School performance: a comparative study between rural and urban students in a public school of Piauí

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes, Suzana Gomes
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Xavier, Isabel Matilde de Carvalho, Silva, Alexandre Leite dos Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
spa
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2371
Resumo: The aim of this study was to compare the school performance between rural and urban students of 6th-grade in a public school of Piauí. Furthermore, the socioeconomic and school factors that influence performance were investigated, according to teachers and students. Performance data were obtained from school records, and the performance-influencing factors were investigated through questionnaires and interviews. School records showed that students living in the rural area had lower performance compared to those living in the urban area. This variation would be related to social and school aspects in different levels: student, class and school. 
id CESGRANRIO_45b7e075cb68ab22fa10efcef7eaf20f
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/2371
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling School performance: a comparative study between rural and urban students in a public school of PiauíRendimiento escolar: un estudio comparativo entre estudiantes del área urbana y el área rural en una escuela pública en PiauíRendimento escolar: um estudo comparativo entre alunos da área urbana e da área rural em uma escola pública do PiauíSchool Evaluation; Rural-urban; Influencing factorsEvaluación Escolar; Rural-urbano; Factores InfluyentesEducação; AvaliaçãoAvaliação Escolar; Rural-urbano; Fatores InfluenciadoresThe aim of this study was to compare the school performance between rural and urban students of 6th-grade in a public school of Piauí. Furthermore, the socioeconomic and school factors that influence performance were investigated, according to teachers and students. Performance data were obtained from school records, and the performance-influencing factors were investigated through questionnaires and interviews. School records showed that students living in the rural area had lower performance compared to those living in the urban area. This variation would be related to social and school aspects in different levels: student, class and school. El objetivo principal de este estudio fue comparar el rendimiento escolar entre los estudiantes de sexto grado que viven en el área urbana y en el área rural de una escuela pública en Piauí. Además, se investigaron las causas socioeconómicas y escolares que influyen en dicho desempeño, de acuerdo con maestros y estudiantes. Los datos de rendimiento se obtuvieron a través de los registros escolares, y los factores que influyen en el rendimiento se investigaron a través de cuestionarios y entrevistas. Los registros escolares mostraron que los estudiantes que viven en áreas rurales tienen ingresos más bajos en comparación con aquellos que viven en áreas urbanas. Esta variación estaría relacionada con aspectos sociales y escolares en diferentes niveles: estudiante, clase y escuela. O objetivo principal deste estudo foi comparar o rendimento escolar entre alunos do 6º ano que residem nas áreas rural e urbana de uma escola pública do Piauí. Além disso, investigaram-se as causas socioeconômicas e escolares que influenciam tal rendimento, segundo os professores e os alunos. Os dados de rendimento foram obtidos mediante registros escolares, e os fatores influenciadores de rendimento foram investigados por meio de questionários e de entrevistas. Os registros escolares apontaram que os alunos que residem em área rural possuem um menor rendimento em comparação àqueles que moram na área urbana. Esta variação estaria ligada a aspectos sociais e escolares em diferentes níveis: de aluno, de turma e de escola.Fundação CesgranrioLopes, Suzana GomesXavier, Isabel Matilde de CarvalhoSilva, Alexandre Leite dos Santos2020-10-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/237110.1590/s0104-40362020002802371Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 28, n. 109 (2020): Revista Ensaio Out./Dez.; 962-9811809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2371/1284https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2371/1285https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2371/1286América do Sul; Brasil; Nordeste; PiauíAno letivo de 2017Direitos autorais 2020 Revista Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-02T14:54:26Zoai:ojs.localhost:article/2371Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2020-10-02T14:54:26Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv School performance: a comparative study between rural and urban students in a public school of Piauí
Rendimiento escolar: un estudio comparativo entre estudiantes del área urbana y el área rural en una escuela pública en Piauí
Rendimento escolar: um estudo comparativo entre alunos da área urbana e da área rural em uma escola pública do Piauí
title School performance: a comparative study between rural and urban students in a public school of Piauí
spellingShingle School performance: a comparative study between rural and urban students in a public school of Piauí
Lopes, Suzana Gomes
School Evaluation; Rural-urban; Influencing factors
Evaluación Escolar; Rural-urbano; Factores Influyentes
Educação; Avaliação
Avaliação Escolar; Rural-urbano; Fatores Influenciadores
title_short School performance: a comparative study between rural and urban students in a public school of Piauí
title_full School performance: a comparative study between rural and urban students in a public school of Piauí
title_fullStr School performance: a comparative study between rural and urban students in a public school of Piauí
title_full_unstemmed School performance: a comparative study between rural and urban students in a public school of Piauí
title_sort School performance: a comparative study between rural and urban students in a public school of Piauí
author Lopes, Suzana Gomes
author_facet Lopes, Suzana Gomes
Xavier, Isabel Matilde de Carvalho
Silva, Alexandre Leite dos Santos
author_role author
author2 Xavier, Isabel Matilde de Carvalho
Silva, Alexandre Leite dos Santos
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Lopes, Suzana Gomes
Xavier, Isabel Matilde de Carvalho
Silva, Alexandre Leite dos Santos
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv School Evaluation; Rural-urban; Influencing factors
Evaluación Escolar; Rural-urbano; Factores Influyentes
Educação; Avaliação
Avaliação Escolar; Rural-urbano; Fatores Influenciadores
topic School Evaluation; Rural-urban; Influencing factors
Evaluación Escolar; Rural-urbano; Factores Influyentes
Educação; Avaliação
Avaliação Escolar; Rural-urbano; Fatores Influenciadores
description The aim of this study was to compare the school performance between rural and urban students of 6th-grade in a public school of Piauí. Furthermore, the socioeconomic and school factors that influence performance were investigated, according to teachers and students. Performance data were obtained from school records, and the performance-influencing factors were investigated through questionnaires and interviews. School records showed that students living in the rural area had lower performance compared to those living in the urban area. This variation would be related to social and school aspects in different levels: student, class and school. 
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-02
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2371
10.1590/s0104-40362020002802371
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2371
identifier_str_mv 10.1590/s0104-40362020002802371
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
spa
language por
eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2371/1284
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2371/1285
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2371/1286
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2020 Revista Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2020 Revista Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv





América do Sul; Brasil; Nordeste; Piauí
Ano letivo de 2017

dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 28, n. 109 (2020): Revista Ensaio Out./Dez.; 962-981
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832030641684480