Juvenilization of Adult and Youth Education and the implications for the process of schooling
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng spa |
Título da fonte: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2293 |
Resumo: | The research analyzes the juvenilization in the Young and Adults Education, highlighting the causes of this process and implications in schooling. It aims to reflect on the reasons that determined the insertion of young people in the Young and Adults Education, specifying the causes and the impacts lived. The research approach is qualitative, anchored, strategically, in the field research. The data search was accomplished using a semi-structured questionnaire, which was applied to the research subjects: 27 teachers and 37 students from the public schools of Barreiras and Salvador, Bahia. The results showed to the influence of students’ work on the schooling process; the struggle to ensure access/stay at school; pedagogical practice; and school management as tool for promoting inclusion with dialogue, Teaching quality and equity. |
id |
CESGRANRIO_98da3514424d771ba419cbeed900b015 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/2293 |
network_acronym_str |
CESGRANRIO |
network_name_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Juvenilization of Adult and Youth Education and the implications for the process of schoolingJuvenilización de EJA y las implicaciones para el processo de escolarizaciónJuvenilização da EJA e as implicações no processo de escolarizaçãoYoung and Adults Education; Juvenilization; Quality Teaching; SchoolingEJA; Juvenilización; Educación de Calidad; EscolarizaciónCiências Humanas - EducaçãoEJA; Juvenilização; Ensino de qualidade; EscolarizaçãoThe research analyzes the juvenilization in the Young and Adults Education, highlighting the causes of this process and implications in schooling. It aims to reflect on the reasons that determined the insertion of young people in the Young and Adults Education, specifying the causes and the impacts lived. The research approach is qualitative, anchored, strategically, in the field research. The data search was accomplished using a semi-structured questionnaire, which was applied to the research subjects: 27 teachers and 37 students from the public schools of Barreiras and Salvador, Bahia. The results showed to the influence of students’ work on the schooling process; the struggle to ensure access/stay at school; pedagogical practice; and school management as tool for promoting inclusion with dialogue, Teaching quality and equity.El estudio analiza la juventud en la Educación de Jóvenes y Adultos (EJA), destacando las causas de este proceso y las implicaciones para la escolarización. Tiene como objetivo reflexionar sobre las razones que determinaron la inclusión de los jóvenes em EJA, precisando las causas e impactos experimentados. El enfoque de investigación es cualitativo, estratégicamente anclado en la investigación de campo. La recolección de datos se logró mediante el uso del cuestionario semiestructurado, aplicado a los sujetos de la investigación: 27 docentes y 37 estudiantes de escuelas públicas de Barreiras y de Salvador, en Bahía. Los resultados señalaron la interferencia de la actividad laboral de los estudiantes en el proceso de escolarización; la lucha por garantizar el acceso/permanencia en la escuela; la práctica pedagógica y la gestión escolar como impulsoras de la inclusión con diálogo, calidad docente y equidad.O estudo analisa a juvenilização na Educação de Jovens e Adultos (EJA), destacando as causas desse processo e as implicações na escolarização. Objetiva refletir sobre os motivos que determinaram a inserção dos jovens na EJA, especificando as causas e os impactos vivenciados. A abordagem da pesquisa é qualitativa, ancorada, estrategicamente, na pesquisa de campo. A coleta de dados foi lograda com o uso do questionário semiestruturado, aplicado junto aos sujeitos da investigação: 27 professores e 37 alunos de escolas públicas de Barreiras e de Salvador, na Bahia. Os resultados apontaram a interferência da atividade laboral dos estudantes no processo de escolarização; a luta pela garantia do acesso/ permanência na escola; a prática pedagógica e a gestão escolar como promotoras da inclusão com diálogo, da qualidade de ensino e de equidade.Fundação CesgranrioFilho, Alcides Alves de SouzaCassol, Atenuza PiresAmorim, Antonio2021-07-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/229310.1590/S0104-40362021002902293Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 29, n. 112 (2021): Revista Ensaio Jul./Set.; 718-7371809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2293/1492https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2293/1493https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2293/1494Educação da BahiaCronológicaOs sujeitos da investigação: 27 professores e 37 alunos das escolas públicas de Barreiras e de Salvador, na Bahia.Direitos autorais 2021 Revista Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-11-09T20:38:15Zoai:ojs.localhost:article/2293Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2021-11-09T20:38:15Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Juvenilization of Adult and Youth Education and the implications for the process of schooling Juvenilización de EJA y las implicaciones para el processo de escolarización Juvenilização da EJA e as implicações no processo de escolarização |
