Policies for teacher training and course regulation in Portugal and Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8437 |
Resumo: | This study investigated the policies for initial teacher training, articulated in the course evaluation policies implemented in Portugal and in Brazil in recent decades. It is a descriptive-analytical study, using a qualitative approach, whose data source involved literature review, documentary research and interviews with teacher-researchers from the field. The results revealed that the initial training of teachers has been configured in a complex way, in both countries, due to the educational policies implemented. Thus, teacher training was also considered an essential policy for the development of quality in those educational systems. |
id |
FCC-2_d6bf4df302f88781659a59ebd9cfdfbc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/8437 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Policies for teacher training and course regulation in Portugal and BrazilPolíticas de formación docente y regulación de cursos en Portugal y BrasilPolíticas de formação de professores e regulação de cursos em Portugal e no BrasilEducacional PoliciesInitial Teacher EducationEducational EvaluationPortugalPolíticas EducacionaisFormação Inicial de ProfessoresAvaliação da EducaçãoPortugalPolíticas de EducaciónFormación Inicial de DocentesEvaluación EducacionalPortugalThis study investigated the policies for initial teacher training, articulated in the course evaluation policies implemented in Portugal and in Brazil in recent decades. It is a descriptive-analytical study, using a qualitative approach, whose data source involved literature review, documentary research and interviews with teacher-researchers from the field. The results revealed that the initial training of teachers has been configured in a complex way, in both countries, due to the educational policies implemented. Thus, teacher training was also considered an essential policy for the development of quality in those educational systems.Esta investigación estudió las políticas de formación inicial de docentes articuladas a las políticas de evaluación de curso implementadas en Portugal y Brasil en las últimas décadas. Se trata de una investigación descriptivo-analítica de abordaje cualitativo, cuya fuente de datos involucró revisión de literatura, investigación documental y entrevistas con profesores investigadores del área. Los resultados revelaron que la formación inicial docente se ha configurado de manera compleja en los dos países, en virtud de las políticas educacionales que se implantaron. De este modo la formación docente también ha sido considerada como una política esencial para el desarrollo de la calidad en los sistemas educacionales.Esta pesquisa investigou as políticas de formação inicial de professores articuladas às políticas de avaliação de curso implementadas em Portugal e no Brasil nas últimas décadas. Trata-se de uma pesquisa descritivo-analítica de abordagem qualitativa cuja fonte de dados envolveu revisão de literatura, pesquisa documental e entrevistas com professores pesquisadores da área. Os resultados revelaram que a formação inicial de professores tem se configurado de modo complexo nos dois países, em virtude das políticas educacionais efetivadas. Desse modo, a formação docente também foi considerada política essencial para o desenvolvimento da qualidade nos sistemas educacionais. Fundação Carlos Chagas2021-08-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/843710.18222/eae.v32.8437Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e08437Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e08437Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e08437Estudos em Avaliação Educacional; V. 32 (2021); e08437Estudos em Avaliação Educacional; v. 32 (2021); e084371984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8437/4207Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGomes, Suzana dos SantosFernandes, DomingosSousa, Sandra Zákia2023-08-10T15:33:53Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/8437Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2023-08-10T15:33:53Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Policies for teacher training and course regulation in Portugal and Brazil Políticas de formación docente y regulación de cursos en Portugal y Brasil Políticas de formação de professores e regulação de cursos em Portugal e no Brasil |
title |
Policies for teacher training and course regulation in Portugal and Brazil |
spellingShingle |
Policies for teacher training and course regulation in Portugal and Brazil Gomes, Suzana dos Santos Educacional Policies Initial Teacher Education Educational Evaluation Portugal Políticas Educacionais Formação Inicial de Professores Avaliação da Educação Portugal Políticas de Educación Formación Inicial de Docentes Evaluación Educacional Portugal |
title_short |
Policies for teacher training and course regulation in Portugal and Brazil |
title_full |
Policies for teacher training and course regulation in Portugal and Brazil |
title_fullStr |
Policies for teacher training and course regulation in Portugal and Brazil |
title_full_unstemmed |
Policies for teacher training and course regulation in Portugal and Brazil |
title_sort |
Policies for teacher training and course regulation in Portugal and Brazil |
author |
Gomes, Suzana dos Santos |
author_facet |
Gomes, Suzana dos Santos Fernandes, Domingos Sousa, Sandra Zákia |
author_role |
author |
author2 |
Fernandes, Domingos Sousa, Sandra Zákia |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gomes, Suzana dos Santos Fernandes, Domingos Sousa, Sandra Zákia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educacional Policies Initial Teacher Education Educational Evaluation Portugal Políticas Educacionais Formação Inicial de Professores Avaliação da Educação Portugal Políticas de Educación Formación Inicial de Docentes Evaluación Educacional Portugal |
topic |
Educacional Policies Initial Teacher Education Educational Evaluation Portugal Políticas Educacionais Formação Inicial de Professores Avaliação da Educação Portugal Políticas de Educación Formación Inicial de Docentes Evaluación Educacional Portugal |
description |
This study investigated the policies for initial teacher training, articulated in the course evaluation policies implemented in Portugal and in Brazil in recent decades. It is a descriptive-analytical study, using a qualitative approach, whose data source involved literature review, documentary research and interviews with teacher-researchers from the field. The results revealed that the initial training of teachers has been configured in a complex way, in both countries, due to the educational policies implemented. Thus, teacher training was also considered an essential policy for the development of quality in those educational systems. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8437 10.18222/eae.v32.8437 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8437 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v32.8437 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8437/4207 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e08437 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e08437 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e08437 Estudos em Avaliação Educacional; V. 32 (2021); e08437 Estudos em Avaliação Educacional; v. 32 (2021); e08437 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332423473430528 |