Democratization and practical changes in school administration

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Medeiros, Arilene Maria Soares de
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3692
Resumo: This article discusses the process of democratization of school administration in Mossoró/RN, showing evidence of changes in the practice of the school principal after coming into office through a selection process. This is a qualitative research project, in which questionnaires were applied to professionals working in schools: principals, vice-principals, supervisors and teachers. The results show that the directors are well evaluated in the following categories: permanence and presence at the school, commitment to pedagogical issues, and responsibility towards public education. However, the democratization of administration remains insufficient to develop the independence and autonomy of principals from the system, demonstrating that democratized administration needs to be improved in its theoretical and practical bases.
id UNB-32_6b83251277b09960abccf7feb59cb2f3
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3692
network_acronym_str UNB-32
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Democratization and practical changes in school administrationDemocratización y cambios en las prácticas de gestión de la escuelaDemocratização e mudanças práticas na gestão escolarDemocratização da gestãoDireção escolarAutonomiaDemocratización de la gestiónDirector EscolarAutonomíaDemocratization of administrationSchool principalAutonomyThis article discusses the process of democratization of school administration in Mossoró/RN, showing evidence of changes in the practice of the school principal after coming into office through a selection process. This is a qualitative research project, in which questionnaires were applied to professionals working in schools: principals, vice-principals, supervisors and teachers. The results show that the directors are well evaluated in the following categories: permanence and presence at the school, commitment to pedagogical issues, and responsibility towards public education. However, the democratization of administration remains insufficient to develop the independence and autonomy of principals from the system, demonstrating that democratized administration needs to be improved in its theoretical and practical bases.Este artículo aborda el proceso de democratización de la gestión en Mossoró/RN, con la evidencia de los cambios en la práctica de dirección de la escuela después del proceso de selección para el cargo. Se trata de una investigación cualitativa, para lo cual se aplican cuestionarios a los profesionales que trabajan en las escuelas: los directores, vicedirectores, supervisores y profesores. Los resultados muestran que los directores son bien evaluados en las categorías: permanencia y presencia en la escuela, el compromiso con las cuestiones pedagógicas, la responsabilidad pela educación pública. Sin embargo, la democratización de la gestión sigue siendo insuficiente para desarrollar la independencia y la autonomía de los directores en relación al sistema, lo que demuestra que la gestión democratizada precisa ser perfeccionada en sus bases teóricas y prácticas.Este artigo discute o processo de democratização da gestão em Mossoró/RN, com evidência nas mudanças ocorridas na prática do diretor escolar após processo seletivo para assumir o cargo. Trata-se de uma pesquisa qualitativa com aplicação de questionários aos profissionais atuantes nos estabelecimentos de ensino: diretores, vice-diretores, supervisores e professores. Os resultados revelam que os diretores são bem avaliados nos seguintes quesitos: permanência e presença na escola, comprometimento com as questões pedagógicas, responsabilidade pela educação pública. Contudo, a democratização da gestão permanece insuficiente para desenvolver a independência e a autonomia dos diretores frente ao sistema, demonstrando que a gestão democratizada precisa ser aperfeiçoada em suas bases teóricas e práticas.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2011-07-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/369210.26512/lc.v17i32.3692Linhas Críticas; Vol. 17 No. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 137-150Linhas Críticas; Vol. 17 Núm. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 137-150Linhas Crí­ticas; v. 17 n. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 137-1501981-04311516-489610.26512/lc.v17i32reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3692/3371Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMedeiros, Arilene Maria Soares de2022-09-09T16:42:57Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3692Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-09-09T16:42:57Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Democratization and practical changes in school administration
Democratización y cambios en las prácticas de gestión de la escuela
Democratização e mudanças práticas na gestão escolar
title Democratization and practical changes in school administration
spellingShingle Democratization and practical changes in school administration
Medeiros, Arilene Maria Soares de
Democratização da gestão
Direção escolar
Autonomia
Democratización de la gestión
Director Escolar
Autonomía
Democratization of administration
School principal
Autonomy
title_short Democratization and practical changes in school administration
title_full Democratization and practical changes in school administration
title_fullStr Democratization and practical changes in school administration
title_full_unstemmed Democratization and practical changes in school administration
title_sort Democratization and practical changes in school administration
author Medeiros, Arilene Maria Soares de
author_facet Medeiros, Arilene Maria Soares de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Medeiros, Arilene Maria Soares de
dc.subject.por.fl_str_mv Democratização da gestão
Direção escolar
Autonomia
Democratización de la gestión
Director Escolar
Autonomía
Democratization of administration
School principal
Autonomy
topic Democratização da gestão
Direção escolar
Autonomia
Democratización de la gestión
Director Escolar
Autonomía
Democratization of administration
School principal
Autonomy
description This article discusses the process of democratization of school administration in Mossoró/RN, showing evidence of changes in the practice of the school principal after coming into office through a selection process. This is a qualitative research project, in which questionnaires were applied to professionals working in schools: principals, vice-principals, supervisors and teachers. The results show that the directors are well evaluated in the following categories: permanence and presence at the school, commitment to pedagogical issues, and responsibility towards public education. However, the democratization of administration remains insufficient to develop the independence and autonomy of principals from the system, demonstrating that democratized administration needs to be improved in its theoretical and practical bases.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-07-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3692
10.26512/lc.v17i32.3692
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3692
identifier_str_mv 10.26512/lc.v17i32.3692
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3692/3371
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 17 No. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 137-150
Linhas Críticas; Vol. 17 Núm. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 137-150
Linhas Crí­ticas; v. 17 n. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 137-150
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v17i32
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br
_version_ 1805309285756829696