Psychomotor profile of scholarly children (6 and 10 years old) in Pereira city, Colombia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Educação Física |
Texto Completo: | https://revistadeeducacaofisica.emnuvens.com.br/revista/article/view/174 |
Resumo: | Introduction: The psychomotor profile of children is directed related to the psychomotor development, understood as a process of continuous evolution that happens over the years.Objective: This article attempts to determine the psychomotor profile of children aged between 6 and 10 years, from educational institutions in the city of Pereira, Risaralda (Colombia).Methods: Through a cross descriptive quantitative study with a comparative phase, 26,448 children were eligible to participate the study, meeting the inclusion criteria. From them, a sample of 420 children aged between 6 and 10 years was selected, obtained from the formula for finite populations, with a prevalence of 44% of reference; sampling was a simple random. The instrument used was the Vitor da Fonseca’s test battery of psychomotor development. Chi-square was used to evaluate association of age, education level and residential community with level of confidence of 95%.Results: The sample was composed of 222 girls (52.9%; CI 47-56) and 198 boys (47%; CI 42-51). 90.2% (95%CI 87-92) presented psychomotor profile classified as Good (Eupraxic) while 4.0% (95%CI 3-4) were on Satisfactory (Dyspraxic) range and 5.7% (95%CI 4-5) exhibited Excellent (Hyperpraxic) psychomotor profile.Conclusion: In general, the children evaluated presented adequate psychomotor development. Results according to the factors (Tonicity, Laterality, Body Notion, Balance, Time Space, Global Praxia and Fine Praxia) were discussed. Perfil psicomotor de crianças em idade escolar (entre 6 e 10 anos) da cidade de Pereira, Colômbia Introdução: O perfil psicomotor da criança está diretamente relacionado com o desenvolvimento psicomotor, o qual é entendido como um processo de evolução contínua que acontece à medida que os anos passam.Objetivo: Este artigo buscou determinar o perfil psicomotor de crianças com idade entre 6 e 10 anos, das instituições de ensino dentro da cidade de Pereira, Risaralda (Colômbia).Métodos: Um estudo descritivo quantitativo foi realizado, com a participação de todas as escolas de Pereira: 26.448 crianças preencheram os critérios de inclusão, sendo, portanto, elegíveis para participar do estudo. Destas, uma amostra de 420 crianças com idades entre 6 e 10 anos foi selecionada pelo método de amostragem aleatória simples para populações finitas, com uma prevalência de 44% de referência. Para avaliar o desenvolvimento psicomotor foi utilizado a bateria de testes de Vitor da Fonseca. O teste Qui-quadrado foi utilizado para avaliar a associação de idade, escolaridade e comunidade residencial com nível de confiança de 95%.Resultados: A amostra foi composta por 222 meninas (52,9%; IC 47-56) e 198 meninos (47%; CI 42-51). 90,2% (95% IC 87-92) dos participantes apresentaram perfil de desenvolvimento psicomotor classificado como Bom (Eupráxico); 4,0% (IC 95% 3-4) apresentaram perfil Satisfatório (Dispráxico) e 5,7% (IC95% 4-5) exibiram perfil de desenvolvimento psicomotor Excelente (Hiperpráxico).Conclusão: Em geral, as crianças avaliadas apresentaram desenvolvimento psicomotor adequado. Os resultados segundo fatores (Tonicidade, Lateralidade, Noção Corporal, Equilíbrio, Espaço de Tempo, Praxia Global e Praxia Fina) foram discutidos. |
id |
CCFEX-0_f90530ed686de029888cef57efc2ab7b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistadeeducacaofisica.emnuvens.com.br:article/174 |
network_acronym_str |
CCFEX-0 |
network_name_str |
Revista de Educação Física |
repository_id_str |
|
spelling |
Psychomotor profile of scholarly children (6 and 10 years old) in Pereira city, Colombiapsychomotor performancechildchild developmentEducação Física escolardesenvolvimento psicomotorIntroduction: The psychomotor profile of children is directed related to the psychomotor development, understood as a process of continuous evolution that happens over the years.Objective: This article attempts to determine the psychomotor profile of children aged between 6 and 10 years, from educational institutions in the city of Pereira, Risaralda (Colombia).Methods: Through a cross descriptive quantitative study with a comparative phase, 26,448 children were eligible to participate the study, meeting the inclusion criteria. From them, a sample of 420 children aged between 6 and 10 years was selected, obtained from the formula for finite populations, with a prevalence of 44% of reference; sampling was a simple random. The instrument used was the Vitor da Fonseca’s test battery of psychomotor development. Chi-square was used to evaluate association of age, education level and residential community with level of confidence of 95%.Results: The sample was composed of 222 girls (52.9%; CI 47-56) and 198 boys (47%; CI 42-51). 