Multicultural research as a backbone of teacher's formation: potential topics for the discussion about diversity and difference
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Artigo |
Título da fonte: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/548 |
Resumo: | This paper argues that the comprehension of the research as a multicultural phenomenon can give the link teach-research a great significance to teachers formation. The article develops this idea by suggesting four main dimensions on this viewpoint: first, the conception of future teachers and teacher educators as researchers in action of plural cultural identity; second, the encouragement of discussions about educational themes in terms of silenced and represented voices, analyzing tensions between universal and diversity value; third, the expose of the future teachers to plural research methodologies; and finally, the analysis of the institution or organization identity where teachers formation happens, showing the problems related to unequal power relations and trying to make these institutions become multicultural organizations. |
id |
CESGRANRIO_adf6fd7ec982eaf7f7b50a21e670cdfb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/548 |
network_acronym_str |
CESGRANRIO |
network_name_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Multicultural research as a backbone of teacher's formation: potential topics for the discussion about diversity and differenceLa investigación multicultural como eje de la formacion de profesores: potenciales para las discusiones de la diversidad y de las diferenciasA pesquisa multicultural como eixo na formação docente: potenciais para a discussao da diversidade e das diferencasFormacion de profesores; Multiculturalismo; Investigacion multiculturalTeacher education; Multiculturalism; Multicultural researchFormação de professores; Multiculturalismo; Pesquisa multiculturalThis paper argues that the comprehension of the research as a multicultural phenomenon can give the link teach-research a great significance to teachers formation. The article develops this idea by suggesting four main dimensions on this viewpoint: first, the conception of future teachers and teacher educators as researchers in action of plural cultural identity; second, the encouragement of discussions about educational themes in terms of silenced and represented voices, analyzing tensions between universal and diversity value; third, the expose of the future teachers to plural research methodologies; and finally, the analysis of the institution or organization identity where teachers formation happens, showing the problems related to unequal power relations and trying to make these institutions become multicultural organizations.El artículo discute que la comprension de la investigación como un fenomeno multicultural puede llevar a una articulacion entre educacion-investigación de mas impacto en la formacion de profesores. Este trabajo desenvuelve la discusion proponiendo cuatro dimensiones centrales: la comprension de los futuros profesores y de los profesores formadores como identidades culturales plurales de investigadores en accion; el incentivo a las discusiones de los temas educacionales en termino de voces silenciadas y representadas, analizando las tensiones entre universalismo y valorizacion de la diversidad; la presentacion de la metodologia plural de investigación a los profesores en formacion; el analisis de las identidades institucionales o organizacionales donde se construye la formacion del profesor y su articulacion a la perspectiva de investigación, colocando como problema las relaciones desiguales de poder y luchando para que esas instituciones se organicen en instituciones o organizaciones multiculturales.O presente artigo argumenta que a compreensao da pesquisa como fenômeno multicultural pode tornar a articulação ensino-pesquisa mais impactante na formação de professores, Desenvolve o argumento, propondo quatro dimensoes centrais nessa perspectiva: a compreensao dos futuros professores e professores formadores como identidades culturais plurais de pesquisadores em ação; o incentivo às discussoes dos temas educacionais em termos de vozes silenciadas e representadas, analisando tensoes entre universalismo e valorização da diversidade; a apresentação dos professores em formação a metodologias plurais de pesquisa; a analise das identidades institucionais ou organizacionais onde se processa a formação docente e sua articulação à perspectiva de pesquisa, problematizando relacoes desiguais de poder e lutando para que essas instituicoes se constituam em instituicoes ou organizacoes multiculturais.Fundação CesgranrioIvenicki, Ana2008-04-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/548Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 16, n. 59 (2008): Revista Ensaio - Abr./Jun.; 297-3081809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; en; esDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-07-08T20:56:15Zoai:ojs.localhost:article/548Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-07-08T20:56:15Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Multicultural research as a backbone of teacher's formation: potential topics for the discussion about diversity and difference La investigación multicultural como eje de la formacion de profesores: potenciales para las discusiones de la diversidad y de las diferencias A pesquisa multicultural como eixo na formação docente: potenciais para a discussao da diversidade e das diferencas |
title |
Multicultural research as a backbone of teacher's formation: potential topics for the discussion about diversity and difference |
spellingShingle |
Multicultural research as a backbone of teacher's formation: potential topics for the discussion about diversity and difference Ivenicki, Ana Formacion de profesores; Multiculturalismo; Investigacion multicultural Teacher education; Multiculturalism; Multicultural research Formação de professores; Multiculturalismo; Pesquisa multicultural |
title_short |
Multicultural research as a backbone of teacher's formation: potential topics for the discussion about diversity and difference |
title_full |
Multicultural research as a backbone of teacher's formation: potential topics for the discussion about diversity and difference |
title_fullStr |
Multicultural research as a backbone of teacher's formation: potential topics for the discussion about diversity and difference |
title_full_unstemmed |
Multicultural research as a backbone of teacher's formation: potential topics for the discussion about diversity and difference |
title_sort |
Multicultural research as a backbone of teacher's formation: potential topics for the discussion about diversity and difference |
author |
Ivenicki, Ana |
author_facet |
Ivenicki, Ana |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ivenicki, Ana |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formacion de profesores; Multiculturalismo; Investigacion multicultural Teacher education; Multiculturalism; Multicultural research Formação de professores; Multiculturalismo; Pesquisa multicultural |
topic |
Formacion de profesores; Multiculturalismo; Investigacion multicultural Teacher education; Multiculturalism; Multicultural research Formação de professores; Multiculturalismo; Pesquisa multicultural |
description |
This paper argues that the comprehension of the research as a multicultural phenomenon can give the link teach-research a great significance to teachers formation. The article develops this idea by suggesting four main dimensions on this viewpoint: first, the conception of future teachers and teacher educators as researchers in action of plural cultural identity; second, the encouragement of discussions about educational themes in terms of silenced and represented voices, analyzing tensions between universal and diversity value; third, the expose of the future teachers to plural research methodologies; and finally, the analysis of the institution or organization identity where teachers formation happens, showing the problems related to unequal power relations and trying to make these institutions become multicultural organizations. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-04-08 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/548 |
url |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/548 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
pt; en; es |
language_invalid_str_mv |
pt; en; es |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
|
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 16, n. 59 (2008): Revista Ensaio - Abr./Jun.; 297-308 1809-4465 0104-4036 reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online) instname:Fundação Cesgranrio instacron:CESGRANRIO-2 |
instname_str |
Fundação Cesgranrio |
instacron_str |
CESGRANRIO-2 |
institution |
CESGRANRIO-2 |
reponame_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
collection |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio |
repository.mail.fl_str_mv |
ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br |
_version_ |
1754832030652170240 |