The experience of PRODEMA in Brazilian graduate education: science for sustainability at UFC

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rabelo, Laudemira Silva
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Rabelo, Melca Silva, Sá, George Satander, Vidal, Vládia Ponto, Pinheiro, Patrícia Verônica
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: RevistaBrasileiradePós-Graduação
Texto Completo: http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/416
Resumo: Sustainability is inserted in a context in which it must be extricated from disciplinary vision and included into the construction of complex and interdisciplinary knowledge. The Rio + 20 raised the urgency of moving to an inclusive economic system called Green Economy. This transformation will require new professionals and scientists that can better overcome barriers to real change. Thus, this paper aims to present the contributions of the Graduate Program in Environment and Development at the Federal University of Ceará (UFC) in the construction of interdisciplinary knowledge in the face of issues related to sustainable development arising in the context of graduate education and professional training.
id CAPES-1_87c3d70406669ee292086e3ac0b0c038
oai_identifier_str oai:ojs.192.168.0.141:article/416
network_acronym_str CAPES-1
network_name_str RevistaBrasileiradePós-Graduação
spelling The experience of PRODEMA in Brazilian graduate education: science for sustainability at UFCA experiência do Prodema na pós-graduação brasileira: ciência para a sustentabilidade na UFCLa experiencia del PRODEMA en el posgrado brasileño: ciencia para la sostenibilidad en la UFCSustentabilidade. Pós-Graduação. Interdisciplinaridade. Prodema.Sustainability, Graduate Study, Interdisciplinarity, PRODEMA.Sostenibilidad. Posgrado. Interdisciplinariedad. PRODEMA.Sustainability is inserted in a context in which it must be extricated from disciplinary vision and included into the construction of complex and interdisciplinary knowledge. The Rio + 20 raised the urgency of moving to an inclusive economic system called Green Economy. This transformation will require new professionals and scientists that can better overcome barriers to real change. Thus, this paper aims to present the contributions of the Graduate Program in Environment and Development at the Federal University of Ceará (UFC) in the construction of interdisciplinary knowledge in the face of issues related to sustainable development arising in the context of graduate education and professional training.La sostenibilidad forma parte de un contexto en el que es necesario desvincularse de la visión disciplinaria y adentrar la construcción del conocimiento interdisciplinario y complejo. La cumbre Río + 20 planteó la urgencia de hacer un cambio hacia un sistema económico inclusivo llamado “Economía Verde”. Esta transformación requerirá de nuevos profesionales y científicos que puedan superar de una mejor forma los obstáculos para que haya un verdadero cambio. Por lo tanto, este trabajo tiene por objetivo presentar los aportes del Programa de Posgrado en Desarrollo y Medio Ambiente de la Universidad Federal de Ceará, en la construcción del conocimiento interdisciplinario frente a cuestiones relacionadas con el desarrollo sostenible en la enseñanza de posgrado y en la formación de profesionales capaces de contribuir a la realización de los ideales propagados por la educación para la sostenibilidad.A sustentabilidade insere-se em um contexto em que é necessáriodesvincular-se da visão disciplinar e adentrar na construção do saberinterdisciplinar e complexo. A Rio + 20 trouxe à tona a urgência damudança para um sistema econômico inclusivo denominado EconomiaVerde. Essa transformação irá demandar novos profissionais e cientistasque possam melhor transpor as barreiras para a real mudança. Dessaforma, o presente artigo tem como objetivo apresentar as contribuiçõesdo Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento e Meio Ambiente,da Universidade Federal do Ceará, na construção do saber interdisciplinarfrente às questões relacionadas ao desenvolvimento sustentávelno ensino de pós-graduação e na formação de profissionais aptos acontribuírem para a efetivação dos ideais propagados pela educaçãopara a sustentabilidade.Revista Brasileira de Pós-GraduaçãoRabelo, Laudemira SilvaRabelo, Melca SilvaSá, George SatanderVidal, Vládia PontoPinheiro, Patrícia Verônica2014-02-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/41610.21713/2358-2332.2013.v10.416RBPG; v. 10, n. 21 (2013)Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 10, n. 21 (2013)2358-23321806-8405reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduaçãoinstname:CAPESinstacron:CAPESporenghttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/416/347http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/416/783##submission.copyrightStatement##info:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-20T15:52:01Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv The experience of PRODEMA in Brazilian graduate education: science for sustainability at UFC
A experiência do Prodema na pós-graduação brasileira: ciência para a sustentabilidade na UFC
La experiencia del PRODEMA en el posgrado brasileño: ciencia para la sostenibilidad en la UFC
title The experience of PRODEMA in Brazilian graduate education: science for sustainability at UFC
spellingShingle The experience of PRODEMA in Brazilian graduate education: science for sustainability at UFC
Rabelo, Laudemira Silva
Sustentabilidade. Pós-Graduação. Interdisciplinaridade. Prodema.
Sustainability, Graduate Study, Interdisciplinarity, PRODEMA.
Sostenibilidad. Posgrado. Interdisciplinariedad. PRODEMA.
title_short The experience of PRODEMA in Brazilian graduate education: science for sustainability at UFC
title_full The experience of PRODEMA in Brazilian graduate education: science for sustainability at UFC
title_fullStr The experience of PRODEMA in Brazilian graduate education: science for sustainability at UFC
title_full_unstemmed The experience of PRODEMA in Brazilian graduate education: science for sustainability at UFC
title_sort The experience of PRODEMA in Brazilian graduate education: science for sustainability at UFC
author Rabelo, Laudemira Silva
author_facet Rabelo, Laudemira Silva
Rabelo, Melca Silva
Sá, George Satander
Vidal, Vládia Ponto
Pinheiro, Patrícia Verônica
author_role author
author2 Rabelo, Melca Silva
Sá, George Satander
Vidal, Vládia Ponto
Pinheiro, Patrícia Verônica
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Rabelo, Laudemira Silva
Rabelo, Melca Silva
Sá, George Satander
Vidal, Vládia Ponto
Pinheiro, Patrícia Verônica
dc.subject.none.fl_str_mv


