Public secondary education in Goiás: curriculum and diversification of schools

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carneiro, Eliana Maria França
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Fonseca, Maria Teresa Lousa da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos Cenpec (Online)
Texto Completo: https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/362
Resumo: This study focuses on the educational policy of the Brazilian state of Goiás, and how schools situated in high-vulnerability areas and achieving good performance levels react to that policy. The authors analyzed educational indicators of the state, as well as information collected from the schools they visited. Among the policy’s key aspects, the following are highlighted: the school system’s diversification and the adoption of an official, unified curriculum which was used to build a model to manage and control school practices, teacher and management training, and external assessment processes. 
id CENPEC-1_b7ddbfa7d2b01fda85d38f0e07fcd84f
oai_identifier_str oai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/362
network_acronym_str CENPEC-1
network_name_str Cadernos Cenpec (Online)
repository_id_str
spelling Public secondary education in Goiás: curriculum and diversification of schoolsEnseñanza media pública en Goiás, currículo y diversificación de escuelasEnsino médio público em Goiás, currículo e diversificação de escolasSecondary education. Educational policy. Management. Curriculum. Diversification of schools.Enseñanza media. Política educacional. Gestión. Currículo. Diversificación de escuelas.Ensino médio. Política educacional. Gestão. Currículo. Diversificação de escolas.This study focuses on the educational policy of the Brazilian state of Goiás, and how schools situated in high-vulnerability areas and achieving good performance levels react to that policy. The authors analyzed educational indicators of the state, as well as information collected from the schools they visited. Among the policy’s key aspects, the following are highlighted: the school system’s diversification and the adoption of an official, unified curriculum which was used to build a model to manage and control school practices, teacher and management training, and external assessment processes. La política educacional del estado brasileño de Goiás y el modo como las escuelas ubicadas en territorios de alta vulnerabilidad y con buenos resultados reaccionan a esta política son los temas en los que se centra este artículo. Se analizaron indicadores educacionales de este estado e información obtenida en las escuelas visitadas por las autoras. La diversificación de la red de escuelas, la adopción de un currículo oficial único y, mediante este, el desarrollo de un modelo de gestión y de control de las prácticas escolares, de la formación de profesores y gestores y de los procesos de evaluación externa se destacan como aspectos estructurantes de la política en cuestión. A política educacional de Goiás e o modo como escolas localizadas em territórios de alta vulnerabilidade e com bons resultados reagem a essa política são o foco deste artigo. Foram analisados indicadores educacionais do estado e informações obtidas em escolas visitadas pelas autoras. A diversificação da rede de escolas, a adoção de um currículo oficial único e, por meio dele, o desenvolvimento de um modelo gerencial e de controle das práticas escolares, da formação de professores e gestores e dos processos de avaliação externa destacam-se como aspectos estruturantes da política. Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação ComunitáriaCarneiro, Eliana Maria FrançaFonseca, Maria Teresa Lousa da2017-06-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/36210.18676/cadernoscenpec.v6i2.362Cadernos Cenpec | Nova série; v. 6, n. 2 (2016): Políticas de Ensino MédioCadernos Cenpec; v. 6, n. 2 (2016): Políticas de Ensino Médio2237-99832237-998310.18676/cadernoscenpec.v6i2reponame:Cadernos Cenpec (Online)instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)instacron:CENPECporhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/362/366Direitos autorais 2017 Cadernos Cenpec | Nova sérieinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-08-16T16:36:21Zoai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/362Revistahttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/PUBhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/oaiceliaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br2237-99832237-9983opendoar:2018-08-16T16:36:21Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)false
dc.title.none.fl_str_mv Public secondary education in Goiás: curriculum and diversification of schools
Enseñanza media pública en Goiás, currículo y diversificación de escuelas
Ensino médio público em Goiás, currículo e diversificação de escolas
title Public secondary education in Goiás: curriculum and diversification of schools
spellingShingle Public secondary education in Goiás: curriculum and diversification of schools
Carneiro, Eliana Maria França
Secondary education. Educational policy. Management. Curriculum. Diversification of schools.
Enseñanza media. Política educacional. Gestión. Currículo. Diversificación de escuelas.
Ensino médio. Política educacional. Gestão. Currículo. Diversificação de escolas.
title_short Public secondary education in Goiás: curriculum and diversification of schools
title_full Public secondary education in Goiás: curriculum and diversification of schools
title_fullStr Public secondary education in Goiás: curriculum and diversification of schools
title_full_unstemmed Public secondary education in Goiás: curriculum and diversification of schools
title_sort Public secondary education in Goiás: curriculum and diversification of schools
author Carneiro, Eliana Maria França
author_facet Carneiro, Eliana Maria França
Fonseca, Maria Teresa Lousa da
author_role author
author2 Fonseca, Maria Teresa Lousa da
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Carneiro, Eliana Maria França
Fonseca, Maria Teresa Lousa da
dc.subject.none.fl_str_mv


dc.subject.por.fl_str_mv Secondary education. Educational policy. Management. Curriculum. Diversification of schools.
Enseñanza media. Política educacional. Gestión. Currículo. Diversificación de escuelas.
Ensino médio. Política educacional. Gestão. Currículo. Diversificação de escolas.
topic Secondary education. Educational policy. Management. Curriculum. Diversification of schools.
Enseñanza media. Política educacional. Gestión. Currículo. Diversificación de escuelas.
Ensino médio. Política educacional. Gestão. Currículo. Diversificação de escolas.
description This study focuses on the educational policy of the Brazilian state of Goiás, and how schools situated in high-vulnerability areas and achieving good performance levels react to that policy. The authors analyzed educational indicators of the state, as well as information collected from the schools they visited. Among the policy’s key aspects, the following are highlighted: the school system’s diversification and the adoption of an official, unified curriculum which was used to build a model to manage and control school practices, teacher and management training, and external assessment processes. 
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-06-13
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/362
10.18676/cadernoscenpec.v6i2.362
url https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/362
identifier_str_mv 10.18676/cadernoscenpec.v6i2.362
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/362/366
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2017 Cadernos Cenpec | Nova série
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2017 Cadernos Cenpec | Nova série
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária
publisher.none.fl_str_mv Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos Cenpec | Nova série; v. 6, n. 2 (2016): Políticas de Ensino Médio
Cadernos Cenpec; v. 6, n. 2 (2016): Políticas de Ensino Médio
2237-9983
2237-9983
10.18676/cadernoscenpec.v6i2
reponame:Cadernos Cenpec (Online)
instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
instacron:CENPEC
instname_str Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
instacron_str CENPEC
institution CENPEC
reponame_str Cadernos Cenpec (Online)
collection Cadernos Cenpec (Online)
repository.name.fl_str_mv Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
repository.mail.fl_str_mv celiaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br
_version_ 1808042072146444288