Reactions of state educational policies in schools: a case study in schools in Ceará, Goiás, Pernambuco and São Paulo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vieira, Sofia Lerche
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Vidal, Eloísa Maia, Freitas, Pâmela Felix, Batista, Antônio Augusto Gomes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos Cenpec (Online)
Texto Completo: https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/360
Resumo: This article aims to analyze how secondary education schools in four Brazilian states – Ceará, Goiás, Pernambuco and São Paulo – react to the policies designed by state central agencies. The reactions – collected from the accounts of principals, pedagogic coordinators, teachers and students – are presented according to five dimensions of the common model that organizes policies in the four states: offer diversification; curriculum; assessment of academic performance results; monitoring of the teaching-learning process; and teacher training/recruiting. The analysis showed that the effects of policies on schools are not always the expected ones. Diversification in the conditions of secondary education offer aggravated service inequalities, evidencing the need for policies focused on promoting equality.
id CENPEC-1_ecf948d96b7571721cc9b55324d695ab
oai_identifier_str oai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/360
network_acronym_str CENPEC-1
network_name_str Cadernos Cenpec (Online)
repository_id_str
spelling Reactions of state educational policies in schools: a case study in schools in Ceará, Goiás, Pernambuco and São PauloReacciones de las políticas educativas estatales en las escuelas: un estudio de caso en escuelas de Ceará, Goiás, Pernambuco y São PauloReações das políticas educacionais estaduais nas escolas: um estudo de caso em escolas do Ceará, Goiás, Pernambuco e São PauloSecondary education. Educational policy. Implementation. Reactions of schools.Enseñanza media. Política educacional. Implementación. Reacciones de las escuelas.Ensino médio. Política educacional. Implementação. Reações das escolas.This article aims to analyze how secondary education schools in four Brazilian states – Ceará, Goiás, Pernambuco and São Paulo – react to the policies designed by state central agencies. The reactions – collected from the accounts of principals, pedagogic coordinators, teachers and students – are presented according to five dimensions of the common model that organizes policies in the four states: offer diversification; curriculum; assessment of academic performance results; monitoring of the teaching-learning process; and teacher training/recruiting. The analysis showed that the effects of policies on schools are not always the expected ones. Diversification in the conditions of secondary education offer aggravated service inequalities, evidencing the need for policies focused on promoting equality.Este artículo pretende analizar cómo las escuelas de enseñanza media de cuatro estados brasileños ―Ceará, Goiás, Pernambuco y São Paulo― reaccionan a las políticas concebidas por los órganos centrales estatales. Las reacciones ―captadas a partir de testimonios de directores, coordinadores pedagógicos, profesores y estudiantes― se presentan en función de cinco dimensiones del modelo común que organiza las políticas de los cuatro estados: diversificación de la oferta; plan de estudios; evaluación de los resultados del rendimiento escolar; monitoreo del proceso enseñanza-aprendizaje y formación/reclutamiento de profesores. El análisis mostró que los efectos producidos por las políticas en las escuelas no son siempre los esperados. La diversificación de las condiciones de la oferta de enseñanza media intensificó condiciones desiguales de atención, lo que evidencia la necesidad de políticas para promover la equidad.Este artigo se propõe a analisar como escolas de ensino médio de quatro estados – Ceará, Goiás, Pernambuco e São Paulo – reagem às políticas concebidas pelos órgãos centrais estaduais. As reações – captadas a partir dos depoimentos de diretores, coordenadores pedagógicos, professores e alunos – são apresentadas segundo cinco dimensões do modelo comum que organiza as políticas dos quatro estados: diversificação da oferta; currículo; avaliação de resultados de desempenho escolar; monitoramento do processo ensino-aprendizado e formação/recrutamento de docentes. A análise revelou que os efeitos produzidos pelas políticas nas escolas nem sempre são os esperados. A diversificação das condições da oferta de ensino médio intensificou condições desiguais de atendimento, evidenciando a necessidade de políticas orientadas para a promoção da equidade.Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação ComunitáriaVieira, Sofia LercheVidal, Eloísa MaiaFreitas, Pâmela FelixBatista, Antônio Augusto Gomes2017-06-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/36010.18676/cadernoscenpec.v6i2.360Cadernos Cenpec | Nova série; v. 6, n. 2 (2016): Políticas de Ensino MédioCadernos Cenpec; v. 6, n. 2 (2016): Políticas de Ensino Médio2237-99832237-998310.18676/cadernoscenpec.v6i2reponame:Cadernos Cenpec (Online)instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)instacron:CENPECporhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/360/354Direitos autorais 2017 Cadernos Cenpec | Nova sérieinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-08-16T16:36:21Zoai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/360Revistahttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/PUBhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/oaiceliaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br2237-99832237-9983opendoar:2018-08-16T16:36:21Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)false
dc.title.none.fl_str_mv Reactions of state educational policies in schools: a case study in schools in Ceará, Goiás, Pernambuco and São Paulo
Reacciones de las políticas educativas estatales en las escuelas: un estudio de caso en escuelas de Ceará, Goiás, Pernambuco y São Paulo
Reações das políticas educacionais estaduais nas escolas: um estudo de caso em escolas do Ceará, Goiás, Pernambuco e São Paulo
title Reactions of state educational policies in schools: a case study in schools in Ceará, Goiás, Pernambuco and São Paulo
spellingShingle Reactions of state educational policies in schools: a case study in schools in Ceará, Goiás, Pernambuco and São Paulo
Vieira, Sofia Lerche
Secondary education. Educational policy. Implementation. Reactions of schools.
