Policies for teacher training and course regulation in Portugal and Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes, Suzana dos Santos
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Fernandes, Domingos, Sousa, Sandra Zákia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8437
Resumo: This study investigated the policies for initial teacher training, articulated in the course evaluation policies implemented in Portugal and in Brazil in recent decades. It is a descriptive-analytical study, using a qualitative approach, whose data source involved literature review, documentary research and interviews with teacher-researchers from the field. The results revealed that the initial training of teachers has been configured in a complex way, in both countries, due to the educational policies implemented. Thus, teacher training was also considered an essential policy for the development of quality in those educational systems.
id FCC-2_d6bf4df302f88781659a59ebd9cfdfbc
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/8437
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Policies for teacher training and course regulation in Portugal and BrazilPolíticas de formación docente y regulación de cursos en Portugal y BrasilPolíticas de formação de professores e regulação de cursos em Portugal e no BrasilEducacional PoliciesInitial Teacher EducationEducational EvaluationPortugalPolíticas EducacionaisFormação Inicial de ProfessoresAvaliação da EducaçãoPortugalPolíticas de EducaciónFormación Inicial de DocentesEvaluación EducacionalPortugalThis study investigated the policies for initial teacher training, articulated in the course evaluation policies implemented in Portugal and in Brazil in recent decades. It is a descriptive-analytical study, using a qualitative approach, whose data source involved literature review, documentary research and interviews with teacher-researchers from the field. The results revealed that the initial training of teachers has been configured in a complex way, in both countries, due to the educational policies implemented. Thus, teacher training was also considered an essential policy for the development of quality in those educational systems.Esta investigación estudió las políticas de formación inicial de docentes articuladas a las políticas de evaluación de curso implementadas en Portugal y Brasil en las últimas décadas. Se trata de una investigación descriptivo-analítica de abordaje cualitativo, cuya fuente de datos involucró revisión de literatura, investigación documental y entrevistas con profesores investigadores del área. Los resultados revelaron que la formación inicial docente se ha configurado de manera compleja en los dos países, en virtud de las políticas educacionales que se implantaron. De este modo la formación docente también ha sido considerada como una política esencial para el desarrollo de la calidad en los sistemas educacionales.Esta pesquisa investigou as políticas de formação inicial de professores articuladas às políticas de avaliação de curso implementadas em Portugal e no Brasil nas últimas décadas. Trata-se de uma pesquisa descritivo-analítica de abordagem qualitativa cuja fonte de dados envolveu revisão de literatura, pesquisa documental e entrevistas com professores pesquisadores da área. Os resultados revelaram que a formação inicial de professores tem se configurado de modo complexo nos dois países, em virtude das políticas educacionais efetivadas. Desse modo, a formação docente também foi considerada política essencial para o desenvolvimento da qualidade nos sistemas educacionais.  Fundação Carlos Chagas2021-08-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/843710.18222/eae.v32.8437Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e08437Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e08437Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e08437Estudos em Avaliação Educacional; V. 32 (2021); e08437Estudos em Avaliação Educacional; v. 32 (2021); e084371984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8437/4207Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGomes, Suzana dos SantosFernandes, DomingosSousa, Sandra Zákia2023-08-10T15:33:53Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/8437Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2023-08-10T15:33:53Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Policies for teacher training and course regulation in Portugal and Brazil
Políticas de formación docente y regulación de cursos en Portugal y Brasil
Políticas de formação de professores e regulação de cursos em Portugal e no Brasil
title Policies for teacher training and course regulation in Portugal and Brazil
spellingShingle Policies for teacher training and course regulation in Portugal and Brazil
Gomes, Suzana dos Santos
Educacional Policies
Initial Teacher Education
Educational Evaluation
Portugal
Políticas Educacionais
Formação Inicial de Professores
Avaliação da Educação
Portugal
Políticas de Educación
Formación Inicial de Docentes
Evaluación Educacional
Portugal
title_short Policies for teacher training and course regulation in Portugal and Brazil
title_full Policies for teacher training and course regulation in Portugal and Brazil
title_fullStr Policies for teacher training and course regulation in Portugal and Brazil
title_full_unstemmed Policies for teacher training and course regulation in Portugal and Brazil
title_sort Policies for teacher training and course regulation in Portugal and Brazil
author Gomes, Suzana dos Santos
author_facet Gomes, Suzana dos Santos
Fernandes, Domingos
Sousa, Sandra Zákia
author_role author
author2 Fernandes, Domingos
Sousa, Sandra Zákia
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes, Suzana dos Santos
Fernandes, Domingos
Sousa, Sandra Zákia
dc.subject.por.fl_str_mv Educacional Policies
Initial Teacher Education
Educational Evaluation
Portugal
Políticas Educacionais
Formação Inicial de Professores
Avaliação da Educação
Portugal
Políticas de Educación
Formación Inicial de Docentes
Evaluación Educacional
Portugal
topic Educacional Policies
Initial Teacher Education
Educational Evaluation
Portugal
Políticas Educacionais
Formação Inicial de Professores
Avaliação da Educação
Portugal
Políticas de Educación
Formación Inicial de Docentes
Evaluación Educacional
Portugal
description This study investigated the policies for initial teacher training, articulated in the course evaluation policies implemented in Portugal and in Brazil in recent decades. It is a descriptive-analytical study, using a qualitative approach, whose data source involved literature review, documentary research and interviews with teacher-researchers from the field. The results revealed that the initial training of teachers has been configured in a complex way, in both countries, due to the educational policies implemented. Thus, teacher training was also considered an essential policy for the development of quality in those educational systems.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8437
10.18222/eae.v32.8437
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8437
identifier_str_mv 10.18222/eae.v32.8437
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8437/4207
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e08437
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e08437
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e08437
Estudos em Avaliação Educacional; V. 32 (2021); e08437
Estudos em Avaliação Educacional; v. 32 (2021); e08437
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332423473430528