Teacher Evaluation Policies: trends and strategies

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Suely da Silva
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/355
Resumo: Amid the current context of public submission of benchmarks for the National Examination for Entrance into the Teaching Career for discussion by INEP / MEC, has been increasing discussion about teacher evaluation policies and thus on the effectiveness of teachers. Thus, this paper intends to present some trends of educational policies aimed at improving the quality of teaching strategies which involve the evaluation of teachers. In the presentation of work, stands a brief introduction to the context of implementation and characterization of a public policy for teacher evaluation. The second part discusses the profile of a good teacher and the current draft teaching selection policy in the country. The third part focuses on discussion of some policy strategies to evaluate teachers and their possibilities, emphasizing current trends regarding the use of educational indicators to assess the quality or effectiveness of teachers.
id CESGRANRIO_989b9b0699c3fa5b0e800f9b510e0ab7
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/355
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling Teacher Evaluation Policies: trends and strategiesPoliticas de evaluacion docente: tendencias y estrategiasPoliticas de Avaliação Docente: tendencias e estrategiasPolitica Educacional; Educacion Primaria; Evaluacion de Profesores; Efectividad docenteEducational Policy; Elementary Education; Teacher Evaluation; Teacher EffectivenessPolitica Educacional; Educação Basica; Avaliação de Professores; Efetividade DocenteAmid the current context of public submission of benchmarks for the National Examination for Entrance into the Teaching Career for discussion by INEP / MEC, has been increasing discussion about teacher evaluation policies and thus on the effectiveness of teachers. Thus, this paper intends to present some trends of educational policies aimed at improving the quality of teaching strategies which involve the evaluation of teachers. In the presentation of work, stands a brief introduction to the context of implementation and characterization of a public policy for teacher evaluation. The second part discusses the profile of a good teacher and the current draft teaching selection policy in the country. The third part focuses on discussion of some policy strategies to evaluate teachers and their possibilities, emphasizing current trends regarding the use of educational indicators to assess the quality or effectiveness of teachers.En el actual contexto de presentacion pública de los Referenciales para el Examen Nacional de Ingreso a la Carrera Docente para discusion a traves del INEP/MEC (Instituto Nacional de Estudios e Investigaciones Educacionales Anisio Teixeira) ha aumentado el debate sobre las politicas de evaluacion docente y, por lo tanto, sobre la efectividad docente. Asi, este trabajo presenta algunas tendencias de politicas educacionales destinadas a mejorar la calidad de la enseñanza cuyas estrategias involucran la evaluacion docente. En el presente trabajo se encuentra una breve introduccion al contexto de implementacion y caracterizacion de una politica pública de evaluacion docente. La segunda parte analiza el perfil de un buen profesor y la actual propuesta politica de seleccion docente en el pais. La tercera parte se centra en la discusion de algunas estrategias politicas de evaluacion docente y sus posibilidades, haciendo hincapie en algunas tendencias actuales sobre el uso de indicadores educacionales para evaluar la calidad o efectividad docente.Em meio ao atual contexto de submissao pública dos Referenciais para o Exame Nacional de Ingresso na Carreira Docente para discussao pelo INEP/MEC, vem-se destacando a discussao acerca de politicas de avaliação docente e, consequentemente, sobre a efetividade docente. Neste sentido, este trabalho pretende apresentar algumas tendencias de politicas educacionais voltadas para a melhoria da qualidade do ensino cujas estrategias envolvem a avaliação docente. Na apresentação do trabalho, destaca-se uma breve introdução ao contexto de implementação e caracterização de uma politica pública de avaliação docente. A segunda parte do trabalho discute o perfil de um bom professor e a atual proposta politica de selecao docente no pais. A terceira parte se centra na discussao sobre algumas estrategias politicas de avaliação docente e suas possibilidades, enfatizando algumas tendencias atuais acerca da utilização de indicadores educacionais para aferir a qualidade ou a efetividade docente.Fundação CesgranrioRodrigues, Suely da Silva2012-10-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/355Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 20, n. 77 (2012): Revista Ensaio - Out./Dez.; 749-7681809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; es; enDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-08-14T21:24:16Zoai:ojs.localhost:article/355Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-08-14T21:24:16Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv Teacher Evaluation Policies: trends and strategies
Politicas de evaluacion docente: tendencias y estrategias
Politicas de Avaliação Docente: tendencias e estrategias
title Teacher Evaluation Policies: trends and strategies
spellingShingle Teacher Evaluation Policies: trends and strategies
Rodrigues, Suely da Silva
Politica Educacional; Educacion Primaria; Evaluacion de Profesores; Efectividad docente
Educational Policy; Elementary Education; Teacher Evaluation; Teacher Effectiveness
Politica Educacional; Educação Basica; Avaliação de Professores; Efetividade Docente
title_short Teacher Evaluation Policies: trends and strategies
title_full Teacher Evaluation Policies: trends and strategies
title_fullStr Teacher Evaluation Policies: trends and strategies
title_full_unstemmed Teacher Evaluation Policies: trends and strategies
title_sort Teacher Evaluation Policies: trends and strategies
author Rodrigues, Suely da Silva
author_facet Rodrigues, Suely da Silva
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Suely da Silva
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Politica Educacional; Educacion Primaria; Evaluacion de Profesores; Efectividad docente
Educational Policy; Elementary Education; Teacher Evaluation; Teacher Effectiveness
Politica Educacional; Educação Basica; Avaliação de Professores; Efetividade Docente
topic Politica Educacional; Educacion Primaria; Evaluacion de Profesores; Efectividad docente
Educational Policy; Elementary Education; Teacher Evaluation; Teacher Effectiveness
Politica Educacional; Educação Basica; Avaliação de Professores; Efetividade Docente
description Amid the current context of public submission of benchmarks for the National Examination for Entrance into the Teaching Career for discussion by INEP / MEC, has been increasing discussion about teacher evaluation policies and thus on the effectiveness of teachers. Thus, this paper intends to present some trends of educational policies aimed at improving the quality of teaching strategies which involve the evaluation of teachers. In the presentation of work, stands a brief introduction to the context of implementation and characterization of a public policy for teacher evaluation. The second part discusses the profile of a good teacher and the current draft teaching selection policy in the country. The third part focuses on discussion of some policy strategies to evaluate teachers and their possibilities, emphasizing current trends regarding the use of educational indicators to assess the quality or effectiveness of teachers.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-10-19
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/355
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/355
dc.language.iso.fl_str_mv pt; es; en
language_invalid_str_mv pt; es; en
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv








dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 20, n. 77 (2012): Revista Ensaio - Out./Dez.; 749-768
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832030656364544