Public policies: high abilities/highlygifted and the specialized literature in the context of special inclusive education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Reis, Haydea Maria Marino de Sant'Anna
Data de Publicação: 2007
Outros Autores: Mettrau, Marsyl Bulkool
Tipo de documento: Artigo
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/557
Resumo: This article aimes at the analysis of some aspects of the public policies related to the response of individuals possessing high abilities or highlygifted in this country in the context of the Special Inclusive Education, drawing a parallel with the specialized literature. At first a bibliographic revision was presented about the concept of high abilities or highlygifted, as well as talent, precocity and geniality. The concepts of surveying, identifying, enriching programs and the possibilities or alternatives of response in the Brazilian model, establishing a close theoric and methodological relationship, based in an analysis of legal documents, rules and competence programs which form the substractum to the social inclusion proposition in the Brazilian educational context.
id CESGRANRIO_2e9e375d520239442f605ca05f66a3b9
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/557
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling Public policies: high abilities/highlygifted and the specialized literature in the context of special inclusive educationPoliticas públicas: altas capacidades/superdotacion y la literatura especializada en el contexto de la educacion especial/inclusivaPoliticas públicas: altas habilidades/superdotação e a literatura especializada no contexto da educação especial/inclusivaPoliticas Públicas; Educacion Especial; Altas Capacidades/Superdotacion; Educacion InclusivaPublic policies; Special education; High abilities or highlygifted and inclusive educationPoliticas públicas; Educação especial; Altas habilidades/superdotação; Educação inclusivaThis article aimes at the analysis of some aspects of the public policies related to the response of individuals possessing high abilities or highlygifted in this country in the context of the Special Inclusive Education, drawing a parallel with the specialized literature. At first a bibliographic revision was presented about the concept of high abilities or highlygifted, as well as talent, precocity and geniality. The concepts of surveying, identifying, enriching programs and the possibilities or alternatives of response in the Brazilian model, establishing a close theoric and methodological relationship, based in an analysis of legal documents, rules and competence programs which form the substractum to the social inclusion proposition in the Brazilian educational context.Este artigo busca analizar aspectos de las politicas públicas que visan al atendimiento de personas con Altas Capacidades/Superdotacion en el pais, en el contexto de la Educacion Especial/Inclusiva, trazando un paralelo con la literatura especializada. Inicialmente es presentada una revision bibliografica acerca del concepto de Altas Capacidades/ Superdotacion, asi como de los conceptos de Talento, Precocidad y Genialidad; de los procesos de Pesquisa, Identificacion, Programas de Enriquecimiento y las posibilidades/ alternativas de atendimiento en el modelo brasileño, estableciendose estrecha relacion teorica y metodologica, basada en el analisis de documentos legales, directrices y programas de capacitacion, y que forman el substrato para proponer la inclusion social de estos alumnos en el contexto educativo de Brasil.Neste artigo buscou-se analisar aspectos das politicas públicas voltadas para o atendimento dos individuos com altas habilidades/superdotação no pais, no contexto da educação especial/inclusiva, tracando um paralelo com a literatura especializada. Inicialmente foi apresentada uma revisao bibliografica acerca do conceito de altas habilidades/superdotação bem como dos conceitos de talento, precocidade e genialidade. os processos de sondagem, identificação, programas de enriquecimento, e as possibilidades/alternativas de atendimento no modelo brasileiro, estabelecem estreita relação teorico-metodologica, com base em analise de documentos legais, diretrizes e programas de capacitação, formadores do substrato para a proposta de inclusao social no contexto educacional brasileiro.Fundação CesgranrioReis, Haydea Maria Marino de Sant'AnnaMettrau, Marsyl Bulkool2007-10-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/557Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 15, n. 57 (2007): Revista Ensaio - Out./Dez.; 489-5101809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; en; esDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-07-09T16:36:57Zoai:ojs.localhost:article/557Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-07-09T16:36:57Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv Public policies: high abilities/highlygifted and the specialized literature in the context of special inclusive education
Politicas públicas: altas capacidades/superdotacion y la literatura especializada en el contexto de la educacion especial/inclusiva
Politicas públicas: altas habilidades/superdotação e a literatura especializada no contexto da educação especial/inclusiva
title Public policies: high abilities/highlygifted and the specialized literature in the context of special inclusive education
spellingShingle Public policies: high abilities/highlygifted and the specialized literature in the context of special inclusive education
Reis, Haydea Maria Marino de Sant'Anna
Politicas Públicas; Educacion Especial; Altas Capacidades/Superdotacion; Educacion Inclusiva
Public policies; Special education; High abilities or highlygifted and inclusive education
Politicas públicas; Educação especial; Altas habilidades/superdotação; Educação inclusiva
title_short Public policies: high abilities/highlygifted and the specialized literature in the context of special inclusive education
title_full Public policies: high abilities/highlygifted and the specialized literature in the context of special inclusive education
title_fullStr Public policies: high abilities/highlygifted and the specialized literature in the context of special inclusive education
title_full_unstemmed Public policies: high abilities/highlygifted and the specialized literature in the context of special inclusive education
title_sort Public policies: high abilities/highlygifted and the specialized literature in the context of special inclusive education
author Reis, Haydea Maria Marino de Sant'Anna
author_facet Reis, Haydea Maria Marino de Sant'Anna
Mettrau, Marsyl Bulkool
author_role author
author2 Mettrau, Marsyl Bulkool
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Reis, Haydea Maria Marino de Sant'Anna
Mettrau, Marsyl Bulkool
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Politicas Públicas; Educacion Especial; Altas Capacidades/Superdotacion; Educacion Inclusiva
Public policies; Special education; High abilities or highlygifted and inclusive education
Politicas públicas; Educação especial; Altas habilidades/superdotação; Educação inclusiva
topic Politicas Públicas; Educacion Especial; Altas Capacidades/Superdotacion; Educacion Inclusiva
Public policies; Special education; High abilities or highlygifted and inclusive education
Politicas públicas; Educação especial; Altas habilidades/superdotação; Educação inclusiva
description This article aimes at the analysis of some aspects of the public policies related to the response of individuals possessing high abilities or highlygifted in this country in the context of the Special Inclusive Education, drawing a parallel with the specialized literature. At first a bibliographic revision was presented about the concept of high abilities or highlygifted, as well as talent, precocity and geniality. The concepts of surveying, identifying, enriching programs and the possibilities or alternatives of response in the Brazilian model, establishing a close theoric and methodological relationship, based in an analysis of legal documents, rules and competence programs which form the substractum to the social inclusion proposition in the Brazilian educational context.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-10-20
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/557
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/557
dc.language.iso.fl_str_mv pt; en; es
language_invalid_str_mv pt; en; es
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv








dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 15, n. 57 (2007): Revista Ensaio - Out./Dez.; 489-510
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832029981081600