The experience of PRODEMA in Brazilian graduate education: science for sustainability at UFC
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | RevistaBrasileiradePós-Graduação |
Texto Completo: | http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/416 |
Resumo: | Sustainability is inserted in a context in which it must be extricated from disciplinary vision and included into the construction of complex and interdisciplinary knowledge. The Rio + 20 raised the urgency of moving to an inclusive economic system called Green Economy. This transformation will require new professionals and scientists that can better overcome barriers to real change. Thus, this paper aims to present the contributions of the Graduate Program in Environment and Development at the Federal University of Ceará (UFC) in the construction of interdisciplinary knowledge in the face of issues related to sustainable development arising in the context of graduate education and professional training. |
id |
CAPES-1_87c3d70406669ee292086e3ac0b0c038 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.192.168.0.141:article/416 |
network_acronym_str |
CAPES-1 |
network_name_str |
RevistaBrasileiradePós-Graduação |
spelling |
The experience of PRODEMA in Brazilian graduate education: science for sustainability at UFCA experiência do Prodema na pós-graduação brasileira: ciência para a sustentabilidade na UFCLa experiencia del PRODEMA en el posgrado brasileño: ciencia para la sostenibilidad en la UFCSustentabilidade. Pós-Graduação. Interdisciplinaridade. Prodema.Sustainability, Graduate Study, Interdisciplinarity, PRODEMA.Sostenibilidad. Posgrado. Interdisciplinariedad. PRODEMA.Sustainability is inserted in a context in which it must be extricated from disciplinary vision and included into the construction of complex and interdisciplinary knowledge. The Rio + 20 raised the urgency of moving to an inclusive economic system called Green Economy. This transformation will require new professionals and scientists that can better overcome barriers to real change. Thus, this paper aims to present the contributions of the Graduate Program in Environment and Development at the Federal University of Ceará (UFC) in the construction of interdisciplinary knowledge in the face of issues related to sustainable development arising in the context of graduate education and professional training.La sostenibilidad forma parte de un contexto en el que es necesario desvincularse de la visión disciplinaria y adentrar la construcción del conocimiento interdisciplinario y complejo. La cumbre Río + 20 planteó la urgencia de hacer un cambio hacia un sistema económico inclusivo llamado “Economía Verde”. Esta transformación requerirá de nuevos profesionales y científicos que puedan superar de una mejor forma los obstáculos para que haya un verdadero cambio. Por lo tanto, este trabajo tiene por objetivo presentar los aportes del Programa de Posgrado en Desarrollo y Medio Ambiente de la Universidad Federal de Ceará, en la construcción del conocimiento interdisciplinario frente a cuestiones relacionadas con el desarrollo sostenible en la enseñanza de posgrado y en la formación de profesionales capaces de contribuir a la realización de los ideales propagados por la educación para la sostenibilidad.A sustentabilidade insere-se em um contexto em que é necessáriodesvincular-se da visão disciplinar e adentrar na construção do saberinterdisciplinar e complexo. A Rio + 20 trouxe à tona a urgência damudança para um sistema econômico inclusivo denominado EconomiaVerde. Essa transformação irá demandar novos profissionais e cientistasque possam melhor transpor as barreiras para a real mudança. Dessaforma, o presente artigo tem como objetivo apresentar as contribuiçõesdo Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento e Meio Ambiente,da Universidade Federal do Ceará, na construção do saber interdisciplinarfrente às questões relacionadas ao desenvolvimento sustentávelno ensino de pós-graduação e na formação de profissionais aptos acontribuírem para a efetivação dos ideais propagados pela educaçãopara a sustentabilidade.Revista Brasileira de Pós-GraduaçãoRabelo, Laudemira SilvaRabelo, Melca SilvaSá, George SatanderVidal, Vládia PontoPinheiro, Patrícia Verônica2014-02-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/41610.21713/2358-2332.2013.v10.416RBPG; v. 10, n. 21 (2013)Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 10, n. 21 (2013)2358-23321806-8405reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduaçãoinstname:CAPESinstacron:CAPESporenghttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/416/347http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/416/783##submission.copyrightStatement##info:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-20T15:52:01Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
The experience of PRODEMA in Brazilian graduate education: science for sustainability at UFC A experiência do Prodema na pós-graduação brasileira: ciência para a sustentabilidade na UFC La experiencia del PRODEMA en el posgrado brasileño: ciencia para la sostenibilidad en la UFC |
title |
The experience of PRODEMA in Brazilian graduate education: science for sustainability at UFC |
spellingShingle |
The experience of PRODEMA in Brazilian graduate education: science for sustainability at UFC Rabelo, Laudemira Silva Sustentabilidade. Pós-Graduação. Interdisciplinaridade. Prodema. Sustainability, Graduate Study, Interdisciplinarity, PRODEMA. Sostenibilidad. Posgrado. Interdisciplinariedad. PRODEMA. |
title_short |
The experience of PRODEMA in Brazilian graduate education: science for sustainability at UFC |
title_full |
