Curriculum and Knowledge in the Perspective of Integral Education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos Cenpec (Online) |
Texto Completo: | https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/347 |
Resumo: | This article relates the concepts of curriculum and school knowledge, conferring centrality on schools’ and teachers’ work in the process of re-contextualizing what constitutes the pedagogical discourse. By assuming a perspective of in-progress curriculum, the study seeks to highlight the meaning of curricular changes – such as the ones related to increasing teachers’ and students hours in school – to the schooling of new generations. Therefore, we highlight a view of the school as a space for widening the possibilities of understanding the world on different foundations than those available in other contexts of socialization, as well as the centrality of schools’ pedagogical project as a guideline to broaden the curriculum in an integral education perspective. |
id |
CENPEC-1_3a78cbeb279e058c0e62dfb23b1f21b3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/347 |
network_acronym_str |
CENPEC-1 |
network_name_str |
Cadernos Cenpec (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Curriculum and Knowledge in the Perspective of Integral EducationCurrículo y conocimiento escolar en la perspectiva de la educación integralCurrículo e conhecimento escolar na perspectiva da educação integralCurriculum. School knowledge. Integral education.Currículo. Conocimiento escolar. Educación integral.Currículo. Conhecimento escolar. Educação integral.This article relates the concepts of curriculum and school knowledge, conferring centrality on schools’ and teachers’ work in the process of re-contextualizing what constitutes the pedagogical discourse. By assuming a perspective of in-progress curriculum, the study seeks to highlight the meaning of curricular changes – such as the ones related to increasing teachers’ and students hours in school – to the schooling of new generations. Therefore, we highlight a view of the school as a space for widening the possibilities of understanding the world on different foundations than those available in other contexts of socialization, as well as the centrality of schools’ pedagogical project as a guideline to broaden the curriculum in an integral education perspective.Este artículo relaciona los conceptos de currículo y conocimiento escolar, dando centralidad al trabajo de la escuela y del profesor en el proceso de recontextualización que constituye el discurso pedagógico. Asumiendo una perspectiva de currículo en proceso, busca resaltar el significado de cambios curriculares —tales como los relacionados con la extensión del tiempo de permanencia de profesores y estudiantes en las escuelas— para la formación escolar de las nuevas generaciones. Cabe destacar, en este sentido, la comprensión de la escuela como espacio de ampliación de las posibilidades de comprensión del mundo, en bases distintas a las que están disponibles en otros espacios de socialización, y la centralidad del proyecto pedagógico de las escuelas como eje para la búsqueda de ampliación del currículo, en una perspectiva de educación integral.Este artigo relaciona os conceitos de currículo e conhecimento escolar, conferindo centralidade ao trabalho da escola e do professor no processo de recontextualização que constitui o discurso pedagógico. Assumindo uma perspectiva de currículo em processo, procura ressaltar o significado de mudanças curriculares – tais como as que se relacionam à extensão do tempo de permanência de professores e estudantes nas escolas – para a formação escolar das novas gerações. Ressalta-se, nesse sentido, a compreensão da escola como espaço de ampliação das possibilidades de compreensão do mundo, em bases distintas das que estão disponíveis em outros espaços de socialização, e a centralidade do projeto pedagógico das escolas como eixo para a busca por ampliação do currículo, numa perspectiva de educação integral. Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação ComunitáriaGalian, Cláudia Valentina Assumpção2016-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/34710.18676/cadernoscenpec.v6i1.347Cadernos Cenpec | Nova série; v. 6, n. 1 (2016)Cadernos Cenpec; v. 6, n. 1 (2016)2237-99832237-998310.18676/cadernoscenpec.v6i1reponame:Cadernos Cenpec (Online)instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)instacron:CENPECporhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/347/344Direitos autorais 2016 Cadernos Cenpec | Nova sérieinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-12-21T15:58:18Zoai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/347Revistahttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/PUBhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/oaiceliaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br2237-99832237-9983opendoar:2016-12-21T15:58:18Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Curriculum and Knowledge in the Perspective of Integral Education Currículo y conocimiento escolar en la perspectiva de la educación integral Currículo e conhecimento escolar na perspectiva da educação integral |
title |
Curriculum and Knowledge in the Perspective of Integral Education |
spellingShingle |
Curriculum and Knowledge in the Perspective of Integral Education Galian, Cláudia Valentina Assumpção Curriculum. School knowledge. Integral education. Currículo. Conocimiento escolar. Educación integral. Currículo. Conhecimento escolar. Educação integral. |
title_short |
Curriculum and Knowledge in the Perspective of Integral Education |
title_full |
Curriculum and Knowledge in the Perspective of Integral Education |
title_fullStr |
Curriculum and Knowledge in the Perspective of Integral Education |
title_full_unstemmed |
Curriculum and Knowledge in the Perspective of Integral Education |
title_sort |
Curriculum and Knowledge in the Perspective of Integral Education |
author |
Galian, Cláudia Valentina Assumpção |
author_facet |
Galian, Cláudia Valentina Assumpção |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Galian, Cláudia Valentina Assumpção |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Curriculum. School knowledge. Integral education. Currículo. Conocimiento escolar. Educación integral. Currículo. Conhecimento escolar. Educação integral. |
topic |
Curriculum. School knowledge. Integral education. Currículo. Conocimiento escolar. Educación integral. Currículo. Conhecimento escolar. Educação integral. |
description |
This article relates the concepts of curriculum and school knowledge, conferring centrality on schools’ and teachers’ work in the process of re-contextualizing what constitutes the pedagogical discourse. By assuming a perspective of in-progress curriculum, the study seeks to highlight the meaning of curricular changes – such as the ones related to increasing teachers’ and students hours in school – to the schooling of new generations. Therefore, we highlight a view of the school as a space for widening the possibilities of understanding the world on different foundations than those available in other contexts of socialization, as well as the centrality of schools’ pedagogical project as a guideline to broaden the curriculum in an integral education perspective. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-12-21 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/347 10.18676/cadernoscenpec.v6i1.347 |
url |
https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/347 |
identifier_str_mv |
10.18676/cadernoscenpec.v6i1.347 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/347/344 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2016 Cadernos Cenpec | Nova série info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2016 Cadernos Cenpec | Nova série |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária |
publisher.none.fl_str_mv |
Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos Cenpec | Nova série; v. 6, n. 1 (2016) Cadernos Cenpec; v. 6, n. 1 (2016) 2237-9983 2237-9983 10.18676/cadernoscenpec.v6i1 reponame:Cadernos Cenpec (Online) instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) instacron:CENPEC |
instname_str |
Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) |
instacron_str |
CENPEC |
institution |
CENPEC |
reponame_str |
Cadernos Cenpec (Online) |
collection |
Cadernos Cenpec (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) |
repository.mail.fl_str_mv |
celiaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br |
_version_ |
1808042072169512960 |