“Educate to grow” or audit to grow? Governing development

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Anadon, Simone Barreto
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Garcia, Maria Manuela Alves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/733
Resumo: This paper analyzes the operation of a section of the site “Educate to grow”, which publishes the results of the Basic Education Development Index (IDEB) based on the Cultural Studies and on Foucault’s notion of discourse. It argues that the device sets in motion both discourses that act as regimes of truth and technologies that capture the subjectivity of Internet users in order to make them accountable and self-accountable for auditing school achievement. By mixing aspects of the pedagogical tradition with discourses of managerial and developmental character, as well as pictorial resources from the Brazilian soap opera scene, the device comprises a corporate pedagogy which invites each and every one to supervise the quality of basic education, thus constituting the driving force for the development of the country and its insertion in the global market.
id CESGRANRIO_7460f85b5c01ef21e640cc6c989cb9f3
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/733
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling “Educate to grow” or audit to grow? Governing development¿“Educar para crecer” o auditar para crecer? Gobernando para el desarrollo“Educar para crescer” ou auditar para crescer? Governando para o desenvolvimentoEducacion basica; Indice de Desarrollo de la Educacion Basica (IDEB); Discurso; Responsabilizacion y autorresponsabilizacionElementary education; Basic Education Development Index (IDEB); Discourse; Accountability and self-accountabilityEducação basica; Indice de Desenvolvimento da Educação Basica (IDEB); Discurso; Responsabilização e autorresponsabilizaçãoThis paper analyzes the operation of a section of the site “Educate to grow”, which publishes the results of the Basic Education Development Index (IDEB) based on the Cultural Studies and on Foucault’s notion of discourse. It argues that the device sets in motion both discourses that act as regimes of truth and technologies that capture the subjectivity of Internet users in order to make them accountable and self-accountable for auditing school achievement. By mixing aspects of the pedagogical tradition with discourses of managerial and developmental character, as well as pictorial resources from the Brazilian soap opera scene, the device comprises a corporate pedagogy which invites each and every one to supervise the quality of basic education, thus constituting the driving force for the development of the country and its insertion in the global market.El artículo analiza el funcionamiento de una seccion del sitio “Educar para crecer” que difunde los resultados del IDEB (Indice de Desarrollo de la Educacion Basica), a partir de los Estudios Culturales y de la nocion del discurso de Foucault. Argumenta que el artefacto pone en movimiento discursos que actúan mientras los regimenes de verdad y las tecnologias capturan la subjetividad de los internautas, de modo a responsabilizarlos y autorresponsabilizarlos por la auditoria de los desempeños escolares. Mezclando aspectos de la tradicion pedagogica con discursos de caracter gerencial y desarrollista, y recursos imaginativos de la telenovela brasileña, el artefacto compone una pedagogia empresarial que convoca a todos y a cada uno para ser los fiscales de calidad de la educacion basica, instituyendo esta como el resorte propulsor del desarrollo del pais y de su ingreso en el mercado global.Analisa o funcionamento de uma secao do site “Educar para crescer”, que divulga os resultados do IDEB (Indice de Desenvolvimento da Educação Basica), a partir dos Estudos Culturais e da nocao de discurso foucaultiana. Argumenta que o artefato poe em movimento discursos que atuam enquanto regimes de verdade e tecnologias que capturam a subjetividade dos internautas, de modo a responsabiliza-los e autorresponsabiliza-los pela auditoria dos desempenhos escolares. Mesclando aspectos da tradicao pedagogica com discursos de carater gerencial e desenvolvimentista, e recursos imageticos da telenovela brasileira, o artefato compoe uma pedagogia empresarial que convoca todos e cada um para serem os fiscais da qualidade da educação basica, instituindo esta como a mola propulsora do desenvolvimento do pais e de sua insercao no mercado global.Fundação CesgranrioAnadon, Simone BarretoGarcia, Maria Manuela Alves2015-04-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/733Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 23, n. 87 (2015): Revista Ensaio - Abr./Jun.; 341-3651809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/733/313Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-08-14T21:24:10Zoai:ojs.localhost:article/733Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-08-14T21:24:10Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv “Educate to grow” or audit to grow? Governing development
¿“Educar para crecer” o auditar para crecer? Gobernando para el desarrollo
“Educar para crescer” ou auditar para crescer? Governando para o desenvolvimento
title “Educate to grow” or audit to grow? Governing development
spellingShingle “Educate to grow” or audit to grow? Governing development
Anadon, Simone Barreto
Educacion basica; Indice de Desarrollo de la Educacion Basica (IDEB); Discurso; Responsabilizacion y autorresponsabilizacion
Elementary education; Basic Education Development Index (IDEB); Discourse; Accountability and self-accountability
Educação basica; Indice de Desenvolvimento da Educação Basica (IDEB); Discurso; Responsabilização e autorresponsabilização
title_short “Educate to grow” or audit to grow? Governing development
title_full “Educate to grow” or audit to grow? Governing development
title_fullStr “Educate to grow” or audit to grow? Governing development
title_full_unstemmed “Educate to grow” or audit to grow? Governing development
title_sort “Educate to grow” or audit to grow? Governing development
author Anadon, Simone Barreto
author_facet Anadon, Simone Barreto
Garcia, Maria Manuela Alves
author_role author
author2 Garcia, Maria Manuela Alves
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Anadon, Simone Barreto
Garcia, Maria Manuela Alves
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Educacion basica; Indice de Desarrollo de la Educacion Basica (IDEB); Discurso; Responsabilizacion y autorresponsabilizacion
Elementary education; Basic Education Development Index (IDEB); Discourse; Accountability and self-accountability
Educação basica; Indice de Desenvolvimento da Educação Basica (IDEB); Discurso; Responsabilização e autorresponsabilização
topic Educacion basica; Indice de Desarrollo de la Educacion Basica (IDEB); Discurso; Responsabilizacion y autorresponsabilizacion
Elementary education; Basic Education Development Index (IDEB); Discourse; Accountability and self-accountability
Educação basica; Indice de Desenvolvimento da Educação Basica (IDEB); Discurso; Responsabilização e autorresponsabilização
description This paper analyzes the operation of a section of the site “Educate to grow”, which publishes the results of the Basic Education Development Index (IDEB) based on the Cultural Studies and on Foucault’s notion of discourse. It argues that the device sets in motion both discourses that act as regimes of truth and technologies that capture the subjectivity of Internet users in order to make them accountable and self-accountable for auditing school achievement. By mixing aspects of the pedagogical tradition with discourses of managerial and developmental character, as well as pictorial resources from the Brazilian soap opera scene, the device comprises a corporate pedagogy which invites each and every one to supervise the quality of basic education, thus constituting the driving force for the development of the country and its insertion in the global market.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-04-20
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/733
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/733
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/733/313
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv








dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 23, n. 87 (2015): Revista Ensaio - Abr./Jun.; 341-365
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832033612300288