LETRAMENTOS EM UM CONTEXTO DE EDUCAÇÃO NÃO FORMAL: UMA FUSÃO DE FORÇAS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Saad, Maytê
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Lemos Vóvio, Claudia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37755
Resumo: This article weaves understandings around literacy practices of adolescents promoted by a social organization in the periphery of Sao Paulo, Brazil, in a non-formal educational context. It is based on a theoretical-methodological framework affiliated both to Literacy Studies and to the enunciative-discursive Bakhtinian approach. It apprehends, beyond regularities, the meanings attributed to these literacy actions, which reveal themselves in actors’ interactions and positionings within these experiences. The analytical corpus is made up by field notes, transcriptions of video recordings of literacy events and discursive products of four adolescents and a social educator. These take place in circles of conversation and semi structured interviews. Results suggest the concomitant occurrence of both traces of school form and culture and collaborative modes involving the mobilization of multimode gender, run through by orality, affection and body. Participants may express and recognize themselves, acting with greater autonomy and reassurance as far as literacies of other social spheres go.
id UFMG-5_9b3859d2b692c702a68f37652c15c20a
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/37755
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling LETRAMENTOS EM UM CONTEXTO DE EDUCAÇÃO NÃO FORMAL: UMA FUSÃO DE FORÇASletramentosdiscursos de adolescenteseducação não formal em territórios vulneráveisliteraciesdiscourses of adolescentsnon-formal education in vulnerable territoriesliteracidaddiscursos de adolescenteseducación no formal en territorios vulnerablesThis article weaves understandings around literacy practices of adolescents promoted by a social organization in the periphery of Sao Paulo, Brazil, in a non-formal educational context. It is based on a theoretical-methodological framework affiliated both to Literacy Studies and to the enunciative-discursive Bakhtinian approach. It apprehends, beyond regularities, the meanings attributed to these literacy actions, which reveal themselves in actors’ interactions and positionings within these experiences. The analytical corpus is made up by field notes, transcriptions of video recordings of literacy events and discursive products of four adolescents and a social educator. These take place in circles of conversation and semi structured interviews. Results suggest the concomitant occurrence of both traces of school form and culture and collaborative modes involving the mobilization of multimode gender, run through by orality, affection and body. Participants may express and recognize themselves, acting with greater autonomy and reassurance as far as literacies of other social spheres go.Este artículo teje reflexiones sobre las prácticas letradas de adolescentes, promovidas por una organización social, en el marco de la educación no formal; experiencia ubicada en una región periférica del municipio de São Paulo. Se basa en un marco teórico-metodológico afiliado a los Nuevos Estudios de Literacidad y al enfoque enunciativo-discursivo bakhtiniano, en el cual busca aprehender, además de regularidades, los significados atribuidos a estas literacidades por parte de los participantes, dimensiones que se revelan tanto en sus interacciones cuanto en sus posicionamientos sobre estas experiencias. El corpus de análisis está compuesto por notas de campo, transcripciones de videograbaciones de eventos letrados y producciones discursivas de cuatro adolescentes y un educador social, en situaciones de círculos de conversación y entrevista semiestructurada. Los resultados indican que, al mismo tiempo que se observan trazos de la forma y de la cultura escolar en algunas de las actividades propuestas, así como en los modos de interacción entre el educador y los adolescentes, las prácticas letradas de la organización revelan formas colaborativas, con la movilización de géneros discursivos multimodales, permeados por la oralidad, el cuerpo y el afecto, en los que los participantes pueden expresarse y reconocerse, actuando con mayor autonomía y seguridad en las literacidades de otros ámbitos sociales.Este artigo tece compreensões sobre as práticas de letramento de adolescentes, promovidas por uma organização social, na periferia de São Paulo, em um contexto de educação não formal. Fundamenta-se num quadro teórico-metodológico filiado aos Estudos do Letramento e à abordagem enunciativo-discursiva bakhtiniana, apreendendo, além das regularidades, os significados