Some reflections on building evaluation capacity on social initiatives
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2005 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Título da fonte: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/619 |
Resumo: | This essay focuses on building evaluation capacity in civil society organizations. It considers aspects to support the organizational learning process and propose five dimensions to be considered in an evaluation capacity building process: 1) The power that involves the relationship among the stakeholders and its consequences in the decision making process; 2) The reasons and motivations to develop the evaluation process; 3) The search to develop an organization understanding of the meaning of evaluation; 4) The need to develop skills in evaluation and 5) The need to raise and manage resources to the evaluation. |
id |
CESGRANRIO_a3de7ab43352f4a807d12ddb463fc7e8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/619 |
network_acronym_str |
CESGRANRIO |
network_name_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Some reflections on building evaluation capacity on social initiativesConstruction de capacidad en avaluacionDa construção de capacidade avaliatoria em iniciativas sociais: algumas reflexoesEvaluacion; Capacidad evaluativa; Desarrollo organizacional; Aprendizaje organizacionalEvaluation; Capacity building; Organizational development; Organizational identityAvaliação; Capacidade avaliatoria; Avaliação de programas; Desenvolvimento organizacional; Identidade organizacionalThis essay focuses on building evaluation capacity in civil society organizations. It considers aspects to support the organizational learning process and propose five dimensions to be considered in an evaluation capacity building process: 1) The power that involves the relationship among the stakeholders and its consequences in the decision making process; 2) The reasons and motivations to develop the evaluation process; 3) The search to develop an organization understanding of the meaning of evaluation; 4) The need to develop skills in evaluation and 5) The need to raise and manage resources to the evaluation.Este texto trata de la construcción de capacidades en evaluacion en organizaciones de la sociedad civil. Aborda el tema orientado por los proceso de aprendijage organizacional y considera cinco dimensiones presentes en la construcción de la capacidad en evaluacion en una organizacion: 1) Las relaciones de poder entre los stakholders y sus consecuencias en las decisiones; 2) Las razones y los motivos para desarrollar una evaluacion; 3) La elaboracion de una identidad organizacional para la evaluacion; 4) La necesidad del desarrollo de competencias en evaluacion y 5) La necesidad de garantizar y manejar fondos para la evaluacion.Este ensaio discute alternativas de apoio ao desenvolvimento da capacidade avaliatoria em organizacoes da sociedade civil. Nele sao debatidos elementos estrategicos para apoiar processos de aprendizagem nas organizacoes e para fortalecer conquista de autonomia no campo da avaliação. Aborda-se a construção da capacidade avaliatoria como processo de construção de sujeitos, e nao como um movimento de natureza predominantemente tecnica. Com base nos principios de aprendizagem, autonomia, respeito e participação sao propostas cinco dimensoes estrategicas para apoiar o desenvolvimento de capacidade avaliatoria: 1) a consciencia a respeito e a capacidade de lidar com as relacoes de poder presentes nas acoes avaliatorias; 2) a busca de razoes e motivação para avaliar as práticas; 3) a construção de um certo grau de identidade organizacional em torno da avaliação; 4) o desenvolvimento de competencias no campo da facilitação e gestao de processos e da investigação da realidade, necessarias a realização de avaliações; 5) a captação e alocação de recursos para criar as condicoes de trabalho necessarias aos processos de avaliação.Fundação CesgranrioBrandao, Daniel BragaSilva, Rogerio RenatoPalos, Cassia Maria Carraco2005-07-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/619Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 13, n. 48 (2005): Revista Ensaio - Jul./Set.1809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; en; esDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-07-14T21:25:35Zoai:ojs.localhost:article/619Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-07-14T21:25:35Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Some reflections on building evaluation capacity on social initiatives Construction de capacidad en avaluacion Da construção de capacidade avaliatoria em iniciativas sociais: algumas reflexoes |
title |
Some reflections on building evaluation capacity on social initiatives |
spellingShingle |
Some reflections on building evaluation capacity on social initiatives Brandao, Daniel Braga Evaluacion; Capacidad evaluativa; Desarrollo organizacional; Aprendizaje organizacional Evaluation; Capacity building; Organizational development; Organizational identity Avaliação; Capacidade avaliatoria; Avaliação de programas; Desenvolvimento organizacional; Identidade organizacional |
title_short |
Some reflections on building evaluation capacity on social initiatives |
title_full |
Some reflections on building evaluation capacity on social initiatives |
title_fullStr |
Some reflections on building evaluation capacity on social initiatives |
title_full_unstemmed |
Some reflections on building evaluation capacity on social initiatives |
title_sort |
Some reflections on building evaluation capacity on social initiatives |
author |
Brandao, Daniel Braga |
author_facet |
Brandao, Daniel Braga Silva, Rogerio Renato Palos, Cassia Maria Carraco |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Rogerio Renato Palos, Cassia Maria Carraco |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Brandao, Daniel Braga Silva, Rogerio Renato Palos, Cassia Maria Carraco |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Evaluacion; Capacidad evaluativa; Desarrollo organizacional; Aprendizaje organizacional Evaluation; Capacity building; Organizational development; Organizational identity Avaliação; Capacidade avaliatoria; Avaliação de programas; Desenvolvimento organizacional; Identidade organizacional |
topic |
Evaluacion; Capacidad evaluativa; Desarrollo organizacional; Aprendizaje organizacional Evaluation; Capacity building; Organizational development; Organizational identity Avaliação; Capacidade avaliatoria; Avaliação de programas; Desenvolvimento organizacional; Identidade organizacional |
description |
This essay focuses on building evaluation capacity in civil society organizations. It considers aspects to support the organizational learning process and propose five dimensions to be considered in an evaluation capacity building process: 1) The power that involves the relationship among the stakeholders and its consequences in the decision making process; 2) The reasons and motivations to develop the evaluation process; 3) The search to develop an organization understanding of the meaning of evaluation; 4) The need to develop skills in evaluation and 5) The need to raise and manage resources to the evaluation. |
publishDate |
2005 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2005-07-20 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/619 |
url |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/619 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
pt; en; es |
language_invalid_str_mv |
pt; en; es |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
|
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 13, n. 48 (2005): Revista Ensaio - Jul./Set. 1809-4465 0104-4036 reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online) instname:Fundação Cesgranrio instacron:CESGRANRIO-2 |
instname_str |
Fundação Cesgranrio |
instacron_str |
CESGRANRIO-2 |
institution |
CESGRANRIO-2 |
reponame_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
collection |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio |
repository.mail.fl_str_mv |
ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br |
_version_ |
1754832030132076544 |