Democratization and practical changes in school administration
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3692 |
Resumo: | This article discusses the process of democratization of school administration in Mossoró/RN, showing evidence of changes in the practice of the school principal after coming into office through a selection process. This is a qualitative research project, in which questionnaires were applied to professionals working in schools: principals, vice-principals, supervisors and teachers. The results show that the directors are well evaluated in the following categories: permanence and presence at the school, commitment to pedagogical issues, and responsibility towards public education. However, the democratization of administration remains insufficient to develop the independence and autonomy of principals from the system, demonstrating that democratized administration needs to be improved in its theoretical and practical bases. |
id |
UNB-32_6b83251277b09960abccf7feb59cb2f3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3692 |
network_acronym_str |
UNB-32 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Democratization and practical changes in school administrationDemocratización y cambios en las prácticas de gestión de la escuelaDemocratização e mudanças práticas na gestão escolarDemocratização da gestãoDireção escolarAutonomiaDemocratización de la gestiónDirector EscolarAutonomíaDemocratization of administrationSchool principalAutonomyThis article discusses the process of democratization of school administration in Mossoró/RN, showing evidence of changes in the practice of the school principal after coming into office through a selection process. This is a qualitative research project, in which questionnaires were applied to professionals working in schools: principals, vice-principals, supervisors and teachers. The results show that the directors are well evaluated in the following categories: permanence and presence at the school, commitment to pedagogical issues, and responsibility towards public education. However, the democratization of administration remains insufficient to develop the independence and autonomy of principals from the system, demonstrating that democratized administration needs to be improved in its theoretical and practical bases.Este artículo aborda el proceso de democratización de la gestión en Mossoró/RN, con la evidencia de los cambios en la práctica de dirección de la escuela después del proceso de selección para el cargo. Se trata de una investigación cualitativa, para lo cual se aplican cuestionarios a los profesionales que trabajan en las escuelas: los directores, vicedirectores, supervisores y profesores. Los resultados muestran que los directores son bien evaluados en las categorías: permanencia y presencia en la escuela, el compromiso con las cuestiones pedagógicas, la responsabilidad pela educación pública. Sin embargo, la democratización de la gestión sigue siendo insuficiente para desarrollar la independencia y la autonomía de los directores en relación al sistema, lo que demuestra que la gestión democratizada precisa ser perfeccionada en sus bases teóricas y prácticas.Este artigo discute o processo de democratização da gestão em Mossoró/RN, com evidência nas mudanças ocorridas na prática do diretor escolar após processo seletivo para assumir o cargo. Trata-se de uma pesquisa qualitativa com aplicação de questionários aos profissionais atuantes nos estabelecimentos de ensino: diretores, vice-diretores, supervisores e professores. Os resultados revelam que os diretores são bem avaliados nos seguintes quesitos: permanência e presença na escola, comprometimento com as questões pedagógicas, responsabilidade pela educação pública. Contudo, a democratização da gestão permanece insuficiente para desenvolver a independência e a autonomia dos diretores frente ao sistema, demonstrando que a gestão democratizada precisa ser aperfeiçoada em suas bases teóricas e práticas.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2011-07-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/369210.26512/lc.v17i32.3692Linhas Críticas; Vol. 17 No. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 137-150Linhas Críticas; Vol. 17 Núm. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 137-150Linhas Críticas; v. 17 n. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 137-1501981-04311516-489610.26512/lc.v17i32reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3692/3371Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMedeiros, Arilene Maria Soares de2022-09-09T16:42:57Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3692Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-09-09T16:42:57Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Democratization and practical changes in school administration Democratización y cambios en las prácticas de gestión de la escuela Democratização e mudanças práticas na gestão escolar |
title |
Democratization and practical changes in school administration |
spellingShingle |
Democratization and practical changes in school administration Medeiros, Arilene Maria Soares de Democratização da gestão Direção escolar Autonomia Democratización de la gestión Director Escolar Autonomía Democratization of administration School principal Autonomy |
title_short |
Democratization and practical changes in school administration |
title_full |
Democratization and practical changes in school administration |
title_fullStr |
Democratization and practical changes in school administration |
title_full_unstemmed |
Democratization and practical changes in school administration |
title_sort |
Democratization and practical changes in school administration |
author |
Medeiros, Arilene Maria Soares de |
author_facet |
Medeiros, Arilene Maria Soares de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Medeiros, Arilene Maria Soares de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Democratização da gestão Direção escolar Autonomia Democratización de la gestión Director Escolar Autonomía Democratization of administration School principal Autonomy |
topic |
Democratização da gestão Direção escolar Autonomia Democratización de la gestión Director Escolar Autonomía Democratization of administration School principal Autonomy |
description |
This article discusses the process of democratization of school administration in Mossoró/RN, showing evidence of changes in the practice of the school principal after coming into office through a selection process. This is a qualitative research project, in which questionnaires were applied to professionals working in schools: principals, vice-principals, supervisors and teachers. The results show that the directors are well evaluated in the following categories: permanence and presence at the school, commitment to pedagogical issues, and responsibility towards public education. However, the democratization of administration remains insufficient to develop the independence and autonomy of principals from the system, demonstrating that democratized administration needs to be improved in its theoretical and practical bases. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-07-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3692 10.26512/lc.v17i32.3692 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3692 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc.v17i32.3692 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3692/3371 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 17 No. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 137-150 Linhas Críticas; Vol. 17 Núm. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 137-150 Linhas Críticas; v. 17 n. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 137-150 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v17i32 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br |
_version_ |
1805309285756829696 |