Trajectory schooling of youth and adults in Brazil: of government platforms to the pedagogical proposals emptied
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Título da fonte: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/496 |
Resumo: | This article provides a historical approach of Schooling for Youth and Adults and its trajectory in the history of education in Brazil. It is characterized by an analysis documentary on the movement of this type of education and public policies that govern it. We compare with the historical development, teacher training, the labor market in Brazil, using primary and secondary sources with the search including the period from 1973 to 2007. We note that literature in general, describes events chronologically ad hoc initiatives in an attempt to solve the problems of illiteracy and lack of qualification of the workforce necessary for the current method of production each season, as initiatives for public policies. Regarding the relationship with the educational proposals for this type of education based on the analysis of legal documents, guidelines and programs for the Brazilian educational context, they are characterized by a compensatory, supplementary, and emergency education. |
id |
CESGRANRIO_a03224ccd7bafde7ba6db382a7ab7db7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/496 |
network_acronym_str |
CESGRANRIO |
network_name_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Trajectory schooling of youth and adults in Brazil: of government platforms to the pedagogical proposals emptiedTrayectoria de la escolarizacion de jovenes y adultos en Brasil: de plataformas de gobierno a propuestas pedagogicas vaciadasTrajetoria da escolarização de jovens e adultos no Brasil: de plataformas de governo a propostas pedagogicas esvaziadasLa escolarizacion de jovenes y adultos; Público de EJA; Las politicas públicas; Propuestas pedagogicasSchooling for Youth and Adults; Public EJA; Public Policy; Educational ProposalsEscolarização de Jovens e Adultos; Público de EJA; Politicas públicas; Propostas pedagogicasThis article provides a historical approach of Schooling for Youth and Adults and its trajectory in the history of education in Brazil. It is characterized by an analysis documentary on the movement of this type of education and public policies that govern it. We compare with the historical development, teacher training, the labor market in Brazil, using primary and secondary sources with the search including the period from 1973 to 2007. We note that literature in general, describes events chronologically ad hoc initiatives in an attempt to solve the problems of illiteracy and lack of qualification of the workforce necessary for the current method of production each season, as initiatives for public policies. Regarding the relationship with the educational proposals for this type of education based on the analysis of legal documents, guidelines and programs for the Brazilian educational context, they are characterized by a compensatory, supplementary, and emergency education.Este artículo ofrece un enfoque historico de la escolarizacion de jovenes y adultos y su trayectoria en la historia de la educacion en Brasil. Se caracteriza por un analisis documental sobre el movimiento de este tipo de educacion y las politicas públicas que la rigen. Hacemos un paralelismo con la evolucion historica, la formacion del profesorado, el mercado de trabajo en Brasil, utilizando fuentes primarias y secundarias de pesquisa incluyendo el periodo de 1973 a 2007. Tomamos nota de que la literatura, en general, describe cronologicamente los acontecimientos de iniciativas puntuales en un intento de resolver los problemas del analfabetismo y la falta de calificacion de la mano de obra necesaria para el modo de produccion de cada epoca, como las iniciativas con relacion a las politicas públicas. Cuanto a la relacion con las propuestas educativas para este tipo de educacion basado en el analisis de documentos juridicos, directrices y programas para el contexto educativo brasileño, estas se caracterizan por una educacion compensatória, y complementaria de emergencia.Este artigo traz uma abordagem historica da Escolarização de Jovens e Adultos e sua trajetoria na historia da educação no Brasil. Caracteriza-se por uma analise documental sobre o movimento desta modalidade de ensino e as politicas públicas que a regem. Fazemos um paralelo com a evolução historica, formação de professores, mercado de trabalho no Brasil, utilizando fontes primarias e secundarias de pesquisa, compreendendo o periodo de 1973 ate 2007. Constatamos que a literatura especializada, em geral, descreve acontecimentos cronologicos de iniciativas pontuais na tentativa de solucionar os problemas decorrentes do analfabetismo e falta de qualificação da mao de obra necessaria ao modo de produção vigente em cada epoca, como iniciativas em relação às politicas públicas. No que diz respeito à relação com as propostas pedagogicas para esta modalidade de ensino, com base na analise de documentos legais, diretrizes e programas para o contexto educacional brasileiro, estas se caracterizam