90.2% (95%CI 87-92) presented psychomotor profile classified as Good (Eupraxic) while 4.0% (95%CI 3-4) were on Satisfactory (Dyspraxic) range and 5.7% (95%CI 4-5) exhibited Excellent (Hyperpraxic) psychomotor profile.Conclusion: In general, the children evaluated presented adequate psychomotor development. Results according to the factors (Tonicity, Laterality, Body Notion, Balance, Time Space, Global Praxia and Fine Praxia) were discussed. Perfil psicomotor de crianças em idade escolar (entre 6 e 10 anos) da cidade de Pereira, Colômbia Introdução: O perfil psicomotor da criança está diretamente relacionado com o desenvolvimento psicomotor, o qual é entendido como um processo de evolução contínua que acontece à medida que os anos passam.Objetivo: Este artigo buscou determinar o perfil psicomotor de crianças com idade entre 6 e 10 anos, das instituições de ensino dentro da cidade de Pereira, Risaralda (Colômbia).Métodos: Um estudo descritivo quantitativo foi realizado, com a participação de todas as escolas de Pereira: 26.448 crianças preencheram os critérios de inclusão, sendo, portanto, elegíveis para participar do estudo. Destas, uma amostra de 420 crianças com idades entre 6 e 10 anos foi selecionada pelo método de amostragem aleatória simples para populações finitas, com uma prevalência de 44% de referência. Para avaliar o desenvolvimento psicomotor foi utilizado a bateria de testes de Vitor da Fonseca. O teste Qui-quadrado foi utilizado para avaliar a associação de idade, escolaridade e comunidade residencial com nível de confiança de 95%.Resultados: A amostra foi composta por 222 meninas (52,9%; IC 47-56) e 198 meninos (47%; CI 42-51). 90,2% (95% IC 87-92) dos participantes apresentaram perfil de desenvolvimento psicomotor classificado como Bom (Eupráxico); 4,0% (IC 95% 3-4) apresentaram perfil Satisfatório (Dispráxico) e 5,7% (IC95% 4-5) exibiram perfil de desenvolvimento psicomotor Excelente (Hiperpráxico).Conclusão: Em geral, as crianças avaliadas apresentaram desenvolvimento psicomotor adequado. Os resultados segundo fatores (Tonicidade, Lateralidade, Noção Corporal, Equilíbrio, Espaço de Tempo, Praxia Global e Praxia Fina) foram discutidos.Exército Brasileiro2016-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistadeeducacaofisica.emnuvens.com.br/revista/article/view/17410.37310/ref.v85i4.174Journal of Physical Education; Vol. 85 No. 4 (2016)Revista de Educação Física / Journal of Physical Education; v. 85 n. 4 (2016)2447-89460102-846410.37310/ref.v85i4reponame:Revista de Educação Físicainstname:Centro de Capacitação Física do Exército (CCFEX)instacron:CCFEXporhttps://revistadeeducacaofisica.emnuvens.com.br/revista/article/view/174/pdf_63Copyright (c) 2016 REVISTA DE EDUCAÇÃO FÍSICA / JOURNAL OF PHYSICAL EDUCATIONinfo:eu-repo/semantics/openAccessCalero Saa, Pedro Antonio2020-11-24T15:38:51Zoai:ojs.revistadeeducacaofisica.emnuvens.com.br:article/174Revistahttps://revistadeeducacaofisica.emnuvens.com.br/revistaPUBhttps://revistadeeducacaofisica.emnuvens.com.br/revista/oai||revistaef.ccfex@gmail.com2447-89460102-8464opendoar:2020-11-24T15:38:51Revista de Educação Física - Centro de Capacitação Física do Exército (CCFEX)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Psychomotor profile of scholarly children (6 and 10 years old) in Pereira city, Colombia |
title |
Psychomotor profile of scholarly children (6 and 10 years old) in Pereira city, Colombia |
spellingShingle |
Psychomotor profile of scholarly children (6 and 10 years old) in Pereira city, Colombia Calero Saa, Pedro Antonio psychomotor performance child child development Educação Física escolar desenvolvimento psicomotor |
title_short |
Psychomotor profile of scholarly children (6 and 10 years old) in Pereira city, Colombia |
title_full |
Psychomotor profile of scholarly children (6 and 10 years old) in Pereira city, Colombia |
title_fullStr |
Psychomotor profile of scholarly children (6 and 10 years old) in Pereira city, Colombia |
title_full_unstemmed |
Psychomotor profile of scholarly children (6 and 10 years old) in Pereira city, Colombia |
title_sort |
Psychomotor profile of scholarly children (6 and 10 years old) in Pereira city, Colombia |
author |
Calero Saa, Pedro Antonio |
author_facet |
Calero Saa, Pedro Antonio |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Calero Saa, Pedro Antonio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
psychomotor performance child child development Educação Física escolar desenvolvimento psicomotor |
topic |
psychomotor performance child child development Educação Física escolar desenvolvimento psicomotor |
description |
