Paths of Peruvian education in the XXI century: interculturalizing, decolonizing and subverting

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vargas, Jorge Luis Yangali
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
spa
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/988
Resumo: In this paper we approach the intercultural approach in education. We start from the analysis of one of the most important products produced since the Peruvian education system took the intercultural approach. From a decolonial perspective, we propose three paths we should take if we want the intercultural approach not to be a burden for the indigenous population and rather to constitute itself as an emancipatory project for all Peruvians: curricularizing local knowledge, rethinking interculturality not only for ethnic territories, and imposing the learning of native languages in not intercultural schools.
id CESGRANRIO_130803a35d63ada1209f4b74ed6e79c8
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/988
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling Paths of Peruvian education in the XXI century: interculturalizing, decolonizing and subvertingDerroteros de la educacion peruana en el XXI: interculturalizar, decolonizar y subvertirCursos da educação peruana no seculo XXI: interculturalizar, descolonizar e subverterEducationEducation; Intercultural; Decoloniality; Language; TerritoryEducacionEducacion; Interculturalidad; Decolonialidad; Lenguaje; TerritorioEducaçãoEducação; Descolonialidade; Intercultural; Lingua; TerritorioIn this paper we approach the intercultural approach in education. We start from the analysis of one of the most important products produced since the Peruvian education system took the intercultural approach. From a decolonial perspective, we propose three paths we should take if we want the intercultural approach not to be a burden for the indigenous population and rather to constitute itself as an emancipatory project for all Peruvians: curricularizing local knowledge, rethinking interculturality not only for ethnic territories, and imposing the learning of native languages in not intercultural schools.En el artículo nos acercamos a la concepcion del enfoque intercultural en la educacion. Partimos del analisis de uno de los productos mas importantes producidos desde que el sistema educativo peruano asumiera el enfoque intercultural. Resultado de ello, desde un enfoque decolonial, proponemos tres caminos que se debieran seguir si queremos que dicho enfoque no sea un coto para la poblacion indigena y mas bien se constituya en un proyecto emancipador de todos los peruanos: curricularizar el saber local, repensar la interculturalidad en territorios no solo etnicos, e imponer el aprendizaje de lenguas nativas en las escuelas no interculturales.Neste artigo abordamos o conceito da interculturalidade na educação. Comecamos a faze-lo a partir da analise de um dos produtos mais importantes produzidos desde que o sistema educativo peruano adotou a abordagem intercultural. A partir de uma perspectiva descolonizadora propomos tres caminhos que devemos tomar, se queremos que a abordagem intercultural nao seja exclusiva para a população indigena e se constitua num projeto emancipatorio de todos os peruanos, a saber: curricularizar o conhecimento local; repensar o intercultural nao apenas dos territorios etnicos e impor a aprendizagem de linguas nativas nas escolas nao interculturais.Fundação CesgranrioVargas, Jorge Luis Yangali2017-10-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/98810.1590/s0104-40362017002500988Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 25, n. 97 (2017): Revista Ensaio Out./Dez.; 918-9421809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/988/603https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/988/604https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/988/605America, PerúAmerica, PerúAmerica; PeruDireitos autorais 2017 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-01-28T15:22:06Zoai:ojs.localhost:article/988Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2021-01-28T15:22:06Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv Paths of Peruvian education in the XXI century: interculturalizing, decolonizing and subverting
Derroteros de la educacion peruana en el XXI: interculturalizar, decolonizar y subvertir
Cursos da educação peruana no seculo XXI: interculturalizar, descolonizar e subverter
title Paths of Peruvian education in the XXI century: interculturalizing, decolonizing and subverting
spellingShingle Paths of Peruvian education in the XXI century: interculturalizing, decolonizing and subverting
Vargas, Jorge Luis Yangali
Education
Education; Intercultural; Decoloniality; Language; Territory
Educacion
Educacion; Interculturalidad; Decolonialidad; Lenguaje; Territorio
Educação
Educação; Descolonialidade; Intercultural; Lingua; Territorio
title_short Paths of Peruvian education in the XXI century: interculturalizing, decolonizing and subverting
title_full Paths of Peruvian education in the XXI century: interculturalizing, decolonizing and subverting
title_fullStr Paths of Peruvian education in the XXI century: interculturalizing, decolonizing and subverting
title_full_unstemmed Paths of Peruvian education in the XXI century: interculturalizing, decolonizing and subverting
title_sort Paths of Peruvian education in the XXI century: interculturalizing, decolonizing and subverting
author Vargas, Jorge Luis Yangali
author_facet Vargas, Jorge Luis Yangali
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Vargas, Jorge Luis Yangali
dc.subject.por.fl_str_mv Education
Education; Intercultural; Decoloniality; Language; Territory
Educacion
Educacion; Interculturalidad; Decolonialidad; Lenguaje; Territorio
Educação
Educação; Descolonialidade; Intercultural; Lingua; Territorio
topic Education
Education; Intercultural; Decoloniality; Language; Territory
Educacion
Educacion; Interculturalidad; Decolonialidad; Lenguaje; Territorio
Educação
Educação; Descolonialidade; Intercultural; Lingua; Territorio
description In this paper we approach the intercultural approach in education. We start from the analysis of one of the most important products produced since the Peruvian education system took the intercultural approach. From a decolonial perspective, we propose three paths we should take if we want the intercultural approach not to be a burden for the indigenous population and rather to constitute itself as an emancipatory project for all Peruvians: curricularizing local knowledge, rethinking interculturality not only for ethnic territories, and imposing the learning of native languages in not intercultural schools.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-10-02
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/988
10.1590/s0104-40362017002500988
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/988
identifier_str_mv 10.1590/s0104-40362017002500988
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
spa
language por
eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/988/603
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/988/604
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/988/605
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2017 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2017 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv America, Perú


America, Perú


America; Peru


dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 25, n. 97 (2017): Revista Ensaio Out./Dez.; 918-942
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832034165948416