Evaluation and results policies: conditioning of the coordinator's performance
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7624 |
Resumo: | This article provides pieces of a doctoral research aimed to know and analyze the formative practices employed by pedagogical coordinators of public schools of the state school system in the city of São Paulo. The study used 402 coordinators from elementary and high schools as subjects. Mixed methods (survey, observation and narrative interview) were used as methodological procedures allowing the combination of quantitative and qualitative methods in the research. Among other aspects, the study revealed that the political demands to achieve goals and results in the evaluations influence the pedagogical coordinator performance in the school and condition the teacher training actions. |
id |
FCC-2_9eb3c76cfc30025659d1adbcf51d1333 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/7624 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Evaluation and results policies: conditioning of the coordinator's performanceEvaluación y políticas de resultados: condicionantes de la actuación del coordinadorAvaliação e políticas de resultados: condicionantes da atuação do coordenadorEvaluación del Rendimiento Escolar Política Educacional Coordinador Pedagógico Formación DocenteEvaluation of School Performance Educational Policy Pedagogical Coordinator Teacher TrainingAvaliação do Rendimento Escolar Política Educacional Coordenador Pedagógico Formação DocenteThis article provides pieces of a doctoral research aimed to know and analyze the formative practices employed by pedagogical coordinators of public schools of the state school system in the city of São Paulo. The study used 402 coordinators from elementary and high schools as subjects. Mixed methods (survey, observation and narrative interview) were used as methodological procedures allowing the combination of quantitative and qualitative methods in the research. Among other aspects, the study revealed that the political demands to achieve goals and results in the evaluations influence the pedagogical coordinator performance in the school and condition the teacher training actions.Este artículo contiene recortes de una investigación de doctorado cuyo objetivo fue el de conocer y analizar las prácticas formativas empleadas por coordinadores pedagógicos de las escuelas públicas de la red estadual de enseñanza en la ciudad de São Paulo. Los participantes fueron 402 coordinadores de la educación básica y media y se utilizaron como procedimientos metodológicos los métodos mixtos (survey, observación y entrevista narrativa), que permitieron combinar miradas cuantitativas y cualitativas al estudio. Entre otros aspectos, el estudio reveló que las demandas políticas para alcanzar metas y resultados de las evaluaciones ejercen influencia en la actuación del coordinador pedagógico en la escuela y condicionan las acciones de formación docente.Este artigo traz recortes de uma pesquisa de doutorado cujo objetivo foi conhecer e analisar as práticas formativas empregadas por coordenadores pedagógicos das escolas públicas da rede estadual de ensino na cidade de São Paulo. Os sujeitos participantes foram 402 coordenadores dos ensinos fundamental e médio e foram utilizados como procedimentos metodológicos os métodos mistos (survey, observação e entrevista narrativa), que permitiram combinar olhares quantitativos e qualitativos à pesquisa. Dentre outros aspectos, o estudo revelou que as demandas políticas para alcance de metas e resultados das avaliações exercem influência na atuação do coordenador pedagógico na escola e condicionam as ações de formação docente.Fundação Carlos Chagas2020-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/762410.18222/eae.v31i78.7624Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 78 (2020): set./dez. 2020; 651-673Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 Núm. 78 (2020): set./dez. 2020; 651-673Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 78 (2020): set./dez. 2020; 651-673Estudos em Avaliação Educacional; V. 31 N. 78 (2020): set./dez. 2020; 651-673Estudos em Avaliação Educacional; v. 31 n. 78 (2020): set./dez. 2020; 651-6731984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7624/4121Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSombra Silva, Jeanny MeiryAlmeida, Laurinda Ramalho2024-01-24T14:09:54Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/7624Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-24T14:09:54Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Evaluation and results policies: conditioning of the coordinator's performance Evaluación y políticas de resultados: condicionantes de la actuación del coordinador Avaliação e políticas de resultados: condicionantes da atuação do coordenador |
title |
Evaluation and results policies: conditioning of the coordinator's performance |
spellingShingle |
Evaluation and results policies: conditioning of the coordinator's performance Sombra Silva, Jeanny Meiry Evaluación del Rendimiento Escolar Política Educacional Coordinador Pedagógico Formación Docente Evaluation of School Performance Educational Policy Pedagogical Coordinator Teacher Training Avaliação do Rendimento Escolar Política Educacional Coordenador Pedagógico Formação Docente |
title_short |
Evaluation and results policies: conditioning of the coordinator's performance |
title_full |
Evaluation and results policies: conditioning of the coordinator's performance |
title_fullStr |
Evaluation and results policies: conditioning of the coordinator's performance |
title_full_unstemmed |
Evaluation and results policies: conditioning of the coordinator's performance |
title_sort |
Evaluation and results policies: conditioning of the coordinator's performance |
author |
Sombra Silva, Jeanny Meiry |
author_facet |
Sombra Silva, Jeanny Meiry Almeida, Laurinda Ramalho |
author_role |
author |
author2 |
Almeida, Laurinda Ramalho |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sombra Silva, Jeanny Meiry Almeida, Laurinda Ramalho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Evaluación del Rendimiento Escolar Política Educacional Coordinador Pedagógico Formación Docente Evaluation of School Performance Educational Policy Pedagogical Coordinator Teacher Training Avaliação do Rendimento Escolar Política Educacional Coordenador Pedagógico Formação Docente |
topic |
Evaluación del Rendimiento Escolar Política Educacional Coordinador Pedagógico Formación Docente Evaluation of School Performance Educational Policy Pedagogical Coordinator Teacher Training Avaliação do Rendimento Escolar Política Educacional Coordenador Pedagógico Formação Docente |
description |
This article provides pieces of a doctoral research aimed to know and analyze the formative practices employed by pedagogical coordinators of public schools of the state school system in the city of São Paulo. The study used 402 coordinators from elementary and high schools as subjects. Mixed methods (survey, observation and narrative interview) were used as methodological procedures allowing the combination of quantitative and qualitative methods in the research. Among other aspects, the study revealed that the political demands to achieve goals and results in the evaluations influence the pedagogical coordinator performance in the school and condition the teacher training actions. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7624 10.18222/eae.v31i78.7624 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7624 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v31i78.7624 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7624/4121 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 78 (2020): set./dez. 2020; 651-673 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 Núm. 78 (2020): set./dez. 2020; 651-673 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 78 (2020): set./dez. 2020; 651-673 Estudos em Avaliação Educacional; V. 31 N. 78 (2020): set./dez. 2020; 651-673 Estudos em Avaliação Educacional; v. 31 n. 78 (2020): set./dez. 2020; 651-673 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332423170392064 |