High abilities/giftedness in the perspective of school inclusion: phenomenological experiences from the implementation of municipal guidelines

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fraga, Maria Amelia Barcellos
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Gomes, Vitor
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação Especial (UFSM)
DOI: 10.5902/1984686X33613
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/33613
Resumo: This article aims to present the contributions of the phenomenological method to the teacher of the Specialized Educational Attendance (AEE) in High Abilities /Giftedness (AH/SD). Theoretically, it is referenced in Holanda (2003), Merleau-Ponty (2011), Perez (2009), Renzulli (2014), Virgolim (2010) and others. In methodological terms, it is an eidetic phenomenological research, whose purpose is the elucidation of the lived. It uses as instruments: field diary, sense version and non-directive conversations. As results and discussions, it is evident that it is urgent to review strategies and instruments produced from psychometric / quantitative logic that exclusively served to produce stereotypes about the person with AH / SD. In the conclusions, it indicates the need to understand the students in their multidimensional aspects, in a demonstration that it is necessary to understand them qualitatively as individuals, in their particularities, in an attitude open to school inclusion.
id UFSM-9_18564c0bfc783d7db052044c6b367282
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/33613
network_acronym_str UFSM-9
network_name_str Revista Educação Especial (UFSM)
spelling High abilities/giftedness in the perspective of school inclusion: phenomenological experiences from the implementation of municipal guidelinesAltas habilidades/superdotación en la perspectiva de la inclusión escolar: experiencias fenomenológicas a partir de la implementación de directrices municipalesAltas habilidades/superdotação na perspectiva da inclusão escolar: experiências fenomenológicas a partir da implementação de diretrizes municipaisHigh abilities/giftednessSpecial educationPhenomenology.Altas Habilidades/superdotaciónEducación especialLa fenomenología.Altas habilidades/superdotação. Educação especial. Fenomenologia.This article aims to present the contributions of the phenomenological method to the teacher of the Specialized Educational Attendance (AEE) in High Abilities /Giftedness (AH/SD). Theoretically, it is referenced in Holanda (2003), Merleau-Ponty (2011), Perez (2009), Renzulli (2014), Virgolim (2010) and others. In methodological terms, it is an eidetic phenomenological research, whose purpose is the elucidation of the lived. It uses as instruments: field diary, sense version and non-directive conversations. As results and discussions, it is evident that it is urgent to review strategies and instruments produced from psychometric / quantitative logic that exclusively served to produce stereotypes about the person with AH / SD. In the conclusions, it indicates the need to understand the students in their multidimensional aspects, in a demonstration that it is necessary to understand them qualitatively as individuals, in their particularities, in an attitude open to school inclusion.Este artículo tiene como objetivo presentar las contribuciones del método fenomenológico al profesor del Atendimiento Educativo Especializado (AEE) en Altas Habilidades/Superdotación (AH/SD). Teóricamente, se refiere en Holanda (2003), Merleau-Ponty (2011), Perez (2009), Renzulli (2014), Virgolim (2010) . y otra. En términos metodológicos, se trata de una investigación fenomenológica eidética, cuyo propósito es la elucidación de lo vivido. Utiliza como instrumentos: Diario de campo, Versión de sentido y conversaciones no directivas. Como resultados y discusiones, evidencia que urge la necesidad de revisión de estrategias e instrumentos producidos a partir de lógica psicométrica/cuantitativa que sirvieron exclusivamente para la producción de estereotipos sobre la persona con AH/SD. En las conclusiones, indica la necesidad de comprensión de los educandos en sus aspectos multidimensionales, en una demostración de que es necesario entenderlos cualitativamente como individuos, en sus particularidades, en una actitud abierta a la inclusión escolar.Com o advento dos estudos acerca da inteligência e, consequentemente, de modelos e políticas educacionais para identificação e atendimento de educandos nas altas habilidades/superdotação (AH/SD), este artigo tem como objetivo apresentar, por meio de um relato da experiência do vivido (HOLANDA, 2003), contribuições do método fenomenológico no processo de implantação e implementação de diretrizes operacionais de uma rede municipal de ensino, para identificação e encaminhamento de educandos a projetos de enriquecimento curricular nas AH/SD, no atendimento educacional especializado (AEE). As diversas formas de identificação das AH/SD têm sido amplamente discutidas na literatura científica. Os resultados desses estudos compreendem as AH/SD como um fenômeno multidimensional, incluindo atributos que vão além do âmbito intelectual. Certas visões restritas ao campo educacional foram substituídas por outras, em aspectos multidimensionais, que envolvem Biologia, Psicologia, emoções e o social/histórico/cultural (ZAIA; NAKANO; PEIXOTO, 2018). O método fenomenológico, a partir de sua perspectiva humanista, pode contribuir significativamente na potencialização das habilidades nos indivíduos com AH/SD e, fundamentalmente, no olhar do professor especializado para além da lógica psicométrica ou instrumentalizadora e, por conseguinte, pode realizar um trabalho permeado pela lógica compreensiva da pessoa com AH/SD dentro de perspectivas favorecedoras de seu empoderamento, bem estar e inclusão escolar. Nesse processo, deve prevalecer o pertencimento da pessoa, transcendendo o exclusivo desenvolvimento e/ou a potencialização de suas habilidades.Universidade Federal de Santa Maria2019-05-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/3361310.5902/1984686X33613Special Education Magazine; Revista Educação Especial, v. 32, 2019 – Publicação Contínua; e52/ 1-20Revista de Educación Especial; Revista Educação Especial, v. 32, 2019 – Publicação Contínua; e52/ 1-20Revista Educação Especial; Revista Educação Especial, v. 32, 2019 – Publicação Contínua; e52/ 1-201984-686Xreponame:Revista Educação Especial (UFSM)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/33613/33613http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/33613/htmlCopyright (c) 2019 Revista Educação Especialhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFraga, Maria Amelia BarcellosGomes, Vitor2023-12-11T13:07:22Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/33613Revistahttps://periodicos.ufsm.br/educacaoespecialPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/educacaoespecial/oaieducacaoespecial@smail.ufsm.br||clenioberni@gmail.com1984-686X1808-270Xopendoar:2023-12-11T13:07:22Revista Educação Especial (UFSM) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv High abilities/giftedness in the perspective of school inclusion: phenomenological experiences from the implementation of municipal guidelines
Altas habilidades/superdotación en la perspectiva de la inclusión escolar: experiencias fenomenológicas a partir de la implementación de directrices municipales
Altas habilidades/superdotação na perspectiva da inclusão escolar: experiências fenomenológicas a partir da implementação de diretrizes municipais
title High abilities/giftedness in the perspective of school inclusion: phenomenological experiences from the implementation of municipal guidelines
spellingShingle High abilities/giftedness in the perspective of school inclusion: phenomenological experiences from the implementation of municipal guidelines
High abilities/giftedness in the perspective of school inclusion: phenomenological experiences from the implementation of municipal guidelines
Fraga, Maria Amelia Barcellos
High abilities/giftedness
Special education
Phenomenology.
Altas Habilidades/superdotación
Educación especial
La fenomenología.
Altas habilidades/superdotação. Educação especial. Fenomenologia.
Fraga, Maria Amelia Barcellos
High abilities/giftedness
Special education
Phenomenology.
Altas Habilidades/superdotación
Educación especial
La fenomenología.
Altas habilidades/superdotação. Educação especial. Fenomenologia.
title_short High abilities/giftedness in the perspective of school inclusion: phenomenological experiences from the implementation of municipal guidelines
title_full High abilities/giftedness in the perspective of school inclusion: phenomenological experiences from the implementation of municipal guidelines
title_fullStr High abilities/giftedness in the perspective of school inclusion: phenomenological experiences from the implementation of municipal guidelines
High abilities/giftedness in the perspective of school inclusion: phenomenological experiences from the implementation of municipal guidelines
title_full_unstemmed High abilities/giftedness in the perspective of school inclusion: phenomenological experiences from the implementation of municipal guidelines
High abilities/giftedness in the perspective of school inclusion: phenomenological experiences from the implementation of municipal guidelines
title_sort High abilities/giftedness in the perspective of school inclusion: phenomenological experiences from the implementation of municipal guidelines
author Fraga, Maria Amelia Barcellos
author_facet Fraga, Maria Amelia Barcellos
Fraga, Maria Amelia Barcellos
Gomes, Vitor
Gomes, Vitor
author_role author
author2 Gomes, Vitor
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fraga, Maria Amelia Barcellos
Gomes, Vitor
dc.subject.por.fl_str_mv High abilities/giftedness
Special education
Phenomenology.
Altas Habilidades/superdotación
Educación especial
La fenomenología.
Altas habilidades/superdotação. Educação especial. Fenomenologia.
topic High abilities/giftedness
Special education
Phenomenology.
Altas Habilidades/superdotación
Educación especial
La fenomenología.
Altas habilidades/superdotação. Educação especial. Fenomenologia.
description This article aims to present the contributions of the phenomenological method to the teacher of the Specialized Educational Attendance (AEE) in High Abilities /Giftedness (AH/SD). Theoretically, it is referenced in Holanda (2003), Merleau-Ponty (2011), Perez (2009), Renzulli (2014), Virgolim (2010) and others. In methodological terms, it is an eidetic phenomenological research, whose purpose is the elucidation of the lived. It uses as instruments: field diary, sense version and non-directive conversations. As results and discussions, it is evident that it is urgent to review strategies and instruments produced from psychometric / quantitative logic that exclusively served to produce stereotypes about the person with AH / SD. In the conclusions, it indicates the need to understand the students in their multidimensional aspects, in a demonstration that it is necessary to understand them qualitatively as individuals, in their particularities, in an attitude open to school inclusion.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-05-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/33613
10.5902/1984686X33613
url http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/33613
identifier_str_mv 10.5902/1984686X33613
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/33613/33613
http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/33613/html
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Educação Especial
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Educação Especial
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Special Education Magazine; Revista Educação Especial, v. 32, 2019 – Publicação Contínua; e52/ 1-20
Revista de Educación Especial; Revista Educação Especial, v. 32, 2019 – Publicação Contínua; e52/ 1-20
Revista Educação Especial; Revista Educação Especial, v. 32, 2019 – Publicação Contínua; e52/ 1-20
1984-686X
reponame:Revista Educação Especial (UFSM)
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista Educação Especial (UFSM)
collection Revista Educação Especial (UFSM)
repository.name.fl_str_mv Revista Educação Especial (UFSM) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv educacaoespecial@smail.ufsm.br||clenioberni@gmail.com
_version_ 1822181536413253632
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.5902/1984686X33613