Municipal Public Policies of whole education in fulltime school day: when the school makes a difference

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Coelho, Ligia Martha Coimbra da Costa
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Marques, Luciana Pacheco, Branco, Verônica
Tipo de documento: Artigo
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/293
Resumo: This article comprehends studies developed in research funded by Observatorio da Educação (an agreement CAPES/INEP), that probed the issues whole education and fulltime school day in Middle school. Considering the design these approaches aggregate to Brazilian education, the text reports two experiences that present one of these designs – one of them identifies the whole formation of human being as a component part of the functions of the school, ratifying its centrality in this process. The last section of the article is an essay which discusses similarities and differences between the two schemes of fulltime school day with whole education, and suggests considerations about controversial points that edge this enlarging journey along with whole education, such as discussions associated with space, and organizing time and individuals who operate on it.
id CESGRANRIO_498757c54eff8f5dc1d2f5b33e3812c1
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/293
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling Municipal Public Policies of whole education in fulltime school day: when the school makes a differencePoliticas públicas municipales de educacion integral y/en tiempo extendido: cuando la escuela marca la diferenciaPoliticas Públicas Municipais De Educação Integral E(M) Tempo Ampliado: Quando A Escola Faz A DiferencaPoliticas públicas municipales; Educacion integral; Tiempo extendidoMunicipal public policies; Whole education; Fulltime SchoolPoliticas públicas municipais; Educação integral; Tempo ampliadoThis article comprehends studies developed in research funded by Observatorio da Educação (an agreement CAPES/INEP), that probed the issues whole education and fulltime school day in Middle school. Considering the design these approaches aggregate to Brazilian education, the text reports two experiences that present one of these designs – one of them identifies the whole formation of human being as a component part of the functions of the school, ratifying its centrality in this process. The last section of the article is an essay which discusses similarities and differences between the two schemes of fulltime school day with whole education, and suggests considerations about controversial points that edge this enlarging journey along with whole education, such as discussions associated with space, and organizing time and individuals who operate on it.El artículo abarca los estudios desarrollados en una investigación que el Observatorio de la Educacion (*CAPES/INEP) ha financiado. En el mismo se profundiza sobre las tematicas de la educacion integral y de la jornada escolar extendida en la escuela primaria. Teniendo en cuenta la delineacion que estas tematicas le han otorgado a la educacion brasileña contemporanea, el texto relata dos experiencias – sudeste y sur de Brasil - que presentan una de estas orientaciones - la que identifica la formacion integral del ser humano como parte integrante de las funciones de la escuela, confirmando su centralidad en este proceso. La última seccion del artículo se constituye como un ensayo que discute similitudes y diferencias que existen entre las dos propuestas de ampliacion de la jornada escolar, proponiendo reflexiones acerca de los puntos polemicos que involucran tal ampliacion de jornada con educacion integral, como los que se refieren a los espacios, a la organizacion del tiempo y a los sujetos que actúan en ella.Este artigo compreende estudos desenvolvidos em pesquisa financiada pelo Observatorio da Educação (convenio CAPES/INEP), que aprofundou as tematicas da educação integral e da jornada escolar ampliada no Ensino Fundamental. Levando em consideração os desenhos que vem incorporando essas tematicas na educação brasileira contemporânea, o texto relata duas experiencias ocorridas, respectivamente, nas regioes sudeste e sul do pais, que apresentam um desses desenhos – aquele que identifica a formação completa do ser humano como parte integrante das funcoes da escola, ratificando sua centralidade nesse processo. A última secao do artigo constitui-se em um ensaio que discute semelhancas e diferencas existentes entre as duas propostas de ampliação da jornada escolar apresentadas, propondo reflexoes acerca de pontos polemicos que cercam essa ampliação de jornada com educação integral, como os relativos aos espacos, à organização do tempo e aos sujeitos que nela atuam.Fundação CesgranrioCoelho, Ligia Martha Coimbra da CostaMarques, Luciana PachecoBranco, Verônica2014-04-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/293Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 22, n. 83 (2014): Revista Ensaio - Abr./Jun.; 355-3781809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; en; esDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-08-14T21:24:13Zoai:ojs.localhost:article/293Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-08-14T21:24:13Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv Municipal Public Policies of whole education in fulltime school day: when the school makes a difference
Politicas públicas municipales de educacion integral y/en tiempo extendido: cuando la escuela marca la diferencia
Politicas Públicas Municipais De Educação Integral E(M) Tempo Ampliado: Quando A Escola Faz A Diferenca
title Municipal Public Policies of whole education in fulltime school day: when the school makes a difference
spellingShingle Municipal Public Policies of whole education in fulltime school day: when the school makes a difference
Coelho, Ligia Martha Coimbra da Costa
Politicas públicas municipales; Educacion integral; Tiempo extendido
Municipal public policies; Whole education; Fulltime School
Politicas públicas municipais; Educação integral; Tempo ampliado
title_short Municipal Public Policies of whole education in fulltime school day: when the school makes a difference
title_full Municipal Public Policies of whole education in fulltime school day: when the school makes a difference
title_fullStr Municipal Public Policies of whole education in fulltime school day: when the school makes a difference
title_full_unstemmed Municipal Public Policies of whole education in fulltime school day: when the school makes a difference
title_sort Municipal Public Policies of whole education in fulltime school day: when the school makes a difference
author Coelho, Ligia Martha Coimbra da Costa
author_facet Coelho, Ligia Martha Coimbra da Costa
Marques, Luciana Pacheco
Branco, Verônica
author_role author
author2 Marques, Luciana Pacheco
Branco, Verônica
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Coelho, Ligia Martha Coimbra da Costa
Marques, Luciana Pacheco
Branco, Verônica
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Politicas públicas municipales; Educacion integral; Tiempo extendido
Municipal public policies; Whole education; Fulltime School
Politicas públicas municipais; Educação integral; Tempo ampliado
topic Politicas públicas municipales; Educacion integral; Tiempo extendido
Municipal public policies; Whole education; Fulltime School
Politicas públicas municipais; Educação integral; Tempo ampliado
description This article comprehends studies developed in research funded by Observatorio da Educação (an agreement CAPES/INEP), that probed the issues whole education and fulltime school day in Middle school. Considering the design these approaches aggregate to Brazilian education, the text reports two experiences that present one of these designs – one of them identifies the whole formation of human being as a component part of the functions of the school, ratifying its centrality in this process. The last section of the article is an essay which discusses similarities and differences between the two schemes of fulltime school day with whole education, and suggests considerations about controversial points that edge this enlarging journey along with whole education, such as discussions associated with space, and organizing time and individuals who operate on it.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-04-19
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/293
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/293
dc.language.iso.fl_str_mv pt; en; es
language_invalid_str_mv pt; en; es
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv








dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 22, n. 83 (2014): Revista Ensaio - Abr./Jun.; 355-378
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832030833573888