State management reform and reverberation on the educational system: an assessment of REUNI
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Título da fonte: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/460 |
Resumo: | This article analyzes the mechanisms of the Program of Support for the Restructuring and Expansion of Brazilian Federal Universities (REUNI) that are linked to a new pattern of intervention from the State as they show to be in tune with the discourse of the New Public Management. For so, the article, firstly, makes comments on the crisis and reform of the State and the new management paradigms; secondly, it discusses the reform of the Brazilian State and its bonds with the ideals of reform worldwide; thirdly, it assesses REUNI, establishing common points between the approaches of the reform of the State and the educational system and, finally, it concludes that REUNI tries to give answers to the crisis in the system as it values the introduction of new organizational arrangements and management mechanisms so as to obtain more efficiency concerning public expenses with the basic assumption that contractualizing results is the right path to solving the problems of expansion of the system. |
id |
CESGRANRIO_601ffe3e95913b245c589cb6c8316ebb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/460 |
network_acronym_str |
CESGRANRIO |
network_name_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
State management reform and reverberation on the educational system: an assessment of REUNIReforma gerencial del estado y rebatimientos en el sistema educacional: un examen del REUNIReforma gerencial do Estado e rebatimentos no sistema educacional: um exame do REUNINueva Gestion Pública; Reforma del estado; Politica educacional; Eficiencia; ContractualizacionNew Public Management; State Reform; Educational Policies; Efficiency; ContractualizationNova Gestao Pública; Reforma do Estado; Politica Educacional; Eficiencia; ContratualizaçãoThis article analyzes the mechanisms of the Program of Support for the Restructuring and Expansion of Brazilian Federal Universities (REUNI) that are linked to a new pattern of intervention from the State as they show to be in tune with the discourse of the New Public Management. For so, the article, firstly, makes comments on the crisis and reform of the State and the new management paradigms; secondly, it discusses the reform of the Brazilian State and its bonds with the ideals of reform worldwide; thirdly, it assesses REUNI, establishing common points between the approaches of the reform of the State and the educational system and, finally, it concludes that REUNI tries to give answers to the crisis in the system as it values the introduction of new organizational arrangements and management mechanisms so as to obtain more efficiency concerning public expenses with the basic assumption that contractualizing results is the right path to solving the problems of expansion of the system.Este artículo examina los dispositivos del Plan de Reestructuracion y Expansion de las Universidades Federales de Brasil (REUNI) que se articulan a un nuevo patron de intervencion del Estado al mismo tiempo en que se muestran sintonizados con el discurso de la Nueva Gestion Pública. Con tal objeto, inicialmente teje consideraciones sobre la crisis y reforma del Estado y los nuevos paradigmas de gestion; en segundo lugar, discute la reforma del Estado Brasileño y sus vinculaciones con el ideario de las reformas en todo el mundo; en tercer lugar, evalúa el REUNI estableciendo las afinidades existentes entre las propuestas de la reforma del Estado y del sistema educacional. Finalmente, concluye que el REUNI trata de dar respuestas a la crisis del sistema al mismo tiempo que valoriza la introduccion de nuevos arreglos organizacionales y de mecanismos de gestion para la obtencion de mas eficiencia en el gasto público por creer que la contractualizacion de los resultados es la apuesta correcta para resolver los problemas de expansion del sistema.Este artigo examina os dispositivos do Plano de Reestruturação e Expansao das Universidades Federais (REUNI) que se articulam a um novo padrao de intervencao do Estado ao tempo em que se mostram sintonizados com o discurso da Nova Gestao Pública. Para tanto, inicialmente tece consideracoes sobre a crise e reforma do Estado e os novos paradigmas de gestao;em segundo lugar, discute a reforma do Estado brasileiro e suas vinculacoes com o ideario das reformas em todo o mundo; em terceiro lugar, faz uma avaliação do REUNI estabelecendo as afinidades existentes entre as propostas de reforma do Estado e do sistema educacional e, finalmente, conclui que o REUNI tenta dar respostas à crise do sistema ao tempo em que valoriza a introdução de novos arranjos organizacionais e de mecanismos de gestao para obtencao de mais eficiencia no gasto público com a suposicao basica de que a contratualização de resultados e a aposta certa para resolver os problemas de expansao do sistema.Fundação Cesgranriode Araújo, Maria Arlete DuartePinheiro, Helano Diogenes2010-10-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/460Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 18, n. 69 (2010): Revista Ensaio - Out./Dez.; 647-6681809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; en; esDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-08-14T21:24:20Zoai:ojs.localhost:article/460Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-08-14T21:24:20Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
