Professional educational policies: references perspectives

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Wermelinger, Mônica
Data de Publicação: 2007
Outros Autores: Machado, Maria Helena, Amâncio Filho, Antenor
Tipo de documento: Artigo
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/572
Resumo: This paper argues the historical process of professional education models construction in the Brazilian high schools to help the understanding of this education modality questions. It approaches the high schools ambiguity, the association between social discrimination and technical occupations, containment of demand to the Universities, citizen's integral formation and formation to the work, pointing out the health area in this context. It had been used, as sources, the Brazilian legislation for the education and other governmental technical documents. The article intends to show the importance that the finish point concept acquired in the professional education proposals, pointing the politecnia as alternative to the school and professional formation, designating the peculiarities of the health area.
id CESGRANRIO_9aa66466a633913c94dde977b8f4420c
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/572
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling Professional educational policies: references perspectivesPoliticas de educacion profesional: referencias y perspectivasPoliticas de educação profissional: referencias e perspectivasEducacion profesional; Educacion tecnica; Escuela secundaria; Recursos humanos de la saludProfessional education; Technical education; High school; Health human resourcesEducação profissional; Ensino tecnico; Ensino medio; Terminalidade; Formação em saúde; Educação profissional; Ensino tecnico; Ensino medio; Terminalidade; Formação em saúdeThis paper argues the historical process of professional education models construction in the Brazilian high schools to help the understanding of this education modality questions. It approaches the high schools ambiguity, the association between social discrimination and technical occupations, containment of demand to the Universities, citizen's integral formation and formation to the work, pointing out the health area in this context. It had been used, as sources, the Brazilian legislation for the education and other governmental technical documents. The article intends to show the importance that the finish point concept acquired in the professional education proposals, pointing the politecnia as alternative to the school and professional formation, designating the peculiarities of the health area.El artículo revisita el proceso historico de la construcción del modelo de educacion profesional del nivel medio en Brasil, buscando identificar los aspectos que ayuden a la comprension de las cuestiones pertinentes a esta modalidad de educacion. Aborda aspectos como la dualidad de la educacion media, la asociacion entre la discriminación social y las ocupaciones tecnicas, la contencion de la demanda a la universidad, la formacion integral del ciudadano y la formacion para el mundo del trabajo, precisando la educacion profesional en el area de la salud en este contexto. Han sido utilizados, como fuentes, la legislacion brasileña para la educacion, ademas de los referenciales, las directrices y documentos tecnicos del ministerio de la educacion. El artículo resalta la importancia que el concepto de termino de formacion adquirio en las propuestas para la educacion profesional, señalando la politecnia como alternativa a la formacion propedeutica y profesional, señalando las particularidades del area de la salud que la separan del modelo de la educacion profesional de nivel medio con caracter de termino de formacion.O artigo revisita o processo historico de construção do modelo de educação profissional de nivel medio vigente no Brasil, procurando identificar aspectos que auxiliem na compreensao de questoes pertinentes a essa modalidade de ensino. Aborda a dualidade do ensino medio, a associação entre discriminação social e ocupacoes tecnicas, a contencao de demanda ao nivel superior de ensino, a formação integral do cidadão e a formação para o mundo do trabalho, situando a educação profissional na area da saúde nesse contexto. Foram utilizados, como fontes, a legislação brasileira para a educação, alem de referenciais, diretrizes e documentos tecnicos do Ministerio da Educação. O artigo ressalta a importância que o conceito de terminalidade adquiriu nas propostas para a educação profissional, apontando a politecnia como alternativa à formação escolar e profissional, assinalando as peculiaridades da area da saúde que a afastam do modelo de educação profissional de nivel medio com carater de terminalidade.Fundação CesgranrioWermelinger, MônicaMachado, Maria HelenaAmâncio Filho, Antenor2007-04-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/572Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 15, n. 55 (2007): Revista Ensaio - Abr./Jun.; 207-2221809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; en; esDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-07-09T18:21:38Zoai:ojs.localhost:article/572Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-07-09T18:21:38Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv Professional educational policies: references perspectives
Politicas de educacion profesional: referencias y perspectivas
Politicas de educação profissional: referencias e perspectivas
title Professional educational policies: references perspectives
spellingShingle Professional educational policies: references perspectives
Wermelinger, Mônica
Educacion profesional; Educacion tecnica; Escuela secundaria; Recursos humanos de la salud
Professional education; Technical education; High school; Health human resources
Educação profissional; Ensino tecnico; Ensino medio; Terminalidade; Formação em saúde; Educação profissional; Ensino tecnico; Ensino medio; Terminalidade; Formação em saúde
title_short Professional educational policies: references perspectives
title_full Professional educational policies: references perspectives
title_fullStr Professional educational policies: references perspectives
title_full_unstemmed Professional educational policies: references perspectives
title_sort Professional educational policies: references perspectives
author Wermelinger, Mônica
author_facet Wermelinger, Mônica
Machado, Maria Helena
Amâncio Filho, Antenor
author_role author
author2 Machado, Maria Helena
Amâncio Filho, Antenor
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Wermelinger, Mônica
Machado, Maria Helena
Amâncio Filho, Antenor
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Educacion profesional; Educacion tecnica; Escuela secundaria; Recursos humanos de la salud
Professional education; Technical education; High school; Health human resources
Educação profissional; Ensino tecnico; Ensino medio; Terminalidade; Formação em saúde; Educação profissional; Ensino tecnico; Ensino medio; Terminalidade; Formação em saúde
topic Educacion profesional; Educacion tecnica; Escuela secundaria; Recursos humanos de la salud
Professional education; Technical education; High school; Health human resources
Educação profissional; Ensino tecnico; Ensino medio; Terminalidade; Formação em saúde; Educação profissional; Ensino tecnico; Ensino medio; Terminalidade; Formação em saúde
description This paper argues the historical process of professional education models construction in the Brazilian high schools to help the understanding of this education modality questions. It approaches the high schools ambiguity, the association between social discrimination and technical occupations, containment of demand to the Universities, citizen's integral formation and formation to the work, pointing out the health area in this context. It had been used, as sources, the Brazilian legislation for the education and other governmental technical documents. The article intends to show the importance that the finish point concept acquired in the professional education proposals, pointing the politecnia as alternative to the school and professional formation, designating the peculiarities of the health area.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-04-20
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/572
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/572
dc.language.iso.fl_str_mv pt; en; es
language_invalid_str_mv pt; en; es
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv








dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 15, n. 55 (2007): Revista Ensaio - Abr./Jun.; 207-222
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832031295995904