análisis indican la inminencia de una perspectiva de formación de carácter más político. Un análisis más crítico de los elementos ideológicos que subyacen a los autores referenciados permitió identificar una hegemonía de las concepciones y prácticas de investigación y formación del profesoradoRevista Brasileira de Pós-GraduaçãoAlvarado Prada, Luis EduardoVieira, Vania Maria de OliveiraLongarezi, Andréa Maturano2012-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/27610.21713/2358-2332.2012.v9.276RBPG; v. 9, n. 16 (2012)Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 9, n. 16 (2012)2358-23321806-8405reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduaçãoinstname:CAPESinstacron:CAPESporhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/276/263##submission.copyrightStatement##info:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-20T15:50:56Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
Pós-graduação e pesquisas em formação de professores: 2003 a 2007 Posgrado e investigaciones en formación de profesores: 2003 a 2007 Postgraduate and research in teacher education: 2003 to 2007 |
title |
Pós-graduação e pesquisas em formação de professores: 2003 a 2007 |
spellingShingle |
Pós-graduação e pesquisas em formação de professores: 2003 a 2007 Alvarado Prada, Luis Eduardo Teacher Training. Research. Conceptions. Graduate Study. Collective Research. Formação de Professores. Pesquisas. Pós-Graduação. Concepções. Pesquisa Coletiva. Formación del Profesorado. Investigaciones. Posgrado. Conceptos. Investigación Colectiva. |
title_short |
Pós-graduação e pesquisas em formação de professores: 2003 a 2007 |
title_full |
Pós-graduação e pesquisas em formação de professores: 2003 a 2007 |
title_fullStr |
Pós-graduação e pesquisas em formação de professores: 2003 a 2007 |
title_full_unstemmed |
Pós-graduação e pesquisas em formação de professores: 2003 a 2007 |
title_sort |
Pós-graduação e pesquisas em formação de professores: 2003 a 2007 |
author |
Alvarado Prada, Luis Eduardo |
author_facet |
Alvarado Prada, Luis Eduardo Vieira, Vania Maria de Oliveira Longarezi, Andréa Maturano |
author_role |
author |
author2 |
Vieira, Vania Maria de Oliveira Longarezi, Andréa Maturano |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alvarado Prada, Luis Eduardo Vieira, Vania Maria de Oliveira Longarezi, Andréa Maturano |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teacher Training. Research. Conceptions. Graduate Study. Collective Research. Formação de Professores. Pesquisas. Pós-Graduação. Concepções. Pesquisa Coletiva. Formación del Profesorado. Investigaciones. Posgrado. Conceptos. Investigación Colectiva. |
topic |
Teacher Training. Research. Conceptions. Graduate Study. Collective Research. Formação de Professores. Pesquisas. Pós-Graduação. Concepções. Pesquisa Coletiva. Formación del Profesorado. Investigaciones. Posgrado. Conceptos. Investigación Colectiva. |
dc.description.none.fl_txt_mv |
This study analyzed research studies that address graduate-level teacher development in Brazil, based on papers presented at ANPED GT8 (Teacher Development Workshop), during the annual meetings that occurred from 2003 through 2007. Focus was put mainly on the understanding of the ideas of teacher development expressed by the authors of the studies. Carried out using a qualitative approach and grounded in the theoretical-methodological framework of collective research, the article puts forward a proposal for research-development directed at the development of those who are involved in the preparation of teachers on the graduate level. The results of the study indicate the preeminence of a political approach to teacher preparation. A critical analysis of the ideological elements that permeate the thinking of the authors that were investigated made it possible to identify the presence of hegemony with respect to the ideas and research practices that deal with teacher development. Este estudo analisou pesquisas sobre a formação de professores na pós-graduação em educação brasileira, a partir de 64 trabalhos apresentados no GT8 (Formação de Professores) da Anped, durante as reuniões anuais de 2003 a 2007. Enfocou-se, principalmente, a apreensão das concepções de formação de professores, tomando como base os autores que fundamentaram essas pesquisas. Desenvolvido a partir de uma abordagem qualitativa, fundamentada nos aportes teórico-metodológicos da pesquisa coletiva, o estudo analisa as concepções de formação de professores que têm balizado as pesquisas na área e apresenta uma proposta de pesquisa-formação direcionada à formação de formadores de professores nos cursos de pós-graduação. Os resultados das análises indicam a eminência de uma perspectiva de formação mais política. Uma análise mais crítica dos elementos ideológicos que subjazem aos autores referenciados permitiu identificar uma hegemonia nas concepções e práticas de pesquisa e formação de professores. Este estudio analizó investigaciones sobre la formación del profesorado de posgrado en educación brasileña, a partir de 64 trabajos presentados en el GT8 (Formación del Profesores) de la Anped durante las reuniones anuales de 2003 a 2007. El principal enfoque fue la asimilación de conceptos de la formación del profesorado, teniendo como base a los autores que fundamentaron dichas investigaciones. Desarrollado a partir de un enfoque cualitativo fundamentado en los aportes teórico-metodológicos de la investigación colectiva, el estudio analiza los conceptos de formación de profesores que han marcado las investigaciones en el área y presenta una propuesta de investigaciónformación orientada a la formación de formadores de profesores en los cursos de posgrado. Los resultados del análisis indican la inminencia de una perspectiva de formación de carácter más político. Un análisis más crítico de los elementos ideológicos que subyacen a los autores referenciados permitió identificar una hegemonía de las concepciones y prácticas de investigación y formación del profesorado |
description |
This study analyzed research studies that address graduate-level teacher development in Brazil, based on papers presented at ANPED GT8 (Teacher Development Workshop), during the annual meetings that occurred from 2003 through 2007. Focus was put mainly on the understanding of the ideas of teacher development expressed by the authors of the studies. Carried out using a qualitative approach and grounded in the theoretical-methodological framework of collective research, the article puts forward a proposal for research-development directed at the development of those who are involved in the preparation of teachers on the graduate level. The results of the study indicate the preeminence of a political approach to teacher preparation. A critical analysis of the ideological elements that permeate the thinking of the authors that were investigated made it possible to identify the presence of hegemony with respect to the ideas and research practices that deal with teacher development. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-04-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/276 10.21713/2358-2332.2012.v9.276 |
url |
http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/276 |
identifier_str_mv |
10.21713/2358-2332.2012.v9.276 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/276/263 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
##submission.copyrightStatement## info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
##submission.copyrightStatement## |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Pós-Graduação |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Pós-Graduação |
dc.source.none.fl_str_mv |
RBPG; v. 9, n. 16 (2012) Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 9, n. 16 (2012) 2358-2332 1806-8405 reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduação instname:CAPES instacron:CAPES |
reponame_str |
RevistaBrasileiradePós-Graduação |
collection |
RevistaBrasileiradePós-Graduação |
instname_str |
CAPES |
instacron_str |
CAPES |
institution |
CAPES |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1639987074696216576 |