Revisiting the debate on public and private in education: from the dichotomy to the complexity of public policies
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Título da fonte: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/269 |
Resumo: | The debate over public and private has an increasing role in international education agenda and in several scientific, political and social forums. This paper aims to revisit this debate, identifying current trends of policy measures that appeal to educational market. Through the eyes of policy and educational administration, the paper draws on empirical evidence to show perverse effects, particularly in educational inequalities, which resulted from centralized administration as well as from educational markets. This phenomenon is interpreted as an indicator of the complexity of public policy and, therefore, we question the advantage of maintaining a certain public/private dichotomy that tends to ignore unexpected results in collective action. |
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Revisiting the debate on public and private in education: from the dichotomy to the complexity of public policiesRevisando el debate sobre la educacion pública y privada: da dicotomia à complejidad de las politicas públicasRevisitando o debate sobre o público e o privado em educação: da dicotomia à complexidade das politicas públicasLa educacion pública y privada; Escuela pública; Politicas de educacion públicaPúblico e privado em educação; Escola pública; Politicas públicas de educaçãoPublic and private in education; Public school; Public education policiesThe debate over public and private has an increasing role in international education agenda and in several scientific, political and social forums. This paper aims to revisit this debate, identifying current trends of policy measures that appeal to educational market. Through the eyes of policy and educational administration, the paper draws on empirical evidence to show perverse effects, particularly in educational inequalities, which resulted from centralized administration as well as from educational markets. This phenomenon is interpreted as an indicator of the complexity of public policy and, therefore, we question the advantage of maintaining a certain public/private dichotomy that tends to ignore unexpected results in collective action.El debate sobre la pública y la privada ha ganado creciente importancia en la agenda de la educacion internacional y en varios foros científicos, politicos y sociales. Este artículo pretende revisar este debate, con la identificacion de las tendencias actuales de las medidas politicas que tienden a introducir una logica de mercado en los sistemas educativos. A traves de los ojos de la politica y la administracion de la educacion, el texto se basa en la evidencia empirica demuestran que los efectos perversos, en particular en el campo de las desigualdades educativas, que han dado la administracion centralizada, asi como la introduccion de los principios del mercado y la liberalizacion de la educacion. Este fenomeno se interpreta como un indicador de la complejidad que abarca las politicas públicas y , en consecuencia , se cuestiona la ventaja de mantener una cierta dicotomia público / privado que tiende a ignorar los resultados inesperados en la accion colectiva.O debate sobre o público e o privado tem ganho crescente protagonismo na agenda educativa internacional e em diversos foruns científicos, politicos e sociais. Este artigo visa revisitar este debate, identificando tendencias atuais das medidas politicas que tendem para a introdução de uma logica de mercado nos sistemas educativos. Atraves do olhar das politicas e da administração educacional, o texto recorre a evidencias empiricas disponiveis que mostram os efeitos perversos, particularmente no dominio das desigualdades escolares, que tem resultado da aposta de uma administração centralizada, assim como da introdução de logicas de mercado e de liberalização da educação. Este fenomeno sera interpretado como um indicador da complexidade que reveste as politicas públicas e, nesse sentido, questiona-se a vantagem em manter uma certa dicotomização público/privado que tende a ignorar resultados nao esperados na ação coletiva.Fundação CesgranrioViseu, Sofia2014-10-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/269Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 22, n. 85 (2014): Revista Ensaio - Out./Dez.; 899-9161809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; en; esDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-08-14T21:24:11Zoai:ojs.localhost:article/269Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-08-14T21:24:11Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
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