State management reform and reverberation on the educational system: an assessment of REUNI

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Araújo, Maria Arlete Duarte
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Pinheiro, Helano Diogenes
Tipo de documento: Artigo
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/460
Resumo: This article analyzes the mechanisms of the Program of Support for the Restructuring and Expansion of Brazilian Federal Universities (REUNI) that are linked to a new pattern of intervention from the State as they show to be in tune with the discourse of the New Public Management. For so, the article, firstly, makes comments on the crisis and reform of the State and the new management paradigms; secondly, it discusses the reform of the Brazilian State and its bonds with the ideals of reform worldwide; thirdly, it assesses REUNI, establishing common points between the approaches of the reform of the State and the educational system and, finally, it concludes that REUNI tries to give answers to the crisis in the system as it values the introduction of new organizational arrangements and management mechanisms so as to obtain more efficiency concerning public expenses with the basic assumption that contractualizing results is the right path to solving the problems of expansion of the system.
id CESGRANRIO_601ffe3e95913b245c589cb6c8316ebb
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/460
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling State management reform and reverberation on the educational system: an assessment of REUNIReforma gerencial del estado y rebatimientos en el sistema educacional: un examen del REUNIReforma gerencial do Estado e rebatimentos no sistema educacional: um exame do REUNINueva Gestion Pública; Reforma del estado; Politica educacional; Eficiencia; ContractualizacionNew Public Management; State Reform; Educational Policies; Efficiency; ContractualizationNova Gestao Pública; Reforma do Estado; Politica Educacional; Eficiencia; ContratualizaçãoThis article analyzes the mechanisms of the Program of Support for the Restructuring and Expansion of Brazilian Federal Universities (REUNI) that are linked to a new pattern of intervention from the State as they show to be in tune with the discourse of the New Public Management. For so, the article, firstly, makes comments on the crisis and reform of the State and the new management paradigms; secondly, it discusses the reform of the Brazilian State and its bonds with the ideals of reform worldwide; thirdly, it assesses REUNI, establishing common points between the approaches of the reform of the State and the educational system and, finally, it concludes that REUNI tries to give answers to the crisis in the system as it values the introduction of new organizational arrangements and management mechanisms so as to obtain more efficiency concerning public expenses with the basic assumption that contractualizing results is the right path to solving the problems of expansion of the system.Este artículo examina los dispositivos del Plan de Reestructuracion y Expansion de las Universidades Federales de Brasil (REUNI) que se articulan a un nuevo patron de intervencion del Estado al mismo tiempo en que se muestran sintonizados con el discurso de la Nueva Gestion Pública. Con tal objeto, inicialmente teje consideraciones sobre la crisis y reforma del Estado y los nuevos paradigmas de gestion; en segundo lugar, discute la reforma del Estado Brasileño y sus vinculaciones con el ideario de las reformas en todo el mundo; en tercer lugar, evalúa el REUNI estableciendo las afinidades existentes entre las propuestas de la reforma del Estado y del sistema educacional. Finalmente, concluye que el REUNI trata de dar respuestas a la crisis del sistema al mismo tiempo que valoriza la introduccion de nuevos arreglos organizacionales y de mecanismos de gestion para la obtencion de mas eficiencia en el gasto público por creer que la contractualizacion de los resultados es la apuesta correcta para resolver los problemas de expansion del sistema.Este artigo examina os dispositivos do Plano de Reestruturação e Expansao das Universidades Federais (REUNI) que se articulam a um novo padrao de intervencao do Estado ao tempo em que se mostram sintonizados com o discurso da Nova Gestao Pública. Para tanto, inicialmente tece consideracoes sobre a crise e reforma do Estado e os novos paradigmas de gestao;em segundo lugar, discute a reforma do Estado brasileiro e suas vinculacoes com o ideario das reformas em todo o mundo; em terceiro lugar, faz uma avaliação do REUNI estabelecendo as afinidades existentes entre as propostas de reforma do Estado e do sistema educacional e, finalmente, conclui que o REUNI tenta dar respostas à crise do sistema ao tempo em que valoriza a introdução de novos arranjos organizacionais e de mecanismos de gestao para obtencao de mais eficiencia no gasto público com a suposicao basica de que a contratualização de resultados e a aposta certa para resolver os problemas de expansao do sistema.Fundação Cesgranriode Araújo, Maria Arlete DuartePinheiro, Helano Diogenes2010-10-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/460Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 18, n. 69 (2010): Revista Ensaio - Out./Dez.; 647-6681809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; en; esDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-08-14T21:24:20Zoai:ojs.localhost:article/460Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-08-14T21:24:20Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv State management reform and reverberation on the educational system: an assessment of REUNI
Reforma gerencial del estado y rebatimientos en el sistema educacional: un examen del REUNI
Reforma gerencial do Estado e rebatimentos no sistema educacional: um exame do REUNI
title State management reform and reverberation on the educational system: an assessment of REUNI
spellingShingle State management reform and reverberation on the educational system: an assessment of REUNI
de Araújo, Maria Arlete Duarte
Nueva Gestion Pública; Reforma del estado; Politica educacional; Eficiencia; Contractualizacion
New Public Management; State Reform; Educational Policies; Efficiency; Contractualization
Nova Gestao Pública; Reforma do Estado; Politica Educacional; Eficiencia; Contratualização
title_short State management reform and reverberation on the educational system: an assessment of REUNI
title_full State management reform and reverberation on the educational system: an assessment of REUNI
title_fullStr State management reform and reverberation on the educational system: an assessment of REUNI
title_full_unstemmed State management reform and reverberation on the educational system: an assessment of REUNI
title_sort State management reform and reverberation on the educational system: an assessment of REUNI
author de Araújo, Maria Arlete Duarte
author_facet de Araújo, Maria Arlete Duarte
Pinheiro, Helano Diogenes
author_role author
author2 Pinheiro, Helano Diogenes
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv de Araújo, Maria Arlete Duarte
Pinheiro, Helano Diogenes
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Nueva Gestion Pública; Reforma del estado; Politica educacional; Eficiencia; Contractualizacion
New Public Management; State Reform; Educational Policies; Efficiency; Contractualization
Nova Gestao Pública; Reforma do Estado; Politica Educacional; Eficiencia; Contratualização
topic Nueva Gestion Pública; Reforma del estado; Politica educacional; Eficiencia; Contractualizacion
New Public Management; State Reform; Educational Policies; Efficiency; Contractualization
Nova Gestao Pública; Reforma do Estado; Politica Educacional; Eficiencia; Contratualização
description This article analyzes the mechanisms of the Program of Support for the Restructuring and Expansion of Brazilian Federal Universities (REUNI) that are linked to a new pattern of intervention from the State as they show to be in tune with the discourse of the New Public Management. For so, the article, firstly, makes comments on the crisis and reform of the State and the new management paradigms; secondly, it discusses the reform of the Brazilian State and its bonds with the ideals of reform worldwide; thirdly, it assesses REUNI, establishing common points between the approaches of the reform of the State and the educational system and, finally, it concludes that REUNI tries to give answers to the crisis in the system as it values the introduction of new organizational arrangements and management mechanisms so as to obtain more efficiency concerning public expenses with the basic assumption that contractualizing results is the right path to solving the problems of expansion of the system.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-10-20
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/460
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/460
dc.language.iso.fl_str_mv pt; en; es
language_invalid_str_mv pt; en; es
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv








dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 18, n. 69 (2010): Revista Ensaio - Out./Dez.; 647-668
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832031236227072