Leadership and change: the educational case of adolescents living in slums

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tollini, Ignez Martins
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Artigo
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/599
Resumo: This paper has the objective of analyzing the educational case of adolescents living in slums, students of a municipal school in Rio de Janeiro. It has been argued that it is a difficult task that requires effective leadership to encourage a change in attitude, values and behavior of adolescents, such as proposed in the Fullan Model. This model allowed the reinterpretation of the case addressed in this study, characterized by a "theorization" based on knowledge, creativity, insight, and common sense. It is expected that this study will inspire educational policies for adolescents living in slums and urban periphery , and may be replicated in other situations.
id CESGRANRIO_89fab4779e83dcd2b1b9c7bd6ce20f60
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/599
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling Leadership and change: the educational case of adolescents living in slumsLiderazgo y cambio: el caso educacional de jovenes moradores de chabolasLideranca e mudanca: o caso educacional de jovens moradores de favelasLiderazgo; Cambio; EducacionLeadership; Change; EducationLideranca; Mudanca; EducaçãoThis paper has the objective of analyzing the educational case of adolescents living in slums, students of a municipal school in Rio de Janeiro. It has been argued that it is a difficult task that requires effective leadership to encourage a change in attitude, values and behavior of adolescents, such as proposed in the Fullan Model. This model allowed the reinterpretation of the case addressed in this study, characterized by a "theorization" based on knowledge, creativity, insight, and common sense. It is expected that this study will inspire educational policies for adolescents living in slums and urban periphery , and may be replicated in other situations.Este trabajo tiene por finalidad evaluar el caso educacional de adolescentes favelados, estudiantes de una escuela municipal en Rio de Janeiro. Ha sido argumentado que la tarea educacional requiere liderazgo efectivo para estimular cambio de actitud, valores y comportamiento de adolescentes, como propuesto en el Modelo Fullan. Este modelo ha permitido la reinterpretacion del caso educacional tratado en este estudio, caracterizado por una "teorizacion" basada en conocimiento, creatividad, insight, y senso común. Espera-se que este estúdio inspire politicas educacionales para jovenes moradores de chabolas e periferias urbanas y pueda ser reproducido en otras situaciones.Este trabalho tem o objetivo de analisar o caso educacional de adolescentes moradores em favelas, alunos de uma escola municipal no Rio de Janeiro. Foi argumentado que tal tarefa educacional requer lideranca efetiva para encorajar mudanca de atitude, valores e comportamento de adolescentes, como proposto no Modelo Fullan. Este modelo permitiu a reinterpretação do caso educacional tratado neste estudo, caracterizado por uma "teorização" baseada em conhecimento, criatividade, insight, e bom senso. Espera-se que este estudo inspire politicas educacionais para jovens que vivem em favelas e periferias urbanas e possa ser reproduzido em outras situacoes.Fundação CesgranrioTollini, Ignez Martins2006-04-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/599Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 14, n. 51 (2006): Revista Ensaio - Abr./Jun.; 223-2481809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; en; esDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-07-10T16:48:56Zoai:ojs.localhost:article/599Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-07-10T16:48:56Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv Leadership and change: the educational case of adolescents living in slums
Liderazgo y cambio: el caso educacional de jovenes moradores de chabolas
Lideranca e mudanca: o caso educacional de jovens moradores de favelas
title Leadership and change: the educational case of adolescents living in slums
spellingShingle Leadership and change: the educational case of adolescents living in slums
Tollini, Ignez Martins
Liderazgo; Cambio; Educacion
Leadership; Change; Education
Lideranca; Mudanca; Educação
title_short Leadership and change: the educational case of adolescents living in slums
title_full Leadership and change: the educational case of adolescents living in slums
title_fullStr Leadership and change: the educational case of adolescents living in slums
title_full_unstemmed Leadership and change: the educational case of adolescents living in slums
title_sort Leadership and change: the educational case of adolescents living in slums
author Tollini, Ignez Martins
author_facet Tollini, Ignez Martins
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Tollini, Ignez Martins
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Liderazgo; Cambio; Educacion
Leadership; Change; Education
Lideranca; Mudanca; Educação
topic Liderazgo; Cambio; Educacion
Leadership; Change; Education
Lideranca; Mudanca; Educação
description This paper has the objective of analyzing the educational case of adolescents living in slums, students of a municipal school in Rio de Janeiro. It has been argued that it is a difficult task that requires effective leadership to encourage a change in attitude, values and behavior of adolescents, such as proposed in the Fullan Model. This model allowed the reinterpretation of the case addressed in this study, characterized by a "theorization" based on knowledge, creativity, insight, and common sense. It is expected that this study will inspire educational policies for adolescents living in slums and urban periphery , and may be replicated in other situations.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-04-20
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/599
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/599
dc.language.iso.fl_str_mv pt; en; es
language_invalid_str_mv pt; en; es
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv








dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 14, n. 51 (2006): Revista Ensaio - Abr./Jun.; 223-248
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832031349473280