High abilities/giftedness in the perspective of school inclusion: phenomenological experiences from the implementation of municipal guidelines
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação Especial (UFSM) |
DOI: | 10.5902/1984686X33613 |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/33613 |
Resumo: | This article aims to present the contributions of the phenomenological method to the teacher of the Specialized Educational Attendance (AEE) in High Abilities /Giftedness (AH/SD). Theoretically, it is referenced in Holanda (2003), Merleau-Ponty (2011), Perez (2009), Renzulli (2014), Virgolim (2010) and others. In methodological terms, it is an eidetic phenomenological research, whose purpose is the elucidation of the lived. It uses as instruments: field diary, sense version and non-directive conversations. As results and discussions, it is evident that it is urgent to review strategies and instruments produced from psychometric / quantitative logic that exclusively served to produce stereotypes about the person with AH / SD. In the conclusions, it indicates the need to understand the students in their multidimensional aspects, in a demonstration that it is necessary to understand them qualitatively as individuals, in their particularities, in an attitude open to school inclusion. |
id |
UFSM-9_18564c0bfc783d7db052044c6b367282 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/33613 |
network_acronym_str |
UFSM-9 |
network_name_str |
Revista Educação Especial (UFSM) |
spelling |
High abilities/giftedness in the perspective of school inclusion: phenomenological experiences from the implementation of municipal guidelinesAltas habilidades/superdotación en la perspectiva de la inclusión escolar: experiencias fenomenológicas a partir de la implementación de directrices municipalesAltas habilidades/superdotação na perspectiva da inclusão escolar: experiências fenomenológicas a partir da implementação de diretrizes municipaisHigh abilities/giftednessSpecial educationPhenomenology.Altas Habilidades/superdotaciónEducación especialLa fenomenología.Altas habilidades/superdotação. Educação especial. Fenomenologia.This article aims to present the contributions of the phenomenological method to the teacher of the Specialized Educational Attendance (AEE) in High Abilities /Giftedness (AH/SD). Theoretically, it is referenced in Holanda (2003), Merleau-Ponty (2011), Perez (2009), Renzulli (2014), Virgolim (2010) and others. In methodological terms, it is an eidetic phenomenological research, whose purpose is the elucidation of the lived. It uses as instruments: field diary, sense version and non-directive conversations. As results and discussions, it is evident that it is urgent to review strategies and instruments produced from psychometric / quantitative logic that exclusively served to produce stereotypes about the person with AH / SD. In the conclusions, it indicates the need to understand the students in their multidimensional aspects, in a demonstration that it is necessary to understand them qualitatively as individuals, in their particularities, in an attitude open to school inclusion.Este artículo tiene como objetivo presentar las contribuciones del método fenomenológico al profesor del Atendimiento Educativo Especializado (AEE) en Altas Habilidades/Superdotación (AH/SD). Teóricamente, se refiere en Holanda (2003), Merleau-Ponty (2011), Perez (2009), Renzulli (2014), Virgolim (2010) . y otra. En términos metodológicos, se trata de una investigación fenomenológica eidética, cuyo propósito es la elucidación de lo vivido. Utiliza como instrumentos: Diario de campo, Versión de sentido y conversaciones no directivas. Como resultados y discusiones, evidencia que urge la necesidad de revisión de estrategias e instrumentos producidos a partir de lógica psicométrica/cuantitativa que sirvieron exclusivamente para la producción de estereotipos sobre la persona con AH/SD. En las conclusiones, indica la necesidad de comprensión de los educandos en sus aspectos multidimensionales, en una demostración de que es necesario entenderlos cualitativamente como individuos, en sus particularidades, en una actitud abierta a la inclusión escolar.Com o advento dos estudos acerca da inteligência e, consequentemente, de modelos e políticas educacionais para identificação e atendimento de educandos nas altas habilidades/superdotação (AH/SD), este artigo tem como objetivo apresentar, por meio de um relato da experiência do vivido (HOLANDA, 2003), contribuições do método fenomenológico no processo de implantação e implementação de diretrizes operacionais de uma rede municipal de ensino, para identificação e encaminhamento de educandos a projetos de enriquecimento curricular nas AH/SD, no atendimento educacional especializado (AEE). As diversas formas de identificação das AH/SD têm sido amplamente discutidas na literatura científica. Os resultados desses estudos compreendem as AH/SD como um fenômeno multidimensional, incluindo atributos que vão além do âmbito intelectual. Certas visões restritas ao campo educacional foram substituídas por outras, em aspectos multidimensionais, que envolvem Biologia, Psicologia, emoções e o social/histórico/cultural (ZAIA; NAKANO; PEIXOTO, 2018). O método fenomenológico, a partir de sua perspectiva humanista, pode contribuir significativamente na potencialização das habilidades nos indivíduos com AH/SD e, fundamentalmente, no olhar do professor especializado para além da lógica psicométrica ou instrumentalizadora e, por conseguinte, pode realizar um trabalho permeado pela lógica compreensiva da pessoa com AH/SD dentro de perspectivas favorecedoras de seu empoderamento, bem estar e inclusão escolar. Nesse processo, deve prevalecer o pertencimento da pessoa, transcendendo o exclusivo desenvolvimento e/ou a potencialização de suas habilidades.Universidade Federal de Santa Maria2019-05-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/3361310.5902/1984686X33613Special Education Magazine; Revista Educação Especial, v. 32, 2019 – Publicação Contínua; e52/ 1-20Revista de Educación Especial; Revista Educação Especial, v. 32, 2019 – Publicação Contínua; e52/ 1-20Revista Educação Especial; Revista Educação Especial, v. 32, 2019 – Publicação Contínua; e52/ 1-201984-686Xreponame:Revista Educação Especial (UFSM)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/33613/33613http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/33613/htmlCopyright (c) 2019 Revista Educação Especialhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFraga, Maria Amelia BarcellosGomes, Vitor2023-12-11T13:07:22Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/33613Revistahttps://periodicos.ufsm.br/educacaoespecialPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/educacaoespecial/oaieducacaoespecial@smail.ufsm.br||clenioberni@gmail.com1984-686X1808-270Xopendoar:2023-12-11T13:07:22Revista Educação Especial (UFSM) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
