Performance of secondary schools in vulnerable areas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos Cenpec (Online) |
Texto Completo: | https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/366 |
Resumo: | This article discusses the results of external assessments for 24 state secondary schools situated in vulnerable areas in three types of municipalities: metropolitan areas, medium cities, and highly rural municipalities. The schools – in the states of Ceará, Goiás, Pernambuco and São Paulo – show higher performance rates than others in the same areas for state and national assessments. Our goal was to understand how these schools and their actors respond to the challenges and opportunities given by the conditions in their areas (considered according with the types of municipality) and by educational policies. |
id |
CENPEC-1_093f8625e85300acf86e0046ceebce68 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/366 |
network_acronym_str |
CENPEC-1 |
network_name_str |
Cadernos Cenpec (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Performance of secondary schools in vulnerable areasDesempeño de escuelas de enseñanza media en territorios vulnerablesDesempenho de escolas de ensino médio em territórios vulneráveisVulnerable areas. Secondary education. Pedagogical performanceTerritorios vulnerables. Enseñanza media. Desempeño pedagógico.Territórios vulneráveis. Ensino médio. Desempenho pedagógico.This article discusses the results of external assessments for 24 state secondary schools situated in vulnerable areas in three types of municipalities: metropolitan areas, medium cities, and highly rural municipalities. The schools – in the states of Ceará, Goiás, Pernambuco and São Paulo – show higher performance rates than others in the same areas for state and national assessments. Our goal was to understand how these schools and their actors respond to the challenges and opportunities given by the conditions in their areas (considered according with the types of municipality) and by educational policies.Este artículo analiza los resultados de las evaluaciones externas de 24 escuelas estatales de enseñanza media brasileñas en territorios vulnerables de tres tipos de municipios: áreas metropolitanas, ciudades medias y municipios de alta ruralidad. Las escuelas —de los estados de Ceará, Goiás, Pernambuco y São Paulo— presentan resultados superiores a otras del mismo territorio en las evaluaciones estatales (provinciales) y nacionales. El objetivo fue comprender cómo estas escuelas y sus actores responden a los desafíos y oportunidades dados por las condiciones de los territorios (comprendidos a partir de los tipos de municipios) y por las políticas educacionales.Este artigo discute os resultados de avaliações externas de 24 escolas estaduais de ensino médio situadas em territórios vulneráveis de três tipos de municípios: regiões metropolitanas, cidades médias e municípios de alta ruralidade. As escolas – dos estados do Ceará, Goiás, Pernambuco e São Paulo – apresentam resultados superiores a outras do mesmo território nas avaliações estaduais e nacionais. O objetivo foi compreender como essas escolas e seus atores respondem aos desafios e oportunidades dados pelas condições dos territórios (compreendidos a partir dos tipos de municípios) e pelas políticas educacionais.Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação ComunitáriaCarneiro, Eliana Maria FrançaFonseca, Maria Teresa Lousa da2017-06-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/36610.18676/cadernoscenpec.v6i2.366Cadernos Cenpec | Nova série; v. 6, n. 2 (2016): Políticas de Ensino MédioCadernos Cenpec; v. 6, n. 2 (2016): Políticas de Ensino Médio2237-99832237-998310.18676/cadernoscenpec.v6i2reponame:Cadernos Cenpec (Online)instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)instacron:CENPECporhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/366/361Direitos autorais 2017 Cadernos Cenpec | Nova sérieinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-08-16T16:36:21Zoai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/366Revistahttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/PUBhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/oaiceliaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br2237-99832237-9983opendoar:2018-08-16T16:36:21Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Performance of secondary schools in vulnerable areas Desempeño de escuelas de enseñanza media en territorios vulnerables Desempenho de escolas de ensino médio em territórios vulneráveis |
title |
Performance of secondary schools in vulnerable areas |
spellingShingle |
Performance of secondary schools in vulnerable areas Carneiro, Eliana Maria França Vulnerable areas. Secondary education. Pedagogical performance Territorios vulnerables. Enseñanza media. Desempeño pedagógico. Territórios vulneráveis. Ensino médio. Desempenho pedagógico. |
title_short |
Performance of secondary schools in vulnerable areas |
title_full |
Performance of secondary schools in vulnerable areas |
title_fullStr |
Performance of secondary schools in vulnerable areas |
title_full_unstemmed |
Performance of secondary schools in vulnerable areas |
title_sort |
Performance of secondary schools in vulnerable areas |
author |
Carneiro, Eliana Maria França |
author_facet |
Carneiro, Eliana Maria França Fonseca, Maria Teresa Lousa da |
author_role |
author |
author2 |
Fonseca, Maria Teresa Lousa da |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carneiro, Eliana Maria França Fonseca, Maria Teresa Lousa da |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Vulnerable areas. Secondary education. Pedagogical performance Territorios vulnerables. Enseñanza media. Desempeño pedagógico. Territórios vulneráveis. Ensino médio. Desempenho pedagógico. |
topic |
Vulnerable areas. Secondary education. Pedagogical performance Territorios vulnerables. Enseñanza media. Desempeño pedagógico. Territórios vulneráveis. Ensino médio. Desempenho pedagógico. |
description |
This article discusses the results of external assessments for 24 state secondary schools situated in vulnerable areas in three types of municipalities: metropolitan areas, medium cities, and highly rural municipalities. The schools – in the states of Ceará, Goiás, Pernambuco and São Paulo – show higher performance rates than others in the same areas for state and national assessments. Our goal was to understand how these schools and their actors respond to the challenges and opportunities given by the conditions in their areas (considered according with the types of municipality) and by educational policies. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-06-13 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/366 10.18676/cadernoscenpec.v6i2.366 |
url |
https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/366 |
identifier_str_mv |
10.18676/cadernoscenpec.v6i2.366 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/366/361 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2017 Cadernos Cenpec | Nova série info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2017 Cadernos Cenpec | Nova série |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária |
publisher.none.fl_str_mv |
Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos Cenpec | Nova série; v. 6, n. 2 (2016): Políticas de Ensino Médio Cadernos Cenpec; v. 6, n. 2 (2016): Políticas de Ensino Médio 2237-9983 2237-9983 10.18676/cadernoscenpec.v6i2 reponame:Cadernos Cenpec (Online) instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) instacron:CENPEC |
instname_str |
Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) |
instacron_str |
CENPEC |
institution |
CENPEC |
reponame_str |
Cadernos Cenpec (Online) |
collection |
Cadernos Cenpec (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) |
repository.mail.fl_str_mv |
celiaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br |
_version_ |
1808042072138055680 |