por uma educação compensatória, supletiva e emergencial.Fundação CesgranrioFriedrich, MarciaBenite, Anna M. CanavarroBenite, Claudio R. MachadoPereira, Viviane Soares2010-04-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/496Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 18, n. 67 (2010): Revista Ensaio - Abr./Jun.; 389-4101809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; en; esDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-08-14T21:24:21Zoai:ojs.localhost:article/496Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-08-14T21:24:21Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Trajectory schooling of youth and adults in Brazil: of government platforms to the pedagogical proposals emptied Trayectoria de la escolarizacion de jovenes y adultos en Brasil: de plataformas de gobierno a propuestas pedagogicas vaciadas Trajetoria da escolarização de jovens e adultos no Brasil: de plataformas de governo a propostas pedagogicas esvaziadas |
title |
Trajectory schooling of youth and adults in Brazil: of government platforms to the pedagogical proposals emptied |
spellingShingle |
Trajectory schooling of youth and adults in Brazil: of government platforms to the pedagogical proposals emptied Friedrich, Marcia La escolarizacion de jovenes y adultos; Público de EJA; Las politicas públicas; Propuestas pedagogicas Schooling for Youth and Adults; Public EJA; Public Policy; Educational Proposals Escolarização de Jovens e Adultos; Público de EJA; Politicas públicas; Propostas pedagogicas |
title_short |
Trajectory schooling of youth and adults in Brazil: of government platforms to the pedagogical proposals emptied |
title_full |
Trajectory schooling of youth and adults in Brazil: of government platforms to the pedagogical proposals emptied |
title_fullStr |
Trajectory schooling of youth and adults in Brazil: of government platforms to the pedagogical proposals emptied |
title_full_unstemmed |
Trajectory schooling of youth and adults in Brazil: of government platforms to the pedagogical proposals emptied |
title_sort |
Trajectory schooling of youth and adults in Brazil: of government platforms to the pedagogical proposals emptied |
author |
Friedrich, Marcia |
author_facet |
Friedrich, Marcia Benite, Anna M. Canavarro Benite, Claudio R. Machado Pereira, Viviane Soares |
author_role |
author |
author2 |
Benite, Anna M. Canavarro Benite, Claudio R. Machado Pereira, Viviane Soares |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Friedrich, Marcia Benite, Anna M. Canavarro Benite, Claudio R. Machado Pereira, Viviane Soares |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
La escolarizacion de jovenes y adultos; Público de EJA; Las politicas públicas; Propuestas pedagogicas Schooling for Youth and Adults; Public EJA; Public Policy; Educational Proposals Escolarização de Jovens e Adultos; Público de EJA; Politicas públicas; Propostas pedagogicas |
topic |
La escolarizacion de jovenes y adultos; Público de EJA; Las politicas públicas; Propuestas pedagogicas Schooling for Youth and Adults; Public EJA; Public Policy; Educational Proposals Escolarização de Jovens e Adultos; Público de EJA; Politicas públicas; Propostas pedagogicas |
description |
This article provides a historical approach of Schooling for Youth and Adults and its trajectory in the history of education in Brazil. It is characterized by an analysis documentary on the movement of this type of education and public policies that govern it. We compare with the historical development, teacher training, the labor market in Brazil, using primary and secondary sources with the search including the period from 1973 to 2007. We note that literature in general, describes events chronologically ad hoc initiatives in an attempt to solve the problems of illiteracy and lack of qualification of the workforce necessary for the current method of production each season, as initiatives for public policies. Regarding the relationship with the educational proposals for this type of education based on the analysis of legal documents, guidelines and programs for the Brazilian educational context, they are characterized by a compensatory, supplementary, and emergency education. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-04-20 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/496 |
url |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/496 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
pt; en; es |
language_invalid_str_mv |
pt; en; es |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
|
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 18, n. 67 (2010): Revista Ensaio - Abr./Jun.; 389-410 1809-4465 0104-4036 reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online) instname:Fundação Cesgranrio instacron:CESGRANRIO-2 |
instname_str |
Fundação Cesgranrio |
instacron_str |
CESGRANRIO-2 |
institution |
CESGRANRIO-2 |
reponame_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
collection |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio |
repository.mail.fl_str_mv |
ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br |
_version_ |
1754832034208940032 |