Public secondary education in Goiás: curriculum and diversification of schools
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos Cenpec (Online) |
Texto Completo: | https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/362 |
Resumo: | This study focuses on the educational policy of the Brazilian state of Goiás, and how schools situated in high-vulnerability areas and achieving good performance levels react to that policy. The authors analyzed educational indicators of the state, as well as information collected from the schools they visited. Among the policy’s key aspects, the following are highlighted: the school system’s diversification and the adoption of an official, unified curriculum which was used to build a model to manage and control school practices, teacher and management training, and external assessment processes. |
id |
CENPEC-1_b7ddbfa7d2b01fda85d38f0e07fcd84f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/362 |
network_acronym_str |
CENPEC-1 |
network_name_str |
Cadernos Cenpec (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Public secondary education in Goiás: curriculum and diversification of schoolsEnseñanza media pública en Goiás, currículo y diversificación de escuelasEnsino médio público em Goiás, currículo e diversificação de escolasSecondary education. Educational policy. Management. Curriculum. Diversification of schools.Enseñanza media. Política educacional. Gestión. Currículo. Diversificación de escuelas.Ensino médio. Política educacional. Gestão. Currículo. Diversificação de escolas.This study focuses on the educational policy of the Brazilian state of Goiás, and how schools situated in high-vulnerability areas and achieving good performance levels react to that policy. The authors analyzed educational indicators of the state, as well as information collected from the schools they visited. Among the policy’s key aspects, the following are highlighted: the school system’s diversification and the adoption of an official, unified curriculum which was used to build a model to manage and control school practices, teacher and management training, and external assessment processes. La política educacional del estado brasileño de Goiás y el modo como las escuelas ubicadas en territorios de alta vulnerabilidad y con buenos resultados reaccionan a esta política son los temas en los que se centra este artículo. Se analizaron indicadores educacionales de este estado e información obtenida en las escuelas visitadas por las autoras. La diversificación de la red de escuelas, la adopción de un currículo oficial único y, mediante este, el desarrollo de un modelo de gestión y de control de las prácticas escolares, de la formación de profesores y gestores y de los procesos de evaluación externa se destacan como aspectos estructurantes de la política en cuestión. A política educacional de Goiás e o modo como escolas localizadas em territórios de alta vulnerabilidade e com bons resultados reagem a essa política são o foco deste artigo. Foram analisados indicadores educacionais do estado e informações obtidas em escolas visitadas pelas autoras. A diversificação da rede de escolas, a adoção de um currículo oficial único e, por meio dele, o desenvolvimento de um modelo gerencial e de controle das práticas escolares, da formação de professores e gestores e dos processos de avaliação externa destacam-se como aspectos estruturantes da política. Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação ComunitáriaCarneiro, Eliana Maria FrançaFonseca, Maria Teresa Lousa da2017-06-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/36210.18676/cadernoscenpec.v6i2.362Cadernos Cenpec | Nova série; v. 6, n. 2 (2016): Políticas de Ensino MédioCadernos Cenpec; v. 6, n. 2 (2016): Políticas de Ensino Médio2237-99832237-998310.18676/cadernoscenpec.v6i2reponame:Cadernos Cenpec (Online)instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)instacron:CENPECporhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/362/366Direitos autorais 2017 Cadernos Cenpec | Nova sérieinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-08-16T16:36:21Zoai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/362Revistahttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/PUBhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/oaiceliaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br2237-99832237-9983opendoar:2018-08-16T16:36:21Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Public secondary education in Goiás: curriculum and diversification of schools Enseñanza media pública en Goiás, currículo y diversificación de escuelas Ensino médio público em Goiás, currículo e diversificação de escolas |
title |
Public secondary education in Goiás: curriculum and diversification of schools |
spellingShingle |
Public secondary education in Goiás: curriculum and diversification of schools Carneiro, Eliana Maria França Secondary education. Educational policy. Management. Curriculum. Diversification of schools. Enseñanza media. Política educacional. Gestión. Currículo. Diversificación de escuelas. Ensino médio. Política educacional. Gestão. Currículo. Diversificação de escolas. |
title_short |
Public secondary education in Goiás: curriculum and diversification of schools |
title_full |
Public secondary education in Goiás: curriculum and diversification of schools |
title_fullStr |
Public secondary education in Goiás: curriculum and diversification of schools |
title_full_unstemmed |
Public secondary education in Goiás: curriculum and diversification of schools |
title_sort |
Public secondary education in Goiás: curriculum and diversification of schools |
author |
Carneiro, Eliana Maria França |
author_facet |
Carneiro, Eliana Maria França Fonseca, Maria Teresa Lousa da |
author_role |
author |
author2 |
Fonseca, Maria Teresa Lousa da |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carneiro, Eliana Maria França Fonseca, Maria Teresa Lousa da |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Secondary education. Educational policy. Management. Curriculum. Diversification of schools. Enseñanza media. Política educacional. Gestión. Currículo. Diversificación de escuelas. Ensino médio. Política educacional. Gestão. Currículo. Diversificação de escolas. |
topic |
Secondary education. Educational policy. Management. Curriculum. Diversification of schools. Enseñanza media. Política educacional. Gestión. Currículo. Diversificación de escuelas. Ensino médio. Política educacional. Gestão. Currículo. Diversificação de escolas. |
description |
This study focuses on the educational policy of the Brazilian state of Goiás, and how schools situated in high-vulnerability areas and achieving good performance levels react to that policy. The authors analyzed educational indicators of the state, as well as information collected from the schools they visited. Among the policy’s key aspects, the following are highlighted: the school system’s diversification and the adoption of an official, unified curriculum which was used to build a model to manage and control school practices, teacher and management training, and external assessment processes. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-06-13 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/362 10.18676/cadernoscenpec.v6i2.362 |
url |
https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/362 |
identifier_str_mv |
10.18676/cadernoscenpec.v6i2.362 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/362/366 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2017 Cadernos Cenpec | Nova série info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2017 Cadernos Cenpec | Nova série |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária |
publisher.none.fl_str_mv |
Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos Cenpec | Nova série; v. 6, n. 2 (2016): Políticas de Ensino Médio Cadernos Cenpec; v. 6, n. 2 (2016): Políticas de Ensino Médio 2237-9983 2237-9983 10.18676/cadernoscenpec.v6i2 reponame:Cadernos Cenpec (Online) instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) instacron:CENPEC |
instname_str |
Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) |
instacron_str |
CENPEC |
institution |
CENPEC |
reponame_str |
Cadernos Cenpec (Online) |
collection |
Cadernos Cenpec (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) |
repository.mail.fl_str_mv |
celiaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br |
_version_ |
1808042072146444288 |