dc.subject.por.fl_str_mv Sustentabilidade. Pós-Graduação. Interdisciplinaridade. Prodema.
Sustainability, Graduate Study, Interdisciplinarity, PRODEMA.
Sostenibilidad. Posgrado. Interdisciplinariedad. PRODEMA.
topic Sustentabilidade. Pós-Graduação. Interdisciplinaridade. Prodema.
Sustainability, Graduate Study, Interdisciplinarity, PRODEMA.
Sostenibilidad. Posgrado. Interdisciplinariedad. PRODEMA.
dc.description.none.fl_txt_mv Sustainability is inserted in a context in which it must be extricated from disciplinary vision and included into the construction of complex and interdisciplinary knowledge. The Rio + 20 raised the urgency of moving to an inclusive economic system called Green Economy. This transformation will require new professionals and scientists that can better overcome barriers to real change. Thus, this paper aims to present the contributions of the Graduate Program in Environment and Development at the Federal University of Ceará (UFC) in the construction of interdisciplinary knowledge in the face of issues related to sustainable development arising in the context of graduate education and professional training.
La sostenibilidad forma parte de un contexto en el que es necesario desvincularse de la visión disciplinaria y adentrar la construcción del conocimiento interdisciplinario y complejo. La cumbre Río + 20 planteó la urgencia de hacer un cambio hacia un sistema económico inclusivo llamado “Economía Verde”. Esta transformación requerirá de nuevos profesionales y científicos que puedan superar de una mejor forma los obstáculos para que haya un verdadero cambio. Por lo tanto, este trabajo tiene por objetivo presentar los aportes del Programa de Posgrado en Desarrollo y Medio Ambiente de la Universidad Federal de Ceará, en la construcción del conocimiento interdisciplinario frente a cuestiones relacionadas con el desarrollo sostenible en la enseñanza de posgrado y en la formación de profesionales capaces de contribuir a la realización de los ideales propagados por la educación para la sostenibilidad.
A sustentabilidade insere-se em um contexto em que é necessáriodesvincular-se da visão disciplinar e adentrar na construção do saberinterdisciplinar e complexo. A Rio + 20 trouxe à tona a urgência damudança para um sistema econômico inclusivo denominado EconomiaVerde. Essa transformação irá demandar novos profissionais e cientistasque possam melhor transpor as barreiras para a real mudança. Dessaforma, o presente artigo tem como objetivo apresentar as contribuiçõesdo Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento e Meio Ambiente,da Universidade Federal do Ceará, na construção do saber interdisciplinarfrente às questões relacionadas ao desenvolvimento sustentávelno ensino de pós-graduação e na formação de profissionais aptos acontribuírem para a efetivação dos ideais propagados pela educaçãopara a sustentabilidade.
description Sustainability is inserted in a context in which it must be extricated from disciplinary vision and included into the construction of complex and interdisciplinary knowledge. The Rio + 20 raised the urgency of moving to an inclusive economic system called Green Economy. This transformation will require new professionals and scientists that can better overcome barriers to real change. Thus, this paper aims to present the contributions of the Graduate Program in Environment and Development at the Federal University of Ceará (UFC) in the construction of interdisciplinary knowledge in the face of issues related to sustainable development arising in the context of graduate education and professional training.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-02-14
dc.type.none.fl_str_mv


dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/416
10.21713/2358-2332.2013.v10.416
url http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/416
identifier_str_mv 10.21713/2358-2332.2013.v10.416
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/416/347
http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/416/783
dc.rights.driver.fl_str_mv ##submission.copyrightStatement##
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv ##submission.copyrightStatement##
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Pós-Graduação
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Pós-Graduação
dc.source.none.fl_str_mv RBPG; v. 10, n. 21 (2013)
Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 10, n. 21 (2013)
2358-2332
1806-8405
reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduação
instname:CAPES
instacron:CAPES
reponame_str RevistaBrasileiradePós-Graduação
collection RevistaBrasileiradePós-Graduação
instname_str CAPES
instacron_str CAPES
institution CAPES
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1639987076018470912