Paths of Peruvian education in the XXI century: interculturalizing, decolonizing and subverting
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng spa |
Título da fonte: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/988 |
Resumo: | In this paper we approach the intercultural approach in education. We start from the analysis of one of the most important products produced since the Peruvian education system took the intercultural approach. From a decolonial perspective, we propose three paths we should take if we want the intercultural approach not to be a burden for the indigenous population and rather to constitute itself as an emancipatory project for all Peruvians: curricularizing local knowledge, rethinking interculturality not only for ethnic territories, and imposing the learning of native languages in not intercultural schools. |
id |
CESGRANRIO_130803a35d63ada1209f4b74ed6e79c8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/988 |
network_acronym_str |
CESGRANRIO |
network_name_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Paths of Peruvian education in the XXI century: interculturalizing, decolonizing and subvertingDerroteros de la educacion peruana en el XXI: interculturalizar, decolonizar y subvertirCursos da educação peruana no seculo XXI: interculturalizar, descolonizar e subverterEducationEducation; Intercultural; Decoloniality; Language; TerritoryEducacionEducacion; Interculturalidad; Decolonialidad; Lenguaje; TerritorioEducaçãoEducação; Descolonialidade; Intercultural; Lingua; TerritorioIn this paper we approach the intercultural approach in education. We start from the analysis of one of the most important products produced since the Peruvian education system took the intercultural approach. From a decolonial perspective, we propose three paths we should take if we want the intercultural approach not to be a burden for the indigenous population and rather to constitute itself as an emancipatory project for all Peruvians: curricularizing local knowledge, rethinking interculturality not only for ethnic territories, and imposing the learning of native languages in not intercultural schools.En el artículo nos acercamos a la concepcion del enfoque intercultural en la educacion. Partimos del analisis de uno de los productos mas importantes producidos desde que el sistema educativo peruano asumiera el enfoque intercultural. Resultado de ello, desde un enfoque decolonial, proponemos tres caminos que se debieran seguir si queremos que dicho enfoque no sea un coto para la poblacion indigena y mas bien se constituya en un proyecto emancipador de todos los peruanos: curricularizar el saber local, repensar la interculturalidad en territorios no solo etnicos, e imponer el aprendizaje de lenguas nativas en las escuelas no interculturales.Neste artigo abordamos o conceito da interculturalidade na educação. Comecamos a faze-lo a partir da analise de um dos produtos mais importantes produzidos desde que o sistema educativo peruano adotou a abordagem intercultural. A partir de uma perspectiva descolonizadora propomos tres caminhos que devemos tomar, se queremos que a abordagem intercultural nao seja exclusiva para a população indigena e se constitua num projeto emancipatorio de todos os peruanos, a saber: curricularizar o conhecimento local; repensar o intercultural nao apenas dos territorios etnicos e impor a aprendizagem de linguas nativas nas escolas nao interculturais.Fundação CesgranrioVargas, Jorge Luis Yangali2017-10-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/98810.1590/s0104-40362017002500988Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 25, n. 97 (2017): Revista Ensaio Out./Dez.; 918-9421809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/988/603https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/988/604https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/988/605America, PerúAmerica, PerúAmerica; PeruDireitos autorais 2017 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-01-28T15:22:06Zoai:ojs.localhost:article/988Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2021-01-28T15:22:06Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Paths of Peruvian education in the XXI century: interculturalizing, decolonizing and subverting Derroteros de la educacion peruana en el XXI: interculturalizar, decolonizar y subvertir Cursos da educação peruana no seculo XXI: interculturalizar, descolonizar e subverter |
title |
Paths of Peruvian education in the XXI century: interculturalizing, decolonizing and subverting |
spellingShingle |
Paths of Peruvian education in the XXI century: interculturalizing, decolonizing and subverting Vargas, Jorge Luis Yangali Education Education; Intercultural; Decoloniality; Language; Territory Educacion Educacion; Interculturalidad; Decolonialidad; Lenguaje; Territorio Educação Educação; Descolonialidade; Intercultural; Lingua; Territorio |
title_short |
Paths of Peruvian education in the XXI century: interculturalizing, decolonizing and subverting |
title_full |
Paths of Peruvian education in the XXI century: interculturalizing, decolonizing and subverting |
title_fullStr |
Paths of Peruvian education in the XXI century: interculturalizing, decolonizing and subverting |
title_full_unstemmed |
Paths of Peruvian education in the XXI century: interculturalizing, decolonizing and subverting |
title_sort |
Paths of Peruvian education in the XXI century: interculturalizing, decolonizing and subverting |
author |
Vargas, Jorge Luis Yangali |
author_facet |
Vargas, Jorge Luis Yangali |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vargas, Jorge Luis Yangali |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education Education; Intercultural; Decoloniality; Language; Territory Educacion Educacion; Interculturalidad; Decolonialidad; Lenguaje; Territorio Educação Educação; Descolonialidade; Intercultural; Lingua; Territorio |
topic |
Education Education; Intercultural; Decoloniality; Language; Territory Educacion Educacion; Interculturalidad; Decolonialidad; Lenguaje; Territorio Educação Educação; Descolonialidade; Intercultural; Lingua; Territorio |
description |
In this paper we approach the intercultural approach in education. We start from the analysis of one of the most important products produced since the Peruvian education system took the intercultural approach. From a decolonial perspective, we propose three paths we should take if we want the intercultural approach not to be a burden for the indigenous population and rather to constitute itself as an emancipatory project for all Peruvians: curricularizing local knowledge, rethinking interculturality not only for ethnic territories, and imposing the learning of native languages in not intercultural schools. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-10-02 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/988 10.1590/s0104-40362017002500988 |
url |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/988 |
identifier_str_mv |
10.1590/s0104-40362017002500988 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng spa |
language |
por eng spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/988/603 https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/988/604 https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/988/605 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2017 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2017 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
America, Perú America, Perú America; Peru |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 25, n. 97 (2017): Revista Ensaio Out./Dez.; 918-942 1809-4465 0104-4036 reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online) instname:Fundação Cesgranrio instacron:CESGRANRIO-2 |
instname_str |
Fundação Cesgranrio |
instacron_str |
CESGRANRIO-2 |
institution |
CESGRANRIO-2 |
reponame_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
collection |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio |
repository.mail.fl_str_mv |
ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br |
_version_ |
1754832034165948416 |