Juvenilization of Adult and Youth Education and the implications for the process of schooling

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Filho, Alcides Alves de Souza
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Cassol, Atenuza Pires, Amorim, Antonio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
spa
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2293
Resumo: The research analyzes the juvenilization in the Young and Adults Education, highlighting the causes of this process and implications in schooling. It aims to reflect on the reasons that determined the insertion of young people in the Young and Adults Education, specifying the causes and the impacts lived. The research approach is qualitative, anchored, strategically, in the field research. The data search was accomplished using a semi-structured questionnaire, which was applied to the research subjects: 27 teachers and 37 students from the public schools of Barreiras and Salvador, Bahia. The results showed to the influence of students’ work on the schooling process; the struggle to ensure access/stay at school; pedagogical practice; and school management as tool for promoting inclusion with dialogue, Teaching quality and equity.
id CESGRANRIO_98da3514424d771ba419cbeed900b015
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/2293
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling Juvenilization of Adult and Youth Education and the implications for the process of schoolingJuvenilización de EJA y las implicaciones para el processo de escolarizaciónJuvenilização da EJA e as implicações no processo de escolarizaçãoYoung and Adults Education; Juvenilization; Quality Teaching; SchoolingEJA; Juvenilización; Educación de Calidad; EscolarizaciónCiências Humanas - EducaçãoEJA; Juvenilização; Ensino de qualidade; EscolarizaçãoThe research analyzes the juvenilization in the Young and Adults Education, highlighting the causes of this process and implications in schooling. It aims to reflect on the reasons that determined the insertion of young people in the Young and Adults Education, specifying the causes and the impacts lived. The research approach is qualitative, anchored, strategically, in the field research. The data search was accomplished using a semi-structured questionnaire, which was applied to the research subjects: 27 teachers and 37 students from the public schools of Barreiras and Salvador, Bahia. The results showed to the influence of students’ work on the schooling process; the struggle to ensure access/stay at school; pedagogical practice; and school management as tool for promoting inclusion with dialogue, Teaching quality and equity.El estudio analiza la juventud en la Educación de Jóvenes y Adultos (EJA), destacando las causas de este proceso y las implicaciones para la escolarización. Tiene como objetivo reflexionar sobre las razones que determinaron la inclusión de los jóvenes em EJA, precisando las causas e impactos experimentados. El enfoque de investigación es cualitativo, estratégicamente anclado en la investigación de campo. La recolección de datos se logró mediante el uso del cuestionario semiestructurado, aplicado a los sujetos de la investigación: 27 docentes y 37 estudiantes de escuelas públicas de Barreiras y de Salvador, en Bahía. Los resultados señalaron la interferencia de la actividad laboral de los estudiantes en el proceso de escolarización; la lucha por garantizar el acceso/permanencia en la escuela; la práctica pedagógica y la gestión escolar como impulsoras de la inclusión con diálogo, calidad docente y equidad.O estudo analisa a juvenilização na Educação de Jovens e Adultos (EJA), destacando as causas desse processo e as implicações na escolarização. Objetiva refletir sobre os motivos que determinaram a inserção dos jovens na EJA, especificando as causas e os impactos vivenciados. A abordagem da pesquisa é qualitativa, ancorada, estrategicamente, na pesquisa de campo. A coleta de dados foi lograda com o uso do questionário semiestruturado, aplicado junto aos sujeitos da investigação: 27 professores e 37 alunos de escolas públicas de Barreiras e de Salvador, na Bahia. Os resultados apontaram a interferência da atividade laboral dos estudantes no processo de escolarização; a luta pela garantia do acesso/ permanência na escola; a prática pedagógica e a gestão escolar como promotoras da inclusão com diálogo, da qualidade de ensino e de equidade.Fundação CesgranrioFilho, Alcides Alves de SouzaCassol, Atenuza PiresAmorim, Antonio2021-07-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/229310.1590/S0104-40362021002902293Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 29, n. 112 (2021): Revista Ensaio Jul./Set.; 718-7371809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2293/1492https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2293/1493https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2293/1494Educação da BahiaCronológicaOs sujeitos da investigação: 27 professores e 37 alunos das escolas públicas de Barreiras e de Salvador, na Bahia.Direitos autorais 2021 Revista Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-11-09T20:38:15Zoai:ojs.localhost:article/2293Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2021-11-09T20:38:15Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv Juvenilization of Adult and Youth Education and the implications for the process of schooling
Juvenilización de EJA y las implicaciones para el processo de escolarización
Juvenilização da EJA e as implicações no processo de escolarização
title Juvenilization of Adult and Youth Education and the implications for the process of schooling
spellingShingle Juvenilization of Adult and Youth Education and the implications for the process of schooling
Filho, Alcides Alves de Souza
Young and Adults Education; Juvenilization; Quality Teaching; Schooling
EJA; Juvenilización; Educación de Calidad; Escolarización
Ciências Humanas - Educação
EJA; Juvenilização; Ensino de qualidade; Escolarização
title_short Juvenilization of Adult and Youth Education and the implications for the process of schooling
title_full Juvenilization of Adult and Youth Education and the implications for the process of schooling
title_fullStr Juvenilization of Adult and Youth Education and the implications for the process of schooling
title_full_unstemmed Juvenilization of Adult and Youth Education and the implications for the process of schooling
title_sort Juvenilization of Adult and Youth Education and the implications for the process of schooling
author Filho, Alcides Alves de Souza
author_facet Filho, Alcides Alves de Souza
Cassol, Atenuza Pires
Amorim, Antonio
author_role author
author2 Cassol, Atenuza Pires
Amorim, Antonio
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Filho, Alcides Alves de Souza
Cassol, Atenuza Pires
Amorim, Antonio
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv Young and Adults Education; Juvenilization; Quality Teaching; Schooling
EJA; Juvenilización; Educación de Calidad; Escolarización
Ciências Humanas - Educação
EJA; Juvenilização; Ensino de qualidade; Escolarização
topic Young and Adults Education; Juvenilization; Quality Teaching; Schooling
EJA; Juvenilización; Educación de Calidad; Escolarización
Ciências Humanas - Educação
EJA; Juvenilização; Ensino de qualidade; Escolarização
description The research analyzes the juvenilization in the Young and Adults Education, highlighting the causes of this process and implications in schooling. It aims to reflect on the reasons that determined the insertion of young people in the Young and Adults Education, specifying the causes and the impacts lived. The research approach is qualitative, anchored, strategically, in the field research. The data search was accomplished using a semi-structured questionnaire, which was applied to the research subjects: 27 teachers and 37 students from the public schools of Barreiras and Salvador, Bahia. The results showed to the influence of students’ work on the schooling process; the struggle to ensure access/stay at school; pedagogical practice; and school management as tool for promoting inclusion with dialogue, Teaching quality and equity.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-05
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2293
10.1590/S0104-40362021002902293
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2293
identifier_str_mv 10.1590/S0104-40362021002902293
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
spa
language por
eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2293/1492
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2293/1493
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2293/1494
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2021 Revista Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2021 Revista Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv





Educação da Bahia
Cronológica
Os sujeitos da investigação: 27 professores e 37 alunos das escolas públicas de Barreiras e de Salvador, na Bahia.
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 29, n. 112 (2021): Revista Ensaio Jul./Set.; 718-737
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832033481228288