Reading and text production in primary education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos Cenpec |
Texto Completo: | http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/15 |
Resumo: | This paper covers reading and oral and written text production abilities that should be developed by the school, in order to ensure and expand manners of social participation by citizens. Based on an analysis of some reading exams, improvement in the school's activities is found to be necessary, by executing a planned and consistent project that interacts with the cultural practices of its students. To do this, a presentation is given of how to appropriately explore various text genres, always with the teacher's mediation and guidance. The text shows how teachers can face this challenge collectively, since reading and text production are tasks used for every curricular component and not just in Portuguese Language. |
id |
CENPEC-1_c501644aebf42a9d293c44146532aa25 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/15 |
network_acronym_str |
CENPEC-1 |
network_name_str |
Cadernos Cenpec |
spelling |
Reading and text production in primary educationLeitura e produção de texto no ensino fundamentalEnsino fundamental; Gêneros textuais; Leitura; Produção de textosPrimary school; Text genres; Reading; Text productionThis paper covers reading and oral and written text production abilities that should be developed by the school, in order to ensure and expand manners of social participation by citizens. Based on an analysis of some reading exams, improvement in the school's activities is found to be necessary, by executing a planned and consistent project that interacts with the cultural practices of its students. To do this, a presentation is given of how to appropriately explore various text genres, always with the teacher's mediation and guidance. The text shows how teachers can face this challenge collectively, since reading and text production are tasks used for every curricular component and not just in Portuguese Language.O texto trata das capacidades de leitura e de produção de textos orais e escritos que devem ser desenvolvidas pela escola, a fim de garantir e ampliar formas de participação social dos cidadãos. A partir da análise de alguns exames de leitura, afirma que a atuação da escola precisa ser melhorada, com a da realização de um trabalho planejado, consistente e em interação com as práticas culturais de seus alunos. Para isso, apresenta como fazer uma adequada exploração dos diversos gêneros textuais, sempre com a mediação e orientação do professor. O texto demonstra como os professores podem enfrentar esse desafio de maneira coletiva, pois a leitura e a produção de textos são tarefas de todos os componentes curriculares e não apenas de Língua Portuguesa.Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação ComunitáriaFaustinoni, Zoraide2007-08-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/1510.18676/cadernoscenpec.v2i4.15Cadernos Cenpec | Nova série; v. 2, n. 4 (2007): Educação na segunda etapa do ensino fundamentalCadernos Cenpec; v. 2, n. 4 (2007): Educação na segunda etapa do ensino fundamental2237-99832237-998310.18676/cadernoscenpec.v2i4reponame:Cadernos Cenpecinstname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)instacron:CENPECporhttp://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/15/14info:eu-repo/semantics/openAccess2019-10-05T23:35:08Zoai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/15Revistahttp://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/oai2237-99832237-9983opendoar:null2020-06-25 22:19:45.36Cadernos Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
Reading and text production in primary education Leitura e produção de texto no ensino fundamental |
title |
Reading and text production in primary education |
spellingShingle |
Reading and text production in primary education Faustinoni, Zoraide Ensino fundamental; Gêneros textuais; Leitura; Produção de textos Primary school; Text genres; Reading; Text production |
title_short |
Reading and text production in primary education |
title_full |
Reading and text production in primary education |
title_fullStr |
Reading and text production in primary education |
title_full_unstemmed |
Reading and text production in primary education |
title_sort |
Reading and text production in primary education |
author |
Faustinoni, Zoraide |
author_facet |
Faustinoni, Zoraide |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Faustinoni, Zoraide |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino fundamental; Gêneros textuais; Leitura; Produção de textos Primary school; Text genres; Reading; Text production |
topic |
Ensino fundamental; Gêneros textuais; Leitura; Produção de textos Primary school; Text genres; Reading; Text production |
dc.description.none.fl_txt_mv |
This paper covers reading and oral and written text production abilities that should be developed by the school, in order to ensure and expand manners of social participation by citizens. Based on an analysis of some reading exams, improvement in the school's activities is found to be necessary, by executing a planned and consistent project that interacts with the cultural practices of its students. To do this, a presentation is given of how to appropriately explore various text genres, always with the teacher's mediation and guidance. The text shows how teachers can face this challenge collectively, since reading and text production are tasks used for every curricular component and not just in Portuguese Language. O texto trata das capacidades de leitura e de produção de textos orais e escritos que devem ser desenvolvidas pela escola, a fim de garantir e ampliar formas de participação social dos cidadãos. A partir da análise de alguns exames de leitura, afirma que a atuação da escola precisa ser melhorada, com a da realização de um trabalho planejado, consistente e em interação com as práticas culturais de seus alunos. Para isso, apresenta como fazer uma adequada exploração dos diversos gêneros textuais, sempre com a mediação e orientação do professor. O texto demonstra como os professores podem enfrentar esse desafio de maneira coletiva, pois a leitura e a produção de textos são tarefas de todos os componentes curriculares e não apenas de Língua Portuguesa. |
description |
This paper covers reading and oral and written text production abilities that should be developed by the school, in order to ensure and expand manners of social participation by citizens. Based on an analysis of some reading exams, improvement in the school's activities is found to be necessary, by executing a planned and consistent project that interacts with the cultural practices of its students. To do this, a presentation is given of how to appropriately explore various text genres, always with the teacher's mediation and guidance. The text shows how teachers can face this challenge collectively, since reading and text production are tasks used for every curricular component and not just in Portuguese Language. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-08-07 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/15 10.18676/cadernoscenpec.v2i4.15 |
url |
http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/15 |
identifier_str_mv |
10.18676/cadernoscenpec.v2i4.15 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/15/14 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária |
publisher.none.fl_str_mv |
Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos Cenpec | Nova série; v. 2, n. 4 (2007): Educação na segunda etapa do ensino fundamental Cadernos Cenpec; v. 2, n. 4 (2007): Educação na segunda etapa do ensino fundamental 2237-9983 2237-9983 10.18676/cadernoscenpec.v2i4 reponame:Cadernos Cenpec instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) instacron:CENPEC |
reponame_str |
Cadernos Cenpec |
collection |
Cadernos Cenpec |
instname_str |
Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) |
instacron_str |
CENPEC |
institution |
CENPEC |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1674121123533422592 |