The value of parental education practices: vision of professionals

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Olivia da Conceicao
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Costa-Lobo, Cristina Queiroz, Menezes, Jose Euclimar, Oliveira, Belkis Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
spa
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1653
Resumo: With the reduction of the availability of community support and the traditional extended family, on the one hand, and the difficulties associated with current problems on the other, Parental Education (PE) arises as an emerging field, fundamental for responding to problems that parents currently face in the education of their children. This article associates the training of professionals in this field, with the importance they attribute to their practices. The sample of this study is constituted by 180 professionals of this area. Participants were questioned about their training through the questionnaire "Characterization of Professionals / Dynamizers of Parental Education Programs", and about the importance attributed to quality practices, using the questionnaire "Skills for working with parents". The results show that advanced level training is a relevant factor in the valuation of PE practices by professionals, which implies the need for a contingent response from higher education institutions. The results are analyzed and discussed, indicating their relevance to the intervention in the area.
id CESGRANRIO_2e3ae433ab7a13ab7ef46c2ff2730cb8
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/1653
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling The value of parental education practices: vision of professionalsEl valor de las practicas de educación parental: visión de los profesionalesO valor das práticas de educação parental: visão dos profissionaisPositive parenting; Parental education; Higher education of parental educatorsParentalidad positiva; Educación parental; Formación superior de educadores parentalesEducação; SociologiaParentalidade positiva; Educação parental; Formação superior de Educadores ParentaisWith the reduction of the availability of community support and the traditional extended family, on the one hand, and the difficulties associated with current problems on the other, Parental Education (PE) arises as an emerging field, fundamental for responding to problems that parents currently face in the education of their children. This article associates the training of professionals in this field, with the importance they attribute to their practices. The sample of this study is constituted by 180 professionals of this area. Participants were questioned about their training through the questionnaire "Characterization of Professionals / Dynamizers of Parental Education Programs", and about the importance attributed to quality practices, using the questionnaire "Skills for working with parents". The results show that advanced level training is a relevant factor in the valuation of PE practices by professionals, which implies the need for a contingent response from higher education institutions. The results are analyzed and discussed, indicating their relevance to the intervention in the area.Con la reducción de la disponibilidad del apoyo comunitario y de la familia ampliada tradicional, por un lado, y de las dificultades asociadas a los problemas actuales por otro, la Educación parental (EP) surge como un campo emergente, fundamental para la respuesta a los problemas que los padres, en la actualidad, se enfrentan en la educación de sus hijos. Este artículo asocia la formación de los profesionales de este campo, con la importancia que éstos atribuyen a las respetadas prácticas. La muestra de este estudio está constituida por 180 profesionales a ejercer en esta área. Los participantes fueron interrogados sobre su formación, a través del cuestionario "Caracterización de los Profesionales/Dinamizadores de Programas de Educación Parental", y sobre la importancia atribuida a las prácticas de calidad, con recurso al cuestionario "Competencias para el trabajo con los padres". Los resultados revelan que la formación de nivel avanzado constituye un factor relevante en la valorización de las prácticas de EP por parte de los profesionales, lo que implica la necesidad de una respuesta contingente de las instituciones de enseñanza superior. Se analizan y discute los resultados, señalando su pertinencia para la intervención en el área.Com a redução da disponibilidade do apoio comunitário e da família alargada tradicional, por um lado, e das dificuldades associadas aos problemas atuais por outro, a Educação Parental (EP) surge como um campo emergente, fundamental para a resposta aos problemas que os pais, atualmente, enfrentam na educação dos seus filhos. Este artigo associa a formação dos profissionais deste campo, com a importância que estes atribuem às respetivas práticas. A amostra deste estudo é constituída por 180 profissionais a exercerem nesta área. Os participantes foram interrogados sobre a sua formação, através do questionário “Caracterização dos Profissionais/Dinamizadores de Programas de Educação Parental”, e sobre a importância atribuída às práticas de qualidade, com recurso ao questionário “Competências para o trabalho com os pais”. Os resultados revelam que a formação de nível avançado constitui um