Pós-Graduação em Educação e Universidade: reflexões sobre solidariedade e compromisso social. Análise de uma experiência entre a UFPel e a Unisinos (Projeto Casadinhos)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ghiggi, Gomercindo
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Streck, Danilo R.
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: RevistaBrasileiradePós-Graduação
Texto Completo: http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/465
Resumo: The purpose of this article is to present and reflect on an experience of collaborative work involving two Brazilian universities; the Universidade Federal de Pelotas (UFPel) and the Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS), through their graduate programs in education. The activity here analyzed has been developed in the context of the “Projeto Casadinhos” financed through the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)/Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio Grande do Sul (FAPERGS), with the aim of promoting a more systematic relationship between a “consolidated Program” (UNISINOS) and a “Program in process of consolidation” (UFPel). Besides describing aspects of the project, pointing out some basic activities carried out, and presenting the results, the authors intend to reflect on the role of graduate studies and its relation to the nature of the task of the University. The text suggests that there are sufficient reasons that justify the dedication of a significant number of graduate study faculty members that, in a solidary working relationship, attempt to bring the results of their work to society. Special attention is given to the social insertion of the two graduate programs and, consequently, to their relation to the production of research and knowledge.
id CAPES-1_9b76ff6a1437db87d00d4fbc07cad8d5
oai_identifier_str oai:ojs.192.168.0.141:article/465
network_acronym_str CAPES-1
network_name_str RevistaBrasileiradePós-Graduação
spelling Pós-Graduação em Educação e Universidade: reflexões sobre solidariedade e compromisso social. Análise de uma experiência entre a UFPel e a Unisinos (Projeto Casadinhos)Graduate Study in Education and University: reflections about solidarity and social commitment. An analysis of an experience involving UFPel and UNISINOS (Casadinhos Project)Projeto Casadinhos. Pós-Graduação, Educação e Solidariedade. Pesquisa em Educação. Pós-Graduação e Compromisso Social.Casadinhos Project. Graduate Studies, Education and Solidarity. Research in Education. Graduate Studies and Social Commitment.The purpose of this article is to present and reflect on an experience of collaborative work involving two Brazilian universities; the Universidade Federal de Pelotas (UFPel) and the Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS), through their graduate programs in education. The activity here analyzed has been developed in the context of the “Projeto Casadinhos” financed through the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)/Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio Grande do Sul (FAPERGS), with the aim of promoting a more systematic relationship between a “consolidated Program” (UNISINOS) and a “Program in process of consolidation” (UFPel). Besides describing aspects of the project, pointing out some basic activities carried out, and presenting the results, the authors intend to reflect on the role of graduate studies and its relation to the nature of the task of the University. The text suggests that there are sufficient reasons that justify the dedication of a significant number of graduate study faculty members that, in a solidary working relationship, attempt to bring the results of their work to society. Special attention is given to the social insertion of the two graduate programs and, consequently, to their relation to the production of research and knowledge.O texto tem o objetivo de expor e refletir uma experiênciade trabalho colaborativo entre duas universidades brasileiras, aUniversidade Federal de Pelotas (UFPel) e a Universidade do Vale do Riodos Sinos (Unisinos), por meio de seus programas de pós-graduaçãoem Educação. O trabalho aqui analisado foi desenvolvido por meio doProjeto Casadinhos: Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal deNível Superior (Capes)/Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado doRio Grande do Sul (Fapergs), na perspectiva de viabilizar uma relaçãomais sistemática e orgânica entre um programa consolidado (Unisinos)e um programa em consolidação (UFPel). Além de retomar o projeto eapontar para breve análise das atividades e da produção que resultaramdo projeto, os autores intentam refletir a pós-graduação stricto sensue sua relação com a natureza do trabalho da universidade. O textosugere que há motivos que justificam a dedicação de significativonúmero de docentes à pós-graduação, buscando, solidariamente, pôra serviço da sociedade o que resulta de tal investimento. O destaque,portanto, é para a inserção social dos programas de pós-graduaçãoe, por consequência, a relação com a pesquisa e a produção doconhecimento.Revista Brasileira de Pós-GraduaçãoGhiggi, GomercindoStreck, Danilo R.2014-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/46510.21713/2358-2332.2013.v10.465RBPG; v. 10, n. 22 (2013)Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 10, n. 22 (2013)2358-23321806-8405reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduaçãoinstname:CAPESinstacron:CAPESporhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/465/380##submission.copyrightStatement##info:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-20T15:51:34Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Pós-Graduação em Educação e Universidade: reflexões sobre solidariedade e compromisso social. Análise de uma experiência entre a UFPel e a Unisinos (Projeto Casadinhos)
Graduate Study in Education and University: reflections about solidarity and social commitment. An analysis of an experience involving UFPel and UNISINOS (Casadinhos Project)
title Pós-Graduação em Educação e Universidade: reflexões sobre solidariedade e compromisso social. Análise de uma experiência entre a UFPel e a Unisinos (Projeto Casadinhos)
spellingShingle Pós-Graduação em Educação e Universidade: reflexões sobre solidariedade e compromisso social. Análise de uma experiência entre a UFPel e a Unisinos (Projeto Casadinhos)
Ghiggi, Gomercindo
Projeto Casadinhos. Pós-Graduação, Educação e Solidariedade. Pesquisa em Educação. Pós-Graduação e Compromisso Social.
