Time management and learning opportunities in the metropolis of São Paulo: analyzing two schools situated in vulnerable territories
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos Cenpec (Online) |
Texto Completo: | https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/441 |
Resumo: | It is analyzed here the temporal structure of two municipal public schools situated in socially vulnerable territories, one of the facets related to equity in education. The qualitative study, with ethnographic inspiration, was focused on the third grade of elementary school. It was focused on time management in the face of legal resolutions, specifically the one assigned to Portuguese Language classes and teaching. Results show differences in the face of what was established by that municipal teaching network, denoting inequality of educational opportunities. Having in mind what literature indicates about school knowledge dissemination, where students coming from more disfavored areas are disadvantaged , time management tends to be crucial both in opportunities distribution so that all can reach established learnings as in facing educational inequalities, that propagate socio-spatial inequalities. |
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Time management and learning opportunities in the metropolis of São Paulo: analyzing two schools situated in vulnerable territoriesGestión del tiempo y oportunidades de aprendizaje en la metrópoli de São Paulo: un análisis de dos escuelas ubicadas en territorios vulnerablesGestão do tempo e oportunidades de aprender na metrópole de São Paulo: uma análise de duas escolas situadas em territórios vulneráveisTime management; Education in vulnerable territories; Educational opportunities; EqualityGestión del Tiempo; Educación en Territorios Vulnerables; Oportunidades Educacionales; EquidadGestão do tempo; Educação em territórios vulneráveis; Oportunidades educacionais; EquidadeIt is analyzed here the temporal structure of two municipal public schools situated in socially vulnerable territories, one of the facets related to equity in education. The qualitative study, with ethnographic inspiration, was focused on the third grade of elementary school. It was focused on time management in the face of legal resolutions, specifically the one assigned to Portuguese Language classes and teaching. Results show differences in the face of what was established by that municipal teaching network, denoting inequality of educational opportunities. Having in mind what literature indicates about school knowledge dissemination, where students coming from more disfavored areas are disadvantaged , time management tends to be crucial both in opportunities distribution so that all can reach established learnings as in facing educational inequalities, that propagate socio-spatial inequalities.Se analiza la arquitectura temporal de dos escuelas públicas municipales paulistanas ubicadas en territorio socialmente vulnerable, una de las facetas relativas a la equidad en la educación. El estudio cualitativo, con inspiración etnográfica, se detuvo en grupos del tercer año de la Enseñanza Básica de estas escuelas. Se centró en el manejo del tiempo ante las disposiciones legales, específicamente en el ámbito asignado a las clases y a la enseñanza de la Lengua Portuguesa. Los resultados señalan disimilitudes frente a lo establecido por esa red municipal de enseñanza, lo que denota desigualdad en la distribución de oportunidades educativas. Llevando en cuenta lo que la literatura señala sobre la distribución del conocimiento escolar, según la cual los alumnos provenientes de medios desfavorecidos poseen desventajas, la gestión del tiempo tiende a ser fundamental tanto en la distribución de oportunidades para que todos realicen los aprendizajes establecidos cuanto respecto al enfrentamiento de las desigualdades educacionales, que reproducen desigualdades socioespaciales. Analisa-se a arquitetura temporal de duas escolas públicas municipais paulistanas localizadas em território socialmente vulnerável, uma das facetas relativas à equidade na educação. O estudo qualitativo, com inspiração etnográfica, focalizou turmas de 3º ano do Ensino Fundamental dessas escolas. Concentrou-se no manejo do tempo diante das determinações legais, especificamente naquele atribuído às aulas e ao ensino de língua portuguesa. Os resultados indicam dissemelhanças perante o estabelecido por essa rede municipal de ensino, o que denota desigualdade na distribuição de oportunidades educativas. Tendo em vista o que a literatura aponta sobre a distribuição de conhecimento escolar, em que alunos provenientes de meios mais desfavorecidos possuem desvantagens, a gestão do tempo tende a ser fundamental tanto na distribuição de oportunidades para todos realizarem aprendizados estabelecidos quanto no enfrentamento das desigualdades educacionais, que reproduzem desigualdades socioespaciais.Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação ComunitáriaMarcucci, FernandaLemos Vóvio, ClaudiaReis Kasmirski, PaulaDamasio Araújo Mello, Hivy2019-05-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/44110.18676/cadernoscenpec.v8i2.441Cadernos Cenpec | Nova série; v. 8, n. 2 (2018)Cadernos Cenpec; v. 8, n. 2 (2018)2237-99832237-998310.18676/cadernoscenpec.v8i2reponame:Cadernos Cenpec (Online)instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)instacron:CENPECporhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/441/424Direitos autorais 2019 Cadernos Cenpec | Nova sérieinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-05-22T22:24:02Zoai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/441Revistahttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/PUBhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/oaiceliaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br2237-99832237-9983opendoar:2019-05-22T22:24:02Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)false |
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