State management reform and reverberation on the educational system: an assessment of REUNI Reforma gerencial del estado y rebatimientos en el sistema educacional: un examen del REUNI Reforma gerencial do Estado e rebatimentos no sistema educacional: um exame do REUNI |
title |
State management reform and reverberation on the educational system: an assessment of REUNI |
spellingShingle |
State management reform and reverberation on the educational system: an assessment of REUNI de Araújo, Maria Arlete Duarte Nueva Gestion Pública; Reforma del estado; Politica educacional; Eficiencia; Contractualizacion New Public Management; State Reform; Educational Policies; Efficiency; Contractualization Nova Gestao Pública; Reforma do Estado; Politica Educacional; Eficiencia; Contratualização |
title_short |
State management reform and reverberation on the educational system: an assessment of REUNI |
title_full |
State management reform and reverberation on the educational system: an assessment of REUNI |
title_fullStr |
State management reform and reverberation on the educational system: an assessment of REUNI |
title_full_unstemmed |
State management reform and reverberation on the educational system: an assessment of REUNI |
title_sort |
State management reform and reverberation on the educational system: an assessment of REUNI |
author |
de Araújo, Maria Arlete Duarte |
author_facet |
de Araújo, Maria Arlete Duarte Pinheiro, Helano Diogenes |
author_role |
author |
author2 |
Pinheiro, Helano Diogenes |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Araújo, Maria Arlete Duarte Pinheiro, Helano Diogenes |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Nueva Gestion Pública; Reforma del estado; Politica educacional; Eficiencia; Contractualizacion New Public Management; State Reform; Educational Policies; Efficiency; Contractualization Nova Gestao Pública; Reforma do Estado; Politica Educacional; Eficiencia; Contratualização |
topic |
Nueva Gestion Pública; Reforma del estado; Politica educacional; Eficiencia; Contractualizacion New Public Management; State Reform; Educational Policies; Efficiency; Contractualization Nova Gestao Pública; Reforma do Estado; Politica Educacional; Eficiencia; Contratualização |
description |
This article analyzes the mechanisms of the Program of Support for the Restructuring and Expansion of Brazilian Federal Universities (REUNI) that are linked to a new pattern of intervention from the State as they show to be in tune with the discourse of the New Public Management. For so, the article, firstly, makes comments on the crisis and reform of the State and the new management paradigms; secondly, it discusses the reform of the Brazilian State and its bonds with the ideals of reform worldwide; thirdly, it assesses REUNI, establishing common points between the approaches of the reform of the State and the educational system and, finally, it concludes that REUNI tries to give answers to the crisis in the system as it values the introduction of new organizational arrangements and management mechanisms so as to obtain more efficiency concerning public expenses with the basic assumption that contractualizing results is the right path to solving the problems of expansion of the system. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-10-20 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/460 |
url |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/460 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
pt; en; es |
language_invalid_str_mv |
pt; en; es |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
|
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 18, n. 69 (2010): Revista Ensaio - Out./Dez.; 647-668 1809-4465 0104-4036 reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online) instname:Fundação Cesgranrio instacron:CESGRANRIO-2 |
instname_str |
Fundação Cesgranrio |
instacron_str |
CESGRANRIO-2 |
institution |
CESGRANRIO-2 |
reponame_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
collection |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio |
repository.mail.fl_str_mv |
ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br |
_version_ |
1754832031236227072 |