Municipal Public Policies of whole education in fulltime school day: when the school makes a difference
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Título da fonte: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/293 |
Resumo: | This article comprehends studies developed in research funded by Observatorio da Educação (an agreement CAPES/INEP), that probed the issues whole education and fulltime school day in Middle school. Considering the design these approaches aggregate to Brazilian education, the text reports two experiences that present one of these designs – one of them identifies the whole formation of human being as a component part of the functions of the school, ratifying its centrality in this process. The last section of the article is an essay which discusses similarities and differences between the two schemes of fulltime school day with whole education, and suggests considerations about controversial points that edge this enlarging journey along with whole education, such as discussions associated with space, and organizing time and individuals who operate on it. |
id |
CESGRANRIO_498757c54eff8f5dc1d2f5b33e3812c1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/293 |
network_acronym_str |
CESGRANRIO |
network_name_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Municipal Public Policies of whole education in fulltime school day: when the school makes a differencePoliticas públicas municipales de educacion integral y/en tiempo extendido: cuando la escuela marca la diferenciaPoliticas Públicas Municipais De Educação Integral E(M) Tempo Ampliado: Quando A Escola Faz A DiferencaPoliticas públicas municipales; Educacion integral; Tiempo extendidoMunicipal public policies; Whole education; Fulltime SchoolPoliticas públicas municipais; Educação integral; Tempo ampliadoThis article comprehends studies developed in research funded by Observatorio da Educação (an agreement CAPES/INEP), that probed the issues whole education and fulltime school day in Middle school. Considering the design these approaches aggregate to Brazilian education, the text reports two experiences that present one of these designs – one of them identifies the whole formation of human being as a component part of the functions of the school, ratifying its centrality in this process. The last section of the article is an essay which discusses similarities and differences between the two schemes of fulltime school day with whole education, and suggests considerations about controversial points that edge this enlarging journey along with whole education, such as discussions associated with space, and organizing time and individuals who operate on it.El artículo abarca los estudios desarrollados en una investigación que el Observatorio de la Educacion (*CAPES/INEP) ha financiado. En el mismo se profundiza sobre las tematicas de la educacion integral y de la jornada escolar extendida en la escuela primaria. Teniendo en cuenta la delineacion que estas tematicas le han otorgado a la educacion brasileña contemporanea, el texto relata dos experiencias – sudeste y sur de Brasil - que presentan una de estas orientaciones - la que identifica la formacion integral del ser humano como parte integrante de las funciones de la escuela, confirmando su centralidad en este proceso. La última seccion del artículo se constituye como un ensayo que discute similitudes y diferencias que existen entre las dos propuestas de ampliacion de la jornada escolar, proponiendo reflexiones acerca de los puntos polemicos que involucran tal ampliacion de jornada con educacion integral, como los que se refieren a los espacios, a la organizacion del tiempo y a los sujetos que actúan en ella.Este artigo compreende estudos desenvolvidos em pesquisa financiada pelo Observatorio da Educação (convenio CAPES/INEP), que aprofundou as tematicas da educação integral e da jornada escolar ampliada no Ensino Fundamental. Levando em consideração os desenhos que vem incorporando essas tematicas na educação brasileira contemporânea, o texto relata duas experiencias ocorridas, respectivamente, nas regioes sudeste e sul do pais, que apresentam um desses desenhos – aquele que identifica a formação completa do ser humano como parte integrante das funcoes da escola, ratificando sua centralidade nesse processo. A última secao do artigo constitui-se em um ensaio que discute semelhancas e diferencas existentes entre as duas propostas de ampliação da jornada escolar apresentadas, propondo reflexoes acerca de pontos polemicos que cercam essa ampliação de jornada com educação integral, como os relativos aos espacos, à organização do tempo e aos sujeitos que nela atuam.Fundação CesgranrioCoelho, Ligia Martha Coimbra da CostaMarques, Luciana PachecoBranco, Verônica2014-04-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/293Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 22, n. 83 (2014): Revista Ensaio - Abr./Jun.; 355-3781809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; en; esDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-08-14T21:24:13Zoai:ojs.localhost:article/293Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-08-14T21:24:13Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Municipal Public Policies of whole education in fulltime school day: when the school makes a difference Politicas públicas municipales de educacion integral y/en tiempo extendido: cuando la escuela marca la diferencia Politicas Públicas Municipais De Educação Integral E(M) Tempo Ampliado: Quando A Escola Faz A Diferenca |
title |
Municipal Public Policies of whole education in fulltime school day: when the school makes a difference |
spellingShingle |
Municipal Public Policies of whole education in fulltime school day: when the school makes a difference Coelho, Ligia Martha Coimbra da Costa Politicas públicas municipales; Educacion integral; Tiempo extendido Municipal public policies; Whole education; Fulltime School Politicas públicas municipais; Educação integral; Tempo ampliado |
title_short |
Municipal Public Policies of whole education in fulltime school day: when the school makes a difference |
title_full |
Municipal Public Policies of whole education in fulltime school day: when the school makes a difference |
title_fullStr |
Municipal Public Policies of whole education in fulltime school day: when the school makes a difference |
title_full_unstemmed |
Municipal Public Policies of whole education in fulltime school day: when the school makes a difference |
title_sort |
Municipal Public Policies of whole education in fulltime school day: when the school makes a difference |
author |
Coelho, Ligia Martha Coimbra da Costa |
author_facet |
Coelho, Ligia Martha Coimbra da Costa Marques, Luciana Pacheco Branco, Verônica |
author_role |
author |
author2 |
Marques, Luciana Pacheco Branco, Verônica |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Coelho, Ligia Martha Coimbra da Costa Marques, Luciana Pacheco Branco, Verônica |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Politicas públicas municipales; Educacion integral; Tiempo extendido Municipal public policies; Whole education; Fulltime School Politicas públicas municipais; Educação integral; Tempo ampliado |
topic |
Politicas públicas municipales; Educacion integral; Tiempo extendido Municipal public policies; Whole education; Fulltime School Politicas públicas municipais; Educação integral; Tempo ampliado |
description |
This article comprehends studies developed in research funded by Observatorio da Educação (an agreement CAPES/INEP), that probed the issues whole education and fulltime school day in Middle school. Considering the design these approaches aggregate to Brazilian education, the text reports two experiences that present one of these designs – one of them identifies the whole formation of human being as a component part of the functions of the school, ratifying its centrality in this process. The last section of the article is an essay which discusses similarities and differences between the two schemes of fulltime school day with whole education, and suggests considerations about controversial points that edge this enlarging journey along with whole education, such as discussions associated with space, and organizing time and individuals who operate on it. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-04-19 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/293 |
url |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/293 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
pt; en; es |
language_invalid_str_mv |
pt; en; es |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
|
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 22, n. 83 (2014): Revista Ensaio - Abr./Jun.; 355-378 1809-4465 0104-4036 reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online) instname:Fundação Cesgranrio instacron:CESGRANRIO-2 |
instname_str |
Fundação Cesgranrio |
instacron_str |
CESGRANRIO-2 |
institution |
CESGRANRIO-2 |
reponame_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
collection |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio |
repository.mail.fl_str_mv |
ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br |
_version_ |
1754832030833573888 |