Some reflections on building evaluation capacity on social initiatives

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brandao, Daniel Braga
Data de Publicação: 2005
Outros Autores: Silva, Rogerio Renato, Palos, Cassia Maria Carraco
Tipo de documento: Artigo
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/619
Resumo: This essay focuses on building evaluation capacity in civil society organizations. It considers aspects to support the organizational learning process and propose five dimensions to be considered in an evaluation capacity building process: 1) The power that involves the relationship among the stakeholders and its consequences in the decision making process; 2) The reasons and motivations to develop the evaluation process; 3) The search to develop an organization understanding of the meaning of evaluation; 4) The need to develop skills in evaluation and 5) The need to raise and manage resources to the evaluation.
id CESGRANRIO_a3de7ab43352f4a807d12ddb463fc7e8
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/619
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling Some reflections on building evaluation capacity on social initiativesConstruction de capacidad en avaluacionDa construção de capacidade avaliatoria em iniciativas sociais: algumas reflexoesEvaluacion; Capacidad evaluativa; Desarrollo organizacional; Aprendizaje organizacionalEvaluation; Capacity building; Organizational development; Organizational identityAvaliação; Capacidade avaliatoria; Avaliação de programas; Desenvolvimento organizacional; Identidade organizacionalThis essay focuses on building evaluation capacity in civil society organizations. It considers aspects to support the organizational learning process and propose five dimensions to be considered in an evaluation capacity building process: 1) The power that involves the relationship among the stakeholders and its consequences in the decision making process; 2) The reasons and motivations to develop the evaluation process; 3) The search to develop an organization understanding of the meaning of evaluation; 4) The need to develop skills in evaluation and 5) The need to raise and manage resources to the evaluation.Este texto trata de la construcción de capacidades en evaluacion en organizaciones de la sociedad civil. Aborda el tema orientado por los proceso de aprendijage organizacional y considera cinco dimensiones presentes en la construcción de la capacidad en evaluacion en una organizacion: 1) Las relaciones de poder entre los stakholders y sus consecuencias en las decisiones; 2) Las razones y los motivos para desarrollar una evaluacion; 3) La elaboracion de una identidad organizacional para la evaluacion; 4) La necesidad del desarrollo de competencias en evaluacion y 5) La necesidad de garantizar y manejar fondos para la evaluacion.Este ensaio discute alternativas de apoio ao desenvolvimento da capacidade avaliatoria em organizacoes da sociedade civil. Nele sao debatidos elementos estrategicos para apoiar processos de aprendizagem nas organizacoes e para fortalecer conquista de autonomia no campo da avaliação. Aborda-se a construção da capacidade avaliatoria como processo de construção de sujeitos, e nao como um movimento de natureza predominantemente tecnica. Com base nos principios de aprendizagem, autonomia, respeito e participação sao propostas cinco dimensoes estrategicas para apoiar o desenvolvimento de capacidade avaliatoria: 1) a consciencia a respeito e a capacidade de lidar com as relacoes de poder presentes nas acoes avaliatorias; 2) a busca de razoes e motivação para avaliar as práticas; 3) a construção de um certo grau de identidade organizacional em torno da avaliação; 4) o desenvolvimento de competencias no campo da facilitação e gestao de processos e da investigação da realidade, necessarias a realização de avaliações; 5) a captação e alocação de recursos para criar as condicoes de trabalho necessarias aos processos de avaliação.Fundação CesgranrioBrandao, Daniel BragaSilva, Rogerio RenatoPalos, Cassia Maria Carraco2005-07-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/619Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 13, n. 48 (2005): Revista Ensaio - Jul./Set.1809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; en; esDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-07-14T21:25:35Zoai:ojs.localhost:article/619Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-07-14T21:25:35Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv Some reflections on building evaluation capacity on social initiatives
Construction de capacidad en avaluacion
Da construção de capacidade avaliatoria em iniciativas sociais: algumas reflexoes
title Some reflections on building evaluation capacity on social initiatives
spellingShingle Some reflections on building evaluation capacity on social initiatives
Brandao, Daniel Braga
Evaluacion; Capacidad evaluativa; Desarrollo organizacional; Aprendizaje organizacional
Evaluation; Capacity building; Organizational development; Organizational identity
Avaliação; Capacidade avaliatoria; Avaliação de programas; Desenvolvimento organizacional; Identidade organizacional
title_short Some reflections on building evaluation capacity on social initiatives
title_full Some reflections on building evaluation capacity on social initiatives
title_fullStr Some reflections on building evaluation capacity on social initiatives
title_full_unstemmed Some reflections on building evaluation capacity on social initiatives
title_sort Some reflections on building evaluation capacity on social initiatives
author Brandao, Daniel Braga
author_facet Brandao, Daniel Braga
Silva, Rogerio Renato
Palos, Cassia Maria Carraco
author_role author
author2 Silva, Rogerio Renato
Palos, Cassia Maria Carraco
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Brandao, Daniel Braga
Silva, Rogerio Renato
Palos, Cassia Maria Carraco
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Evaluacion; Capacidad evaluativa; Desarrollo organizacional; Aprendizaje organizacional
Evaluation; Capacity building; Organizational development; Organizational identity
Avaliação; Capacidade avaliatoria; Avaliação de programas; Desenvolvimento organizacional; Identidade organizacional
topic Evaluacion; Capacidad evaluativa; Desarrollo organizacional; Aprendizaje organizacional
Evaluation; Capacity building; Organizational development; Organizational identity
Avaliação; Capacidade avaliatoria; Avaliação de programas; Desenvolvimento organizacional; Identidade organizacional
description This essay focuses on building evaluation capacity in civil society organizations. It considers aspects to support the organizational learning process and propose five dimensions to be considered in an evaluation capacity building process: 1) The power that involves the relationship among the stakeholders and its consequences in the decision making process; 2) The reasons and motivations to develop the evaluation process; 3) The search to develop an organization understanding of the meaning of evaluation; 4) The need to develop skills in evaluation and 5) The need to raise and manage resources to the evaluation.
publishDate 2005
dc.date.none.fl_str_mv 2005-07-20
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/619
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/619
dc.language.iso.fl_str_mv pt; en; es
language_invalid_str_mv pt; en; es
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv








dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 13, n. 48 (2005): Revista Ensaio - Jul./Set.
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832030132076544