The experience of PRODEMA in Brazilian graduate education: science for sustainability at UFC |
title_fullStr |
The experience of PRODEMA in Brazilian graduate education: science for sustainability at UFC |
title_full_unstemmed |
The experience of PRODEMA in Brazilian graduate education: science for sustainability at UFC |
title_sort |
The experience of PRODEMA in Brazilian graduate education: science for sustainability at UFC |
author |
Rabelo, Laudemira Silva |
author_facet |
Rabelo, Laudemira Silva Rabelo, Melca Silva Sá, George Satander Vidal, Vládia Ponto Pinheiro, Patrícia Verônica |
author_role |
author |
author2 |
Rabelo, Melca Silva Sá, George Satander Vidal, Vládia Ponto Pinheiro, Patrícia Verônica |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rabelo, Laudemira Silva Rabelo, Melca Silva Sá, George Satander Vidal, Vládia Ponto Pinheiro, Patrícia Verônica |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Sustentabilidade. Pós-Graduação. Interdisciplinaridade. Prodema. Sustainability, Graduate Study, Interdisciplinarity, PRODEMA. Sostenibilidad. Posgrado. Interdisciplinariedad. PRODEMA. |
topic |
Sustentabilidade. Pós-Graduação. Interdisciplinaridade. Prodema. Sustainability, Graduate Study, Interdisciplinarity, PRODEMA. Sostenibilidad. Posgrado. Interdisciplinariedad. PRODEMA. |
dc.description.none.fl_txt_mv |
Sustainability is inserted in a context in which it must be extricated from disciplinary vision and included into the construction of complex and interdisciplinary knowledge. The Rio + 20 raised the urgency of moving to an inclusive economic system called Green Economy. This transformation will require new professionals and scientists that can better overcome barriers to real change. Thus, this paper aims to present the contributions of the Graduate Program in Environment and Development at the Federal University of Ceará (UFC) in the construction of interdisciplinary knowledge in the face of issues related to sustainable development arising in the context of graduate education and professional training. La sostenibilidad forma parte de un contexto en el que es necesario desvincularse de la visión disciplinaria y adentrar la construcción del conocimiento interdisciplinario y complejo. La cumbre Río + 20 planteó la urgencia de hacer un cambio hacia un sistema económico inclusivo llamado “Economía Verde”. Esta transformación requerirá de nuevos profesionales y científicos que puedan superar de una mejor forma los obstáculos para que haya un verdadero cambio. Por lo tanto, este trabajo tiene por objetivo presentar los aportes del Programa de Posgrado en Desarrollo y Medio Ambiente de la Universidad Federal de Ceará, en la construcción del conocimiento interdisciplinario frente a cuestiones relacionadas con el desarrollo sostenible en la enseñanza de posgrado y en la formación de profesionales capaces de contribuir a la realización de los ideales propagados por la educación para la sostenibilidad. A sustentabilidade insere-se em um contexto em que é necessáriodesvincular-se da visão disciplinar e adentrar na construção do saberinterdisciplinar e complexo. A Rio + 20 trouxe à tona a urgência damudança para um sistema econômico inclusivo denominado EconomiaVerde. Essa transformação irá demandar novos profissionais e cientistasque possam melhor transpor as barreiras para a real mudança. Dessaforma, o presente artigo tem como objetivo apresentar as contribuiçõesdo Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento e Meio Ambiente,da Universidade Federal do Ceará, na construção do saber interdisciplinarfrente às questões relacionadas ao desenvolvimento sustentávelno ensino de pós-graduação e na formação de profissionais aptos acontribuírem para a efetivação dos ideais propagados pela educaçãopara a sustentabilidade. |
description |
Sustainability is inserted in a context in which it must be extricated from disciplinary vision and included into the construction of complex and interdisciplinary knowledge. The Rio + 20 raised the urgency of moving to an inclusive economic system called Green Economy. This transformation will require new professionals and scientists that can better overcome barriers to real change. Thus, this paper aims to present the contributions of the Graduate Program in Environment and Development at the Federal University of Ceará (UFC) in the construction of interdisciplinary knowledge in the face of issues related to sustainable development arising in the context of graduate education and professional training. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-02-14 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/416 10.21713/2358-2332.2013.v10.416 |
url |
http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/416 |
identifier_str_mv |
10.21713/2358-2332.2013.v10.416 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/416/347 http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/416/783 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
##submission.copyrightStatement## info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
##submission.copyrightStatement## |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Pós-Graduação |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Pós-Graduação |
dc.source.none.fl_str_mv |
RBPG; v. 10, n. 21 (2013) Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 10, n. 21 (2013) 2358-2332 1806-8405 reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduação instname:CAPES instacron:CAPES |
reponame_str |
RevistaBrasileiradePós-Graduação |
collection |
RevistaBrasileiradePós-Graduação |
instname_str |
CAPES |
instacron_str |
CAPES |
institution |
CAPES |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1639987076018470912 |