Educational policy, violence and school coexistence. The experience in two schools

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Olvera, Adriana Carro
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Gutiérrez, Jose Alfonso Lima
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
spa
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1955
Resumo: Before the slightly effective results that the corrective approach showed to take charge of violence, some prevention-oriented proposals appeared, demonstrating that it is better anticipating than correcting antisocial conducts. In that frame, school harmony has been chosen as a tool in the academic and institutional fields in Mexico. This research’s objective was to identify the development of the educational policy oriented towards fostering school coexistence in two primary schools with different contexts in the state of Tlaxcala, Mexico. The working method consisted of two phases: 1) the diagnosis of the school violence situation and 2) the identification of the school harmony policy implementation. The results show violence situations and strategies relatively contrast.
id CESGRANRIO_3c8df7ce1310e8f2d9c3867e548ee590
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/1955
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling Educational policy, violence and school coexistence. The experience in two schoolsPolítica educativa, violencia y convivencia escolar. La experiencia en dos escuelasPolítica educacional, violência e convivencia escolar. A experiência em duas escolasEducational policy; School coexistence; School; InclusionPolitica educativa; Educacion.Política educativa; Convivencia escolar; Escuela; InclusiónPolítica educacional; Convivência escolar; Escola; InclusãoBefore the slightly effective results that the corrective approach showed to take charge of violence, some prevention-oriented proposals appeared, demonstrating that it is better anticipating than correcting antisocial conducts. In that frame, school harmony has been chosen as a tool in the academic and institutional fields in Mexico. This research’s objective was to identify the development of the educational policy oriented towards fostering school coexistence in two primary schools with different contexts in the state of Tlaxcala, Mexico. The working method consisted of two phases: 1) the diagnosis of the school violence situation and 2) the identification of the school harmony policy implementation. The results show violence situations and strategies relatively contrast.Ante los resultados poco efectivos que demostró el enfoque correctivo para atender el fenómeno de la violencia, aparecieron propuestas orientadas a la prevención, demostrando que es mejor anticiparse a las conductas antisociales que corregirlas. En ese marco, el tema de la convivencia escolar se ha inscrito como una herramienta de trabajo muy acogida desde la academia y en el plano institucional en México. De esta manera, el objetivo de la investigación fue identificar la política educativa orientada al desarrollo de la convivencia en dos escuelas en contextos diferenciados de nivel primaria del estado de Tlaxcala, México. El método de trabajo comprendió dos etapas: 1) el diagnóstico de la situación de la violencia escolar; y, 2) la identificación de la implementación de la política para la convivencia escolar. Los resultados demuestran situaciones de violencia y estrategias implementadas relativamente contrastantes donde se identifica a los docentes y directivos como los actores vertebrales de la política educativa para la convivencia escolar.Diante dos resultados ineficazes demonstrados pela abordagem corretiva para enfrentar o fenômeno da violência escolar, surgiram propostas orientadas à prevenção, demostrando que é melhor prevenir as condutas antissociais do que corrigi-las. Nesse contexto, a questão da convivência escolar foi registrada como uma ferramenta de trabalho bem recebida pela academia e pelas instituições no México. Dessa maneira, o objetivo da pesquisa foi identificar a política educacional orientada ao desenvolvimento da convivência em duas escolas com contextos diferentes da Educação Básica do Estado de Tlaxcala, México. O método de trabalho consistiu em duas etapas: 1) diagnóstico da situação de violência escolar e 2) a identificação da implementação de uma política para convivência escolar. Os resultados demonstraram situações de violência e distintas estratégias implementadas onde os docentes e os diretores são identificados como atores vertebrais da política educacional proposta.Fundação CesgranrioFinanciado con apoyo del Fondo Sectorial de Investigacion para la Educacion SEP-CONACYT en el marco del proyecto "La mediacion en la resolucion de conflictos en las Escuelas de Tiempo Completo. Ruta infantil para la convivencia escolar"Olvera, Adriana CarroGutiérrez, Jose Alfonso Lima2020-04-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/195510.1590/s0104-40362019002701955Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 28, n. 107 (2020): Revista Ensaio Abr./Jun.; 314-3341809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1955/1209https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1955/1210https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1955/1211AmericaSiglo XXICuantitativahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2020-07-08T19:46:41Zoai:ojs.localhost:article/1955Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2020-07-08T19:46:41Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv Educational policy, violence and school coexistence. The experience in two schools
Política educativa, violencia y convivencia escolar. La experiencia en dos escuelas
Política educacional, violência e convivencia escolar. A experiência em duas escolas
title Educational policy, violence and school coexistence. The experience in two schools
spellingShingle Educational policy, violence and school coexistence. The experience in two schools
Olvera, Adriana Carro
Educational policy; School coexistence; School; Inclusion
Politica educativa; Educacion.
Política educativa; Convivencia escolar; Escuela; Inclusión
Política educacional; Convivência escolar; Escola; Inclusão
title_short Educational policy, violence and school coexistence. The experience in two schools
title_full Educational policy, violence and school coexistence. The experience in two schools
title_fullStr Educational policy, violence and school coexistence. The experience in two schools
title_full_unstemmed Educational policy, violence and school coexistence. The experience in two schools
title_sort Educational policy, violence and school coexistence. The experience in two schools
author Olvera, Adriana Carro
author_facet Olvera, Adriana Carro
Gutiérrez, Jose Alfonso Lima
author_role author
author2 Gutiérrez, Jose Alfonso Lima
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv
Financiado con apoyo del Fondo Sectorial de Investigacion para la Educacion SEP-CONACYT en el marco del proyecto "La mediacion en la resolucion de conflictos en las Escuelas de Tiempo Completo. Ruta infantil para la convivencia escolar"

dc.contributor.author.fl_str_mv Olvera, Adriana Carro
Gutiérrez, Jose Alfonso Lima
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv Educational policy; School coexistence; School; Inclusion
Politica educativa; Educacion.
Política educativa; Convivencia escolar; Escuela; Inclusión
Política educacional; Convivência escolar; Escola; Inclusão
topic Educational policy; School coexistence; School; Inclusion
Politica educativa; Educacion.
Política educativa; Convivencia escolar; Escuela; Inclusión
Política educacional; Convivência escolar; Escola; Inclusão
description Before the slightly effective results that the corrective approach showed to take charge of violence, some prevention-oriented proposals appeared, demonstrating that it is better anticipating than correcting antisocial conducts. In that frame, school harmony has been chosen as a tool in the academic and institutional fields in Mexico. This research’s objective was to identify the development of the educational policy oriented towards fostering school coexistence in two primary schools with different contexts in the state of Tlaxcala, Mexico. The working method consisted of two phases: 1) the diagnosis of the school violence situation and 2) the identification of the school harmony policy implementation. The results show violence situations and strategies relatively contrast.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-20
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1955
10.1590/s0104-40362019002701955
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1955
identifier_str_mv 10.1590/s0104-40362019002701955
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
spa
language por
eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1955/1209
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1955/1210
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1955/1211
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv


America
Siglo XXI
Cuantitativa



dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 28, n. 107 (2020): Revista Ensaio Abr./Jun.; 314-334
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832030716133376