Enseñanza media. Política educacional. Implementación. Reacciones de las escuelas.
Ensino médio. Política educacional. Implementação. Reações das escolas.
title_short Reactions of state educational policies in schools: a case study in schools in Ceará, Goiás, Pernambuco and São Paulo
title_full Reactions of state educational policies in schools: a case study in schools in Ceará, Goiás, Pernambuco and São Paulo
title_fullStr Reactions of state educational policies in schools: a case study in schools in Ceará, Goiás, Pernambuco and São Paulo
title_full_unstemmed Reactions of state educational policies in schools: a case study in schools in Ceará, Goiás, Pernambuco and São Paulo
title_sort Reactions of state educational policies in schools: a case study in schools in Ceará, Goiás, Pernambuco and São Paulo
author Vieira, Sofia Lerche
author_facet Vieira, Sofia Lerche
Vidal, Eloísa Maia
Freitas, Pâmela Felix
Batista, Antônio Augusto Gomes
author_role author
author2 Vidal, Eloísa Maia
Freitas, Pâmela Felix
Batista, Antônio Augusto Gomes
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Vieira, Sofia Lerche
Vidal, Eloísa Maia
Freitas, Pâmela Felix
Batista, Antônio Augusto Gomes
dc.subject.none.fl_str_mv


dc.subject.por.fl_str_mv Secondary education. Educational policy. Implementation. Reactions of schools.
Enseñanza media. Política educacional. Implementación. Reacciones de las escuelas.
Ensino médio. Política educacional. Implementação. Reações das escolas.
topic Secondary education. Educational policy. Implementation. Reactions of schools.
Enseñanza media. Política educacional. Implementación. Reacciones de las escuelas.
Ensino médio. Política educacional. Implementação. Reações das escolas.
description This article aims to analyze how secondary education schools in four Brazilian states – Ceará, Goiás, Pernambuco and São Paulo – react to the policies designed by state central agencies. The reactions – collected from the accounts of principals, pedagogic coordinators, teachers and students – are presented according to five dimensions of the common model that organizes policies in the four states: offer diversification; curriculum; assessment of academic performance results; monitoring of the teaching-learning process; and teacher training/recruiting. The analysis showed that the effects of policies on schools are not always the expected ones. Diversification in the conditions of secondary education offer aggravated service inequalities, evidencing the need for policies focused on promoting equality.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-06-13
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/360
10.18676/cadernoscenpec.v6i2.360
url https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/360
identifier_str_mv 10.18676/cadernoscenpec.v6i2.360
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/360/354
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2017 Cadernos Cenpec | Nova série
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2017 Cadernos Cenpec | Nova série
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária
publisher.none.fl_str_mv Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos Cenpec | Nova série; v. 6, n. 2 (2016): Políticas de Ensino Médio
Cadernos Cenpec; v. 6, n. 2 (2016): Políticas de Ensino Médio
2237-9983
2237-9983
10.18676/cadernoscenpec.v6i2
reponame:Cadernos Cenpec (Online)
instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
instacron:CENPEC
instname_str Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
instacron_str CENPEC
institution CENPEC
reponame_str Cadernos Cenpec (Online)
collection Cadernos Cenpec (Online)
repository.name.fl_str_mv Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
repository.mail.fl_str_mv celiaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br
_version_ 1808042072150638592