“Educate to grow” or audit to grow? Governing development
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/733 |
Resumo: | This paper analyzes the operation of a section of the site “Educate to grow”, which publishes the results of the Basic Education Development Index (IDEB) based on the Cultural Studies and on Foucault’s notion of discourse. It argues that the device sets in motion both discourses that act as regimes of truth and technologies that capture the subjectivity of Internet users in order to make them accountable and self-accountable for auditing school achievement. By mixing aspects of the pedagogical tradition with discourses of managerial and developmental character, as well as pictorial resources from the Brazilian soap opera scene, the device comprises a corporate pedagogy which invites each and every one to supervise the quality of basic education, thus constituting the driving force for the development of the country and its insertion in the global market. |
id |
CESGRANRIO_7460f85b5c01ef21e640cc6c989cb9f3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/733 |
network_acronym_str |
CESGRANRIO |
network_name_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
“Educate to grow” or audit to grow? Governing development¿“Educar para crecer” o auditar para crecer? Gobernando para el desarrollo“Educar para crescer” ou auditar para crescer? Governando para o desenvolvimentoEducacion basica; Indice de Desarrollo de la Educacion Basica (IDEB); Discurso; Responsabilizacion y autorresponsabilizacionElementary education; Basic Education Development Index (IDEB); Discourse; Accountability and self-accountabilityEducação basica; Indice de Desenvolvimento da Educação Basica (IDEB); Discurso; Responsabilização e autorresponsabilizaçãoThis paper analyzes the operation of a section of the site “Educate to grow”, which publishes the results of the Basic Education Development Index (IDEB) based on the Cultural Studies and on Foucault’s notion of discourse. It argues that the device sets in motion both discourses that act as regimes of truth and technologies that capture the subjectivity of Internet users in order to make them accountable and self-accountable for auditing school achievement. By mixing aspects of the pedagogical tradition with discourses of managerial and developmental character, as well as pictorial resources from the Brazilian soap opera scene, the device comprises a corporate pedagogy which invites each and every one to supervise the quality of basic education, thus constituting the driving force for the development of the country and its insertion in the global market.El artículo analiza el funcionamiento de una seccion del sitio “Educar para crecer” que difunde los resultados del IDEB (Indice de Desarrollo de la Educacion Basica), a partir de los Estudios Culturales y de la nocion del discurso de Foucault. Argumenta que el artefacto pone en movimiento discursos que actúan mientras los regimenes de verdad y las tecnologias capturan la subjetividad de los internautas, de modo a responsabilizarlos y autorresponsabilizarlos por la auditoria de los desempeños escolares. Mezclando aspectos de la tradicion pedagogica con discursos de caracter gerencial y desarrollista, y recursos imaginativos de la telenovela brasileña, el artefacto compone una pedagogia empresarial que convoca a todos y a cada uno para ser los fiscales de calidad de la educacion basica, instituyendo esta como el resorte propulsor del desarrollo del pais y de su ingreso en el mercado global.Analisa o funcionamento de uma secao do site “Educar para crescer”, que divulga os resultados do IDEB (Indice de Desenvolvimento da Educação Basica), a partir dos Estudos Culturais e da nocao de discurso foucaultiana. Argumenta que o artefato poe em movimento discursos que atuam enquanto regimes de verdade e tecnologias que capturam a subjetividade dos internautas, de modo a responsabiliza-los e autorresponsabiliza-los pela auditoria dos desempenhos escolares. Mesclando aspectos da tradicao pedagogica com discursos de carater gerencial e desenvolvimentista, e recursos imageticos da telenovela brasileira, o artefato compoe uma pedagogia empresarial que convoca todos e cada um para serem os fiscais da qualidade da educação basica, instituindo esta como a mola propulsora do desenvolvimento do pais e de sua insercao no mercado global.Fundação CesgranrioAnadon, Simone BarretoGarcia, Maria Manuela Alves2015-04-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/733Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 23, n. 87 (2015): Revista Ensaio - Abr./Jun.; 341-3651809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/733/313Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-08-14T21:24:10Zoai:ojs.localhost:article/733Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-08-14T21:24:10Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
“Educate to grow” or audit to grow? Governing development ¿“Educar para crecer” o auditar para crecer? Gobernando para el desarrollo “Educar para crescer” ou auditar para crescer? Governando para o desenvolvimento |
title |
“Educate to grow” or audit to grow? Governing development |
spellingShingle |
“Educate to grow” or audit to grow? Governing development Anadon, Simone Barreto Educacion basica; Indice de Desarrollo de la Educacion Basica (IDEB); Discurso; Responsabilizacion y autorresponsabilizacion Elementary education; Basic Education Development Index (IDEB); Discourse; Accountability and self-accountability Educação basica; Indice de Desenvolvimento da Educação Basica (IDEB); Discurso; Responsabilização e autorresponsabilização |
title_short |
“Educate to grow” or audit to grow? Governing development |
title_full |
“Educate to grow” or audit to grow? Governing development |
title_fullStr |
“Educate to grow” or audit to grow? Governing development |
title_full_unstemmed |
“Educate to grow” or audit to grow? Governing development |
title_sort |
“Educate to grow” or audit to grow? Governing development |
author |
Anadon, Simone Barreto |
author_facet |
Anadon, Simone Barreto Garcia, Maria Manuela Alves |
author_role |
author |
author2 |
Garcia, Maria Manuela Alves |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Anadon, Simone Barreto Garcia, Maria Manuela Alves |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educacion basica; Indice de Desarrollo de la Educacion Basica (IDEB); Discurso; Responsabilizacion y autorresponsabilizacion Elementary education; Basic Education Development Index (IDEB); Discourse; Accountability and self-accountability Educação basica; Indice de Desenvolvimento da Educação Basica (IDEB); Discurso; Responsabilização e autorresponsabilização |
topic |
Educacion basica; Indice de Desarrollo de la Educacion Basica (IDEB); Discurso; Responsabilizacion y autorresponsabilizacion Elementary education; Basic Education Development Index (IDEB); Discourse; Accountability and self-accountability Educação basica; Indice de Desenvolvimento da Educação Basica (IDEB); Discurso; Responsabilização e autorresponsabilização |
description |
This paper analyzes the operation of a section of the site “Educate to grow”, which publishes the results of the Basic Education Development Index (IDEB) based on the Cultural Studies and on Foucault’s notion of discourse. It argues that the device sets in motion both discourses that act as regimes of truth and technologies that capture the subjectivity of Internet users in order to make them accountable and self-accountable for auditing school achievement. By mixing aspects of the pedagogical tradition with discourses of managerial and developmental character, as well as pictorial resources from the Brazilian soap opera scene, the device comprises a corporate pedagogy which invites each and every one to supervise the quality of basic education, thus constituting the driving force for the development of the country and its insertion in the global market. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-04-20 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/733 |
url |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/733 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/733/313 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
|
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 23, n. 87 (2015): Revista Ensaio - Abr./Jun.; 341-365 1809-4465 0104-4036 reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online) instname:Fundação Cesgranrio instacron:CESGRANRIO-2 |
instname_str |
Fundação Cesgranrio |
instacron_str |
CESGRANRIO-2 |
institution |
CESGRANRIO-2 |
reponame_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
collection |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio |
repository.mail.fl_str_mv |
ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br |
_version_ |
1754832033612300288 |