The state policies for support of the PNPG 2011-2020 – the case of FAPEMIG-CAPES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Título da fonte: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/358 |
Resumo: | This paper presents the graduate policy developed in the state of Minas Gerais based on the collaboration between the state agency - FAPEMIG and the national agency - CAPES. Emphasis is given to two agreements signed by these agencies. The first one is focused on the results achieved so far and the second on the expectations to deepen and refine this successful partnership. It tries to demonstrate, one the one hand, how graduate courses may be benefited and the search for excellence accelerated and, on the other, that these courses may effectively collaborate to improve the quality of primary education in the country. In order to achieve this, the national policy for post graduate courses must be as focused, consistent and strong as demonstrated in the presented model which, in turn, requires the participation of the state agencies together with the federal ones. The paper presents recommendations that may help in the design of this policy on a national level, aiming at improving the national education as whole. |
id |
CESGRANRIO_7d04803e2a61ceb74d1bc5b89f0b1696 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/358 |
network_acronym_str |
CESGRANRIO |
network_name_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The state policies for support of the PNPG 2011-2020 – the case of FAPEMIG-CAPESLas politicas provinciales de apoyo al PNPG 2011-2020: el caso FAPEMIG - CAPESAs politicas estaduais de apoio ao PNPG 2011-2020: o caso FAPEMIG - CAPESPosgrado; Politica de fomento; PNPGPost-graduation; Education Policies; PNPGPos-graduação; Politica de Fomento; PNPGThis paper presents the graduate policy developed in the state of Minas Gerais based on the collaboration between the state agency - FAPEMIG and the national agency - CAPES. Emphasis is given to two agreements signed by these agencies. The first one is focused on the results achieved so far and the second on the expectations to deepen and refine this successful partnership. It tries to demonstrate, one the one hand, how graduate courses may be benefited and the search for excellence accelerated and, on the other, that these courses may effectively collaborate to improve the quality of primary education in the country. In order to achieve this, the national policy for post graduate courses must be as focused, consistent and strong as demonstrated in the presented model which, in turn, requires the participation of the state agencies together with the federal ones. The paper presents recommendations that may help in the design of this policy on a national level, aiming at improving the national education as whole.Este artículo presenta la politica provincial para estudios de posgrado en Minas Gerais (Brasil), basada en la cooperacion entre CAPES (Coordinacion de Perfeccionamiento de Personal de Nivel Superior – Brasil) y FAPEMIG (Fundacion de Amparo a la Investigacion del Estado de Minas Gerais – Brasil). En este trabajo se presta especial atencion a los dos Acuerdos de Cooperacion entre las Agencias, el primero muestra los resultados y el segundo las perspectivas que deben profundizarse y fortalecer para una alianza exitosa. Se pretende demostrar que, por un lado, los cursos de posgrado pueden ganar mucho y avanzar mas rapidamente en la búsqueda de la excelencia y, en segundo lugar, que pueden colaborar eficazmente en la mejora de la educacion basica en el pais. Para tal hecho, la politica nacional de posgrado debe ser mas solida, consistente y centrada en el patron descrito que requiere la participacion efectiva de las Fundaciones Provinciales de Amparo a la Investigacion. El artículo presenta recomendaciones que pueden ayudar a elaborar esta politica y tambien en el uso de este patron para mejorar la calidad de la educacion nacional.Este artigo apresenta a politica estadual para a pos-graduação em Minas Gerais baseada na cooperação entre a FAPEMIG e a CAPES. Foco especial e dado aos dois Acordos de Cooperação entre as Agencias, sendo que no primeiro mostram-se os resultados e no segundo as perspectivas de aprofundar e aperfeicoar uma parceria de sucesso. Procura-se demonstrar que, por um lado, os cursos de pos-graduação podem ganhar muito e avancar mais rapidamente na busca pela excelencia e, por outro, que a pos-graduação pode colaborar efetivamente na melhoria da educação basica no Pais. Para isso a politica nacional de pos-graduação precisa ser mais robusta, consistente e focada como no modelo descrito que requer a participação efetiva das Fundacoes Estaduais de Amparo à Pesquisa. O artigo apresenta recomendações que poderao colaborar na elaboração desta politica e no uso deste modelo com vistas à melhoria da qualidade da educação nacional.Fundação CesgranrioBorges, Mario NetoBarreto, Francisco Cesar de Sa2012-10-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/358Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 20, n. 77 (2012): Revista Ensaio - Out./Dez.; 799-8141809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; es; enDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-08-14T21:24:16Zoai:ojs.localhost:article/358Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-08-14T21:24:16Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
The state policies for support of the PNPG 2011-2020 – the case of FAPEMIG-CAPES Las politicas provinciales de apoyo al PNPG 2011-2020: el caso FAPEMIG - CAPES As politicas estaduais de apoio ao PNPG 2011-2020: o caso FAPEMIG - CAPES |
title |
The state policies for support of the PNPG 2011-2020 – the case of FAPEMIG-CAPES |
spellingShingle |
The state policies for support of the PNPG 2011-2020 – the case of FAPEMIG-CAPES Borges, Mario Neto Posgrado; Politica de fomento; PNPG Post-graduation; Education Policies; PNPG Pos-graduação; Politica de Fomento; PNPG |
title_short |
The state policies for support of the PNPG 2011-2020 – the case of FAPEMIG-CAPES |
title_full |
The state policies for support of the PNPG 2011-2020 – the case of FAPEMIG-CAPES |
title_fullStr |
The state policies for support of the PNPG 2011-2020 – the case of FAPEMIG-CAPES |
title_full_unstemmed |
The state policies for support of the PNPG 2011-2020 – the case of FAPEMIG-CAPES |
title_sort |
The state policies for support of the PNPG 2011-2020 – the case of FAPEMIG-CAPES |
author |
Borges, Mario Neto |
author_facet |
Borges, Mario Neto Barreto, Francisco Cesar de Sa |
author_role |
author |
author2 |
Barreto, Francisco Cesar de Sa |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Borges, Mario Neto Barreto, Francisco Cesar de Sa |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Posgrado; Politica de fomento; PNPG Post-graduation; Education Policies; PNPG Pos-graduação; Politica de Fomento; PNPG |
topic |
Posgrado; Politica de fomento; PNPG Post-graduation; Education Policies; PNPG Pos-graduação; Politica de Fomento; PNPG |
description |
This paper presents the graduate policy developed in the state of Minas Gerais based on the collaboration between the state agency - FAPEMIG and the national agency - CAPES. Emphasis is given to two agreements signed by these agencies. The first one is focused on the results achieved so far and the second on the expectations to deepen and refine this successful partnership. It tries to demonstrate, one the one hand, how graduate courses may be benefited and the search for excellence accelerated and, on the other, that these courses may effectively collaborate to improve the quality of primary education in the country. In order to achieve this, the national policy for post graduate courses must be as focused, consistent and strong as demonstrated in the presented model which, in turn, requires the participation of the state agencies together with the federal ones. The paper presents recommendations that may help in the design of this policy on a national level, aiming at improving the national education as whole. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-10-19 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/358 |
url |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/358 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
pt; es; en |
language_invalid_str_mv |
pt; es; en |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
|
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 20, n. 77 (2012): Revista Ensaio - Out./Dez.; 799-814 1809-4465 0104-4036 reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online) instname:Fundação Cesgranrio instacron:CESGRANRIO-2 |
instname_str |
Fundação Cesgranrio |
instacron_str |
CESGRANRIO-2 |
institution |
CESGRANRIO-2 |
reponame_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
collection |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio |
repository.mail.fl_str_mv |
ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br |
_version_ |
1754832032889831424 |