fator relevante na valorização das práticas de EP, por parte dos profissionais, o que implica a necessidade de uma resposta contingente das instituições de ensino superior. São analisados e discutidos os resultado, assinalando a sua pertinência para a intervenção na área.Fundação CesgranrioCarvalho, Olivia da ConceicaoCosta-Lobo, Cristina QueirozMenezes, Jose EuclimarOliveira, Belkis Maria2019-07-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/165310.1590/s0104-40362019002701653Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 27, n. 104 (2019): Revista Ensaio Jul./Set.; 654-6841809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1653/1093https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1653/1094https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1653/1095https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/downloadSuppFile/1653/222EuropaCronologicaIntencional, nao aleatoria, de convenienciaDireitos autorais 2019 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-22T22:24:36Zoai:ojs.localhost:article/1653Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2019-07-22T22:24:36Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv The value of parental education practices: vision of professionals
El valor de las practicas de educación parental: visión de los profesionales
O valor das práticas de educação parental: visão dos profissionais
title The value of parental education practices: vision of professionals
spellingShingle The value of parental education practices: vision of professionals
Carvalho, Olivia da Conceicao
Positive parenting; Parental education; Higher education of parental educators
Parentalidad positiva; Educación parental; Formación superior de educadores parentales
Educação; Sociologia
Parentalidade positiva; Educação parental; Formação superior de Educadores Parentais
title_short The value of parental education practices: vision of professionals
title_full The value of parental education practices: vision of professionals
title_fullStr The value of parental education practices: vision of professionals
title_full_unstemmed The value of parental education practices: vision of professionals
title_sort The value of parental education practices: vision of professionals
author Carvalho, Olivia da Conceicao
author_facet Carvalho, Olivia da Conceicao
Costa-Lobo, Cristina Queiroz
Menezes, Jose Euclimar
Oliveira, Belkis Maria
author_role author
author2 Costa-Lobo, Cristina Queiroz
Menezes, Jose Euclimar
Oliveira, Belkis Maria
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, Olivia da Conceicao
Costa-Lobo, Cristina Queiroz
Menezes, Jose Euclimar
Oliveira, Belkis Maria
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv Positive parenting; Parental education; Higher education of parental educators
Parentalidad positiva; Educación parental; Formación superior de educadores parentales
Educação; Sociologia
Parentalidade positiva; Educação parental; Formação superior de Educadores Parentais
topic Positive parenting; Parental education; Higher education of parental educators
Parentalidad positiva; Educación parental; Formación superior de educadores parentales
Educação; Sociologia
Parentalidade positiva; Educação parental; Formação superior de Educadores Parentais
description With the reduction of the availability of community support and the traditional extended family, on the one hand, and the difficulties associated with current problems on the other, Parental Education (PE) arises as an emerging field, fundamental for responding to problems that parents currently face in the education of their children. This article associates the training of professionals in this field, with the importance they attribute to their practices. The sample of this study is constituted by 180 professionals of this area. Participants were questioned about their training through the questionnaire "Characterization of Professionals / Dynamizers of Parental Education Programs", and about the importance attributed to quality practices, using the questionnaire "Skills for working with parents". The results show that advanced level training is a relevant factor in the valuation of PE practices by professionals, which implies the need for a contingent response from higher education institutions. The results are analyzed and discussed, indicating their relevance to the intervention in the area.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-07-22
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1653
10.1590/s0104-40362019002701653
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1653
identifier_str_mv 10.1590/s0104-40362019002701653
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
spa
language por
eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1653/1093
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1653/1094
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1653/1095
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/downloadSuppFile/1653/222
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2019 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2019 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv





Europa
Cronologica
Intencional, nao aleatoria, de conveniencia
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 27, n. 104 (2019): Revista Ensaio Jul./Set.; 654-684
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832032163168256