High abilities/giftedness in the perspective of school inclusion: phenomenological experiences from the implementation of municipal guidelines Altas habilidades/superdotación en la perspectiva de la inclusión escolar: experiencias fenomenológicas a partir de la implementación de directrices municipales Altas habilidades/superdotação na perspectiva da inclusão escolar: experiências fenomenológicas a partir da implementação de diretrizes municipais |
title |
High abilities/giftedness in the perspective of school inclusion: phenomenological experiences from the implementation of municipal guidelines |
spellingShingle |
High abilities/giftedness in the perspective of school inclusion: phenomenological experiences from the implementation of municipal guidelines High abilities/giftedness in the perspective of school inclusion: phenomenological experiences from the implementation of municipal guidelines Fraga, Maria Amelia Barcellos High abilities/giftedness Special education Phenomenology. Altas Habilidades/superdotación Educación especial La fenomenología. Altas habilidades/superdotação. Educação especial. Fenomenologia. Fraga, Maria Amelia Barcellos High abilities/giftedness Special education Phenomenology. Altas Habilidades/superdotación Educación especial La fenomenología. Altas habilidades/superdotação. Educação especial. Fenomenologia. |
title_short |
High abilities/giftedness in the perspective of school inclusion: phenomenological experiences from the implementation of municipal guidelines |
title_full |
High abilities/giftedness in the perspective of school inclusion: phenomenological experiences from the implementation of municipal guidelines |
title_fullStr |
High abilities/giftedness in the perspective of school inclusion: phenomenological experiences from the implementation of municipal guidelines High abilities/giftedness in the perspective of school inclusion: phenomenological experiences from the implementation of municipal guidelines |
title_full_unstemmed |
High abilities/giftedness in the perspective of school inclusion: phenomenological experiences from the implementation of municipal guidelines High abilities/giftedness in the perspective of school inclusion: phenomenological experiences from the implementation of municipal guidelines |
title_sort |
High abilities/giftedness in the perspective of school inclusion: phenomenological experiences from the implementation of municipal guidelines |
author |
Fraga, Maria Amelia Barcellos |
author_facet |
Fraga, Maria Amelia Barcellos Fraga, Maria Amelia Barcellos Gomes, Vitor Gomes, Vitor |
author_role |
author |
author2 |
Gomes, Vitor |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fraga, Maria Amelia Barcellos Gomes, Vitor |
dc.subject.por.fl_str_mv |
High abilities/giftedness Special education Phenomenology. Altas Habilidades/superdotación Educación especial La fenomenología. Altas habilidades/superdotação. Educação especial. Fenomenologia. |
topic |
High abilities/giftedness Special education Phenomenology. Altas Habilidades/superdotación Educación especial La fenomenología. Altas habilidades/superdotação. Educação especial. Fenomenologia. |
description |
This article aims to present the contributions of the phenomenological method to the teacher of the Specialized Educational Attendance (AEE) in High Abilities /Giftedness (AH/SD). Theoretically, it is referenced in Holanda (2003), Merleau-Ponty (2011), Perez (2009), Renzulli (2014), Virgolim (2010) and others. In methodological terms, it is an eidetic phenomenological research, whose purpose is the elucidation of the lived. It uses as instruments: field diary, sense version and non-directive conversations. As results and discussions, it is evident that it is urgent to review strategies and instruments produced from psychometric / quantitative logic that exclusively served to produce stereotypes about the person with AH / SD. In the conclusions, it indicates the need to understand the students in their multidimensional aspects, in a demonstration that it is necessary to understand them qualitatively as individuals, in their particularities, in an attitude open to school inclusion. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-05-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/33613 10.5902/1984686X33613 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/33613 |
identifier_str_mv |
10.5902/1984686X33613 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/33613/33613 http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/33613/html |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Educação Especial https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Educação Especial https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Special Education Magazine; Revista Educação Especial, v. 32, 2019 – Publicação Contínua; e52/ 1-20 Revista de Educación Especial; Revista Educação Especial, v. 32, 2019 – Publicação Contínua; e52/ 1-20 Revista Educação Especial; Revista Educação Especial, v. 32, 2019 – Publicação Contínua; e52/ 1-20 1984-686X reponame:Revista Educação Especial (UFSM) instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista Educação Especial (UFSM) |
collection |
Revista Educação Especial (UFSM) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação Especial (UFSM) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
educacaoespecial@smail.ufsm.br||clenioberni@gmail.com |
_version_ |
1822181536413253632 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.5902/1984686X33613 |