Professional educational policies: references perspectives
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Título da fonte: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/572 |
Resumo: | This paper argues the historical process of professional education models construction in the Brazilian high schools to help the understanding of this education modality questions. It approaches the high schools ambiguity, the association between social discrimination and technical occupations, containment of demand to the Universities, citizen's integral formation and formation to the work, pointing out the health area in this context. It had been used, as sources, the Brazilian legislation for the education and other governmental technical documents. The article intends to show the importance that the finish point concept acquired in the professional education proposals, pointing the politecnia as alternative to the school and professional formation, designating the peculiarities of the health area. |
id |
CESGRANRIO_9aa66466a633913c94dde977b8f4420c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/572 |
network_acronym_str |
CESGRANRIO |
network_name_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Professional educational policies: references perspectivesPoliticas de educacion profesional: referencias y perspectivasPoliticas de educação profissional: referencias e perspectivasEducacion profesional; Educacion tecnica; Escuela secundaria; Recursos humanos de la saludProfessional education; Technical education; High school; Health human resourcesEducação profissional; Ensino tecnico; Ensino medio; Terminalidade; Formação em saúde; Educação profissional; Ensino tecnico; Ensino medio; Terminalidade; Formação em saúdeThis paper argues the historical process of professional education models construction in the Brazilian high schools to help the understanding of this education modality questions. It approaches the high schools ambiguity, the association between social discrimination and technical occupations, containment of demand to the Universities, citizen's integral formation and formation to the work, pointing out the health area in this context. It had been used, as sources, the Brazilian legislation for the education and other governmental technical documents. The article intends to show the importance that the finish point concept acquired in the professional education proposals, pointing the politecnia as alternative to the school and professional formation, designating the peculiarities of the health area.El artículo revisita el proceso historico de la construcción del modelo de educacion profesional del nivel medio en Brasil, buscando identificar los aspectos que ayuden a la comprension de las cuestiones pertinentes a esta modalidad de educacion. Aborda aspectos como la dualidad de la educacion media, la asociacion entre la discriminación social y las ocupaciones tecnicas, la contencion de la demanda a la universidad, la formacion integral del ciudadano y la formacion para el mundo del trabajo, precisando la educacion profesional en el area de la salud en este contexto. Han sido utilizados, como fuentes, la legislacion brasileña para la educacion, ademas de los referenciales, las directrices y documentos tecnicos del ministerio de la educacion. El artículo resalta la importancia que el concepto de termino de formacion adquirio en las propuestas para la educacion profesional, señalando la politecnia como alternativa a la formacion propedeutica y profesional, señalando las particularidades del area de la salud que la separan del modelo de la educacion profesional de nivel medio con caracter de termino de formacion.O artigo revisita o processo historico de construção do modelo de educação profissional de nivel medio vigente no Brasil, procurando identificar aspectos que auxiliem na compreensao de questoes pertinentes a essa modalidade de ensino. Aborda a dualidade do ensino medio, a associação entre discriminação social e ocupacoes tecnicas, a contencao de demanda ao nivel superior de ensino, a formação integral do cidadão e a formação para o mundo do trabalho, situando a educação profissional na area da saúde nesse contexto. Foram utilizados, como fontes, a legislação brasileira para a educação, alem de referenciais, diretrizes e documentos tecnicos do Ministerio da Educação. O artigo ressalta a importância que o conceito de terminalidade adquiriu nas propostas para a educação profissional, apontando a politecnia como alternativa à formação escolar e profissional, assinalando as peculiaridades da area da saúde que a afastam do modelo de educação profissional de nivel medio com carater de terminalidade.Fundação CesgranrioWermelinger, MônicaMachado, Maria HelenaAmâncio Filho, Antenor2007-04-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/572Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 15, n. 55 (2007): Revista Ensaio - Abr./Jun.; 207-2221809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; en; esDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-07-09T18:21:38Zoai:ojs.localhost:article/572Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-07-09T18:21:38Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Professional educational policies: references perspectives Politicas de educacion profesional: referencias y perspectivas Politicas de educação profissional: referencias e perspectivas |
title |
Professional educational policies: references perspectives |
spellingShingle |
Professional educational policies: references perspectives Wermelinger, Mônica Educacion profesional; Educacion tecnica; Escuela secundaria; Recursos humanos de la salud Professional education; Technical education; High school; Health human resources Educação profissional; Ensino tecnico; Ensino medio; Terminalidade; Formação em saúde; Educação profissional; Ensino tecnico; Ensino medio; Terminalidade; Formação em saúde |
title_short |
Professional educational policies: references perspectives |
title_full |
Professional educational policies: references perspectives |
title_fullStr |
Professional educational policies: references perspectives |
title_full_unstemmed |
Professional educational policies: references perspectives |
title_sort |
Professional educational policies: references perspectives |
author |
Wermelinger, Mônica |
author_facet |
Wermelinger, Mônica Machado, Maria Helena Amâncio Filho, Antenor |
author_role |
author |
author2 |
Machado, Maria Helena Amâncio Filho, Antenor |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Wermelinger, Mônica Machado, Maria Helena Amâncio Filho, Antenor |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educacion profesional; Educacion tecnica; Escuela secundaria; Recursos humanos de la salud Professional education; Technical education; High school; Health human resources Educação profissional; Ensino tecnico; Ensino medio; Terminalidade; Formação em saúde; Educação profissional; Ensino tecnico; Ensino medio; Terminalidade; Formação em saúde |
topic |
Educacion profesional; Educacion tecnica; Escuela secundaria; Recursos humanos de la salud Professional education; Technical education; High school; Health human resources Educação profissional; Ensino tecnico; Ensino medio; Terminalidade; Formação em saúde; Educação profissional; Ensino tecnico; Ensino medio; Terminalidade; Formação em saúde |
description |
This paper argues the historical process of professional education models construction in the Brazilian high schools to help the understanding of this education modality questions. It approaches the high schools ambiguity, the association between social discrimination and technical occupations, containment of demand to the Universities, citizen's integral formation and formation to the work, pointing out the health area in this context. It had been used, as sources, the Brazilian legislation for the education and other governmental technical documents. The article intends to show the importance that the finish point concept acquired in the professional education proposals, pointing the politecnia as alternative to the school and professional formation, designating the peculiarities of the health area. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-04-20 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/572 |
url |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/572 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
pt; en; es |
language_invalid_str_mv |
pt; en; es |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
|
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 15, n. 55 (2007): Revista Ensaio - Abr./Jun.; 207-222 1809-4465 0104-4036 reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online) instname:Fundação Cesgranrio instacron:CESGRANRIO-2 |
instname_str |
Fundação Cesgranrio |
instacron_str |
CESGRANRIO-2 |
institution |
CESGRANRIO-2 |
reponame_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
collection |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio |
repository.mail.fl_str_mv |
ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br |
_version_ |
1754832031295995904 |