Teaching-Learning Assessment and State Public Policies: A Theoretical-Practical Review

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fidalgo, Sueli Salles
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos Cenpec (Online)
Texto Completo: https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/342
Resumo: Assessment is one of the oldest activities exerted by human being. However, in education, it still lags behind the advances that are seen in research and implemented in schools concerning teaching-learning. In other words, in official documents, as analyzed in the present study, although we can find texts that claim to follow socio-historical proposals (based on Vygotsky’s work from 1926-1934), their assessment proposals still often fail to follow the same perspective. The present work is the result of an analysis of assessment proposals in curricular documents from six Brazilian states and it aims to discuss the relationship between assessment proposals and the teaching-learning goals expressed in these documents.
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spelling Teaching-Learning Assessment and State Public Policies: A Theoretical-Practical ReviewLa evaluación de la enseñanza-aprendizaje y las políticas públicas estatales: una revisión teórico-prácticaA avaliação de ensino-aprendizagem e as políticas públicas estaduais: uma revisão teórico-práticaTeaching-learning assessment, apparent validity, construct validity, content validity, teaching-learning theories.Evaluación de enseñanza-aprendizaje. Validez aparente. Validez de constructo. Validez de contenido. Teorías de enseñanza-aprendizaje.avaliação de ensino-aprendizagem, validade aparente, validade de construto, validade de conteúdo, teorias de ensino-aprendizagem.Assessment is one of the oldest activities exerted by human being. However, in education, it still lags behind the advances that are seen in research and implemented in schools concerning teaching-learning. In other words, in official documents, as analyzed in the present study, although we can find texts that claim to follow socio-historical proposals (based on Vygotsky’s work from 1926-1934), their assessment proposals still often fail to follow the same perspective. The present work is the result of an analysis of assessment proposals in curricular documents from six Brazilian states and it aims to discuss the relationship between assessment proposals and the teaching-learning goals expressed in these documents.La evaluación es una de las actividades más antiguas que el ser humano realiza. Sin embargo, en la educación aún está a retaguardia de los avances verificados en investigaciones e implementados en las escuelas sobre la enseñanza-aprendizaje. En otras palabras, en documentos oficiales, como el caso de análisis del presente estudio, aunque encontremos textos que afirman seguir una propuesta sociohistórico-cultural (con base en Vygotsky, 1926 a 1934), su propuesta de evaluación, por regla general, aún no sigue la misma perspectiva. El presente trabajo es el resultado del análisis de las propuestas de evaluación de los documentos curriculares de seis estados de Brasil y tiene como objetivo discutir la relación entre las evaluaciones propuestas y los objetos de enseñanza-aprendizaje expresados en tales documentos.O artigo é resultado da análise das propostas de avaliação dos documentos curriculares de ensino fundamental 2 na disciplina Inglês de seis estados brasileiros. Seu objetivo é discutir a relação entre as avaliações propostas e os objetos de ensino-aprendizagem expressos nesses documentos. Conclui-se que nos documentos, embora encontremos textos que afirmam seguir uma proposta sócio histórico-cultural (com base em Vygotsky 1926 a 1934), sua proposta de avaliação, via de regra, ainda não segue a mesma perspectiva. Verifica-se também que as instruções relativas à avaliação de ensino-aprendizagem não priorizam apenas as provas, incluindo também a autoavaliação.Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação ComunitáriaFidalgo, Sueli Salles2016-06-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/34210.18676/cadernoscenpec.v5i2.342Cadernos Cenpec | Nova série; v. 5, n. 2 (2015): Currículos EF2Cadernos Cenpec; v. 5, n. 2 (2015): Currículos EF22237-99832237-998310.18676/cadernoscenpec.v5i2reponame:Cadernos Cenpec (Online)instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)instacron:CENPECporhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/342/338Direitos autorais 2016 Cadernos Cenpec | Nova sérieinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-28T15:26:30Zoai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/342Revistahttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/PUBhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/oaiceliaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br2237-99832237-9983opendoar:2016-06-28T15:26:30Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)false
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description Assessment is one of the oldest activities exerted by human being. However, in education, it still lags behind the advances that are seen in research and implemented in schools concerning teaching-learning. In other words, in official documents, as analyzed in the present study, although we can find texts that claim to follow socio-historical proposals (based on Vygotsky’s work from 1926-1934), their assessment proposals still often fail to follow the same perspective. The present work is the result of an analysis of assessment proposals in curricular documents from six Brazilian states and it aims to discuss the relationship between assessment proposals and the teaching-learning goals expressed in these documents.
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