title |
Juvenilization of Adult and Youth Education and the implications for the process of schooling |
spellingShingle |
Juvenilization of Adult and Youth Education and the implications for the process of schooling Filho, Alcides Alves de Souza Young and Adults Education; Juvenilization; Quality Teaching; Schooling EJA; Juvenilización; Educación de Calidad; Escolarización Ciências Humanas - Educação EJA; Juvenilização; Ensino de qualidade; Escolarização |
title_short |
Juvenilization of Adult and Youth Education and the implications for the process of schooling |
title_full |
Juvenilization of Adult and Youth Education and the implications for the process of schooling |
title_fullStr |
Juvenilization of Adult and Youth Education and the implications for the process of schooling |
title_full_unstemmed |
Juvenilization of Adult and Youth Education and the implications for the process of schooling |
title_sort |
Juvenilization of Adult and Youth Education and the implications for the process of schooling |
author |
Filho, Alcides Alves de Souza |
author_facet |
Filho, Alcides Alves de Souza Cassol, Atenuza Pires Amorim, Antonio |
author_role |
author |
author2 |
Cassol, Atenuza Pires Amorim, Antonio |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Filho, Alcides Alves de Souza Cassol, Atenuza Pires Amorim, Antonio |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Young and Adults Education; Juvenilization; Quality Teaching; Schooling EJA; Juvenilización; Educación de Calidad; Escolarización Ciências Humanas - Educação EJA; Juvenilização; Ensino de qualidade; Escolarização |
topic |
Young and Adults Education; Juvenilization; Quality Teaching; Schooling EJA; Juvenilización; Educación de Calidad; Escolarización Ciências Humanas - Educação EJA; Juvenilização; Ensino de qualidade; Escolarização |
description |
The research analyzes the juvenilization in the Young and Adults Education, highlighting the causes of this process and implications in schooling. It aims to reflect on the reasons that determined the insertion of young people in the Young and Adults Education, specifying the causes and the impacts lived. The research approach is qualitative, anchored, strategically, in the field research. The data search was accomplished using a semi-structured questionnaire, which was applied to the research subjects: 27 teachers and 37 students from the public schools of Barreiras and Salvador, Bahia. The results showed to the influence of students’ work on the schooling process; the struggle to ensure access/stay at school; pedagogical practice; and school management as tool for promoting inclusion with dialogue, Teaching quality and equity. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-07-05 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2293 10.1590/S0104-40362021002902293 |
url |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2293 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0104-40362021002902293 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng spa |
language |
por eng spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2293/1492 https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2293/1493 https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2293/1494 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2021 Revista Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2021 Revista Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Educação da Bahia Cronológica Os sujeitos da investigação: 27 professores e 37 alunos das escolas públicas de Barreiras e de Salvador, na Bahia. |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 29, n. 112 (2021): Revista Ensaio Jul./Set.; 718-737 1809-4465 0104-4036 reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online) instname:Fundação Cesgranrio instacron:CESGRANRIO-2 |
instname_str |
Fundação Cesgranrio |
instacron_str |
CESGRANRIO-2 |
institution |
CESGRANRIO-2 |
reponame_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
collection |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio |
repository.mail.fl_str_mv |
ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br |
_version_ |
1754832033481228288 |