Performance of secondary schools in vulnerable areas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carneiro, Eliana Maria França
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Fonseca, Maria Teresa Lousa da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos Cenpec (Online)
Texto Completo: https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/366
Resumo: This article discusses the results of external assessments for 24 state secondary schools situated in vulnerable areas in three types of municipalities: metropolitan areas, medium cities, and highly rural municipalities. The schools – in the states of Ceará, Goiás, Pernambuco and São Paulo – show higher performance rates than others in the same areas for state and national assessments. Our goal was to understand how these schools and their actors respond to the challenges and opportunities given by the conditions in their areas (considered according with the types of municipality) and by educational policies.
id CENPEC-1_093f8625e85300acf86e0046ceebce68
oai_identifier_str oai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/366
network_acronym_str CENPEC-1
network_name_str Cadernos Cenpec (Online)
repository_id_str
spelling Performance of secondary schools in vulnerable areasDesempeño de escuelas de enseñanza media en territorios vulnerablesDesempenho de escolas de ensino médio em territórios vulneráveisVulnerable areas. Secondary education. Pedagogical performanceTerritorios vulnerables. Enseñanza media. Desempeño pedagógico.Territórios vulneráveis. Ensino médio. Desempenho pedagógico.This article discusses the results of external assessments for 24 state secondary schools situated in vulnerable areas in three types of municipalities: metropolitan areas, medium cities, and highly rural municipalities. The schools – in the states of Ceará, Goiás, Pernambuco and São Paulo – show higher performance rates than others in the same areas for state and national assessments. Our goal was to understand how these schools and their actors respond to the challenges and opportunities given by the conditions in their areas (considered according with the types of municipality) and by educational policies.Este artículo analiza los resultados de las evaluaciones externas de 24 escuelas estatales de enseñanza media brasileñas en territorios vulnerables de tres tipos de municipios: áreas metropolitanas, ciudades medias y municipios de alta ruralidad. Las escuelas —de los estados de Ceará, Goiás, Pernambuco y São Paulo— presentan resultados superiores a otras del mismo territorio en las evaluaciones estatales (provinciales) y nacionales. El objetivo fue comprender cómo estas escuelas y sus actores responden a los desafíos y oportunidades dados por las condiciones de los territorios (comprendidos a partir de los tipos de municipios) y por las políticas educacionales.Este artigo discute os resultados de avaliações externas de 24 escolas estaduais de ensino médio situadas em territórios vulneráveis de três tipos de municípios: regiões metropolitanas, cidades médias e municípios de alta ruralidade. As escolas – dos estados do Ceará, Goiás, Pernambuco e São Paulo – apresentam resultados superiores a outras do mesmo território nas avaliações estaduais e nacionais. O objetivo foi compreender como essas escolas e seus atores respondem aos desafios e oportunidades dados pelas condições dos territórios (compreendidos a partir dos tipos de municípios) e pelas políticas educacionais.Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação ComunitáriaCarneiro, Eliana Maria FrançaFonseca, Maria Teresa Lousa da2017-06-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/36610.18676/cadernoscenpec.v6i2.366Cadernos Cenpec | Nova série; v. 6, n. 2 (2016): Políticas de Ensino MédioCadernos Cenpec; v. 6, n. 2 (2016): Políticas de Ensino Médio2237-99832237-998310.18676/cadernoscenpec.v6i2reponame:Cadernos Cenpec (Online)instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)instacron:CENPECporhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/366/361Direitos autorais 2017 Cadernos Cenpec | Nova sérieinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-08-16T16:36:21Zoai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/366Revistahttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/PUBhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/oaiceliaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br2237-99832237-9983opendoar:2018-08-16T16:36:21Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)false
dc.title.none.fl_str_mv Performance of secondary schools in vulnerable areas
Desempeño de escuelas de enseñanza media en territorios vulnerables
Desempenho de escolas de ensino médio em territórios vulneráveis
title Performance of secondary schools in vulnerable areas
spellingShingle Performance of secondary schools in vulnerable areas
Carneiro, Eliana Maria França
Vulnerable areas. Secondary education. Pedagogical performance
Territorios vulnerables. Enseñanza media. Desempeño pedagógico.
Territórios vulneráveis. Ensino médio. Desempenho pedagógico.
title_short Performance of secondary schools in vulnerable areas
title_full Performance of secondary schools in vulnerable areas
title_fullStr Performance of secondary schools in vulnerable areas
title_full_unstemmed Performance of secondary schools in vulnerable areas
title_sort Performance of secondary schools in vulnerable areas
author Carneiro, Eliana Maria França
author_facet Carneiro, Eliana Maria França
Fonseca, Maria Teresa Lousa da
author_role author
author2 Fonseca, Maria Teresa Lousa da
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Carneiro, Eliana Maria França
Fonseca, Maria Teresa Lousa da
dc.subject.none.fl_str_mv


dc.subject.por.fl_str_mv Vulnerable areas. Secondary education. Pedagogical performance
Territorios vulnerables. Enseñanza media. Desempeño pedagógico.
Territórios vulneráveis. Ensino médio. Desempenho pedagógico.
topic Vulnerable areas. Secondary education. Pedagogical performance
Territorios vulnerables. Enseñanza media. Desempeño pedagógico.
Territórios vulneráveis. Ensino médio. Desempenho pedagógico.
description This article discusses the results of external assessments for 24 state secondary schools situated in vulnerable areas in three types of municipalities: metropolitan areas, medium cities, and highly rural municipalities. The schools – in the states of Ceará, Goiás, Pernambuco and São Paulo – show higher performance rates than others in the same areas for state and national assessments. Our goal was to understand how these schools and their actors respond to the challenges and opportunities given by the conditions in their areas (considered according with the types of municipality) and by educational policies.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-06-13
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/366
10.18676/cadernoscenpec.v6i2.366
url https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/366
identifier_str_mv 10.18676/cadernoscenpec.v6i2.366
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/366/361
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2017 Cadernos Cenpec | Nova série
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2017 Cadernos Cenpec | Nova série
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária
publisher.none.fl_str_mv Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos Cenpec | Nova série; v. 6, n. 2 (2016): Políticas de Ensino Médio
Cadernos Cenpec; v. 6, n. 2 (2016): Políticas de Ensino Médio
2237-9983
2237-9983
10.18676/cadernoscenpec.v6i2
reponame:Cadernos Cenpec (Online)
instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
instacron:CENPEC
instname_str Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
instacron_str CENPEC
institution CENPEC
reponame_str Cadernos Cenpec (Online)
collection Cadernos Cenpec (Online)
repository.name.fl_str_mv Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
repository.mail.fl_str_mv celiaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br
_version_ 1808042072138055680