Multicultural research as a backbone of teacher's formation: potential topics for the discussion about diversity and difference

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ivenicki, Ana
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Artigo
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/548
Resumo: This paper argues that the comprehension of the research as a multicultural phenomenon can give the link teach-research a great significance to teachers formation. The article develops this idea by suggesting four main dimensions on this viewpoint: first, the conception of future teachers and teacher educators as researchers in action of plural cultural identity; second, the encouragement of discussions about educational themes in terms of silenced and represented voices, analyzing tensions between universal and diversity value; third, the expose of the future teachers to plural research methodologies; and finally, the analysis of the institution or organization identity where teachers formation happens, showing the problems related to unequal power relations and trying to make these institutions become multicultural organizations.
id CESGRANRIO_adf6fd7ec982eaf7f7b50a21e670cdfb
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/548
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling Multicultural research as a backbone of teacher's formation: potential topics for the discussion about diversity and differenceLa investigación multicultural como eje de la formacion de profesores: potenciales para las discusiones de la diversidad y de las diferenciasA pesquisa multicultural como eixo na formação docente: potenciais para a discussao da diversidade e das diferencasFormacion de profesores; Multiculturalismo; Investigacion multiculturalTeacher education; Multiculturalism; Multicultural researchFormação de professores; Multiculturalismo; Pesquisa multiculturalThis paper argues that the comprehension of the research as a multicultural phenomenon can give the link teach-research a great significance to teachers formation. The article develops this idea by suggesting four main dimensions on this viewpoint: first, the conception of future teachers and teacher educators as researchers in action of plural cultural identity; second, the encouragement of discussions about educational themes in terms of silenced and represented voices, analyzing tensions between universal and diversity value; third, the expose of the future teachers to plural research methodologies; and finally, the analysis of the institution or organization identity where teachers formation happens, showing the problems related to unequal power relations and trying to make these institutions become multicultural organizations.El artículo discute que la comprension de la investigación como un fenomeno multicultural puede llevar a una articulacion entre educacion-investigación de mas impacto en la formacion de profesores. Este trabajo desenvuelve la discusion proponiendo cuatro dimensiones centrales: la comprension de los futuros profesores y de los profesores formadores como identidades culturales plurales de investigadores en accion; el incentivo a las discusiones de los temas educacionales en termino de voces silenciadas y representadas, analizando las tensiones entre universalismo y valorizacion de la diversidad; la presentacion de la metodologia plural de investigación a los profesores en formacion; el analisis de las identidades institucionales o organizacionales donde se construye la formacion del profesor y su articulacion a la perspectiva de investigación, colocando como problema las relaciones desiguales de poder y luchando para que esas instituciones se organicen en instituciones o organizaciones multiculturales.O presente artigo argumenta que a compreensao da pesquisa como fenômeno multicultural pode tornar a articulação ensino-pesquisa mais impactante na formação de professores, Desenvolve o argumento, propondo quatro dimensoes centrais nessa perspectiva: a compreensao dos futuros professores e professores formadores como identidades culturais plurais de pesquisadores em ação; o incentivo às discussoes dos temas educacionais em termos de vozes silenciadas e representadas, analisando tensoes entre universalismo e valorização da diversidade; a apresentação dos professores em formação a metodologias plurais de pesquisa; a analise das identidades institucionais ou organizacionais onde se processa a formação docente e sua articulação à perspectiva de pesquisa, problematizando relacoes desiguais de poder e lutando para que essas instituicoes se constituam em instituicoes ou organizacoes multiculturais.Fundação CesgranrioIvenicki, Ana2008-04-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/548Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 16, n. 59 (2008): Revista Ensaio - Abr./Jun.; 297-3081809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; en; esDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-07-08T20:56:15Zoai:ojs.localhost:article/548Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-07-08T20:56:15Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv Multicultural research as a backbone of teacher's formation: potential topics for the discussion about diversity and difference
La investigación multicultural como eje de la formacion de profesores: potenciales para las discusiones de la diversidad y de las diferencias
A pesquisa multicultural como eixo na formação docente: potenciais para a discussao da diversidade e das diferencas
title Multicultural research as a backbone of teacher's formation: potential topics for the discussion about diversity and difference
spellingShingle Multicultural research as a backbone of teacher's formation: potential topics for the discussion about diversity and difference
Ivenicki, Ana
Formacion de profesores; Multiculturalismo; Investigacion multicultural
Teacher education; Multiculturalism; Multicultural research
Formação de professores; Multiculturalismo; Pesquisa multicultural
title_short Multicultural research as a backbone of teacher's formation: potential topics for the discussion about diversity and difference
title_full Multicultural research as a backbone of teacher's formation: potential topics for the discussion about diversity and difference
title_fullStr Multicultural research as a backbone of teacher's formation: potential topics for the discussion about diversity and difference
title_full_unstemmed Multicultural research as a backbone of teacher's formation: potential topics for the discussion about diversity and difference
title_sort Multicultural research as a backbone of teacher's formation: potential topics for the discussion about diversity and difference
author Ivenicki, Ana
author_facet Ivenicki, Ana
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Ivenicki, Ana
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Formacion de profesores; Multiculturalismo; Investigacion multicultural
Teacher education; Multiculturalism; Multicultural research
Formação de professores; Multiculturalismo; Pesquisa multicultural
topic Formacion de profesores; Multiculturalismo; Investigacion multicultural
Teacher education; Multiculturalism; Multicultural research
Formação de professores; Multiculturalismo; Pesquisa multicultural
description This paper argues that the comprehension of the research as a multicultural phenomenon can give the link teach-research a great significance to teachers formation. The article develops this idea by suggesting four main dimensions on this viewpoint: first, the conception of future teachers and teacher educators as researchers in action of plural cultural identity; second, the encouragement of discussions about educational themes in terms of silenced and represented voices, analyzing tensions between universal and diversity value; third, the expose of the future teachers to plural research methodologies; and finally, the analysis of the institution or organization identity where teachers formation happens, showing the problems related to unequal power relations and trying to make these institutions become multicultural organizations.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-04-08
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/548
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/548
dc.language.iso.fl_str_mv pt; en; es
language_invalid_str_mv pt; en; es
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv








dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 16, n. 59 (2008): Revista Ensaio - Abr./Jun.; 297-308
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832030652170240