Incorporation of writing practices in literacy.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sepúlveda, Angélica
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos Cenpec
Texto Completo: http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/184
Resumo: This study documents understanding and use of materials by four literacy teachers of material distributed by the Ministry of Education for teaching basic reading, writing and speech skills. An initial profile of the teachers showed that they had little understanding of the conceptual challenges that written culture encompasses. The results gained using these educational materials suggest that they can contribute to improving literacy practices. Analyses done have shown major changes in the discourse used by these four teachers, with the main difficulty found being related to their depictions of teaching and learning processes. Minimally constructive ideas about learning processes limited the results that could be achieved using the supplementary material distributed by the Ministry of Education.
id CENPEC-1_dd9c6629389393e22dbb3896a9b2e807
oai_identifier_str oai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/184
network_acronym_str CENPEC-1
network_name_str Cadernos Cenpec
spelling Incorporation of writing practices in literacy.Incorporação de práticas letradas na alfabetizaçãoEducationWriting practices. Literacy. Supplementary materials.EducaçãoPráticas letradas. Alfabetização. Materiais complementares.This study documents understanding and use of materials by four literacy teachers of material distributed by the Ministry of Education for teaching basic reading, writing and speech skills. An initial profile of the teachers showed that they had little understanding of the conceptual challenges that written culture encompasses. The results gained using these educational materials suggest that they can contribute to improving literacy practices. Analyses done have shown major changes in the discourse used by these four teachers, with the main difficulty found being related to their depictions of teaching and learning processes. Minimally constructive ideas about learning processes limited the results that could be achieved using the supplementary material distributed by the Ministry of Education.A pesquisa documenta a compreensão e uso, por parte de quatro professoras alfabetizadoras, de um dos materiais distribuídos pelo MEC para o ensino e a aprendizagem inicial da leitura, da escrita e da oralidade. A caracterização inicial do perfil das professoras revelou que essas têm uma escassa compreensão dos desafios conceituais que a cultura escrita supõe. Os resultados obtidos a partir do uso de tais materiais educativos sugerem que esses podem contribuir para a melhoria de práticas alfabetizadoras. As análises realizadas evidenciaram mudanças importantes no discurso das quatro professoras, sendo que a principal dificuldade observada se relacionou com as representações delas sobre os processos de ensino e aprendizagem. As concepções pouco construtivas sobre os processos de aprendizagem limitaram os resultados que poderiam ser obtidos com o uso do material complementar distribuído pelo MEC.Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação ComunitáriaSepúlveda, Angélica2013-09-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/18410.18676/cadernoscenpec.v2i2.184Cadernos Cenpec | Nova série; v. 2, n. 2 (2012): Igualdade e DiversidadeCadernos Cenpec; v. 2, n. 2 (2012): Igualdade e Diversidade2237-99832237-998310.18676/cadernoscenpec.v2i2reponame:Cadernos Cenpecinstname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)instacron:CENPECporhttp://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/184/212info:eu-repo/semantics/openAccess2019-10-05T23:35:08Zoai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/184Revistahttp://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/oai2237-99832237-9983opendoar:null2020-06-25 22:19:43.216Cadernos Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)true
dc.title.none.fl_str_mv Incorporation of writing practices in literacy.
Incorporação de práticas letradas na alfabetização

title Incorporation of writing practices in literacy.
spellingShingle Incorporation of writing practices in literacy.
Sepúlveda, Angélica
Education
Writing practices. Literacy. Supplementary materials.
Educação
Práticas letradas. Alfabetização. Materiais complementares.
title_short Incorporation of writing practices in literacy.
title_full Incorporation of writing practices in literacy.
title_fullStr Incorporation of writing practices in literacy.
title_full_unstemmed Incorporation of writing practices in literacy.
title_sort Incorporation of writing practices in literacy.
author Sepúlveda, Angélica
author_facet Sepúlveda, Angélica
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Sepúlveda, Angélica
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv Education
Writing practices. Literacy. Supplementary materials.
Educação
Práticas letradas. Alfabetização. Materiais complementares.
topic Education
Writing practices. Literacy. Supplementary materials.
Educação
Práticas letradas. Alfabetização. Materiais complementares.
dc.description.none.fl_txt_mv This study documents understanding and use of materials by four literacy teachers of material distributed by the Ministry of Education for teaching basic reading, writing and speech skills. An initial profile of the teachers showed that they had little understanding of the conceptual challenges that written culture encompasses. The results gained using these educational materials suggest that they can contribute to improving literacy practices. Analyses done have shown major changes in the discourse used by these four teachers, with the main difficulty found being related to their depictions of teaching and learning processes. Minimally constructive ideas about learning processes limited the results that could be achieved using the supplementary material distributed by the Ministry of Education.
A pesquisa documenta a compreensão e uso, por parte de quatro professoras alfabetizadoras, de um dos materiais distribuídos pelo MEC para o ensino e a aprendizagem inicial da leitura, da escrita e da oralidade. A caracterização inicial do perfil das professoras revelou que essas têm uma escassa compreensão dos desafios conceituais que a cultura escrita supõe. Os resultados obtidos a partir do uso de tais materiais educativos sugerem que esses podem contribuir para a melhoria de práticas alfabetizadoras. As análises realizadas evidenciaram mudanças importantes no discurso das quatro professoras, sendo que a principal dificuldade observada se relacionou com as representações delas sobre os processos de ensino e aprendizagem. As concepções pouco construtivas sobre os processos de aprendizagem limitaram os resultados que poderiam ser obtidos com o uso do material complementar distribuído pelo MEC.

description This study documents understanding and use of materials by four literacy teachers of material distributed by the Ministry of Education for teaching basic reading, writing and speech skills. An initial profile of the teachers showed that they had little understanding of the conceptual challenges that written culture encompasses. The results gained using these educational materials suggest that they can contribute to improving literacy practices. Analyses done have shown major changes in the discourse used by these four teachers, with the main difficulty found being related to their depictions of teaching and learning processes. Minimally constructive ideas about learning processes limited the results that could be achieved using the supplementary material distributed by the Ministry of Education.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-09-25
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/184
10.18676/cadernoscenpec.v2i2.184
url http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/184
identifier_str_mv 10.18676/cadernoscenpec.v2i2.184
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/184/212
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária
publisher.none.fl_str_mv Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos Cenpec | Nova série; v. 2, n. 2 (2012): Igualdade e Diversidade
Cadernos Cenpec; v. 2, n. 2 (2012): Igualdade e Diversidade
2237-9983
2237-9983
10.18676/cadernoscenpec.v2i2
reponame:Cadernos Cenpec
instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
instacron:CENPEC
reponame_str Cadernos Cenpec
collection Cadernos Cenpec
instname_str Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
instacron_str CENPEC
institution CENPEC
repository.name.fl_str_mv Cadernos Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1674121123509305344