Introduction: The psychomotor profile of children is directed related to the psychomotor development, understood as a process of continuous evolution that happens over the years.Objective: This article attempts to determine the psychomotor profile of children aged between 6 and 10 years, from educational institutions in the city of Pereira, Risaralda (Colombia).Methods: Through a cross descriptive quantitative study with a comparative phase, 26,448 children were eligible to participate the study, meeting the inclusion criteria. From them, a sample of 420 children aged between 6 and 10 years was selected, obtained from the formula for finite populations, with a prevalence of 44% of reference; sampling was a simple random. The instrument used was the Vitor da Fonseca’s test battery of psychomotor development. Chi-square was used to evaluate association of age, education level and residential community with level of confidence of 95%.Results: The sample was composed of 222 girls (52.9%; CI 47-56) and 198 boys (47%; CI 42-51). 90.2% (95%CI 87-92) presented psychomotor profile classified as Good (Eupraxic) while 4.0% (95%CI 3-4) were on Satisfactory (Dyspraxic) range and 5.7% (95%CI 4-5) exhibited Excellent (Hyperpraxic) psychomotor profile.Conclusion: In general, the children evaluated presented adequate psychomotor development. Results according to the factors (Tonicity, Laterality, Body Notion, Balance, Time Space, Global Praxia and Fine Praxia) were discussed. Perfil psicomotor de crianças em idade escolar (entre 6 e 10 anos) da cidade de Pereira, Colômbia Introdução: O perfil psicomotor da criança está diretamente relacionado com o desenvolvimento psicomotor, o qual é entendido como um processo de evolução contínua que acontece à medida que os anos passam.Objetivo: Este artigo buscou determinar o perfil psicomotor de crianças com idade entre 6 e 10 anos, das instituições de ensino dentro da cidade de Pereira, Risaralda (Colômbia).Métodos: Um estudo descritivo quantitativo foi realizado, com a participação de todas as escolas de Pereira: 26.448 crianças preencheram os critérios de inclusão, sendo, portanto, elegíveis para participar do estudo. Destas, uma amostra de 420 crianças com idades entre 6 e 10 anos foi selecionada pelo método de amostragem aleatória simples para populações finitas, com uma prevalência de 44% de referência. Para avaliar o desenvolvimento psicomotor foi utilizado a bateria de testes de Vitor da Fonseca. O teste Qui-quadrado foi utilizado para avaliar a associação de idade, escolaridade e comunidade residencial com nível de confiança de 95%.Resultados: A amostra foi composta por 222 meninas (52,9%; IC 47-56) e 198 meninos (47%; CI 42-51). 90,2% (95% IC 87-92) dos participantes apresentaram perfil de desenvolvimento psicomotor classificado como Bom (Eupráxico); 4,0% (IC 95% 3-4) apresentaram perfil Satisfatório (Dispráxico) e 5,7% (IC95% 4-5) exibiram perfil de desenvolvimento psicomotor Excelente (Hiperpráxico).Conclusão: Em geral, as crianças avaliadas apresentaram desenvolvimento psicomotor adequado. Os resultados segundo fatores (Tonicidade, Lateralidade, Noção Corporal, Equilíbrio, Espaço de Tempo, Praxia Global e Praxia Fina) foram discutidos. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-12-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistadeeducacaofisica.emnuvens.com.br/revista/article/view/174 10.37310/ref.v85i4.174 |
url |
https://revistadeeducacaofisica.emnuvens.com.br/revista/article/view/174 |
identifier_str_mv |
10.37310/ref.v85i4.174 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistadeeducacaofisica.emnuvens.com.br/revista/article/view/174/pdf_63 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 REVISTA DE EDUCAÇÃO FÍSICA / JOURNAL OF PHYSICAL EDUCATION info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 REVISTA DE EDUCAÇÃO FÍSICA / JOURNAL OF PHYSICAL EDUCATION |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Exército Brasileiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Exército Brasileiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal of Physical Education; Vol. 85 No. 4 (2016) Revista de Educação Física / Journal of Physical Education; v. 85 n. 4 (2016) 2447-8946 0102-8464 10.37310/ref.v85i4 reponame:Revista de Educação Física instname:Centro de Capacitação Física do Exército (CCFEX) instacron:CCFEX |
instname_str |
Centro de Capacitação Física do Exército (CCFEX) |
instacron_str |
CCFEX |
institution |
CCFEX |
reponame_str |
Revista de Educação Física |
collection |
Revista de Educação Física |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Educação Física - Centro de Capacitação Física do Exército (CCFEX) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistaef.ccfex@gmail.com |
_version_ |
1797239795664027648 |