Incorporation of writing practices in literacy.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos Cenpec |
Texto Completo: | http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/184 |
Resumo: | This study documents understanding and use of materials by four literacy teachers of material distributed by the Ministry of Education for teaching basic reading, writing and speech skills. An initial profile of the teachers showed that they had little understanding of the conceptual challenges that written culture encompasses. The results gained using these educational materials suggest that they can contribute to improving literacy practices. Analyses done have shown major changes in the discourse used by these four teachers, with the main difficulty found being related to their depictions of teaching and learning processes. Minimally constructive ideas about learning processes limited the results that could be achieved using the supplementary material distributed by the Ministry of Education. |
id |
CENPEC-1_dd9c6629389393e22dbb3896a9b2e807 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/184 |
network_acronym_str |
CENPEC-1 |
network_name_str |
Cadernos Cenpec |
spelling |
Incorporation of writing practices in literacy.Incorporação de práticas letradas na alfabetizaçãoEducationWriting practices. Literacy. Supplementary materials.EducaçãoPráticas letradas. Alfabetização. Materiais complementares.This study documents understanding and use of materials by four literacy teachers of material distributed by the Ministry of Education for teaching basic reading, writing and speech skills. An initial profile of the teachers showed that they had little understanding of the conceptual challenges that written culture encompasses. The results gained using these educational materials suggest that they can contribute to improving literacy practices. Analyses done have shown major changes in the discourse used by these four teachers, with the main difficulty found being related to their depictions of teaching and learning processes. Minimally constructive ideas about learning processes limited the results that could be achieved using the supplementary material distributed by the Ministry of Education.A pesquisa documenta a compreensão e uso, por parte de quatro professoras alfabetizadoras, de um dos materiais distribuídos pelo MEC para o ensino e a aprendizagem inicial da leitura, da escrita e da oralidade. A caracterização inicial do perfil das professoras revelou que essas têm uma escassa compreensão dos desafios conceituais que a cultura escrita supõe. Os resultados obtidos a partir do uso de tais materiais educativos sugerem que esses podem contribuir para a melhoria de práticas alfabetizadoras. As análises realizadas evidenciaram mudanças importantes no discurso das quatro professoras, sendo que a principal dificuldade observada se relacionou com as representações delas sobre os processos de ensino e aprendizagem. As concepções pouco construtivas sobre os processos de aprendizagem limitaram os resultados que poderiam ser obtidos com o uso do material complementar distribuído pelo MEC.Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação ComunitáriaSepúlveda, Angélica2013-09-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/18410.18676/cadernoscenpec.v2i2.184Cadernos Cenpec | Nova série; v. 2, n. 2 (2012): Igualdade e DiversidadeCadernos Cenpec; v. 2, n. 2 (2012): Igualdade e Diversidade2237-99832237-998310.18676/cadernoscenpec.v2i2reponame:Cadernos Cenpecinstname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)instacron:CENPECporhttp://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/184/212info:eu-repo/semantics/openAccess2019-10-05T23:35:08Zoai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/184Revistahttp://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/oai2237-99832237-9983opendoar:null2020-06-25 22:19:43.216Cadernos Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
Incorporation of writing practices in literacy. Incorporação de práticas letradas na alfabetização |
title |
Incorporation of writing practices in literacy. |
spellingShingle |
Incorporation of writing practices in literacy. Sepúlveda, Angélica Education Writing practices. Literacy. Supplementary materials. Educação Práticas letradas. Alfabetização. Materiais complementares. |
title_short |
Incorporation of writing practices in literacy. |
title_full |
Incorporation of writing practices in literacy. |
title_fullStr |
Incorporation of writing practices in literacy. |
title_full_unstemmed |
Incorporation of writing practices in literacy. |
title_sort |
Incorporation of writing practices in literacy. |
author |
Sepúlveda, Angélica |
author_facet |
Sepúlveda, Angélica |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sepúlveda, Angélica |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education Writing practices. Literacy. Supplementary materials. Educação Práticas letradas. Alfabetização. Materiais complementares. |
topic |
Education Writing practices. Literacy. Supplementary materials. Educação Práticas letradas. Alfabetização. Materiais complementares. |
dc.description.none.fl_txt_mv |
This study documents understanding and use of materials by four literacy teachers of material distributed by the Ministry of Education for teaching basic reading, writing and speech skills. An initial profile of the teachers showed that they had little understanding of the conceptual challenges that written culture encompasses. The results gained using these educational materials suggest that they can contribute to improving literacy practices. Analyses done have shown major changes in the discourse used by these four teachers, with the main difficulty found being related to their depictions of teaching and learning processes. Minimally constructive ideas about learning processes limited the results that could be achieved using the supplementary material distributed by the Ministry of Education. A pesquisa documenta a compreensão e uso, por parte de quatro professoras alfabetizadoras, de um dos materiais distribuídos pelo MEC para o ensino e a aprendizagem inicial da leitura, da escrita e da oralidade. A caracterização inicial do perfil das professoras revelou que essas têm uma escassa compreensão dos desafios conceituais que a cultura escrita supõe. Os resultados obtidos a partir do uso de tais materiais educativos sugerem que esses podem contribuir para a melhoria de práticas alfabetizadoras. As análises realizadas evidenciaram mudanças importantes no discurso das quatro professoras, sendo que a principal dificuldade observada se relacionou com as representações delas sobre os processos de ensino e aprendizagem. As concepções pouco construtivas sobre os processos de aprendizagem limitaram os resultados que poderiam ser obtidos com o uso do material complementar distribuído pelo MEC. |
description |
This study documents understanding and use of materials by four literacy teachers of material distributed by the Ministry of Education for teaching basic reading, writing and speech skills. An initial profile of the teachers showed that they had little understanding of the conceptual challenges that written culture encompasses. The results gained using these educational materials suggest that they can contribute to improving literacy practices. Analyses done have shown major changes in the discourse used by these four teachers, with the main difficulty found being related to their depictions of teaching and learning processes. Minimally constructive ideas about learning processes limited the results that could be achieved using the supplementary material distributed by the Ministry of Education. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-09-25 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/184 10.18676/cadernoscenpec.v2i2.184 |
url |
http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/184 |
identifier_str_mv |
10.18676/cadernoscenpec.v2i2.184 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/184/212 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária |
publisher.none.fl_str_mv |
Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos Cenpec | Nova série; v. 2, n. 2 (2012): Igualdade e Diversidade Cadernos Cenpec; v. 2, n. 2 (2012): Igualdade e Diversidade 2237-9983 2237-9983 10.18676/cadernoscenpec.v2i2 reponame:Cadernos Cenpec instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) instacron:CENPEC |
reponame_str |
Cadernos Cenpec |
collection |
Cadernos Cenpec |
instname_str |
Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) |
instacron_str |
CENPEC |
institution |
CENPEC |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1674121123509305344 |