Reactions of state educational policies in schools: a case study in schools in Ceará, Goiás, Pernambuco and São Paulo
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Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos Cenpec (Online) |
Texto Completo: | https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/360 |
Resumo: | This article aims to analyze how secondary education schools in four Brazilian states – Ceará, Goiás, Pernambuco and São Paulo – react to the policies designed by state central agencies. The reactions – collected from the accounts of principals, pedagogic coordinators, teachers and students – are presented according to five dimensions of the common model that organizes policies in the four states: offer diversification; curriculum; assessment of academic performance results; monitoring of the teaching-learning process; and teacher training/recruiting. The analysis showed that the effects of policies on schools are not always the expected ones. Diversification in the conditions of secondary education offer aggravated service inequalities, evidencing the need for policies focused on promoting equality. |
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Reactions of state educational policies in schools: a case study in schools in Ceará, Goiás, Pernambuco and São PauloReacciones de las políticas educativas estatales en las escuelas: un estudio de caso en escuelas de Ceará, Goiás, Pernambuco y São PauloReações das políticas educacionais estaduais nas escolas: um estudo de caso em escolas do Ceará, Goiás, Pernambuco e São PauloSecondary education. Educational policy. Implementation. Reactions of schools.Enseñanza media. Política educacional. Implementación. Reacciones de las escuelas.Ensino médio. Política educacional. Implementação. Reações das escolas.This article aims to analyze how secondary education schools in four Brazilian states – Ceará, Goiás, Pernambuco and São Paulo – react to the policies designed by state central agencies. The reactions – collected from the accounts of principals, pedagogic coordinators, teachers and students – are presented according to five dimensions of the common model that organizes policies in the four states: offer diversification; curriculum; assessment of academic performance results; monitoring of the teaching-learning process; and teacher training/recruiting. The analysis showed that the effects of policies on schools are not always the expected ones. Diversification in the conditions of secondary education offer aggravated service inequalities, evidencing the need for policies focused on promoting equality.Este artículo pretende analizar cómo las escuelas de enseñanza media de cuatro estados brasileños ―Ceará, Goiás, Pernambuco y São Paulo― reaccionan a las políticas concebidas por los órganos centrales estatales. Las reacciones ―captadas a partir de testimonios de directores, coordinadores pedagógicos, profesores y estudiantes― se presentan en función de cinco dimensiones del modelo común que organiza las políticas de los cuatro estados: diversificación de la oferta; plan de estudios; evaluación de los resultados del rendimiento escolar; monitoreo del proceso enseñanza-aprendizaje y formación/reclutamiento de profesores. El análisis mostró que los efectos producidos por las políticas en las escuelas no son siempre los esperados. La diversificación de las condiciones de la oferta de enseñanza media intensificó condiciones desiguales de atención, lo que evidencia la necesidad de políticas para promover la equidad.Este artigo se propõe a analisar como escolas de ensino médio de quatro estados – Ceará, Goiás, Pernambuco e São Paulo – reagem às políticas concebidas pelos órgãos centrais estaduais. As reações – captadas a partir dos depoimentos de diretores, coordenadores pedagógicos, professores e alunos – são apresentadas segundo cinco dimensões do modelo comum que organiza as políticas dos quatro estados: diversificação da oferta; currículo; avaliação de resultados de desempenho escolar; monitoramento do processo ensino-aprendizado e formação/recrutamento de docentes. A análise revelou que os efeitos produzidos pelas políticas nas escolas nem sempre são os esperados. A diversificação das condições da oferta de ensino médio intensificou condições desiguais de atendimento, evidenciando a necessidade de políticas orientadas para a promoção da equidade.Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação ComunitáriaVieira, Sofia LercheVidal, Eloísa MaiaFreitas, Pâmela FelixBatista, Antônio Augusto Gomes2017-06-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/36010.18676/cadernoscenpec.v6i2.360Cadernos Cenpec | Nova série; v. 6, n. 2 (2016): Políticas de Ensino MédioCadernos Cenpec; v. 6, n. 2 (2016): Políticas de Ensino Médio2237-99832237-998310.18676/cadernoscenpec.v6i2reponame:Cadernos Cenpec (Online)instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)instacron:CENPECporhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/360/354Direitos autorais 2017 Cadernos Cenpec | Nova sérieinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-08-16T16:36:21Zoai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/360Revistahttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/PUBhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/oaiceliaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br2237-99832237-9983opendoar:2018-08-16T16:36:21Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)false |
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