Educational policy, violence and school coexistence. The experience in two schools
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng spa |
Título da fonte: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1955 |
Resumo: | Before the slightly effective results that the corrective approach showed to take charge of violence, some prevention-oriented proposals appeared, demonstrating that it is better anticipating than correcting antisocial conducts. In that frame, school harmony has been chosen as a tool in the academic and institutional fields in Mexico. This research’s objective was to identify the development of the educational policy oriented towards fostering school coexistence in two primary schools with different contexts in the state of Tlaxcala, Mexico. The working method consisted of two phases: 1) the diagnosis of the school violence situation and 2) the identification of the school harmony policy implementation. The results show violence situations and strategies relatively contrast. |
id |
CESGRANRIO_3c8df7ce1310e8f2d9c3867e548ee590 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/1955 |
network_acronym_str |
CESGRANRIO |
network_name_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Educational policy, violence and school coexistence. The experience in two schoolsPolítica educativa, violencia y convivencia escolar. La experiencia en dos escuelasPolítica educacional, violência e convivencia escolar. A experiência em duas escolasEducational policy; School coexistence; School; InclusionPolitica educativa; Educacion.Política educativa; Convivencia escolar; Escuela; InclusiónPolítica educacional; Convivência escolar; Escola; InclusãoBefore the slightly effective results that the corrective approach showed to take charge of violence, some prevention-oriented proposals appeared, demonstrating that it is better anticipating than correcting antisocial conducts. In that frame, school harmony has been chosen as a tool in the academic and institutional fields in Mexico. This research’s objective was to identify the development of the educational policy oriented towards fostering school coexistence in two primary schools with different contexts in the state of Tlaxcala, Mexico. The working method consisted of two phases: 1) the diagnosis of the school violence situation and 2) the identification of the school harmony policy implementation. The results show violence situations and strategies relatively contrast.Ante los resultados poco efectivos que demostró el enfoque correctivo para atender el fenómeno de la violencia, aparecieron propuestas orientadas a la prevención, demostrando que es mejor anticiparse a las conductas antisociales que corregirlas. En ese marco, el tema de la convivencia escolar se ha inscrito como una herramienta de trabajo muy acogida desde la academia y en el plano institucional en México. De esta manera, el objetivo de la investigación fue identificar la política educativa orientada al desarrollo de la convivencia en dos escuelas en contextos diferenciados de nivel primaria del estado de Tlaxcala, México. El método de trabajo comprendió dos etapas: 1) el diagnóstico de la situación de la violencia escolar; y, 2) la identificación de la implementación de la política para la convivencia escolar. Los resultados demuestran situaciones de violencia y estrategias implementadas relativamente contrastantes donde se identifica a los docentes y directivos como los actores vertebrales de la política educativa para la convivencia escolar.Diante dos resultados ineficazes demonstrados pela abordagem corretiva para enfrentar o fenômeno da violência escolar, surgiram propostas orientadas à prevenção, demostrando que é melhor prevenir as condutas antissociais do que corrigi-las. Nesse contexto, a questão da convivência escolar foi registrada como uma ferramenta de trabalho bem recebida pela academia e pelas instituições no México. Dessa maneira, o objetivo da pesquisa foi identificar a política educacional orientada ao desenvolvimento da convivência em duas escolas com contextos diferentes da Educação Básica do Estado de Tlaxcala, México. O método de trabalho consistiu em duas etapas: 1) diagnóstico da situação de violência escolar e 2) a identificação da implementação de uma política para convivência escolar. Os resultados demonstraram situações de violência e distintas estratégias implementadas onde os docentes e os diretores são identificados como atores vertebrais da política educacional proposta.Fundação CesgranrioFinanciado con apoyo del Fondo Sectorial de Investigacion para la Educacion SEP-CONACYT en el marco del proyecto "La mediacion en la resolucion de conflictos en las Escuelas de Tiempo Completo. Ruta infantil para la convivencia escolar"Olvera, Adriana CarroGutiérrez, Jose Alfonso Lima2020-04-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/195510.1590/s0104-40362019002701955Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 28, n. 107 (2020): Revista Ensaio Abr./Jun.; 314-3341809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1955/1209https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1955/1210https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1955/1211AmericaSiglo XXICuantitativahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2020-07-08T19:46:41Zoai:ojs.localhost:article/1955Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2020-07-08T19:46:41Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educational policy, violence and school coexistence. The experience in two schools Política educativa, violencia y convivencia escolar. La experiencia en dos escuelas Política educacional, violência e convivencia escolar. A experiência em duas escolas |
title |
Educational policy, violence and school coexistence. The experience in two schools |
spellingShingle |
Educational policy, violence and school coexistence. The experience in two schools Olvera, Adriana Carro Educational policy; School coexistence; School; Inclusion Politica educativa; Educacion. Política educativa; Convivencia escolar; Escuela; Inclusión Política educacional; Convivência escolar; Escola; Inclusão |
title_short |
Educational policy, violence and school coexistence. The experience in two schools |
title_full |
Educational policy, violence and school coexistence. The experience in two schools |
title_fullStr |
Educational policy, violence and school coexistence. The experience in two schools |
title_full_unstemmed |
Educational policy, violence and school coexistence. The experience in two schools |
title_sort |
Educational policy, violence and school coexistence. The experience in two schools |
author |
Olvera, Adriana Carro |
author_facet |
Olvera, Adriana Carro Gutiérrez, Jose Alfonso Lima |
author_role |
author |
author2 |
Gutiérrez, Jose Alfonso Lima |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Financiado con apoyo del Fondo Sectorial de Investigacion para la Educacion SEP-CONACYT en el marco del proyecto "La mediacion en la resolucion de conflictos en las Escuelas de Tiempo Completo. Ruta infantil para la convivencia escolar" |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Olvera, Adriana Carro Gutiérrez, Jose Alfonso Lima |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educational policy; School coexistence; School; Inclusion Politica educativa; Educacion. Política educativa; Convivencia escolar; Escuela; Inclusión Política educacional; Convivência escolar; Escola; Inclusão |
topic |
Educational policy; School coexistence; School; Inclusion Politica educativa; Educacion. Política educativa; Convivencia escolar; Escuela; Inclusión Política educacional; Convivência escolar; Escola; Inclusão |
description |
Before the slightly effective results that the corrective approach showed to take charge of violence, some prevention-oriented proposals appeared, demonstrating that it is better anticipating than correcting antisocial conducts. In that frame, school harmony has been chosen as a tool in the academic and institutional fields in Mexico. This research’s objective was to identify the development of the educational policy oriented towards fostering school coexistence in two primary schools with different contexts in the state of Tlaxcala, Mexico. The working method consisted of two phases: 1) the diagnosis of the school violence situation and 2) the identification of the school harmony policy implementation. The results show violence situations and strategies relatively contrast. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-04-20 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1955 10.1590/s0104-40362019002701955 |
url |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1955 |
identifier_str_mv |
10.1590/s0104-40362019002701955 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng spa |
language |
por eng spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1955/1209 https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1955/1210 https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1955/1211 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
America Siglo XXI Cuantitativa |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 28, n. 107 (2020): Revista Ensaio Abr./Jun.; 314-334 1809-4465 0104-4036 reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online) instname:Fundação Cesgranrio instacron:CESGRANRIO-2 |
instname_str |
Fundação Cesgranrio |
instacron_str |
CESGRANRIO-2 |
institution |
CESGRANRIO-2 |
reponame_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
collection |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio |
repository.mail.fl_str_mv |
ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br |
_version_ |
1754832030716133376 |