atribuídos a esses letramentos que se revelam nas interações e posicionamentos sobre essas experiências pelos participantes. O corpus de análise é composto por notas de campo, transcrições de gravações em vídeo de eventos de letramento e produções discursivas de quatro adolescentes e de um educador social, em situações de rodas de conversa e entrevista semiestruturada. Os resultados indicam que, ao mesmo tempo que são observados traços da forma e cultura escolar em algumas das atividades propostas e nos modos de interação do educador com os adolescentes, as práticas de letramento da organização desvelam modos colaborativos, com a mobilização de gêneros multimodais, perpassadas pela oralidade, corpo e afeto, nas quais os participantes podem se expressar e se reconhecer, atuando com mais autonomia e segurança em letramentos de outras esferas sociais.Educação em Revista 2023-03-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresTextoAvaliado por ParesTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37755Educação em Revista ; v. 39 (2023)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37755/37154https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37755/37155Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSaad, MaytêLemos Vóvio, Claudia2023-07-19T13:49:07Zoai:periodicos.ufmg.br:article/37755Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-07-19T13:49:07Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv LETRAMENTOS EM UM CONTEXTO DE EDUCAÇÃO NÃO FORMAL: UMA FUSÃO DE FORÇAS
title LETRAMENTOS EM UM CONTEXTO DE EDUCAÇÃO NÃO FORMAL: UMA FUSÃO DE FORÇAS
spellingShingle LETRAMENTOS EM UM CONTEXTO DE EDUCAÇÃO NÃO FORMAL: UMA FUSÃO DE FORÇAS
Saad, Maytê
letramentos
discursos de adolescentes
educação não formal em territórios vulneráveis
literacies
discourses of adolescents
non-formal education in vulnerable territories
literacidad
discursos de adolescentes
educación no formal en territorios vulnerables
title_short LETRAMENTOS EM UM CONTEXTO DE EDUCAÇÃO NÃO FORMAL: UMA FUSÃO DE FORÇAS
title_full LETRAMENTOS EM UM CONTEXTO DE EDUCAÇÃO NÃO FORMAL: UMA FUSÃO DE FORÇAS
title_fullStr LETRAMENTOS EM UM CONTEXTO DE EDUCAÇÃO NÃO FORMAL: UMA FUSÃO DE FORÇAS
title_full_unstemmed LETRAMENTOS EM UM CONTEXTO DE EDUCAÇÃO NÃO FORMAL: UMA FUSÃO DE FORÇAS
title_sort LETRAMENTOS EM UM CONTEXTO DE EDUCAÇÃO NÃO FORMAL: UMA FUSÃO DE FORÇAS
author Saad, Maytê
author_facet Saad, Maytê
Lemos Vóvio, Claudia
author_role author
author2 Lemos Vóvio, Claudia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Saad, Maytê
Lemos Vóvio, Claudia
dc.subject.por.fl_str_mv letramentos
discursos de adolescentes
educação não formal em territórios vulneráveis
literacies
discourses of adolescents
non-formal education in vulnerable territories
literacidad
discursos de adolescentes
educación no formal en territorios vulnerables
topic letramentos
discursos de adolescentes
educação não formal em territórios vulneráveis
literacies
discourses of adolescents
non-formal education in vulnerable territories
literacidad
discursos de adolescentes
educación no formal en territorios vulnerables
description This article weaves understandings around literacy practices of adolescents promoted by a social organization in the periphery of Sao Paulo, Brazil, in a non-formal educational context. It is based on a theoretical-methodological framework affiliated both to Literacy Studies and to the enunciative-discursive Bakhtinian approach. It apprehends, beyond regularities, the meanings attributed to these literacy actions, which reveal themselves in actors’ interactions and positionings within these experiences. The analytical corpus is made up by field notes, transcriptions of video recordings of literacy events and discursive products of four adolescents and a social educator. These take place in circles of conversation and semi structured interviews. Results suggest the concomitant occurrence of both traces of school form and culture and collaborative modes involving the mobilization of multimode gender, run through by orality, affection and body. Participants may express and recognize themselves, acting with greater autonomy and reassurance as far as literacies of other social spheres go.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-03-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
Texto
Avaliado por Pares
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37755
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37755
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37755/37154
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37755/37155
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 39 (2023)
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711123704905728