Casadinhos Project. Graduate Studies, Education and Solidarity. Research in Education. Graduate Studies and Social Commitment.
title_short Pós-Graduação em Educação e Universidade: reflexões sobre solidariedade e compromisso social. Análise de uma experiência entre a UFPel e a Unisinos (Projeto Casadinhos)
title_full Pós-Graduação em Educação e Universidade: reflexões sobre solidariedade e compromisso social. Análise de uma experiência entre a UFPel e a Unisinos (Projeto Casadinhos)
title_fullStr Pós-Graduação em Educação e Universidade: reflexões sobre solidariedade e compromisso social. Análise de uma experiência entre a UFPel e a Unisinos (Projeto Casadinhos)
title_full_unstemmed Pós-Graduação em Educação e Universidade: reflexões sobre solidariedade e compromisso social. Análise de uma experiência entre a UFPel e a Unisinos (Projeto Casadinhos)
title_sort Pós-Graduação em Educação e Universidade: reflexões sobre solidariedade e compromisso social. Análise de uma experiência entre a UFPel e a Unisinos (Projeto Casadinhos)
author Ghiggi, Gomercindo
author_facet Ghiggi, Gomercindo
Streck, Danilo R.
author_role author
author2 Streck, Danilo R.
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Ghiggi, Gomercindo
Streck, Danilo R.
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv Projeto Casadinhos. Pós-Graduação, Educação e Solidariedade. Pesquisa em Educação. Pós-Graduação e Compromisso Social.
Casadinhos Project. Graduate Studies, Education and Solidarity. Research in Education. Graduate Studies and Social Commitment.
topic Projeto Casadinhos. Pós-Graduação, Educação e Solidariedade. Pesquisa em Educação. Pós-Graduação e Compromisso Social.
Casadinhos Project. Graduate Studies, Education and Solidarity. Research in Education. Graduate Studies and Social Commitment.
dc.description.none.fl_txt_mv The purpose of this article is to present and reflect on an experience of collaborative work involving two Brazilian universities; the Universidade Federal de Pelotas (UFPel) and the Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS), through their graduate programs in education. The activity here analyzed has been developed in the context of the “Projeto Casadinhos” financed through the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)/Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio Grande do Sul (FAPERGS), with the aim of promoting a more systematic relationship between a “consolidated Program” (UNISINOS) and a “Program in process of consolidation” (UFPel). Besides describing aspects of the project, pointing out some basic activities carried out, and presenting the results, the authors intend to reflect on the role of graduate studies and its relation to the nature of the task of the University. The text suggests that there are sufficient reasons that justify the dedication of a significant number of graduate study faculty members that, in a solidary working relationship, attempt to bring the results of their work to society. Special attention is given to the social insertion of the two graduate programs and, consequently, to their relation to the production of research and knowledge.
O texto tem o objetivo de expor e refletir uma experiênciade trabalho colaborativo entre duas universidades brasileiras, aUniversidade Federal de Pelotas (UFPel) e a Universidade do Vale do Riodos Sinos (Unisinos), por meio de seus programas de pós-graduaçãoem Educação. O trabalho aqui analisado foi desenvolvido por meio doProjeto Casadinhos: Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal deNível Superior (Capes)/Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado doRio Grande do Sul (Fapergs), na perspectiva de viabilizar uma relaçãomais sistemática e orgânica entre um programa consolidado (Unisinos)e um programa em consolidação (UFPel). Além de retomar o projeto eapontar para breve análise das atividades e da produção que resultaramdo projeto, os autores intentam refletir a pós-graduação stricto sensue sua relação com a natureza do trabalho da universidade. O textosugere que há motivos que justificam a dedicação de significativonúmero de docentes à pós-graduação, buscando, solidariamente, pôra serviço da sociedade o que resulta de tal investimento. O destaque,portanto, é para a inserção social dos programas de pós-graduaçãoe, por consequência, a relação com a pesquisa e a produção doconhecimento.
description The purpose of this article is to present and reflect on an experience of collaborative work involving two Brazilian universities; the Universidade Federal de Pelotas (UFPel) and the Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS), through their graduate programs in education. The activity here analyzed has been developed in the context of the “Projeto Casadinhos” financed through the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)/Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio Grande do Sul (FAPERGS), with the aim of promoting a more systematic relationship between a “consolidated Program” (UNISINOS) and a “Program in process of consolidation” (UFPel). Besides describing aspects of the project, pointing out some basic activities carried out, and presenting the results, the authors intend to reflect on the role of graduate studies and its relation to the nature of the task of the University. The text suggests that there are sufficient reasons that justify the dedication of a significant number of graduate study faculty members that, in a solidary working relationship, attempt to bring the results of their work to society. Special attention is given to the social insertion of the two graduate programs and, consequently, to their relation to the production of research and knowledge.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-04-01
dc.type.none.fl_str_mv


dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/465
10.21713/2358-2332.2013.v10.465
url http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/465
identifier_str_mv 10.21713/2358-2332.2013.v10.465
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/465/380
dc.rights.driver.fl_str_mv ##submission.copyrightStatement##
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv ##submission.copyrightStatement##
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Pós-Graduação
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Pós-Graduação
dc.source.none.fl_str_mv RBPG; v. 10, n. 22 (2013)
Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 10, n. 22 (2013)
2358-2332
1806-8405
reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduação
instname:CAPES
instacron:CAPES
reponame_str RevistaBrasileiradePós-Graduação
collection RevistaBrasileiradePós-Graduação
instname_str CAPES
instacron_str CAPES
institution CAPES
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1639987075427074048