Evaluation and results policies: conditioning of the coordinator's performance

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sombra Silva, Jeanny Meiry
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Almeida, Laurinda Ramalho
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7624
Resumo: This article provides pieces of a doctoral research aimed to know and analyze the formative practices employed by pedagogical coordinators of public schools of the state school system in the city of São Paulo. The study used 402 coordinators from elementary and high schools as subjects. Mixed methods (survey, observation and narrative interview) were used as methodological procedures allowing the combination of quantitative and qualitative methods in the research. Among other aspects, the study revealed that the political demands to achieve goals and results in the evaluations influence the pedagogical coordinator performance in the school and condition the teacher training actions.
id FCC-2_9eb3c76cfc30025659d1adbcf51d1333
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/7624
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Evaluation and results policies: conditioning of the coordinator's performanceEvaluación y políticas de resultados: condicionantes de la actuación del coordinadorAvaliação e políticas de resultados: condicionantes da atuação do coordenadorEvaluación del Rendimiento Escolar Política Educacional Coordinador Pedagógico Formación DocenteEvaluation of School Performance Educational Policy Pedagogical Coordinator Teacher TrainingAvaliação do Rendimento Escolar Política Educacional Coordenador Pedagógico Formação DocenteThis article provides pieces of a doctoral research aimed to know and analyze the formative practices employed by pedagogical coordinators of public schools of the state school system in the city of São Paulo. The study used 402 coordinators from elementary and high schools as subjects. Mixed methods (survey, observation and narrative interview) were used as methodological procedures allowing the combination of quantitative and qualitative methods in the research. Among other aspects, the study revealed that the political demands to achieve goals and results in the evaluations influence the pedagogical coordinator performance in the school and condition the teacher training actions.Este artículo contiene recortes de una investigación de doctorado cuyo objetivo fue el de conocer y analizar las prácticas formativas empleadas por coordinadores pedagógicos de las escuelas públicas de la red estadual de enseñanza en la ciudad de São Paulo. Los participantes fueron 402 coordinadores de la educación básica y media y se utilizaron como procedimientos metodológicos los métodos mixtos (survey, observación y entrevista narrativa), que permitieron combinar miradas cuantitativas y cualitativas al estudio. Entre otros aspectos, el estudio reveló que las demandas políticas para alcanzar metas y resultados de las evaluaciones ejercen influencia en la actuación del coordinador pedagógico en la escuela y condicionan las acciones de formación docente.Este artigo traz recortes de uma pesquisa de doutorado cujo objetivo foi conhecer e analisar as práticas formativas empregadas por coordenadores pedagógicos das escolas públicas da rede estadual de ensino na cidade de São Paulo. Os sujeitos participantes foram 402 coordenadores dos ensinos fundamental e médio e foram utilizados como procedimentos metodológicos os métodos mistos (survey, observação e entrevista narrativa), que permitiram combinar olhares quantitativos e qualitativos à pesquisa. Dentre outros aspectos, o estudo revelou que as demandas políticas para alcance de metas e resultados das avaliações exercem influência na atuação do coordenador pedagógico na escola e condicionam as ações de formação docente.Fundação Carlos Chagas2020-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/762410.18222/eae.v31i78.7624Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 78 (2020): set./dez. 2020; 651-673Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 Núm. 78 (2020): set./dez. 2020; 651-673Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 78 (2020): set./dez. 2020; 651-673Estudos em Avaliação Educacional; V. 31 N. 78 (2020): set./dez. 2020; 651-673Estudos em Avaliação Educacional; v. 31 n. 78 (2020): set./dez. 2020; 651-6731984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7624/4121Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSombra Silva, Jeanny MeiryAlmeida, Laurinda Ramalho2024-01-24T14:09:54Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/7624Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-24T14:09:54Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Evaluation and results policies: conditioning of the coordinator's performance
Evaluación y políticas de resultados: condicionantes de la actuación del coordinador
Avaliação e políticas de resultados: condicionantes da atuação do coordenador
title Evaluation and results policies: conditioning of the coordinator's performance
spellingShingle Evaluation and results policies: conditioning of the coordinator's performance
Sombra Silva, Jeanny Meiry
Evaluación del Rendimiento Escolar
Política Educacional
Coordinador Pedagógico
Formación Docente
Evaluation of School Performance
Educational Policy
Pedagogical Coordinator
Teacher Training
Avaliação do Rendimento Escolar
Política Educacional
Coordenador Pedagógico
Formação Docente
title_short Evaluation and results policies: conditioning of the coordinator's performance
title_full Evaluation and results policies: conditioning of the coordinator's performance
title_fullStr Evaluation and results policies: conditioning of the coordinator's performance
title_full_unstemmed Evaluation and results policies: conditioning of the coordinator's performance
title_sort Evaluation and results policies: conditioning of the coordinator's performance
author Sombra Silva, Jeanny Meiry
author_facet Sombra Silva, Jeanny Meiry
Almeida, Laurinda Ramalho
author_role author
author2 Almeida, Laurinda Ramalho
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sombra Silva, Jeanny Meiry
Almeida, Laurinda Ramalho
dc.subject.por.fl_str_mv Evaluación del Rendimiento Escolar
Política Educacional
Coordinador Pedagógico
Formación Docente
Evaluation of School Performance
Educational Policy
Pedagogical Coordinator
Teacher Training
Avaliação do Rendimento Escolar
Política Educacional
Coordenador Pedagógico
Formação Docente
topic Evaluación del Rendimiento Escolar
Política Educacional
Coordinador Pedagógico
Formación Docente
Evaluation of School Performance
Educational Policy
Pedagogical Coordinator
Teacher Training
Avaliação do Rendimento Escolar
Política Educacional
Coordenador Pedagógico
Formação Docente
description This article provides pieces of a doctoral research aimed to know and analyze the formative practices employed by pedagogical coordinators of public schools of the state school system in the city of São Paulo. The study used 402 coordinators from elementary and high schools as subjects. Mixed methods (survey, observation and narrative interview) were used as methodological procedures allowing the combination of quantitative and qualitative methods in the research. Among other aspects, the study revealed that the political demands to achieve goals and results in the evaluations influence the pedagogical coordinator performance in the school and condition the teacher training actions.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7624
10.18222/eae.v31i78.7624
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7624
identifier_str_mv 10.18222/eae.v31i78.7624
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7624/4121
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 78 (2020): set./dez. 2020; 651-673
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 Núm. 78 (2020): set./dez. 2020; 651-673
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 78 (2020): set./dez. 2020; 651-673
Estudos em Avaliação Educacional; V. 31 N. 78 (2020): set./dez. 2020; 651-673
Estudos em Avaliação Educacional; v. 31 n. 78 (2020): set./dez. 2020; 651-673
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332423170392064