Public policies: high abilities/highlygifted and the specialized literature in the context of special inclusive education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Título da fonte: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/557 |
Resumo: | This article aimes at the analysis of some aspects of the public policies related to the response of individuals possessing high abilities or highlygifted in this country in the context of the Special Inclusive Education, drawing a parallel with the specialized literature. At first a bibliographic revision was presented about the concept of high abilities or highlygifted, as well as talent, precocity and geniality. The concepts of surveying, identifying, enriching programs and the possibilities or alternatives of response in the Brazilian model, establishing a close theoric and methodological relationship, based in an analysis of legal documents, rules and competence programs which form the substractum to the social inclusion proposition in the Brazilian educational context. |
id |
CESGRANRIO_2e9e375d520239442f605ca05f66a3b9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/557 |
network_acronym_str |
CESGRANRIO |
network_name_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Public policies: high abilities/highlygifted and the specialized literature in the context of special inclusive educationPoliticas públicas: altas capacidades/superdotacion y la literatura especializada en el contexto de la educacion especial/inclusivaPoliticas públicas: altas habilidades/superdotação e a literatura especializada no contexto da educação especial/inclusivaPoliticas Públicas; Educacion Especial; Altas Capacidades/Superdotacion; Educacion InclusivaPublic policies; Special education; High abilities or highlygifted and inclusive educationPoliticas públicas; Educação especial; Altas habilidades/superdotação; Educação inclusivaThis article aimes at the analysis of some aspects of the public policies related to the response of individuals possessing high abilities or highlygifted in this country in the context of the Special Inclusive Education, drawing a parallel with the specialized literature. At first a bibliographic revision was presented about the concept of high abilities or highlygifted, as well as talent, precocity and geniality. The concepts of surveying, identifying, enriching programs and the possibilities or alternatives of response in the Brazilian model, establishing a close theoric and methodological relationship, based in an analysis of legal documents, rules and competence programs which form the substractum to the social inclusion proposition in the Brazilian educational context.Este artigo busca analizar aspectos de las politicas públicas que visan al atendimiento de personas con Altas Capacidades/Superdotacion en el pais, en el contexto de la Educacion Especial/Inclusiva, trazando un paralelo con la literatura especializada. Inicialmente es presentada una revision bibliografica acerca del concepto de Altas Capacidades/ Superdotacion, asi como de los conceptos de Talento, Precocidad y Genialidad; de los procesos de Pesquisa, Identificacion, Programas de Enriquecimiento y las posibilidades/ alternativas de atendimiento en el modelo brasileño, estableciendose estrecha relacion teorica y metodologica, basada en el analisis de documentos legales, directrices y programas de capacitacion, y que forman el substrato para proponer la inclusion social de estos alumnos en el contexto educativo de Brasil.Neste artigo buscou-se analisar aspectos das politicas públicas voltadas para o atendimento dos individuos com altas habilidades/superdotação no pais, no contexto da educação especial/inclusiva, tracando um paralelo com a literatura especializada. Inicialmente foi apresentada uma revisao bibliografica acerca do conceito de altas habilidades/superdotação bem como dos conceitos de talento, precocidade e genialidade. os processos de sondagem, identificação, programas de enriquecimento, e as possibilidades/alternativas de atendimento no modelo brasileiro, estabelecem estreita relação teorico-metodologica, com base em analise de documentos legais, diretrizes e programas de capacitação, formadores do substrato para a proposta de inclusao social no contexto educacional brasileiro.Fundação CesgranrioReis, Haydea Maria Marino de Sant'AnnaMettrau, Marsyl Bulkool2007-10-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/557Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 15, n. 57 (2007): Revista Ensaio - Out./Dez.; 489-5101809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; en; esDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-07-09T16:36:57Zoai:ojs.localhost:article/557Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-07-09T16:36:57Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Public policies: high abilities/highlygifted and the specialized literature in the context of special inclusive education Politicas públicas: altas capacidades/superdotacion y la literatura especializada en el contexto de la educacion especial/inclusiva Politicas públicas: altas habilidades/superdotação e a literatura especializada no contexto da educação especial/inclusiva |
title |
Public policies: high abilities/highlygifted and the specialized literature in the context of special inclusive education |
spellingShingle |
Public policies: high abilities/highlygifted and the specialized literature in the context of special inclusive education Reis, Haydea Maria Marino de Sant'Anna Politicas Públicas; Educacion Especial; Altas Capacidades/Superdotacion; Educacion Inclusiva Public policies; Special education; High abilities or highlygifted and inclusive education Politicas públicas; Educação especial; Altas habilidades/superdotação; Educação inclusiva |
title_short |
Public policies: high abilities/highlygifted and the specialized literature in the context of special inclusive education |
title_full |
Public policies: high abilities/highlygifted and the specialized literature in the context of special inclusive education |
title_fullStr |
Public policies: high abilities/highlygifted and the specialized literature in the context of special inclusive education |
title_full_unstemmed |
Public policies: high abilities/highlygifted and the specialized literature in the context of special inclusive education |
title_sort |
Public policies: high abilities/highlygifted and the specialized literature in the context of special inclusive education |
author |
Reis, Haydea Maria Marino de Sant'Anna |
author_facet |
Reis, Haydea Maria Marino de Sant'Anna Mettrau, Marsyl Bulkool |
author_role |
author |
author2 |
Mettrau, Marsyl Bulkool |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Reis, Haydea Maria Marino de Sant'Anna Mettrau, Marsyl Bulkool |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Politicas Públicas; Educacion Especial; Altas Capacidades/Superdotacion; Educacion Inclusiva Public policies; Special education; High abilities or highlygifted and inclusive education Politicas públicas; Educação especial; Altas habilidades/superdotação; Educação inclusiva |
topic |
Politicas Públicas; Educacion Especial; Altas Capacidades/Superdotacion; Educacion Inclusiva Public policies; Special education; High abilities or highlygifted and inclusive education Politicas públicas; Educação especial; Altas habilidades/superdotação; Educação inclusiva |
description |
This article aimes at the analysis of some aspects of the public policies related to the response of individuals possessing high abilities or highlygifted in this country in the context of the Special Inclusive Education, drawing a parallel with the specialized literature. At first a bibliographic revision was presented about the concept of high abilities or highlygifted, as well as talent, precocity and geniality. The concepts of surveying, identifying, enriching programs and the possibilities or alternatives of response in the Brazilian model, establishing a close theoric and methodological relationship, based in an analysis of legal documents, rules and competence programs which form the substractum to the social inclusion proposition in the Brazilian educational context. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-10-20 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/557 |
url |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/557 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
pt; en; es |
language_invalid_str_mv |
pt; en; es |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
|
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 15, n. 57 (2007): Revista Ensaio - Out./Dez.; 489-510 1809-4465 0104-4036 reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online) instname:Fundação Cesgranrio instacron:CESGRANRIO-2 |
instname_str |
Fundação Cesgranrio |
instacron_str |
CESGRANRIO-2 |
institution |
CESGRANRIO-2 |
reponame_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
collection |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio |
repository.mail.fl_str_mv |
ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br |
_version_ |
1754832029981081600 |