Towards a definition of justice in education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Waltenberg, Fábio
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos Cenpec (Online)
Texto Completo: https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/203
Resumo: If an individual’s education level provides socioeconomic advantages (or disadvantages), and if it is possible to reallocate resources in such a way as to alter the distribution of education in a given population, then it is necessary to devise criteria to evaluate how just are different distributions of education and to define how resources could be assigned in order to conduct to a as-just-as-possible distribution. This paper attempts at systematizing the task of defining justice in education. As for theoretical frameworks to undertake normative analyses, refinements to standard welfare economics are emphasized, especially those offered by the theories of functionings and capabilities, and equality of opportunities. Practical implications for the Brazilian context are discussed, and open questions are unveiled. We argue that reflecting about justice in education is an important task, with plenty of consequences, but also an elusive endeavor.
id CENPEC-1_028b0a846ca2a50d21419adb177f5cd3
oai_identifier_str oai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/203
network_acronym_str CENPEC-1
network_name_str Cadernos Cenpec (Online)
repository_id_str
spelling Towards a definition of justice in educationElementos para uma definição de justiça em educaçãoEducation. Justice. Equality.Justice in education. Welfare economics. Functionnings and capabilities. Equality of opportunity. Ideb.Educação. Justiça. Igualdade de Oportunidades.Justiça em educação. Economia do bem-estar. Funcionamentos e capacidades. Igualdade de oportunidades. Ideb.If an individual’s education level provides socioeconomic advantages (or disadvantages), and if it is possible to reallocate resources in such a way as to alter the distribution of education in a given population, then it is necessary to devise criteria to evaluate how just are different distributions of education and to define how resources could be assigned in order to conduct to a as-just-as-possible distribution. This paper attempts at systematizing the task of defining justice in education. As for theoretical frameworks to undertake normative analyses, refinements to standard welfare economics are emphasized, especially those offered by the theories of functionings and capabilities, and equality of opportunities. Practical implications for the Brazilian context are discussed, and open questions are unveiled. We argue that reflecting about justice in education is an important task, with plenty of consequences, but also an elusive endeavor.Se o nível de educação de um indivíduo constitui vantagem (ou desvantagem) socioeconômica, e se é possível realocar recursos públicos a fim de alterar a distribuição de educação de uma população, então é preciso haver critérios para se avaliar o quão justas são diferentes distribuições de educação e para se definir o emprego de recursos que conduza a uma distribuição tão justa quanto possível. Este artigo oferece uma tentativa de sistematização da tarefa de se definir justiça em educação. Como quadro teórico para análises normativas, privilegiam-se refinamentos à abordagem convencional da economia do bem-estar, sobretudo aqueles proporcionados pelas teorias de funcionamentos e capacitações e de igualdade de oportunidades. Detalham-se implicações práticas da discussão no contexto brasileiro e apontam-se questões em aberto. Argumenta-se que refletir sobre justiça em educação é tarefa importante e plena de consequências, mas também uma empreitada elusiva.Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação ComunitáriaWaltenberg, Fábio2013-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/20310.18676/cadernoscenpec.v3i1.203Cadernos Cenpec | Nova série; v. 3, n. 1 (2013): Justiça como EquidadeCadernos Cenpec; v. 3, n. 1 (2013): Justiça como Equidade2237-99832237-998310.18676/cadernoscenpec.v3i1reponame:Cadernos Cenpec (Online)instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)instacron:CENPECporhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/203/341info:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-28T16:05:56Zoai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/203Revistahttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/PUBhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/oaiceliaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br2237-99832237-9983opendoar:2016-06-28T16:05:56Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)false
dc.title.none.fl_str_mv Towards a definition of justice in education

Elementos para uma definição de justiça em educação
title Towards a definition of justice in education
spellingShingle Towards a definition of justice in education
Waltenberg, Fábio
Education. Justice. Equality.
Justice in education. Welfare economics. Functionnings and capabilities. Equality of opportunity. Ideb.
Educação. Justiça. Igualdade de Oportunidades.
Justiça em educação. Economia do bem-estar. Funcionamentos e capacidades. Igualdade de oportunidades. Ideb.
title_short Towards a definition of justice in education
title_full Towards a definition of justice in education
title_fullStr Towards a definition of justice in education
title_full_unstemmed Towards a definition of justice in education
title_sort Towards a definition of justice in education
author Waltenberg, Fábio
author_facet Waltenberg, Fábio
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Waltenberg, Fábio
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv Education. Justice. Equality.
Justice in education. Welfare economics. Functionnings and capabilities. Equality of opportunity. Ideb.
Educação. Justiça. Igualdade de Oportunidades.
Justiça em educação. Economia do bem-estar. Funcionamentos e capacidades. Igualdade de oportunidades. Ideb.
topic Education. Justice. Equality.
Justice in education. Welfare economics. Functionnings and capabilities. Equality of opportunity. Ideb.
Educação. Justiça. Igualdade de Oportunidades.
Justiça em educação. Economia do bem-estar. Funcionamentos e capacidades. Igualdade de oportunidades. Ideb.
description If an individual’s education level provides socioeconomic advantages (or disadvantages), and if it is possible to reallocate resources in such a way as to alter the distribution of education in a given population, then it is necessary to devise criteria to evaluate how just are different distributions of education and to define how resources could be assigned in order to conduct to a as-just-as-possible distribution. This paper attempts at systematizing the task of defining justice in education. As for theoretical frameworks to undertake normative analyses, refinements to standard welfare economics are emphasized, especially those offered by the theories of functionings and capabilities, and equality of opportunities. Practical implications for the Brazilian context are discussed, and open questions are unveiled. We argue that reflecting about justice in education is an important task, with plenty of consequences, but also an elusive endeavor.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-12-18
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/203
10.18676/cadernoscenpec.v3i1.203
url https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/203
identifier_str_mv 10.18676/cadernoscenpec.v3i1.203
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/203/341
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária
publisher.none.fl_str_mv Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos Cenpec | Nova série; v. 3, n. 1 (2013): Justiça como Equidade
Cadernos Cenpec; v. 3, n. 1 (2013): Justiça como Equidade
2237-9983
2237-9983
10.18676/cadernoscenpec.v3i1
reponame:Cadernos Cenpec (Online)
instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
instacron:CENPEC
instname_str Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
instacron_str CENPEC
institution CENPEC
reponame_str Cadernos Cenpec (Online)
collection Cadernos Cenpec (Online)
repository.name.fl_str_mv Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
repository.mail.fl_str_mv celiaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br
_version_ 1808042072636129280