Secondary education financing: transparency or opacity?
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2007 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Título da fonte: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/675 |
Resumo: | This paper focuses on the precarious financing of public secondary education and the need of clear, transparent data. As other levels of schooling, secondary education largely depends on primary education sources, often requiring improvised alternatives to assure resources. Enrollment expansion has led to more serious problems. A field research studied the financing and budgeting processes of public secondary education in the Federal District. Data were collected from statistical sources, document analysis, and semi-structured interviews. Results reveal the increasing contribution of the District own income, instead of the federal transfers. The amount of resources largely varied per year. Furthermore, secondary education expenditure data were systematically underestimated in accountancy. An international program had small impact, as a result of bureaucratic obstacles. Therefore, the new national fund to finance basic education requires clear and disaggregated estimates of spending and costs so that financing and results reach transparency. |
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Secondary education financing: transparency or opacity?Financiamiento de la educacion secundaria: ¿transparencia o opacidad?Financiamento do ensino medio: transparencia ou opacidade?Financiacion de la educacion; Economia de la educacion; Educacion secundaria; Brasil; Gastos educativos; Costos educativosEducation financing; Economics of education; Secondary education; Brazil; Educational costs; Educational expenditureFinanciamento da educação; Economia da educação; Ensino Medio; Distrito Federal; Custos educacionais; Despesas educacionaisThis paper focuses on the precarious financing of public secondary education and the need of clear, transparent data. As other levels of schooling, secondary education largely depends on primary education sources, often requiring improvised alternatives to assure resources. Enrollment expansion has led to more serious problems. A field research studied the financing and budgeting processes of public secondary education in the Federal District. Data were collected from statistical sources, document analysis, and semi-structured interviews. Results reveal the increasing contribution of the District own income, instead of the federal transfers. The amount of resources largely varied per year. Furthermore, secondary education expenditure data were systematically underestimated in accountancy. An international program had small impact, as a result of bureaucratic obstacles. Therefore, the new national fund to finance basic education requires clear and disaggregated estimates of spending and costs so that financing and results reach transparency.Este trabajo trata de la precaridad del financiamiento de la educacion secundaria pública, asi como de la falta de transparencia de los números. Como otros niveles de la educacion basica, la secundaria es financieramente dependiente de la educacion primaria y, en consecuencia, necesita de soluciones improvisadas para garantizar sus recursos. La expansion de la matricula agravo esta situacion, lo que se evidencia en el caso del Distrito Federal. Una investigación describio y analiso sus procesos de financiamiento y elaboracion del presupuesto. Ademas de las estadisticas disponibles, se obtuvieron los datos por analisis de documentos y entrevistas semi-estructuradas. Los resultados apuntan la creciente contribucion de los recursos propios del Districto Federal para la educacion secundaria. Se verificaron amplias variaciones anuales de recursos y subestimacion contable de la plata para la educacion secundaria. Un programa internacional tuvo escaso impacto, como consecuencia de su compleja burocracia. Como consecuencia, el nuevo fondo nacional de financiamiento para toda la educacion basica requiere estimativas claras y detalladas de los gastos y de los costos de la educacion secundaria. Este es el camino para que el financiamiento y los resultados sean conocidos con claridad.Este trabalho focaliza a precariedade do financiamento do ensino medio público e a falta de transparencia dos seus dados. Como outros niveis e modalidades da educação basica, o ensino medio e dependente do ensino fundamental e necessita de solucoes nao raro improvisadas para assegurar recursos. A expansao da matricula levou ao agravamento deste quadro, o que se evidencia no caso do Distrito Federal, onde uma pesquisa tracou o perfil do seu financiamento e orcamentação. Os dados foram obtidos por meio de dados estatisticos agregados, analise documental e entrevistas semi-estruturadas. Os resultados indicam a contribuicao crescente do Tesouro do Distrito Federal para o ensino medio, constatando-se, em geral, grandes variacoes anuais de recursos e valores subestimados para esse nivel de ensino. O PROMED, com suas dificuldades burocraticas, alcancou ate entao modesto impacto. Por isso mesmo, o FUNDEB exige estimativas claras e desagregadas das despesas e dos custos do ensino medio, de modo que o financiamento e os seus resultados possam ser conhecidos com transparencia.Fundação CesgranrioGomes, Candido Alberto da CostaMorgado, Patricia Cristina Chaves Rodrigues2007-04-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/675Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 15, n. 55 (2007): Revista Ensaio - Abr./Jun.; 223-2401809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; en; esDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-11-16T19:34:25Zoai:ojs.localhost:article/675Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-11-16T19:34:25Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
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