The state policies for support of the PNPG 2011-2020 – the case of FAPEMIG-CAPES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Borges, Mario Neto
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Barreto, Francisco Cesar de Sa
Tipo de documento: Artigo
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/358
Resumo: This paper presents the graduate policy developed in the state of Minas Gerais based on the collaboration between the state agency - FAPEMIG and the national agency - CAPES. Emphasis is given to two agreements signed by these agencies. The first one is focused on the results achieved so far and the second on the expectations to deepen and refine this successful partnership. It tries to demonstrate, one the one hand, how graduate courses may be benefited and the search for excellence accelerated and, on the other, that these courses may effectively collaborate to improve the quality of primary education in the country. In order to achieve this, the national policy for post graduate courses must be as focused, consistent and strong as demonstrated in the presented model which, in turn, requires the participation of the state agencies together with the federal ones. The paper presents recommendations that may help in the design of this policy on a national level, aiming at improving the national education as whole.
id CESGRANRIO_7d04803e2a61ceb74d1bc5b89f0b1696
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/358
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling The state policies for support of the PNPG 2011-2020 – the case of FAPEMIG-CAPESLas politicas provinciales de apoyo al PNPG 2011-2020: el caso FAPEMIG - CAPESAs politicas estaduais de apoio ao PNPG 2011-2020: o caso FAPEMIG - CAPESPosgrado; Politica de fomento; PNPGPost-graduation; Education Policies; PNPGPos-graduação; Politica de Fomento; PNPGThis paper presents the graduate policy developed in the state of Minas Gerais based on the collaboration between the state agency - FAPEMIG and the national agency - CAPES. Emphasis is given to two agreements signed by these agencies. The first one is focused on the results achieved so far and the second on the expectations to deepen and refine this successful partnership. It tries to demonstrate, one the one hand, how graduate courses may be benefited and the search for excellence accelerated and, on the other, that these courses may effectively collaborate to improve the quality of primary education in the country. In order to achieve this, the national policy for post graduate courses must be as focused, consistent and strong as demonstrated in the presented model which, in turn, requires the participation of the state agencies together with the federal ones. The paper presents recommendations that may help in the design of this policy on a national level, aiming at improving the national education as whole.Este artículo presenta la politica provincial para estudios de posgrado en Minas Gerais (Brasil), basada en la cooperacion entre CAPES (Coordinacion de Perfeccionamiento de Personal de Nivel Superior – Brasil) y FAPEMIG (Fundacion de Amparo a la Investigacion del Estado de Minas Gerais – Brasil). En este trabajo se presta especial atencion a los dos Acuerdos de Cooperacion entre las Agencias, el primero muestra los resultados y el segundo las perspectivas que deben profundizarse y fortalecer para una alianza exitosa. Se pretende demostrar que, por un lado, los cursos de posgrado pueden ganar mucho y avanzar mas rapidamente en la búsqueda de la excelencia y, en segundo lugar, que pueden colaborar eficazmente en la mejora de la educacion basica en el pais. Para tal hecho, la politica nacional de posgrado debe ser mas solida, consistente y centrada en el patron descrito que requiere la participacion efectiva de las Fundaciones Provinciales de Amparo a la Investigacion. El artículo presenta recomendaciones que pueden ayudar a elaborar esta politica y tambien en el uso de este patron para mejorar la calidad de la educacion nacional.Este artigo apresenta a politica estadual para a pos-graduação em Minas Gerais baseada na cooperação entre a FAPEMIG e a CAPES. Foco especial e dado aos dois Acordos de Cooperação entre as Agencias, sendo que no primeiro mostram-se os resultados e no segundo as perspectivas de aprofundar e aperfeicoar uma parceria de sucesso. Procura-se demonstrar que, por um lado, os cursos de pos-graduação podem ganhar muito e avancar mais rapidamente na busca pela excelencia e, por outro, que a pos-graduação pode colaborar efetivamente na melhoria da educação basica no Pais. Para isso a politica nacional de pos-graduação precisa ser mais robusta, consistente e focada como no modelo descrito que requer a participação efetiva das Fundacoes Estaduais de Amparo à Pesquisa. O artigo apresenta recomendações que poderao colaborar na elaboração desta politica e no uso deste modelo com vistas à melhoria da qualidade da educação nacional.Fundação CesgranrioBorges, Mario NetoBarreto, Francisco Cesar de Sa2012-10-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/358Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 20, n. 77 (2012): Revista Ensaio - Out./Dez.; 799-8141809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; es; enDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-08-14T21:24:16Zoai:ojs.localhost:article/358Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-08-14T21:24:16Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv The state policies for support of the PNPG 2011-2020 – the case of FAPEMIG-CAPES
Las politicas provinciales de apoyo al PNPG 2011-2020: el caso FAPEMIG - CAPES
As politicas estaduais de apoio ao PNPG 2011-2020: o caso FAPEMIG - CAPES
title The state policies for support of the PNPG 2011-2020 – the case of FAPEMIG-CAPES
spellingShingle The state policies for support of the PNPG 2011-2020 – the case of FAPEMIG-CAPES
Borges, Mario Neto
Posgrado; Politica de fomento; PNPG
Post-graduation; Education Policies; PNPG
Pos-graduação; Politica de Fomento; PNPG
title_short The state policies for support of the PNPG 2011-2020 – the case of FAPEMIG-CAPES
title_full The state policies for support of the PNPG 2011-2020 – the case of FAPEMIG-CAPES
title_fullStr The state policies for support of the PNPG 2011-2020 – the case of FAPEMIG-CAPES
title_full_unstemmed The state policies for support of the PNPG 2011-2020 – the case of FAPEMIG-CAPES
title_sort The state policies for support of the PNPG 2011-2020 – the case of FAPEMIG-CAPES
author Borges, Mario Neto
author_facet Borges, Mario Neto
Barreto, Francisco Cesar de Sa
author_role author
author2 Barreto, Francisco Cesar de Sa
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Borges, Mario Neto
Barreto, Francisco Cesar de Sa
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Posgrado; Politica de fomento; PNPG
Post-graduation; Education Policies; PNPG
Pos-graduação; Politica de Fomento; PNPG
topic Posgrado; Politica de fomento; PNPG
Post-graduation; Education Policies; PNPG
Pos-graduação; Politica de Fomento; PNPG
description This paper presents the graduate policy developed in the state of Minas Gerais based on the collaboration between the state agency - FAPEMIG and the national agency - CAPES. Emphasis is given to two agreements signed by these agencies. The first one is focused on the results achieved so far and the second on the expectations to deepen and refine this successful partnership. It tries to demonstrate, one the one hand, how graduate courses may be benefited and the search for excellence accelerated and, on the other, that these courses may effectively collaborate to improve the quality of primary education in the country. In order to achieve this, the national policy for post graduate courses must be as focused, consistent and strong as demonstrated in the presented model which, in turn, requires the participation of the state agencies together with the federal ones. The paper presents recommendations that may help in the design of this policy on a national level, aiming at improving the national education as whole.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-10-19
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/358
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/358
dc.language.iso.fl_str_mv pt; es; en
language_invalid_str_mv pt; es; en
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv








dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 20, n. 77 (2012): Revista Ensaio - Out./Dez.; 799-814
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832032889831424